Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2004 #1 Skrevet 9. august 2004 heisann.. forelden dag var jeg ute med bilen min hvorav noen små unger kastet sten på frontruten min og det ble betydelige merker. jeg fikk tak i disse ungene og ble med dem hjem til foreldrene og fortalte det hele. jeg fikk så takstert ruten min, og det viste seg at skaden var såpass at det må skiftes hele ruta. dro så hjem til disse fortalte dette og fikk underskrift og adresse og beskjed om at dette skulle de erstatte. nå i ettertid hvor jeg skal få skaden reparert nekter dem å betale. jeg lurer da egentlgi bare på hvilke rettigheter jeg har og hvordan jeg skal gå riktig frem, de er jo trossalt pliktig til å betale, da de lovet meg det og deres barn er 12 13 og de har ansvaret for dem,.
~sikka~ Skrevet 10. august 2004 #2 Skrevet 10. august 2004 Ring forbrukerrådet og spør, de vet det meste der og er veldig hjelpsomme.
Veronal Skrevet 10. august 2004 #3 Skrevet 10. august 2004 Barn under 18 år kan bli økonomisk ansvarlig for sine handlinger dersom de opptrer uaktsomt. Det blir tatt hensyn til alder og utvikling når det skal avgjøres om barnet har skyldsevne. Det er sjelden at barn under skolealder blir erstatningspliktig etter norsk rettspraksis. Foreldre har et objektivt ansvar for skader deres barn forårsaker for inntil kr 5000,- forutsatt at barnet har opptrådt klandreverdig. Dette dekkes vanligvis av foreldrenes innboforsikring. Link til artikkel om temaet finner du her. Skadeerstatningsloven finner du her. Hvis 5000 ikke dekker skadene dine så dekker kanskje din egen forsikring resten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå