AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #1 Skrevet 9. februar 2015 I et halvt års tid har jenta vår på halvannet år stått opp rundt klokka 05.00. Vi har prøvd det meste føler jeg. Legge tidlig på kvelden, legge sent på kvelden, kutte dagdupp, lang dagdupp. Ingenting fungerer og hun er lys våken og umulig å legge igjen. Merker at disse tidlige morgenene går ut over jobben, forholdet og alt. Holder på å bli sprø! Rytmen i dag er seng klokka 19.15 ca, står opp klokka 05.00, og sover to timer på dagen. Hvordan høres dette ut? Noen som har noen gode råd? Er det bare noe man må finne seg i, at enkelte barn våkner så tidlig, eller kan vi gjøre noe med det? Anonymous poster hash: c174c...61a
Toolose Skrevet 9. februar 2015 #2 Skrevet 9. februar 2015 Vil si at det høres veldig vanlig ut! Sønnen min var lys våken 04:30-05 hver dag uansett, men når han var litt over 2 år så sov han til 06:30-07 Endret seg mye da han begynte i barnehagen! Nå er han 3 år og sover gjerne til kl 08
GammelKaktus Skrevet 9. februar 2015 #3 Skrevet 9. februar 2015 Har du prøvd å kutte 30 min fra dagsoving og ingen soving etter kl. 1230. De funket her, da lillegutt var rundt den alderen
Mor til en Skrevet 9. februar 2015 #4 Skrevet 9. februar 2015 Har prøvd å kutte dagsorden en halvtime ja. Da ble alt enda verre,og jeg fikk en sur unge i tillegg. Er jo vanskelig å få duppen unna før 12.30,de legges jo alle 12.00 i barnehagen 1
GammelKaktus Skrevet 9. februar 2015 #5 Skrevet 9. februar 2015 (endret) Da vet ikke jeg, når lillegutt var så pass stor så måtte vi bli ferdig med soving før den tid ellers så ble det ikke god nok søvn for han om natten. Nå gikk ikke min i barnehage når han var så liten, men i barnehagen til lillegutt så ser jeg at småbarna sover på forskjellige tidspunkt. Så da burde det jo være mulig å endre litt på mønsteret i barnehagen til ditt barn og. Edit, la til noe. Endret 9. februar 2015 av FrøkenMånestråle
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #6 Skrevet 9. februar 2015 Gutten vår er også sånn. 04.30 - 05.00 hver morgen. Har vært sånn et år. Legg deg tidligere å innse at noen barn er slik. Vi prøvde også alt en periode, men har innfunnet oss med står sånn er han. Anonymous poster hash: 40bef...ba3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #7 Skrevet 9. februar 2015 Det ble sakte men sikkert bedre hos oss, og nå sover han stort sett til kl 06. Tror det er best å tenke at det er sånn for en periode nå, ikke stress med det men prøv heller å legge om døgnrytmen og legg dere tidligere.Anonymous poster hash: 91e80...5d1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #8 Skrevet 9. februar 2015 Tja, en av de voksne kan også legge seg tidlig? Anonymous poster hash: 5786e...ad9
Gjest Sansol Skrevet 9. februar 2015 #9 Skrevet 9. februar 2015 Mest sannsynlig er det en periode. Vi hadde det slik med vår gutt også. Lys våken klokken 04.30-05.00. Ufattelig slitsomt mens det foregikk. Nå er han 3 år og sover til rundt 06.30-07.00. Det går seg nok til og er ikke så mye å gjøre med vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #10 Skrevet 9. februar 2015 Dere har hvertfall muligheten til å legge dere tidligere for å være opplagt. Det er noen av oss som har unger som våkner mange ganger flere ganger om natten, og da er det ikke bare å legge seg tidligere så en får en god natts søvn. Jeg hadde gjerne lagt meg 20-21 en periode og stått opp 05 med barnet, da hadde jeg hvertfall fått sammenhengende søvn Anonymous poster hash: 1c6a7...fb4
Gjest Dorey Skrevet 9. februar 2015 #11 Skrevet 9. februar 2015 Vår gutt var sånn fra han var et halvt år til nærmere to-års alder. Løsningen ble at vi foreldre måtte legge oss tidlig (før kl 22), og at vi etterhvert kuttet på dagsovingen. Nå er han snart tre og våkner mellom 0545 og 0700.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #12 Skrevet 9. februar 2015 Vi hadde det sånn for et år siden, guttungen sto konsekvent opp kl 5 hver eneste morgen i månedsvis samme hva vi prøvde. Så stilte vi klokka til sommertid i mars, vi la han da en time senere den kvelden (19.30 istedenfor 18.30), og vips begynte han å sove til 6-6.30 isteden (kroppen hans trodde da selvsagt at klokka var 5, siden vi hadde stilt klokka en time frem ) Nå er han 2,5 og har faktisk begynt å kunne sove helt til 8-9-tiden! Nå er det jo bare 1,5 måned til klokka skal stilles til sommertid igjen, så det er jo kanskje verdt et forsøk?Anonymous poster hash: 66590...107
Gjest Ludodama Skrevet 9. februar 2015 #13 Skrevet 9. februar 2015 (endret) Vi har prøvd endel forskjellig, og konklusjonen er at ingenting virker inntil de plutselig bare endrer noe helt av seg selv. Nå våkner han 05(noen ganger 04 og hyler utrøstelig i en times tid), og har mange oppvåkninger hele kveld og natt. Dermed nytter det ikke å legge seg tidligere heller. Jeg ser ikke helt "problemet" om man klarer sovne selv litt tidligere, og ikke plages med hyppige oppvåkninger ellers. Tidligere når han ikke gråt men bablet, lot vi han ligge en stund i håp om at han etterhvert fikk en rytme mer mot 06, men det hadde ganske kortvarig virkning. Endret 9. februar 2015 av Ludodama
LindaM Skrevet 9. februar 2015 #14 Skrevet 9. februar 2015 Vår starter gjerne dagen 5:30 enda. I tillegg til å våkne 1-2 ganger pr natt flere ganger i uka. Han blir 3 til våren.. Nå er han litt ekstrem på den fronten, men det er veldig vanlig at de har sånne grytidlig morninger i den alderen ditt barn er i. Sover hun natten igjennom da? I så fall, så vil jeg anbefale at dere legger dere ekstra tidlig selv. Ellers vil dere alltid gå i underskudd med søvn, og det blir man gal av! Bedre å ofre kvelden, enn å ødelegge hele dagen Min erfaring er at det ikke er så mye som funker. Vårt barn ble nesten værre etter bhg start. Mange nye inntrykk som gav utslag i urolig søvn.
Mor til en Skrevet 9. februar 2015 #15 Skrevet 9. februar 2015 Ja,hun sover heldigvis hele natta,så har vel ikke så mye å klage over. Vi legger oss tidlig,men likevel er det veldig unormalt og tungt å starte dagen klokka 05.00. Håper det går seg til etter hvert.
LindaM Skrevet 9. februar 2015 #16 Skrevet 9. februar 2015 Ja,hun sover heldigvis hele natta,så har vel ikke så mye å klage over. Vi legger oss tidlig,men likevel er det veldig unormalt og tungt å starte dagen klokka 05.00. Håper det går seg til etter hvert. Det blir lettere til våren/sommeren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå