Gå til innhold

Dere aleneforeldre med overgangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye får dere utbetalt? Og hvor nye får dere med alle tilleggene som man kan få som aleneforsørger? Synes det er vanskelig å regne ut dettE. Man kan få bostøtte også?

Anonymous poster hash: f1901...f67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får ca 4300 i overgangsstønad og stønad til barnetilsyn + 1940 i barnetrygd. Jeg jobber fullt, derfor såpass "lite".

Bostøtte kan jeg ikke mye om, men overgangsstønad kan jeg hjelpe deg med å regne ut. Jobber du? Hvor mye tjener du før skatt? Er barnet over ett år må du jobbe eller studere minst 50% (med mindre du er syk, etc) for å ha rett på overgangsstønad.

Anonymous poster hash: de690...05d

Skrevet

Jeg får 10 før skatt, 15 i foreldrepenger (før skatt), utvidet barnetrygd på 2910,- og bidrag på 6000,-.

Får for mye i året til å ha rett på bostøtte.

Vil fra høsten få redusert bhg plassene til barna da jeg skal studere.

Anonymous poster hash: 16cf4...66f

Skrevet

Jeg får ca 4300 i overgangsstønad og stønad til barnetilsyn + 1940 i barnetrygd. Jeg jobber fullt, derfor såpass "lite".

Bostøtte kan jeg ikke mye om, men overgangsstønad kan jeg hjelpe deg med å regne ut. Jobber du? Hvor mye tjener du før skatt? Er barnet over ett år må du jobbe eller studere minst 50% (med mindre du er syk, etc) for å ha rett på overgangsstønad.

Jeg har ikke jobb. Utrolig dum situasjon, siden vi har levd på samboers inntekt og nå er det slutt. Håper jeg får utdanningsstønad så jeg får meg en jobb på sikt. Vet du hvor mye man må skatte av overgangsstønaden?

Skrevet

Jeg får 10 før skatt, 15 i foreldrepenger (før skatt), utvidet barnetrygd på 2910,- og bidrag på 6000,-.

Får for mye i året til å ha rett på bostøtte.

Vil fra høsten få redusert bhg plassene til barna da jeg skal studere.

35000 før skatt?

Anonymous poster hash: 55bd4...753

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke jobb. Utrolig dum situasjon, siden vi har levd på samboers inntekt og nå er det slutt. Håper jeg får utdanningsstønad så jeg får meg en jobb på sikt. Vet du hvor mye man må skatte av overgangsstønaden?

Men hvor gammelt er barnet? Hvor mye du må skatte kommer helt an på hvor mye fradrag du har etc. Vanligvis omtrent ingenting.

Du har som sagt ikke rett på overgangsstønad dersom du ikke jobber eller studerer minst 50% og barnet går i barnehage/er over ett år.

Skrevet

Men hvor gammelt er barnet? Hvor mye du må skatte kommer helt an på hvor mye fradrag du har etc. Vanligvis omtrent ingenting.

Du har som sagt ikke rett på overgangsstønad dersom du ikke jobber eller studerer minst 50% og barnet går i barnehage/er over ett år.

Barnet er 2 år.

Skrevet

Barnet er 2 år.

Går i barnehage

Skrevet

Da har du ikke rett på overgangsstønad før du jobber/studerer minst 50%. Dette for at folk ikke skal spekulere i å motta overgangsstønad i tre år mens barnet går i barnehage og de bare kan gå hjemme. Tror kanskje du kan få allikevel hvis du fører deg opp som arbeidssøker hos nav. Litt usikker på reglene der.

Skrevet

Da har du ikke rett på overgangsstønad før du jobber/studerer minst 50%. Dette for at folk ikke skal spekulere i å motta overgangsstønad i tre år mens barnet går i barnehage og de bare kan gå hjemme. Tror kanskje du kan få allikevel hvis du fører deg opp som arbeidssøker hos nav. Litt usikker på reglene der.

Jeg skal studere til høsten. Spørsmålet er hvor mye dere andre får i os med tilleggene?

Skrevet

Fikk 13.000 i overgangsstønad og 2600 i barnetrygd. Bostøtte fikk jeg ikke. Skatte er helt avhengig av personen og hva slags fradrag du har.

Anonymous poster hash: 5ba6b...9b0
Skrevet

Jeg skal studere til høsten. Spørsmålet er hvor mye dere andre får i os med tilleggene?

Vær klar over at det er nye regler for OS, så du får i maks ett år.

Anonymous poster hash: 2f181...3bb

Skrevet

Men det er jo helt merkelig å spørre om det for det er så forskjellig for person til person og sier ingenting om hva du vil få.. Jeg hadde arbeidsavklaringspenger før (11-12tusen) og de er nå omgjort til foreldrepenger så derfor får JEG kun 12tusen i overgangsstønad. (maks o,s. er 14 tror jeg eller 16?) jeg får utvidet b.trygd for ett barn, altså 1940 kr. ikkeno i bidrag, men venter på å få forskudd fra nav. Fordi jeg var syk før barnet ble født gjelder ikke aktivitetskravet meg, hadde det gjort det måtte jeg om 6 mnd enten ha jobbet 50% eller gått 50% skole eller en kombinasjon. Usikker på om annen aktivitet teller.

Jeg får ikke bostøtte (husleie=7200) fordi jeg har for høy inntekt. Men du kan gå inn på husbanken.no og søke bostøtte. Før søknaden blir sendt inn så kommer opp et svar på skjermen (beregnet utfra utgifter, inntekt og skatteklasse) om det er sannsynlig at du får det eller ikke. Med andre ord er det greit å gjøre hvis man av diverse grunner ikke er klar for å sende inn en søknad enda. Ellers lykke til ts :) Du skal uansett få sosialhjelp sånn at du sitter igjen med 5000 til deg selv etter husleie og strøm og ca 3000 til barnet. Hvis du har barnet 100% da. Uansett skal du sitte igjen med 5tusen til deg selv. Gjør du ikke det søker du om supplering, skriver situasjonen og legger ved husleiefakturaen og kontoutskrifter.

Anonymous poster hash: da190...f29

• Liker 1
Skrevet

Vær klar over at det er nye regler for OS, så du får i maks ett år.

Gikk de gjennom?! Når ble dette vedtatt? Hvis du vet da. Snakket med nav for ikke lenge siden og de visste ikke noe om det enda, men infoskriv skulle bli sendt ut hvis det ble vedtatt sa han. Men da kommer det kanskje snart da. Hvorfor har ikke jeg fått med meg dette :S Kanskje dumt spm. men du er sikker på at du ikke har misforstått og bare lest om forslagene til endring og ikke de faktiske endringene? Spør bare fordi jeg selv gjorde samme feilen for noen uker siden med en annen endring..

Skrevet

35000 før skatt?

Anonymous poster hash: 55bd4...753

Omtrent? Betaler jo ikke skatt av bidrag og barnetrygd.

Sitter igjen med rundt 28 utbetalt nå.

Usikker på hvordan det ser ut etter huskjøp til sommeren og studier til høsten.

Barna er små og er med meg nå. Kan også være samværet endrer seg og da også bidraget.

Skrevet

Gikk de gjennom?! Når ble dette vedtatt? Hvis du vet da. Snakket med nav for ikke lenge siden og de visste ikke noe om det enda, men infoskriv skulle bli sendt ut hvis det ble vedtatt sa han. Men da kommer det kanskje snart da. Hvorfor har ikke jeg fått med meg dette :S Kanskje dumt spm. men du er sikker på at du ikke har misforstått og bare lest om forslagene til endring og ikke de faktiske endringene? Spør bare fordi jeg selv gjorde samme feilen for noen uker siden med en annen endring..

Det ble jo vedtatt i statsbudsjettet for 2015.

Skrevet

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2015/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Overgangsstonad-for-enslige-forsorgere/

Her stod det ja. Også gjelder det bare nye tilfeller da. Hm, blir vanskelig for mange nye søkere å komme seg ut i jobb da uten utdannelse.. Men det er en annen diskusjon

dette er et forslag, mener det ikke gikk igjennom, men det er gjort endringer i skattingen av OS slik at man får pensjonspoeng av det.

Anonymous poster hash: 34a7c...69e

Skrevet

dette er et forslag, mener det ikke gikk igjennom, men det er gjort endringer i skattingen av OS slik at man får pensjonspoeng av det.

Anonymous poster hash: 34a7c...69e

Statsbudsjettet for 2015 er vedtatt med denne endringen, jo. Og pensjonspoeng har man fått av os i ganske mange år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...