ameli77 Skrevet 9. februar 2015 #1 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Er det flere som har oppdaget hva sukker og hvetemel gjør med kroppen? Etter mange år med x antall symptomer, sykemeldinger, terapi osv osv så har jeg oppdaget at sukker og hvetemel har vært grunnen til at jeg har vært syk! Symptomer jeg har hatt: -depresjon -angst -uro -irritabel -rastløshet -leddsmerter -luft i magen -hjernetåke -synsforstyrrelser -stress -stiv nakke/ stressnakke/stresshodepine Etter kun en uke uten sukker og mel opplevde jeg en vesentlig forskjell på kroppen- og etter enda flere uker så er ALLE symptomer borte!!! Har ikke kuttet det helt ut, og kan unne meg en bolle eller kake ca 1-2 ganger per uke- men da helst etter at jeg har spist et solid måltid først. Ellers så lager jeg gode sukkerfrie og hvetemelfrie alternativer som jeg har tilgjengelig daglig, slik at jeg alltid kan velge gode ting for meg. MEN, skeier jeg ut- ( gjort det to ganger- i helgen) da får jeg skikkelig reaksjon på mandag. Som om jeg har vært på fest hele helga og mista hele familien min... kroppen kollapser- null energi og psyken min går i bunn. Blir stressa, utilpass og deprimert.... Det samme gjelder om jeg går mer enn 3 timer mellom hver gang jeg spiser, da kjenner jeg at kroppen blir utilpass og blodsukkeret begynner å tulle med hodet og kroppen min. Det er en stor lykke å ha oppdaget dette. Jeg har fått et nytt liv! Skulle ønske at flere som plages med kropp og sinn visste om dette, og testet om det faktisk kan ha med kostholdet å gjøre. Legene kan altfor lite om dette, og tar blodprøver som ikke viser noen ting, de sender deg til samtaleterapi og sykemelder deg for utmattelse..... Ingen leger har noen gang spurt meg om kostholdet mitt. Det var kun en helhetsterapeut som for noen år siden sa at DU TÅLER IKKE SUKKER OG MEL, men da skjønte jeg det ikke... Tenk om jeg hadde fulgt hennes råd den gangen. Det hadde spart meg for mange år med dårlig livskvalitet. Den som merker det best etter meg er mannen min. Han sier han har fått en ny kone pga dette Vi har fått et mye mer harmonisk forhold fordi jeg ikke er kranglete og sur hver dag lengre Endret 9. februar 2015 av ameli77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filifonka Skrevet 9. februar 2015 #2 Del Skrevet 9. februar 2015 Kutter du ut alt av sukker? Eller spiser du frukt osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #3 Del Skrevet 9. februar 2015 Er det flere som har oppdaget hva sukker og hvetemel gjør med kroppen? Etter mange år med x antall symptomer, sykemeldinger, terapi osv osv så har jeg oppdaget at sukker og hvetemel har vært grunnen til at jeg har vært syk! Symptomer jeg har hatt: -depresjon -angst -uro -irritabel -rastløshet -leddsmerter -luft i magen -hjernetåke -synsforstyrrelser -stress -stiv nakke/ stressnakke/stresshodepine Etter kun en uke uten sukker og mel opplevde jeg en vesentlig forskjell på kroppen- og etter enda flere uker så er ALLE symptomer borte!!! Har ikke kuttet det helt ut, og kan unne meg en bolle eller kake ca 1-2 ganger per uke- men da helst etter at jeg har spist et solid måltid først. Ellers så lager jeg gode sukkerfrie og hvetemelfrie alternativer som jeg har tilgjengelig daglig, slik at jeg alltid kan velge gode ting for meg. MEN, skeier jeg ut- ( gjort det to ganger- i helgen) da får jeg skikkelig reaksjon på mandag. Som om jeg har vært på fest hele helga og mista hele familien min... kroppen kollapser- null energi og psyken min går i bunn. Blir stressa, utilpass og deprimert.... Det samme gjelder om jeg går mer enn 3 timer mellom hver gang jeg spiser, da kjenner jeg at kroppen blir utilpass og blodsukkeret begynner å tulle med hodet og kroppen min. Det er en stor lykke å ha oppdaget dette. Jeg har fått et nytt liv! Skulle ønske at flere som plages med kropp og sinn visste om dette, og testet om det faktisk kan ha med kostholdet å gjøre. Legene kan altfor lite om dette, og tar blodprøver som ikke viser noen ting, de sender deg til samtaleterapi og sykemelder deg for utmattelse..... Ingen leger har noen gang spurt meg om kostholdet mitt. Det var kun en helhetsterapeut som for noen år siden sa at DU TÅLER IKKE SUKKER OG MEL, men da skjønte jeg det ikke... Tenk om jeg hadde fulgt hennes råd den gangen. Det hadde spart meg for mange år med dårlig livskvalitet. Den som merker det best etter meg er mannen min. Han sier han har fått en ny kone pga dette Vi har fått et mye mer harmonisk forhold fordi jeg ikke er kranglete og sur hver dag lengre Så bra!! Hva spiser du til de ulike måltidene?Anonymous poster hash: 1cb45...c46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ameli77 Skrevet 9. februar 2015 Forfatter #4 Del Skrevet 9. februar 2015 Nei, jeg har ikke kuttet ut frukt o.l. Kun raffinert sukker ( hvitt sukker), godteri og matvarer jeg vet inneholder mye sukker. Bruker Sukrin, dadler, kakao, noe honning osv som erstatning til sukker i baking. Samt at jeg bytter ut hvetemel med fin rugmel eller annen type mel alt etter hva jeg baker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ameli77 Skrevet 9. februar 2015 Forfatter #5 Del Skrevet 9. februar 2015 Frokost: F.eks: havregrøt med bær ( frosne som jeg tiner) og nøtter og banan. Lunsj: hjemmebakt lavkarbobrød uten gjær/hvetemel, evt hjemmelagde knekkebrød. Eller jeg steker en omelett og spiser cottage cheese med hakkede nøtter, tinte blåbær og en dæsj honning over. Mellommåltid: diverse muffins som jeg har bakt en del av. Uten hvetemel og sukker seff, men med bær, nøtter, banan, eple, gulrot.....kombinasjonsmulighetene er uendelige Finnes flust av enkle oppskrifter på nett. Middag: Minimerer inntak av potet, ris og pasta. Erstatter med byggris, masse grønnsaker/tilbehør. Når jeg er fysen/skal kose meg: kaker i alle former uten sukker og hvetemel( men med andre søtningsmidler: sukrin, dadler osv osv her er valgene mange): gulrotkake, ostekake, brownies, bountysjokolade, kanelsnurrer, skoleboller....... så mye godt å lage!!! Bare fantasien som stopper. Koser meg med litt potetgull innimellom og litt cola Zero- men ikke for mye. Men å kutte ut alt er ikke aktuelt for meg om dette skal blir en livsstil som VARER Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 9. februar 2015 #6 Del Skrevet 9. februar 2015 Jeg prøver på det samme men det er ikke lett når det finnes sukker og hvete i ALT! Men at man må spise hver 3 time har jeg ikke så stor tro på. Man spiser jo ikke om natten. Vi er utstyrt til å tåle mange timer uten mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #7 Del Skrevet 9. februar 2015 Frokost: F.eks: havregrøt med bær ( frosne som jeg tiner) og nøtter og banan.Lunsj: hjemmebakt lavkarbobrød uten gjær/hvetemel,Hvordan får du brødet til å heve? Anonymous poster hash: 35265...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ameli77 Skrevet 9. februar 2015 Forfatter #8 Del Skrevet 9. februar 2015 Å spise hver 3.time er svært viktig om man sliter med blodsukkeret. For meg gjør det iallefall stor forskjell. Energinivået holder seg stabilt hele dagen, og jeg er ikke døsulten/desperat til verken lunsj eller middag. Etter middag så trenger jeg ikke spise hver 3 time, men kanskje ta et knekkebrød e.l før jeg legger meg. Det er anbefalt å spise lite og ofte, så at det er noe i det er ingen tvil Jeg fikk jo beskjed om at jeg ikke tålte sukker og hvetemel for mange år siden, og hadde samme holdning: " det er jo sukker og hvete i alt, det kommer aldri til å være gjennomførbart". Men, som med alt annet her i livet så kommer ingenting gratis. Man må være innstilt på at noen ting må man endre i hverdagen ja, og at man må gjøre en ekstra innsats her og der iform av å bake litt selv. Men, etter mange år med diffuse symptomer fikk jeg NOK. Når INGEN kunne hjelpe meg, så måtte jeg ta saken i egne hender, og finne ut av dette selv. Jeg mistenkte sukker og hvetemel som største fiende, så prøvde å kutte det ut. Og det FUNKET! Er man ikke innstilt på en endring så får man ikke til en endring. Den innstillingen og motivasjonen kan man ikke bli overtalt til, den må man finne ut av helt selv. Jeg har null problemer med å holde meg unna hvetemel og sukker- det er veken dyrt eller vanskelig. Men ja, litt mer tid pga at du må bake brød, knekkebrød, kaker og godis selv. Jeg spiser kake på besøk og cafe, men holder meg til ett stykke, og ikke 5 som før Det er ikke det jeg gjør av og til som ødelegger formen min, men hva jeg gjør i hverdagen. Brødet er laget med egg og bakepulver! Søk opp lavkarbo brød på google, så finner du mange oppskrifter. Super enkelt. Blande ingrediensene, heller det i en brødform og steke i 60 min. Slipper heving og knaing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ameli77 Skrevet 9. februar 2015 Forfatter #9 Del Skrevet 9. februar 2015 Vil legge til at jeg ikke har 0% sukker i hverdagen. Men det har hjulpet fysisk og psykisk å holde seg unna godteriskåla, desserter, kaker og drikker andre kilder det er mye sukker i. Er det litt sukker i rekesalaten så spiser jeg den for å si det sånn og jeg spiser hvitsaus til fiskebollene, med hvetemel i. Men ikke kjøpbrød og vafler, boller o.l. med hvetemel i osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #10 Del Skrevet 9. februar 2015 Hva spiste du før denne omleggingen? Anonymous poster hash: f850d...b7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ameli77 Skrevet 9. februar 2015 Forfatter #11 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) tja, masse fredags og lørdagsgodis. Mye godis når det var ferie. Kjøpbrød flere ganger om dagen, frosne rundstykker ( eks hattings) masse poteter og pasta til middag. Kastet meg over kakebordet når det var familiesammenkomster. og sjokolade i farta fordi jeg var småsulten og trengte litt energi... Var generelt sunn, men fikk i meg hvetemel og sukker jevnlig gjennom dagen fra morgen til kveld. Da særlig gjennom kjøpbrød, frokostblandinger og en liten sjokolade her og der. Har alltid gått gjennom helgen i en døse sammen med uro og angst og hatt skikkelig hangover på mandag ( null energi og veldig nedstemt og irritabel og leddmserter ikke minst). Skjønner jo hvorfor nå! Fredag og lørdag har jo vært de store kose seg med godis dagene.... Endret 9. februar 2015 av ameli77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #12 Del Skrevet 9. februar 2015 Vel, da har du hatt matintoleranse da. For de fleste vil det ha liten til ingen effekt å gjøre de endringene du glorifiserer her. Anonymous poster hash: 766e9...ba3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. februar 2015 #13 Del Skrevet 9. februar 2015 Hvordan får du brødet til å heve? Anonymous poster hash: 35265...79c Bakepulver? Jeg baker brød på pofiber, mandelmel, eggehviter, bakepulver. Det blir så utrolog liftig og godt, og det hever seg til dobbelt størrelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ameli77 Skrevet 9. februar 2015 Forfatter #14 Del Skrevet 9. februar 2015 Takk for hyggelig svar Anonym. Så unødvendig å svare sånn. Jeg deler min historie fordi den kanskje kan hjelpe/inspirere noen der ute. Det har bidratt til en bedre livskvalitet hos meg, uten at leger har klart å påvise matintoleranse. Jeg forteller ikke for å være kjip, glorifisere eller tvinge noen. Om dette ikke er noe for deg, så la vær å svar og bry deg om andre ting! Typisk at det finnes slike inne i disse forumene, som bare MÅ ..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. februar 2015 #15 Del Skrevet 9. februar 2015 Vel, da har du hatt matintoleranse da. For de fleste vil det ha liten til ingen effekt å gjøre de endringene du glorifiserer her.Anonymous poster hash: 766e9...ba3 Jeg har ingen matintoleranse (ja leger har sjekket det grundig) Likevel så ble livet mitt forandret helt til det positive etter at jeg kuttet ut mel og sukker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #16 Del Skrevet 9. februar 2015 Det der prøvde jeg ut for noen år siden. Fikk Ortoreksi Er det noen som anbefalt deg dette? eller prøvde du det ut selv? skulle likt å visst hvorfor det er sånn...jeg har angst, depresjonen er av og på, meget rastløs og har enormt dårlig konsentrasjon. kansje jeg skal prøve igjen. Anonymous poster hash: 4a528...ae8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #17 Del Skrevet 9. februar 2015 Å spise hver 3.time er svært viktig om man sliter med blodsukkeret. For meg gjør det iallefall stor forskjell. Energinivået holder seg stabilt hele dagen, og jeg er ikke døsulten/desperat til verken lunsj eller middag. Etter middag så trenger jeg ikke spise hver 3 time, men kanskje ta et knekkebrød e.l før jeg legger meg. Det er anbefalt å spise lite og ofte, så at det er noe i det er ingen tvil Så flott at dette fungerer for deg - men jeg vil også si at hva man spiser har vel så mye innvirkning på blodsukkeret som når man spiser det Det er en grunn til at folk på lavkarbo kan spise så sjeldent som 1-2 ganger om dagen uten å slite med store svingninger i blodsukkeret. Anonymous poster hash: 56591...9e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ameli77 Skrevet 9. februar 2015 Forfatter #18 Del Skrevet 9. februar 2015 Jeg kan ikke noe særlig om lavkarbo kost, så om det er sånn så er jo det bra. Jeg går ikke på noe diett, men bare trappet ned på sukker og hvetemel, samt merker at jeg har det mye bedre når jeg spiser mellommåltider (kroppen min har begynt å si ifra nesten på slaget hver tredje time nå- snodig) Spiser jeg ikke noe da daler energien og jeg blir stressa i hodet og dagen går ikke like bra lengre. Det er vel individuelt hva som fungerer for den enkelte. Grunnen til at jeg deler denne erfaringen, er for å vise de som kanskje har behov for nye veier å gå, at dette kan være et alternativ som er verdt å teste ut. Om man har prøvd alt mulig annet ( det har jeg i 10 år uten hell!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #19 Del Skrevet 9. februar 2015 Er det flere som har oppdaget hva sukker og hvetemel gjør med kroppen? Etter mange år med x antall symptomer, sykemeldinger, terapi osv osv så har jeg oppdaget at sukker og hvetemel har vært grunnen til at jeg har vært syk! Symptomer jeg har hatt: -depresjon -angst -uro -irritabel -rastløshet -leddsmerter -luft i magen -hjernetåke -synsforstyrrelser -stress -stiv nakke/ stressnakke/stresshodepine Etter kun en uke uten sukker og mel opplevde jeg en vesentlig forskjell på kroppen- og etter enda flere uker så er ALLE symptomer borte!!! Har ikke kuttet det helt ut, og kan unne meg en bolle eller kake ca 1-2 ganger per uke- men da helst etter at jeg har spist et solid måltid først. Ellers så lager jeg gode sukkerfrie og hvetemelfrie alternativer som jeg har tilgjengelig daglig, slik at jeg alltid kan velge gode ting for meg. MEN, skeier jeg ut- ( gjort det to ganger- i helgen) da får jeg skikkelig reaksjon på mandag. Som om jeg har vært på fest hele helga og mista hele familien min... kroppen kollapser- null energi og psyken min går i bunn. Blir stressa, utilpass og deprimert.... Det samme gjelder om jeg går mer enn 3 timer mellom hver gang jeg spiser, da kjenner jeg at kroppen blir utilpass og blodsukkeret begynner å tulle med hodet og kroppen min. Det er en stor lykke å ha oppdaget dette. Jeg har fått et nytt liv! Skulle ønske at flere som plages med kropp og sinn visste om dette, og testet om det faktisk kan ha med kostholdet å gjøre. Legene kan altfor lite om dette, og tar blodprøver som ikke viser noen ting, de sender deg til samtaleterapi og sykemelder deg for utmattelse..... Ingen leger har noen gang spurt meg om kostholdet mitt. Det var kun en helhetsterapeut som for noen år siden sa at DU TÅLER IKKE SUKKER OG MEL, men da skjønte jeg det ikke... Tenk om jeg hadde fulgt hennes råd den gangen. Det hadde spart meg for mange år med dårlig livskvalitet. Den som merker det best etter meg er mannen min. Han sier han har fått en ny kone pga dette Vi har fått et mye mer harmonisk forhold fordi jeg ikke er kranglete og sur hver dag lengre Grattis..det er "inn" å være "allergisk" mot hvetemel og sukker.. Flott å kutte ut mye sukker ja... listen med "sykdommer" du listet opp,ikke en av dem kan spores tilbake til allergi på sukker /hvetemel. Men det sitter jo i hjernen. fabalatastisk! Anonymous poster hash: 66c65...246 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ameli77 Skrevet 9. februar 2015 Forfatter #20 Del Skrevet 9. februar 2015 Om det er trendy eller ikke bryr jeg meg fint lite om ;-) D viktigste er helsa mi. Har ikke fått påvist allergi. Men hvis du hadde tatt deg tid til å lese om sukker og hvetemel sin innvirkning på systemet så hadde du kanskje sagt noe annet. Det er tom energi som i stedet for å fylle opp kroppen m viktige byggesteiner heller bryter dem ned. Her deler jeg en fin erfaring etter å ha slitt i mange år, så må det komme folk her å rakke ned på det, som om jeg har gjort noe galt. Hold dere for gode for det da og bruk energien deres på noe positivt og konstruktivt. Amen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå