Gå til innhold

Hva hadde dere gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest Rakell
Skrevet

Har ei datter som nettop fylte 15 år. Hun fikk penger av oss i gave på dagen. Hun har lenge snakket om å ta piercing i tunga. Også at hun vil klippe av strengen under tunga! :o ( ......for hun har så vondt når hun bøyer den..... og hun har så liten tunge osv.)

Jeg har sagt klart i fra at dette får hun ikke lov til, hvorpå hun har svart at hun skal uansett gjøre det. Jeg sa at jeg da ville anmelde de som gjorde det siden hun er mindreårig. Har også snakket om farene ved å pierce tunga (betennelse, fare for kvelning osv.)

Saken er den at hun kom hjem i dag med piercing på haka (leppepiercing?). Og pengene hun brukte var de hun fikk av meg til bursdagen. :-( :-x

Så, hva ville dere gjort? Hvilken straff?

Er det ikke lovpålagt aldersgrense på dette?

Og sist, men ikke minst..er det noen som vet om det vil gro, og hvordan det blir seendes ut etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg var deg så er det jeg ville ha gjort, vel, det ville vært å kutte alle midler og goder hun har ( men som hun sikkert ser som en selvfølge.) Ukepenger? Trening hun liker...aktivitet? og det at hun får det ikke igjen før ringen er ute. Når hun er 18 da kan hun gjøre hva hun vil, men until then, så er hun ditt ansvar om du vil eller ei.

Jeg selv hadde nok sett dette ann på ungen. Er hun into neseringerog sånne piercing greier over natten? Eller har hun genuint vært interessert, og hvor lenge, og hvorfor? Men det å bryte avtaler som evt er inngått er ikke akseptabelt, så når alt koker ned så hadde jeg vel brukt mitt eget forslag over jeg og.

:ler:

Skrevet

Jeg ville ikke tatt fra henne piercingen, men tatt fra henne goder som anafugie nevner og gitt henne husarrest i en periode.

Skrevet
Jeg ville ikke tatt fra henne piercingen' date=' men tatt fra henne goder som anafugie nevner og gitt henne husarrest i en periode.[/quote']

Er det ikke straff nok å ha piercing kanskje?

- Skal se straffemetodene deres er god barneoppdragelse.

Waco

Eller skal vi se at det er årsaker til at folk piercer seg....?

Skrevet

Dette er hva jeg ville ha gjort og jeg ser på det som en brukbar straff. Hvorfor jenten piercet seg er egentlig uinteressant. Hovedpoenget er at hun gjorde noe moren sa nei til.

Disse straffemetodene kommer jeg til å bruke hvis mine barn gjør noe som jeg og deres far har sagt at de ikke får lov til. De er foreløpig bare små barn nå, men etterhvert som de blir eldre og kommer i tenårene, så blir vel noen av disse metodene brukt ja.

Jeg husker selv hvordan jeg var som tenåring og jeg fikk husarrest o.l. når jeg gjorde noe jeg ikke hadde lov til.

Man skal ikke la ungdommene få ha fullstendig frie tøyler heller. De må ta konsekvensene av valgene/tingene de gjør.

Skrevet

Bare lurer, var du helt klar på dette med piercing, at det ikke var lov å pierce, eller sa du at det ikke var lov til å pierce tungen...?

Dette minner meg litt om en historie fra barnepleierbøkene:

En onkel får besøk av sine to nevøer. Drittunger sådan, som overhodet ikke har folkeskikk eller snev av oppdragelse. Onkel bor på en stor gård, med masse dyr. Han gir guttene en lang innføring i at man ikke skal slippe ut grisene, ikke gå inn til oksene osv.

Første natten våkner onkel av brannalarmen. Låven, med alle de hundre kyrene og alle grisene står i lys lue.

Nevøene står og skrattler og titter på. Brannbilene kommer, dette er gøy.

Onkel spør om de vet hva som har skjedd.

Joda, det er de som har tent på.

Onkel lurer på om de ikke er riktig vel bevarte, og om de ikke hadde hørt et ord av det han hadde sagt tidligere på dagen.

Joda, det hadde de.

De hadde ikke sluppet ut grisene.

De hadde ikke gått inn til oksene.

Men han hadde ikke sagt med et eneste ord at det ikke var lov til å tenne på låven.

Skrevet

Vet forøvrig om flere som har klippet strengen under tungen (hos lege) pga for kort. Har hjulpet dem og de angrer ikke. Men det blødde visst ganske mye.

Skrevet

har hun gjort det privat? Min aldersgrense er 16 år, så det var rart.

Har selv hatt piercing i haka.

Straff? Det gjør nok at hun blir mer trassig og går mot deg. Heller vis at du er skuffet, at hun får dårlig samvittighet. Jeg har selv vært 15 år, og tror ikke straff

hjelper særlig

Men ditt valg! :kul: Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Klart hun kom hjem med piercing? Du hadde jo forbudt henne det.. Er det ikke da tennåringen gjør sånnt?

En piercing i tunga, eller der hvor dattern din har satt den, er vel ikke så ille så lenge det ikke er noen pragende dobb hun har der vel?

En liten dobb kan være søtt, mens en "pigg" (eller hva jeg skal kalle det) er rølpete/ pønkete.

Straff? Herregud... Ja, hun har gått mot ditt ønske og det du har sagt. Men jenta er 15 år. Du skal vel egentlig bare være glad til at hun ikke kuttet strengen under tunga eller "kløyv" tunga sånn at den ble som en slangetunge. MEN du kan jo prøve å snakke med henne om det, si på en rolig og fornuftig måte at du ikke likte det og at hun gikk imot det du sa. Men å gi henne husarrest eller ta fra henne uke penger vil ikke hindre henne i å gå imot dine regler senere om det er noe hun virkelig brenner for og har lyst til/på. Det vil nok heller ha motsatt virkning...

Skrevet
Du skal vel egentlig bare være glad til at hun ikke kuttet strengen under tunga eller "kløyv" tunga sånn at den ble som en slangetunge.

Gjør folk sånt...??? :o :o :o

Hvorfor i all verden.........??????

Gjest Anonymous
Skrevet

Tex, det sto noe om det i avisa her tidligere i våres.. Er vist den nye moten... GRUSOMT.. .håper det har gått av moten når 9 åringen min kommer i den alderen

Skrevet

Ser ikke helt poenget å straffe for piercingen i seg selv, men heller fordi hun ikke hørte. Vet ikke om det hjelper så veldig men.. Uansett så er dere jo nødt til å reagere, så lenge hun bor under deres tak så er det dere som har det avgjørende ordet!

Sånn jeg ser det så er dette en liten ting i løsrivelses-prosessen fra foreldrene, å gjøre ting som de vet er å gå imot foreldrene. En ny trassalder

Jeg husker at jeg selv tok hull i nesa da jeg var 15. Ikke fordi at jeg syntet det var så veldig fint, men mest for at jeg visste at det kom til å komme en reaksjon fra de hjemme :tunge1:

Tror det handler om å gå litt sine egne veier og finne ut hvor en har foreldrene.

Skrevet

Tror jeg ville blitt sur på de som tok hull i henne også, det er da aldersgrense på det??

Skrevet

Siden hun brukte pengene hun fikk av deg til bursdagen sin, ville jeg holdt tilbake ukepengene hennes til de kom opp i tilsvarende beløp. Dermed har hun "betalt" for piercingen sin selv.

Og så gir du henne noe annet enn penger til bursdagen neste gang :wink: )

Skrevet
Siden hun brukte pengene hun fikk av deg til bursdagen sin, ville jeg holdt tilbake ukepengene hennes til de kom opp i tilsvarende beløp. Dermed har hun "betalt" for piercingen sin selv.

Og så gir du henne noe annet enn penger til bursdagen neste gang :wink: )

Denne stiller jeg med 110% bak!! :klappe:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hun hadde jo fått pengene i bursdagsgave, så da synes jeg ikke det er riktig at hun skal betale tilbake med ukepengene. Hun har jo i utgangspunktet kjøpt noe for pengene som hun ønsket seg.

Da får du heller gi henne et par helger med innestraff i stedet og så påpeke at det er fordi hun trosset deg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg ville ikke tatt fra henne piercingen' date=' men tatt fra henne goder som anafugie nevner og gitt henne husarrest i en periode.[/quote']

husarrest hjelper ikke

nei jeg har ikke barn eller peiling på oppdragelsen men jeg vet hvor lite jeg ble påvirket av husarrest når jeg fikk det.

Skrevet

Anafugia: Veldig godt forslag dersom jeg skal ta det på den "harde" måten. Da mister hun både pengene og gaven hun kjøpte til seg selv. Og det har hun bare godt av.......eller? :evil: På en måte ja, men på en annen måte nei...men noe bør gjøres. Kanskje..dersom jeg får vite hun slipper arr ved å gjøre det, kommer jeg til å bruke dette.

har hun gjort det privat? Min aldersgrense er 16 år, så det var rart.

Har selv hatt piercing i haka.

Men ditt valg! :kul: Lykke til!

Hun har betalt for det i butikk. Hvordan ser det ut på deg etter at du har tatt den ut? Har du stort arr?

Tex: Ja, det kan minne om den historien i og med at hun ikke tok tunga, men hun er veloppdragen og lydig ellers. Drikker ikke, røyker ikke. Er vegetarianer.

Traff henne i byen i går da vi så på fyrverkeriene på kvelden. Da jeg så henne med vennindene og hvordan hun stolt smilte til meg, gikk det opp for meg at dette var en markering. -"Se jeg er stor, selvstendig el.l."

Det var det jeg følte.

Poirot: Er det virkelig sant??? FLERE som kutter strengen under tunga. Det er dette datteren min også forteller meg, men jeg kan ikke skjønne at det plutselig skal være et så stort problem for så veldig mange.

Hun sier tungen er for liten..... :tunge1: , men den er da helt normal. :-? Er dette den nye moten. Stones tunge.?

Kittykat: Er litt enig med deg, ja. Føler at visse ting kan bli for drastig, samtidig som en viss straff er på sin plass.

Har ringt stedet hun var og gjorde det: "House of pain"

De sa at det var ikke lovpålagt med noen aldersgrense, og i realiteten kunne en 7-åring komme med penger å gjøre det! :kjempesinna:

Så med andre ord kan vi ikke stoppe "barns" fikse ideer. Neste gang kan det være hun kommer hjem med kløyvet tunge. Og jeg kan ikke gjøre noe med de som gjør slikt. Dette er jo galskap!

Skrevet
men hun er veloppdragen og lydig ellers. Drikker ikke, røyker ikke. Er vegetarianer

Hva har det med at hun er vegetarianer med at hun er veloppdragen å gjøre?

Skrevet
Poirot: Er det virkelig sant??? FLERE som kutter strengen under tunga. Det er dette datteren min også forteller meg, men jeg kan ikke skjønne at det plutselig skal være et så stort problem for så veldig mange.

Hun sier tungen er for liten..... , men den er da helt normal. Er dette den nye moten. Stones tunge.?

Hun jeg kjenner fikk gjort det ho legen for 15 år siden da hun var 11 eller noe sånt. Strengen var så kort at hun ikke kunne strekke tungen ut av munnen og hadde problemer med noen bokstaver. Så det var medisinsk begrunnet, ikke for å se kul ut. I dag har hun normal tunge, ikke lengre enn andres.

Jeg tenkte kanskej datteren din hadde et reelt "tungeproblem", ikke at det var for å se kul ut. For det får man ihvertfall ikke gjort hos legen!! (Heldigvis)

Er ganske lett å se om strengen er alt for kort, be henne rekke tunge. Går det fint, er den nok ikke for kort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...