AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #1 Skrevet 9. februar 2015 Er dette lov? Kan de virkelig be om det? Anonymous poster hash: 3f52c...6a8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #2 Skrevet 9. februar 2015 Kommer vel an på situasjonen din Anonymous poster hash: b11ac...1b5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #3 Skrevet 9. februar 2015 Ja, alle midler skal brukes opp før man mottar sosialhjelp. Anonymous poster hash: 46b1c...571 35
mmd Skrevet 9. februar 2015 #4 Skrevet 9. februar 2015 Det får jeg da virkelig håpe er lov. Det kunne ikke ha falt meg inn å be om nødpenger fra NAV hvis jeg hadde penger "på bok"! 29
Kontormus Skrevet 9. februar 2015 #5 Skrevet 9. februar 2015 Ja, BSU er dessverre ikke fredet. Absolutt alle egne midler midler må brukes først. Også aksjer og verdipapirer. Også barns sparekontoer må tømmes, hvis en disponerer slike. 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #6 Skrevet 9. februar 2015 Det får jeg da virkelig håpe er lov. Det kunne ikke ha falt meg inn å be om nødpenger fra NAV hvis jeg hadde penger "på bok"! Men bsu er vel fryst? Det er merkelig at folk flest syns det er bedre at folk skal måtte bruke opp alle midler og ressurser de har for å gjøre seg helt avhengig av sosialhjelp, når det hadde vært så mye mer lønnsomt at nav-klientene var i stand til å stå på egne bein så fort som mulig. Helt meningsløst. Anonymous poster hash: c9be3...4ac 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #7 Skrevet 9. februar 2015 Det syns jeg høres rart ut.. Meningen med nav er at man skal kunne bli selvhjulpen etterhvert. Å ta hull på BSU gjør at du må tilbakebetale en hel del av de pengene du har fått i skattefradrag. Mottok selv sosialstønad en periode og det var aldri snakk om at jeg måtte tømme BSUen. Anonymous poster hash: e6c57...d75 4
Milla_Chanel Skrevet 9. februar 2015 #8 Skrevet 9. februar 2015 Men bsu er vel fryst? Det er merkelig at folk flest syns det er bedre at folk skal måtte bruke opp alle midler og ressurser de har for å gjøre seg helt avhengig av sosialhjelp, når det hadde vært så mye mer lønnsomt at nav-klientene var i stand til å stå på egne bein så fort som mulig. Helt meningsløst. Anonymous poster hash: c9be3...4ac AMEN! Jeg ble virkelig stum da damen sa dette. Jeg mener, bsukonto er noe du får ha EN gang, man mister jo alle skattefordeler og alt?! 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #9 Skrevet 9. februar 2015 BSU-pengene er ikke låst før nyttår http://www.dinepenger.no/forbruker/bsu-pengene-er-ikke-laast-foer-nyttaar/23258973 Anonymous poster hash: 3bcc3...32c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #10 Skrevet 9. februar 2015 Men herregud, du har jo penger. Det hadde ikke falt meg inn å gå til NAV for nødhjelp hvis jeg hadde sparepenger, BSU eller ei. Det blir helt feil at skattepenger skal gå til å hjelpe mennesker som har penger på bok! Anonymous poster hash: 6d5e4...ac6 32
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #11 Skrevet 9. februar 2015 AMEN! Jeg ble virkelig stum da damen sa dette. Jeg mener, bsukonto er noe du får ha EN gang, man mister jo alle skattefordeler og alt?! Hvis det hun sa stemmer er det sinnssykt. Men dessverre så er det alt for mange som har ønsket å gjort det alt for vanskelig å få nav-hjelp, de vil heller at disse kronene skal gå til å oppretteholde det økende byråkratiet der. Altå penger helt ut i løse lufta, så ikke innvandrere skulle finne på å få råd til en 10 kroners fiskegrategn etter nav-besøket vet du. Jeg ville snakka med dem på nytt. Anonymous poster hash: c9be3...4ac
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #12 Skrevet 9. februar 2015 Men herregud, du har jo penger. Det hadde ikke falt meg inn å gå til NAV for nødhjelp hvis jeg hadde sparepenger, BSU eller ei. Det blir helt feil at skattepenger skal gå til å hjelpe mennesker som har penger på bok! Anonymous poster hash: 6d5e4...ac6 Så det du egentlig mener er at nav skal fungere som et fattighus der de kun gir deg suppe og brød så får du gå gatelangs uten så mye som å pante en flaske hvis du fortsatt ønsker suppe og brød der? hvor hensiktsmessig er det? Poenget med nav er vel et sikkerhetsnett som skal prøve å unngå at man havner i fullstendig økonomisk krise fordi vi vet at ringvirkningene av dette er mindre velferd og trygghet for samfunnet som helhet? Anonymous poster hash: c9be3...4ac
Milla_Chanel Skrevet 9. februar 2015 #13 Skrevet 9. februar 2015 Så det du egentlig mener er at nav skal fungere som et fattighus der de kun gir deg suppe og brød så får du gå gatelangs uten så mye som å pante en flaske hvis du fortsatt ønsker suppe og brød der? hvor hensiktsmessig er det? Poenget med nav er vel et sikkerhetsnett som skal prøve å unngå at man havner i fullstendig økonomisk krise fordi vi vet at ringvirkningene av dette er mindre velferd og trygghet for samfunnet som helhet? Anonymous poster hash: c9be3...4ac Ikke bare det, men å kalle noen tusenlapper på en bsukonto for "penger på bok" er å ta ganske hardt i. Jeg bare ser ikke vitsen, jeg kommer til å ha behov for nødhjelp neste måned når bsupengene er brukt opp uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #14 Skrevet 9. februar 2015 Fra https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+35+-+Lov+om+sosiale+tjenester+i+NAV.312829.cms 4.18.2.21 Bankinnskudd, formue og kapitalinntekter NAV-kontoret kan legge til grunn at innestående midler i bank eller lignende finansinstitusjoner brukes til livsopphold. I samsvar med lovens formål om hjelp til selvhjelp og tjenestemottakers disponeringsrett over egne midler, gjelder ikke dette mindre beløp som vedkommende har satt av til betaling av kommende utgifter, enten disse er årlige eller terminvise, som innboforsikring, TV-lisens eller medlemsavgift for fritidsaktivitet, eller til noe bestemt, som hårklipp, sommerklær eller bursdagsfeiring. Det kan gjøres unntak for midler som allerede er bundet i samsvar med regler om skattefradrag, hvis det vil være urimelig i forhold til tjenestemottakers økonomiske situasjon, på kort eller lang sikt, å kreve at kontrakten brytes. Når det gjelder boligsparing for ungdom, bør også hensynet til tjenestemottakers fremtidige bosituasjon og mulighet for etablering på boligmarkedet vektlegges. Det kan tilsvarende være urimelig å kreve at en allerede inngått spareavtale knyttet til livsforsikring og lignende realiseres. Anonymous poster hash: 7eb22...fb6 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #15 Skrevet 9. februar 2015 Ja, det mener jeg de kan. Det er vel slik at du skal bruke alt du har før du får hjelp? Anonymous poster hash: e490b...185 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #16 Skrevet 9. februar 2015 Ja, det mener jeg de kan. Det er vel slik at du skal bruke alt du har før du får hjelp? Anonymous poster hash: e490b...185 men det er jo penger som ble satt inn i fjor og året før, det lille jeg hadde mens jeg jobbet en liten deltidstilling liksom.. så pengene er jo "fryst" sånn sett, tar jeg de ut forsvinner jo kontoen for godt.. hadde det vært en vanlig sparekonto jeg kunne åpnet på nytt hadde det ikke vært noe problem, men en bsu er jo ganske annerledes..? Anonymous poster hash: 3f52c...6a8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #17 Skrevet 9. februar 2015 Nei, de kan ikke nødvendigvis kreve det nei! Kjære brukere - sett dere inn i hva dere svarer på! Ikke bare svar utifra det som "høres" riktig ut! Jeg viser imidlertid til at det i et rundskriv fra Arbeids- og velferdsdirektoratet fra 2012 (”Hovednr. 35 - Lov om sosiale tjenester i NAV”) uttales at det kan gjøres unntak for midler som allerede er bundet i samsvar med regler om skattefradrag, hvis det vil være urimelig i forhold til tjenestemottakers økonomiske situasjon, på kort eller lang sikt, å kreve at kontrakten brytes. I relasjon til BSU-ordningen nevnes det videre at hensynet til tjenestemottakers fremtidige bosituasjon og mulighet for etablering på boligmarkedet bør vektlegges, jf. pkt. 4.18.2.21 i nevnte rundskriv. Hvorvidt oppsparte BSU-midler må benyttes i slike tilfeller, vil således bero på den konkrete helhetsvurderingen som foretas av NAV i hver enkelt sak. https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/svar-pa-spm-818-fra-stortingsrepresentan/id714757/ Med andre ord - de kan kreve det, men de skal utvise skjønn og det er overhodet IKKE en selvfølge at dette kravet deres er "rimelig". Konfronter dem med rundskrivet fra arbeids- og velferdsdirektoratet. Anonymous poster hash: f0884...0b7 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #18 Skrevet 9. februar 2015 men det er jo penger som ble satt inn i fjor og året før, det lille jeg hadde mens jeg jobbet en liten deltidstilling liksom.. så pengene er jo "fryst" sånn sett, tar jeg de ut forsvinner jo kontoen for godt.. hadde det vært en vanlig sparekonto jeg kunne åpnet på nytt hadde det ikke vært noe problem, men en bsu er jo ganske annerledes..? Anonymous poster hash: 3f52c...6a8 Som jeg skrev rett over finnes det mulighet for å gjøre unntak for nettopp BSU. Ifølge rundskriv om sosialtjenestelovens kapittel fem, kan det "gjøres unntak for midler som allerede er bundet i samsvar med regler om skattefradrag, dersom det vil være urimelig i forhold til mottagerens økonomiske situasjon, på kort eller lang sikt, å kreve at kontrakten brytes". Siden det er en individuell vurdering som skal legges til grunn, er det kun saksbehandleren din som kan gi deg et svar. Får du avslag, så kan du eventuelt klage på det. Anonymous poster hash: 7eb22...fb6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #19 Skrevet 9. februar 2015 Som jeg skrev rett over finnes det mulighet for å gjøre unntak for nettopp BSU. Ifølge rundskriv om sosialtjenestelovens kapittel fem, kan det "gjøres unntak for midler som allerede er bundet i samsvar med regler om skattefradrag, dersom det vil være urimelig i forhold til mottagerens økonomiske situasjon, på kort eller lang sikt, å kreve at kontrakten brytes". Siden det er en individuell vurdering som skal legges til grunn, er det kun saksbehandleren din som kan gi deg et svar. Får du avslag, så kan du eventuelt klage på det. Anonymous poster hash: 7eb22...fb6 Beklager, rundskrivet jeg viste til er erstattet av Arbeids- og velferdsdirektoratets Rundskriv Hovednr. 35 - Lov om sosiale tjenester i NAV. Anonymous poster hash: 7eb22...fb6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #20 Skrevet 9. februar 2015 Om du trenger nødhjelp, er vel at du har penger på BSU ditt minste problem? BSU = penger som skal gå til hus/bolig. Nødhjelp fra NAV = meeeget langt unna å kunne kjøpe bolig. Må også minne om egenkapitalkravet på 15% ved boligkjøp. Anonymous poster hash: 69c50...da4 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå