Rakel Skrevet 10. august 2004 #21 Del Skrevet 10. august 2004 Maki: Hun gjør som jeg sier, spiser det jeg sier, ser ikke på TV osv... :fy: He, he, nei jeg bare tuller. Det var nok mest for å beskrive henne som person at jeg tok med det. Hadde sikkert ikke noe med saken å gjøre..men, men.... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 10. august 2004 #22 Del Skrevet 10. august 2004 Hun jeg kjenner fikk gjort det ho legen for 15 år siden da hun var 11 eller noe sånt. Strengen var så kort at hun ikke kunne strekke tungen ut av munnen og hadde problemer med noen bokstaver. Så det var medisinsk begrunnet, ikke for å se kul ut. I dag har hun normal tunge, ikke lengre enn andres. Jeg tenkte kanskej datteren din hadde et reelt "tungeproblem", ikke at det var for å se kul ut. For det får man ihvertfall ikke gjort hos legen!! (Heldigvis) Er ganske lett å se om strengen er alt for kort, be henne rekke tunge. Går det fint, er den nok ikke for kort. Men hva er for kort? Hun har ikke så lang som min, nei, men klarer jo å ta den ut. Har aldri hørt om dette før, men får kanskje høre med legen da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2004 #23 Del Skrevet 10. august 2004 Har ringt stedet hun var og gjorde det: "House of pain" De sa at det var ikke lovpålagt med noen aldersgrense, og i realiteten kunne en 7-åring komme med penger å gjøre det! Så med andre ord kan vi ikke stoppe "barns" fikse ideer. Neste gang kan det være hun kommer hjem med kløyvet tunge. Og jeg kan ikke gjøre noe med de som gjør slikt. Dette er jo galskap! Kontrollera även med andra om det inte finns någon åldersgräns. I Sverige skulle jag hävda att hon var för ung för att ingå avtal och handla. Det vet jag föräldrar har gjort när barnen till exempel har köpt mobiltelefoner med abonnemang. En seriös tatuerarverkstad (ansluten till en centralorganisation) tatuerar till exempel inte de under 18, jag tror samma sak gäller piercing. Försök förklara för henne VARFÖR du inte vill att hon ska ha piercing. Infektionsrisk? Emaljskador på tänderna (vanligt vid piercing i tunga eller kring munnen) etc. Försök att inte styra in det på smak - för tonåringar och föräldrar har långt ifrån samma smak om vad som är passande. Det viktigaste är väl egentligen inte att hon skaffade en piercing utan att hon använde gåvopengarna till just det du sagt att de inte fick användas till. jag skulle bli lika arg om det var pengar mitt barn fått till att köpa till exempel examenskläder för som hon/han använt till bio och godis i stället för vad som var avtalat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. august 2004 #24 Del Skrevet 14. august 2004 Det stemmer faktisk at det ikke er aldersgrense for å bli piercet i Norge. At "svensk gjest" sammenligner dette med kjøp av mobiltelefon med abbonnement blir feil, du inngår ikke en avtale når du blir piercet, du kjøper en vare. Kjøp av varer med kontant betaling er det, såvidt jeg vet, ingen aldresgrense for... Når det gjelder denne piercingen til datteren din, Rakel, så har du fremdeles ikke svart på om du forbød piercing generelt eller piercing i tungen spesifikt. Dette syns jeg er viktig når du skal vurdere straff. Jeg syns også det er viktig å vite om du visste at hun ville pierces før hun fikk pengene til bursdagen, eller om det var et ønske som kom opp etterpå. Visste du at hun ønsket seg piercing mer enn noe annet burde du kanskje gitt en annen gave enn penger. Videre lurer jeg på hva som er så galt med den piercingen? Er det at det er stygt? Helsefarlig? Eller rett og slett at hun gikk i mot ditt ønske? Jeg syns det er viktig å huske at når man er 15 så har man behov for å markere seg og siden datteren din virker som ei grei jente ut fra resten av det du skriver, kan du kanskje lære deg å leve med den piercingen? Kanskje den til og med kan danne grunnlag for hva slags forhold dere skal ha i fremtiden? Jeg har gitt min 14 åring lov til å pierce, men foreløpig er det på planleggingsstadiet. I vårt tilfelle er det frykten for smerte som holder tilbake. Når tiden er moden har jeg til og med sagt at jeg skal betale for "moroa" - og hvis noen lurer på hvorfor kan jeg med det samme si at jeg regner med at jeg skal gjennom større konflikter enn piercing eller ikke, og at jeg velger å spare kreftene til den dagen kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. august 2004 #25 Del Skrevet 15. august 2004 Siden hun brukte pengene hun fikk av deg til bursdagen sin, ville jeg holdt tilbake ukepengene hennes til de kom opp i tilsvarende beløp. Dermed har hun "betalt" for piercingen sin selv. Og så gir du henne noe annet enn penger til bursdagen neste gang ) Kanskje poenget med å gi penger er at folk skal få en mulighet til å SELV kjøpe seg det de ønsker seg? Waco Dere er litt mer egoistiske enn gjennomsnittet, litt mer liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. august 2004 #26 Del Skrevet 15. august 2004 De må ta konsekvensene av valgene/tingene de gjør. Det å ta konsekvenser for ting er noe mennesker gjør fra de er født til de dauer. Eller hva mener du? Hvorfor tror du det er hensiktmessig og bruke straffemetoder som overtagelseevne? Dersom man ikke kan argumentere med ord er man en dårlig oppdrager. Men at dere skal forstå noe slikt forlanger jeg egentlig ikke... Waco det blir litt som vi trener med våpen for å arbeide mot fred.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 15. august 2004 #27 Del Skrevet 15. august 2004 Piercing i haka gror veldig fort igjen, og etterlater visst ikke noe arr, i følge venninna mi som har det. Problemet er at piercingen stort sett alltid tærer ikke bare på tannemaljen til fortenne nede, men også ofte på røttene. Er det lenge til neste tannlege besøk? Om det er en gang nå før jul, kan du jo be denne om å snakke om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. august 2004 #28 Del Skrevet 15. august 2004 15 år, javel...det er den alderen som om det virker at de skal gjøre alt de ikke får lov til. Strekke grensene. Man blir ganske oppgitte over de i den alderen.Hva skal man straffe en 15 åring med? Hu bør iallefall få en reaksjon, men kansje kutte ukepenger 1-3 uker? Det hun har gjort, er gjort. Antagelig er hun så ung at hun vil fjerne den senere. Trodde slike greier var begynt å miste intr. til de unge, men tydeligvis ikke. På sykehuset her får de ike jobb om de har ringer i ansikt osv. Mulig det er slik andre plasser også? Spør du meg ser det lite tiltalende ut. Jeg har ikke villet ansette en ungdom med slikt i ansiktet. Dette er ei motegreie for de unge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 15. august 2004 #29 Del Skrevet 15. august 2004 Jeg har hatt flere piersinger, og nå er det små, nesten usynlige arr. Jeg for min del hadde prøvd å forstå meg selv var jeg deg. Hvorfor vil du egentlig at hun ikke skal ha piersing? Det burde du ha funnet ut før du diskuterte dette med henne. Like viktig er det å virkelig sette seg inn i hennes livsituasjon, prosess og i hele tatt, hennes verden, og se hvorfor ønsker hun dette så sterkt? Kanskje dine følelser om temaet ikke veier opp mot hennes ønske? Uansett, når dere snakker om dette på de personlige plan,med i morskjærliget som en krans rund, er det lite sannsynlig at dere ikke vil komme til en felles forståelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 15. august 2004 #30 Del Skrevet 15. august 2004 For det første: Hun tok jo ikke i tunga slik som du sa hun ikek fikk lov til. Da er det vel egentlig bare du selv som ikke har tenkt på at det går an å få piercing andre steder. For det andre: Der jeg piercer meg (Safarihuset) er aldersgrensen 14år med underskrift av foresatte og 16år ellers. Men hvor vanskelig er det ikke for en 15åring som kanskje ser litt eldre ut å lure dem med hvor gammel man er? For det tredje: Det er sjelden forbundet så mye komplikasjoner o.l. med piercing under underleppa og arrene blir knapt synlige så jeg synes ikke du skal bekymre deg for slike ting. For det fjerde: Jeg tror ikke straff vil funke i denne sammenheng, du kan ikke ta ut piercingen hennes med makt uten at hun går med på det og husarrest o.l. vil nok helleri kke funke så veldig. Si heller at du er skuffet, at du synes det er vondt at hun gjør slikt når hun vet du ikke vil. Da får hun dårlig samvittighet og det vil nok ha større effekt. For det femte: Hun lovte jo ikke at hun ikke skulle ta selv om du sa hun ikke fikk lov. 15åringer gjør ofte det motsatte av hva de får beskjed om. Jeg hadde piercing i både navle og nese da jeg var 15, og mine foreldre var ikke særlig blide på det. men istedenfor å kjefte og straffe meg fortalte de meg hver dag hvor stygt det var. Det verste var kanskje at mamma syntes det var kult Men det kunne hun jo ikke si.. Waco skrev "Er det ikke straff nok å ha piercing?" Hva mener du med det? Hva er straff med å ha piercing? Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. august 2004 #31 Del Skrevet 15. august 2004 Waco skrev "Er det ikke straff nok å ha piercing?" Hva mener du med det? Hva er straff med å ha piercing? Lillian Hei jeg mente bare at de første dagene etter piercingen er man litt nummen i kjeften, man kan bare drikke blomkålsuppe og spise linser. En kjenner jo et ubehag i munn sikkert akkurat maken til en med tannregulering har det. Først vondt, og deretter lite merkbart. I denne vonde perioden er det jo uten hensikt å straffe mennesker. Waco Jeg vet at du skjønner dette lillian, men det er ikke alle her har lært alternativer til straff.... et gjenskinn av deres egen oppdragelse.... =( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 16. august 2004 #32 Del Skrevet 16. august 2004 Jeg vet at du skjønner dette lillian, men det er ikke alle her har lært alternativer til straff.... et gjenskinn av deres egen oppdragelse.... =( Det er bare tull fra ende til annen. Ingen på nettet kan si hvordan jeg ble oppdratt utifra hva jeg skriver. Jeg kommer til å ta fra barna goder som dataspill, mobil, tv o.l. og gi dem husarrest hvis de gjør noe veldig galt. Det hjelper kanskje ikke så mye, men det er en konsekvens av det de gjorde. Denne jenta gikk i mot det moren sa. Jenta synes sikkert overhodet ikke at det å ha piercing er straff i seg selv. Og foreldrene bestemmer faktisk over barna til de er 18 år. Når mine barn fyller 18 år, så kan de gjøre hva de vil for min del, men inntil da, så har jeg noe jeg skal ha sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 16. august 2004 #33 Del Skrevet 16. august 2004 Og foreldrene bestemmer faktisk over barna til de er 18 år.. Så hvis jeg får meg datter og hu er 16 kan jeg leie hu ut på horehus fordi hun er under 18?? Jeg vet at du ser på dine barn som noen kjæledyr, men barn = mennesker med egen personlighet og fri vilje, og denne frie viljen og personligheten skapes ut i fra de omgivelser barnet vokser opp med. Det er jo soleklart at ett barn som blir fratatt goder og straffet dersom hun ikke følger morens diktatoriske meninger, senere kanskje vil utvikle hat slik trusselartet oppvekst tilsier... Barn kan gjerne være ulydige og det er en del av oppveksten. Waco Forresten har du ikke svart på spørsmålet mitt, tar vi ikke alle mennesker på kloden ett utall handlinger hele tiden som vi alltid må ta konsekvensen for...? Man kan ikke lære mennesker og ta konsekvensen for noe som helst med mindre man ER det andre mennesket.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 16. august 2004 #34 Del Skrevet 16. august 2004 Så hvis jeg får meg datter og hu er 16 kan jeg leie hu ut på horehus fordi hun er under 18?? Jeg vet at du ser på dine barn som noen kjæledyr, men barn = mennesker med egen personlighet og fri vilje, og denne frie viljen og personligheten skapes ut i fra de omgivelser barnet vokser opp med. Det er jo soleklart at ett barn som blir fratatt goder og straffet dersom hun ikke følger morens diktatoriske meninger, senere kanskje vil utvikle hat slik trusselartet oppvekst tilsier... Barn kan gjerne være ulydige og det er en del av oppveksten. Forresten har du ikke svart på spørsmålet mitt, tar vi ikke alle mennesker på kloden ett utall handlinger hele tiden som vi alltid må ta konsekvensen for...? Man kan ikke lære mennesker og ta konsekvensen for noe som helst med mindre man ER det andre mennesket.... . Du er helt på jordet du nå. Jeg ser IKKE på mine barn som noen kjæledyr og det synes jeg var stygt sagt faktisk. Og det virker ikke som om at du skjønner helt hva jeg mener, for du putter ord i munnen på meg, føler jeg. Jeg har faktisk 3 barn og vet at barn kan være ulydig, ikke høre på deg, trasse deg osv og jeg vet at det er en del av oppveksten. Så det der trenger ingen å lære meg, for jeg vet det utmerket godt. Jeg er heller ikke diktatorisk. Jeg kommer aldri til å kreve noe fra mine barn, men jeg har faktisk lov til å si nei på enkelte ting. Vi mennesker gjør helt sikkert sikkert mange ting som vi må ta konsekvensene av hver dag og jeg kan faktisk også være det andre mennesket for å lære dem om konsekvenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå