Gå til innhold

Liker du all maten du får, eller er du mer kresen?

80 stemmer

1. 1. Hvor kresen er du?

• Ja, er veldig kresen i matveien (Liker nesten ingenting)
      3
    • Ja, er kresen i matveien (Liker lite, men spiser litt variert)
      8
    • Ja, er kresen i noen grad (Liker en del)
      9
    • Er kresen i veldig liten grad (Liker en god del forskjellig)
      12
    • Spiser stort sett alt (Liker mye forskjellig)
      41
    • Spiser absolutt alt (Uansett)
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du en type som stort sett spiser den maten du får, eller er du en type som ikke liker noenting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kresen i liten grad. Jeg spiser det meste jeg får servert, enten det er tradisjonell husmannskost, indisk curry eller italiensk pasta. Jeg liker det meste av ingredienser, i hvert fall slik at jeg får det ned. Men jeg har også mine ting jeg ikke liker, og mine diller.

Skrevet

Det er ikke alt jeg LIKER, men det er svært lite jeg misliker i den grad at jeg ikke kan spise det om jeg får det servert. Jeg misliker selleri, men jeg klarer fint å spise retter med selleri i uten at det ødelegger retten (er det derimot store biter av selleri så plukker jeg dem ut og spiser resten). Men jeg kan nok ansees som kresen likevel, fordi jeg av dyrevernsmessige hensyn velger å spise lite kjøtt.

Anonymous poster hash: 1c303...fd2

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser det meste, men jeg klarer ikke bare ikke rømme, majones, dressinger eller mat med mye eddik smak...

Anonymous poster hash: 3501b...33b

Skrevet

Er ikke en av dem som er så kresen at jeg har bestemt at jeg ikke liker noe før jeg har smakt på det, eller en av dem som har bestemt at de ikke liker en hel matkategori. Synes det er så barnslig og kleint når jeg høres voksne mennesker på den måten. "Jeg liker ikke grønnsaker", "liker ikke fisk". Har vanskelig for å tro at de som sier dette har smakt alle type grønnsaker som finnes.

Men noe kresen er jeg, ja. Har veldig sensitiv mage og smakssanser så klarer ikke tvinge i meg noe som jeg ikke liker heller for å være hyggelig. Jeg har riktignok blitt mye mindre kresen de siste årene, så håper jo at det fortsetter slik.

Skrevet (endret)

Jeg er dessverre veldig kresen (etter en spiseforstyrrelse) men som regel prøver jeg det meste, med mindre det båre høres og ser svært sært ut. Da spiser jeg heller tilbehøret.

Rører dog ikke koriander.

Endret av dillyduzit
Skrevet

Jeg spiser alt, bortsett fra ting med koriander. Jeg hadde heller ikke spist saueansikt, men det tror jeg ikke at jeg noen gang får servert heller.

Skrevet

Jeg trodde ikke jeg var kresen før jeg ble voksen og innså at jeg ikke har fått servert så mye variert mat i oppveksten. Plutselig får jeg servert ting jeg ikke har smakt før, og da har jeg innsett at det er mye jeg ikke liker. Men jeg er ikke av de mest kresne, og jeg klarer å presse i meg det meste.

Skrevet

Veldig lite kresen, men sliter litt med å få i meg enkelte sauser og dressinger og annet tilbehør. Synes det er greit å slippe mat som er druknet i sånt.

Anonymous poster hash: dd851...39d
Skrevet

Av etiske grunner spiser jeg ikke animalske ting. Noen synes sikkert det er å være kresen, men det handler jo om at jeg ikke vil støtte en makaber industri, ikke "liker ikke".

Men utover den delen spiser jeg det meste av normal mat så lenge det ikke er ekstremt salt eller ekstremt søtt.

Anonymous poster hash: e890c...48c

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser det jeg får servert, uansett om jeg liker det eller ikke (bortsett fra potetmos og medistermat)

Noe er jeg allergisk mot, og det spiser jeg selvfølgelig ikke, men det er som regel ingen som blir fornærma av at man ikke vil ende kvelden på legevakta.

Skrevet

Jeg er svært kresen i den betydning at jeg er over gjennomsnittet opptatt av smakskombinasjoner og smaksdetaljer, og av korrekt varmebehandling av råvarer. Det er dermed sjelden at jeg er helt fornøyd med alle komponenter i en rett eller et måltid - noe kan som regel alltid forbedres, og noe er så ille og ugjennomtenkt eller dårlig gjennomført at det bare er trist (særlig på restaurant opplever jeg dette siste).

Men jeg spiser da det jeg får servert, uansett, med mindre det er kylling som er rå i midten eller andre direkte helseskadelige ting. Og er jeg gjest hos venner eller familie som har laget mat til meg finner jeg også alltid noe positivt å si om måltidet. Dette har med innstilling, respekt og høflighet å gjøre.

Anonymous poster hash: ca3b0...0ad
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig kresen. Hater vanlig norsk mat, får brekninger av potet, kjøttkaker osv.. Er generelt sett ikke glad i middag, og hopper glatt over det, når jeg har muligheten.
Da jeg var barn var dette utrolig vanskelig, middags situasjonen var forferdelig, sure foreldre og surt barn/tenåring.

Er veldig glad i indisk og thai, mat da. Generelt utenlandsk mat egentlig... Og jeg er 100% nordmann..

Skrevet

Jeg spiser det jeg får servert, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg synes alt er like godt.

• Liker 1
Skrevet

Siden jeg er pescetarianer, så spiser jeg ikke kjøtt. Men er ikke begeistret for mat som ikke er krydret. Vet ikke om det kan kallest kresent eller ei. Men maten må være laget med litt omhu, og smakene må være veltilpasset og harmonere med hverandre.

Skrevet (endret)

Jeg er lite kresen ettersom jeg er vant til å spise allsidig. Mange vil kanskje kalle det jeg lager gammeldags ettersom vi lager alt fra bunnen av, osv. Jeg er ikke så glad i poser og ferdigmat :)Dersom jeg er gjest spiser jeg det uten å bemerke det, altså.

Endret av Vind
Skrevet

Jeg personlig er ikke så veldig kresen, og prøver alt, mye jeg ikke er så veldig glad i men hvis jeg blir servert så spiser jeg det.

Altså selv så hater jeg når mennesker ikke vil smake/ eller lager grimaser kun fordi utseende er stygt eller noe sånt. Jeg synes det er frekt egentlig.

Anonymous poster hash: 680b9...a4c
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke så veldig kresen. Jeg liker mye forskjellig. Norsk mat, spansk, italiensk, meksikansk, asiatisk, jeg elsker spesielt asiatisk og italiensk. Yum! Jeg smaker gjerne på ting jeg ikke har smakt før, i verste fall liker jeg det ikke (det er jo ingen krise) og i beste fall får jeg en ny livrett.

Har selvfølgelig noen ting jeg ikke liker da. Jeg kan presse i meg ting jeg ikke er særlig glad i hvis jeg skulle få det servert. Men ting jeg virkelig ikke kan fordra og brekker meg av er sjampignong (aner ikke hvordan det skrives), sylteagurk og rosiner. Det får jeg virkelig ikke ned. Og jeg klarer ikke å spise organer som lunger, nyrer, lever, hjerte og sånne ting.

Skrevet (endret)

Jeg er veldig kresen, det har jeg alltid vært. Jeg prøver å gjøre noe med det ved å lage litt mer variert mat hjemme, for det er flaut å spise hos andre og være sånn.

Jeg smaker alltid, det er bare en veldig stor overvekt av ting jeg ikke liker.

Endret av Kragebein

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...