Gå til innhold

Flerspråklige barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer?

Kom de sent i gang med snakkingen?

Hvordan benytter dere språkene hjemme?

Blander de mye?

Anonymous poster hash: aa647...5be
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer også på dette.

Har irsk samboer og føder snart.

Anonymous poster hash: 2e22a...994

Skrevet

Jeg vokste opp i et hjem med 2 språk, engelsk og spansk og i barnehagen var det jo Norsk. Jeg snakket vel ikke noe senere enn andre, jeg var 9 mnd når jeg sa mama. og snakket på lik linje med de andre i barnehagen. Mine unger igjen har og 3 språk. Null problem.

Skrevet

Min venninnes barn er trespråkelige og har hatt over normal språkmodning. De har også tatt andre språk raskt :)

Skrevet

TS her,

Var det noe spesielt fokus på språkutviklingen, eller var det som om ved 1 språk, at man bare lot barna plukke det opp ut ifra dagligtalen til foreldre/omgivelser?

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: aa647...5be
Skrevet

Mitt barn er også tospråklig, spansk og norsk. Han er 2,5, og snakker nå begge språkene godt (men norsk kanskje noe bedre. Han forstår imidlertid akkurat like mye på begge språk). Han har vært tidlig ute med språkutviklingen, han begynte å si de første ordene da han var 8-9 måneder, og allerede da han var 1,5 kunne han sette sammen 2-3 ord til setninger (på begge språk).

Vi har ikke gjort noe "spesielt" for å lære han det, bare vært konsekvente på at jeg kun snakker norsk til han, og samboeren kun snakker spansk til han. Samboeren leser og synger også for han på spansk, akkurat som jeg gjør på norsk. Men norsk hører han jo overalt rundt seg ellers også (tv, besteforeldre, barnehagen osv), så det er nok ikke så rart at ordforrådet foreløpig er litt bedre på norsk enn på spansk.

Anonymous poster hash: 2f63e...c76

Skrevet

Jeg vokste opp i et tospråklig hjem. Før jeg begynte i barnehagen, gikk det bare i fremmedspråket, men etter 3 mnd i barnehage så snakket jeg norsk uten problemer. Begge foreldrene mine snakker norsk, moren min helt flytende. Nå er det såklart norsk jeg snakker aller best (gikk ut av videregående med toppkarakterer i faget, hvis det har noe å si!), men det er utrolig gøy å kunne flere språk flytende.

Anonymous poster hash: eb718...8a0
Skrevet

Barn som lærer flere språk (på samme tid og likt, f.eks. foreldre som snakker forskjellige morsmål) har bare fordeler språklig i skolesammenheng, og har lik språkutvikling som barn flest.

Anonymous poster hash: 8ec47...3e4
Skrevet

Vi har hvert vårt språk, bor i et tredje land og snakker en del engelsk i tillegg. Barnet er to år og har en normal språkutvikling med tanke på antall ord og uttale. Barnet sier ord fra alle språkene utenom engelsk. Ingen prater engelsk direkte til barnet. Vi prater hvert vårt språk til barnet, og vi forstår og prater hverandres språk i tillegg. Det ser ut til at det går veldig fint! Vi gjør ikke så mye spesielt, bortsett fra å være konsekvent med at mamma = språk x, pappa = språk y og bhg = språk z. Leser også mye bøker. Prøver å finne apper og filmer på alle språkene.

Anonymous poster hash: 01718...07c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...