Gå til innhold

I følge MyFitnessPal spiser jeg akkurat litt for mye....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i huleste skal jeg gjøre? Jeg digger MFP og har, ved hjelp av denne, så langt gått ned 4 kg på 5 uker. Veldig fornøyd med det. Jeg skal, i følge denne, spise 1400 kalorier daglig. Nå har det dessverre gått trått de siste 2 ukene, ingen nedgang, står stille. Jeg må innrømme at jeg er veldig sulten og spiser nesten 100 kalorier mer hver eneste dag. Det er den eneste endringen jeg har gjort, at jeg spiser såpass lite mer, men jeg går altså plutselig ikke ned mer...

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg "skru opp" tillatt kalori-inntak ved å skrive inn at jeg ønsker gå ned mindre pr uke enn det jeg gjør nå? ( jeg kan spise 1400 kalorier, og jeg har "krysset av" på 0.8 kg som ønsket vektnedgang pr uke...noe som har funket!)....eller må jeg rett og slett klare å spise 1400 kalorier og heller gå sulten?

Liker ikke at jeg går sulten og ikke kan unne meg så mye mer enn enkelt frokost, lunsj, middag og kvelds.

Noen forslag?

Anonymous poster hash: 05ae7...8a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler heller å prøve å bytte ut maten du spiser med mer mettende mat. Hva spiser du i løpet av en dag?

Anonymous poster hash: 27170...110
  • Liker 1
Skrevet

Hva i huleste skal jeg gjøre? Jeg digger MFP og har, ved hjelp av denne, så langt gått ned 4 kg på 5 uker. Veldig fornøyd med det. Jeg skal, i følge denne, spise 1400 kalorier daglig. Nå har det dessverre gått trått de siste 2 ukene, ingen nedgang, står stille. Jeg må innrømme at jeg er veldig sulten og spiser nesten 100 kalorier mer hver eneste dag. Det er den eneste endringen jeg har gjort, at jeg spiser såpass lite mer, men jeg går altså plutselig ikke ned mer...

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg "skru opp" tillatt kalori-inntak ved å skrive inn at jeg ønsker gå ned mindre pr uke enn det jeg gjør nå? ( jeg kan spise 1400 kalorier, og jeg har "krysset av" på 0.8 kg som ønsket vektnedgang pr uke...noe som har funket!)....eller må jeg rett og slett klare å spise 1400 kalorier og heller gå sulten?

Liker ikke at jeg går sulten og ikke kan unne meg så mye mer enn enkelt frokost, lunsj, middag og kvelds.

Noen forslag?

For å sette det på spissen, det er ikke kaloriene som metter.

Du kan spise hele dagsbehovet ditt i sjokolade eller chips, men likevel være sulten. ;)

Og for å gjøre det ekstra vanskelig, hva som gir oss metthetsfølelse varierer.

Jeg kan spise en hjemmelaget porsjonspizza, og fremdeles være sulten etterpå, men jeg kan spise en stor raspeball, og føle meg stappmett i "dagesvis".

Så kommer det som gjør det hele ekstra komplisert - av og til får vi dager der vi ikke blir mette i det hele tatt, uansett hvor mye vi spiser. Jeg kaller det ulvehunger, andre kaller det oksehunger.

Jeg har også valgt å ikke se på hver dag for seg, men å se på uke og måned i stedet for.

Hvis jeg en uke har valgt å spise 10 000 kcal, kan jeg for eksempel spise 2000 på mandag, 1500 på tirsdag, 500 på onsdag, 1400 på torsdag, 1200 på fredag, 1800 på lørdag, og 1600 på søndag, eller jeg kan spise 1400 hver dag.

De dagene jeg er sulten, spiser jeg mer!

Mitt råd til deg er å se på hva du spiser. Spiser du mat som gir DEG metthetsfølelse?

Spiser du energitett mat som du må spise lite av for ikke å overskride kalorimålet, eller spiser du lavenergimat som du kan spise mengder av?

Prøv deg frem.

Vi reagerer ulikt på mat, og må finne våre egne veier. :)

Anonymous poster hash: 0ebf2...9fd

• Liker 4
Gjest Runforit
Skrevet

Anbefalt nedgang er 0,5 kg i uka, mindre om du ikke har mye å gå ned. Ville redusert på vektnedgang og ikke lagt meg under 1500 kcal.

At vektnedgangen har "stoppet" om er naturlig da en som oftest opplever stor nedgang i starten når kroppen kvitter seg med ekstra vannvekt. Nå skal kroppen begynne å tære på fettet og det tar lengre tid.

Trener du noe? Spiser du mer de dagene du trener?

Hvor mye nedgang er det snakk om? Er du overvektig eller er du normalvektig?

• Liker 4
Skrevet

Her var det mange nyttige tips og jeg er så takknemlig :)

Jeg syns det høres fornuftig ut å tenke etter hva som faktisk gjør meg mett. Jeg vet at om jeg spiser litt mer proteiner enn det jeg gjør i dag, så blir jeg fortere mett (inkludere litt mer egg og rent kjøtt i kosten). Det er ikke like lett å få til, siden jeg er småbarnsmor og her spiser jeg det samme som de andre...men på dagtid kan jeg selvsagt lage en lunsj bestående av omelett i stedet for knekkebrød f-eks (er hjemme i permisjon).

Jeg spiser typisk følgende:

Frokost: 2 skiver eller 3 knekkebrød med div. pålegg og melk/juice

Lunsj: Det samme

Middag: Alt som typiske småbarnsfamilier spiser - kjøttboller, pannekaker, spagetti, fiskegrateng etc...Kjempespennende ;)

Kvelds: 1 skive eller 2 knekkebrød og gjerne en kopp kakao for å ta vekk søtsuget

Av og til en Skyr/ yoghurt som mellom-måltid.

Jeg spiser lite sjokolade/godteri på hverdager, men unner meg dette på lørdager og lar det da inngå som en del av "tillatt" spiseplan (men har gjerne gått en lang tur på dagen der jeg forbruker ca 300 kalorier, spiser da opp halvparten av disse).

Jeg trener ikke annet enn å gå turer, men går til gjengjeld mye og i moderat fart - med barnevogn. Ca 1 - 1, 5 time pr dag.

Er lett overvektig, og skal ned 10 kg til en vekt jeg vet jeg trives med :)

TS

Skrevet

Hva slags mat vil dere anbefale som gir mye metthetsfølelse da? Tar i mot alle tips med takk.

Hos meg vet jeg at kyllingfilet, egg, banan og skyr bl.a gir mye metthetsfølelse, men kan fort bli lei og skulle gjerne visst om annet....

ts

Skrevet

Er dette "forfengelighetskilo"? Med det mener jeg at du er omtrent normalvektig i utgangspunktet men vil bli slankere.

Jeg er i samme situasjon, og enden på visa er at jeg legger meg sulten dersom jeg kun spiser 1400 kalorier selv om jeg spiser mettende mat (kylling, egg osv.). Rett og slett fordi kroppen ber om mer mat og vil ha noe å gå på. Vi er tross alt ikke designet for å ha den sylslanke kroppen som promoteres.

Så jeg har valget mellom å legge meg litt sulten eller spise rundt 1600-1700 og heller gå ned over lengre tid. De siste kiloene tar som regel lenger tid.

Noe jeg også har vurdert er 5:2 metoden.

Anonymous poster hash: 7ac69...9fc
Gjest caramiacaramella
Skrevet

For meg metter egg veldig, og det er så mye å variere med at jeg aldri blir lei. Eggerøre med grønnsaker i, posjerte egg, hardkokte egg, eggesalat av oppkuttede kokte egg og avokado med brød er nok det jeg spiser mest av, men egg kan jo varieres i det uendelige. Synes også kikerter metter veldig. Det er mange som sverger til havregrøt/havregryn, men av en eller annen grunn metter ikke det lenge for meg i det hele tatt. Du får prøve deg frem og se hva som passer for deg :)

Skrevet

Er dette "forfengelighetskilo"? Med det mener jeg at du er omtrent normalvektig i utgangspunktet men vil bli slankere.

Jeg er i samme situasjon, og enden på visa er at jeg legger meg sulten dersom jeg kun spiser 1400 kalorier selv om jeg spiser mettende mat (kylling, egg osv.). Rett og slett fordi kroppen ber om mer mat og vil ha noe å gå på. Vi er tross alt ikke designet for å ha den sylslanke kroppen som promoteres.

Så jeg har valget mellom å legge meg litt sulten eller spise rundt 1600-1700 og heller gå ned over lengre tid. De siste kiloene tar som regel lenger tid.

Noe jeg også har vurdert er 5:2 metoden.

Anonymous poster hash: 7ac69...9fc

Hei,

nei dette er ikke forfengelighetskilo ;) Jeg er 175 høy, veier 85 kg i dag og skal ned til ca 74...der vet jeg at jeg trives. Kall det heller "babykilo" ;)

Sjekket nettopp på MFP og skrev inn at jeg heller ville gå ned 0.5 kg pr uke, i stedet for 0.8 kg pr uke. Fikk da godt over 1600 kalorier å spise i stedet og det spørs om ikke det passer meg bedre.

Som deg ønsker jeg ikke legge meg sulten og det gjør jeg litt for ofte...

Evt kan jeg jo beholde det regimet jeg holder på med nå, prøve å holde meg til det, og heller spise mer om jeg trenger det og heller tenke at jeg da går senere ned....

5:2 vet jeg funker for mange, det ville ikke funket for meg, jeg trenger min daglige energi, har 4 barn å passe på og da nytter det ikke gå på tomgang ;)

takk for innspill

TS

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Her var det mange nyttige tips og jeg er så takknemlig :)

Jeg syns det høres fornuftig ut å tenke etter hva som faktisk gjør meg mett. Jeg vet at om jeg spiser litt mer proteiner enn det jeg gjør i dag, så blir jeg fortere mett (inkludere litt mer egg og rent kjøtt i kosten). Det er ikke like lett å få til, siden jeg er småbarnsmor og her spiser jeg det samme som de andre...men på dagtid kan jeg selvsagt lage en lunsj bestående av omelett i stedet for knekkebrød f-eks (er hjemme i permisjon).

Jeg spiser typisk følgende:

Frokost: 2 skiver eller 3 knekkebrød med div. pålegg og melk/juice

Lunsj: Det samme

Middag: Alt som typiske småbarnsfamilier spiser - kjøttboller, pannekaker, spagetti, fiskegrateng etc...Kjempespennende ;)

Kvelds: 1 skive eller 2 knekkebrød og gjerne en kopp kakao for å ta vekk søtsuget

Av og til en Skyr/ yoghurt som mellom-måltid.

Jeg spiser lite sjokolade/godteri på hverdager, men unner meg dette på lørdager og lar det da inngå som en del av "tillatt" spiseplan (men har gjerne gått en lang tur på dagen der jeg forbruker ca 300 kalorier, spiser da opp halvparten av disse).

Jeg trener ikke annet enn å gå turer, men går til gjengjeld mye og i moderat fart - med barnevogn. Ca 1 - 1, 5 time pr dag.

Er lett overvektig, og skal ned 10 kg til en vekt jeg vet jeg trives med :)

TS

Første som slår meg er knekkebrød diett. Hadde sultet om jeg skulle levd på så mye knekkebrød. Metter ikke noe med mindre du kjører på med masse proteiner og fett.

• Liker 2
Skrevet

For meg metter egg veldig, og det er så mye å variere med at jeg aldri blir lei. Eggerøre med grønnsaker i, posjerte egg, hardkokte egg, eggesalat av oppkuttede kokte egg og avokado med brød er nok det jeg spiser mest av, men egg kan jo varieres i det uendelige. Synes også kikerter metter veldig. Det er mange som sverger til havregrøt/havregryn, men av en eller annen grunn metter ikke det lenge for meg i det hele tatt. Du får prøve deg frem og se hva som passer for deg :)

Takk for tips. Havregrøt hadde jeg helt glemt!! (hvordan er det mulig? ) det metter faktisk ganske godt for meg. Ellers er egg smart, ja :) Supert :)

Skrevet

Første som slår meg er knekkebrød diett. Hadde sultet om jeg skulle levd på så mye knekkebrød. Metter ikke noe med mindre du kjører på med masse proteiner og fett.

Er ikke en knekkebrød-diett slik jeg ser det. Kan fint spise kun brødskiver 4 dager i uken, og ikke røre knekkebrød, men hender jeg varierer litt...Men tror du har rett i at det ikke metter nok, veldig godt poeng faktisk, så kanskje, selvom knekkebrød har lite kalorier, så er det kanskje ikke det smarteste å innta ifht metthet faktisk...Har jeg ikke tenkt på før. Takk :)

ts

Skrevet

Jeg ville ha spist karbohydratene på kvelden, og kjørt lavkarbo på dagen. Mye omdiskutert dette, men for meg har det funket kjempebra! kanskje du kunne prøvd det?Jeg pleier å lage omelett av 2 egg +1/2 avocado til frokost, dette holder meg gående til middag (selv om man bør spise lunch, noe jeg naturligvis gjør når tiden legger til rette for det).

Jeg synes 1400kcal er veldig lite, og kan heller ikke skjønne hvordan dette er tallet du har fått oppgitt (gitt din bmi). Å ligge på 100kcal over skal ikke påvirke nedgangen din fra uke til uke.

Man skal ikke knytte dårlig samvittighet opp mot mat, så jeg synes du skal spise deg mett (på "riktige" varer) selv om det overstiger MFPtallet. (Og dersom det ikke blir fremgang så ta deg en ekstra spasertur for å gjøre opp for "overskuddet".)

Anonymous poster hash: a2066...606
  • Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Er ikke en knekkebrød-diett slik jeg ser det. Kan fint spise kun brødskiver 4 dager i uken, og ikke røre knekkebrød, men hender jeg varierer litt...Men tror du har rett i at det ikke metter nok, veldig godt poeng faktisk, så kanskje, selvom knekkebrød har lite kalorier, så er det kanskje ikke det smarteste å innta ifht metthet faktisk...Har jeg ikke tenkt på før. Takk :)

ts

:)

Jeg ville startet dagen med en skikkelig omelett med fløte, skinke og avokado. Tar 5 minutter å frese sammen.

Til lunsj ville jeg hatt fet fisk eller kylling med egg, avokadosalat, nøtter og rømmedressing(tar noen minutter å frese kylling kvelden før)

Mellom

En neve nøtter og en frukt

Tror det vil kunne hjelpe på sulten.

• Liker 1
Skrevet

Hva slags mat vil dere anbefale som gir mye metthetsfølelse da? Tar i mot alle tips med takk.

Hos meg vet jeg at kyllingfilet, egg, banan og skyr bl.a gir mye metthetsfølelse, men kan fort bli lei og skulle gjerne visst om annet....

ts

Jeg blir rett og slett ikke mett hvis jeg ikke kombinerer proteiner, fett og karbohydrater i samme måltid.

Jeg blir ikke mett av bare en omelett (proteiner og fett) men hvis jeg spiser en liten skive ved siden av gjør det susen.

Det samme med knekkebrød, jeg blir ikke mett av knekkebrød med litt leverpostei på (karbyhydrater med litt protein og fett), men hvis jeg i stedet legger på ost og skinke, eller to knekkebrød med ett egg pr knekkebrød, blir jeg det.

Ut i fra hva du sier du spiser ser det ut til at du spiser veldig fettfattig, stemmer det?

Jeg tror noe av svaret kan ligge der, og at hvis du reduserer litt på karbohydratene (for eksempel 2 knekkebrød i stedet for 3), og legger på litt mer fett og proteiner tror jeg mye er gjort.

Og så lurte jeg på en ting, spiser du 1400 kcal om dagen, eller er dette nettokalorier?

Åspise 1400 kcal om dagen er lite, men er det nettokalorier er det veldig greit. :)

• Liker 1
Skrevet

Nå lærer jeg mye her. Så supert :) Ja, kombinasjon av måltidet er vel også noe å tenke på. Og ja, jeg spiser nokså fettfattig. Har tenkt at det er smart, men det er det kanskje ikke? ;) Jeg kan også godt prøve å spise mer lavkarbo på dagen og heller spytte i karbsene på kvelden, men hvorfor forstår jeg ikke? kanskej mtp å holde seg mer jevnt mett gjennom dagen? :)

Smarte spisetips her som jeg vil prøve ut denne uken. Jeg skal prøve huske å oppdatere hvordan jeg syns det går.

Nettokalorier vs kalorier skjønte jeg fint lite av.Hva er forskjellen?...sorry....ehm...men f-eks nå, står det på min MFP-side at jeg har 1300 kalorier igjen å spise....og at "goal" er 1400 .... (men så har jeg vært ute å gått fort i dag, så da forbrant jeg 300 kalorier...) Forstå det den som kan.. ;)

ts

Skrevet

Your Diet Profile Target Calories Burned From Normal Daily Activity 2,200 cal/day Net Calories Consumed* Your Daily Goal 1400 cal/day Daily Calorie Deficit 800 calories Projected Weight Loss 0.8 kg/week

Slik ser min profil ut...hvis noen av dere skjønner dette bedre enn meg... ;)

Skrevet

Your Diet Profile Target

Calories Burned From Normal Daily Activity 2,200 cal/day

Net Calories Consumed* Your Daily Goal 1400 cal/day

Daily Calorie Deficit 800 calories

Projected Weight Loss 0.8 kg/week

Slik ser min profil ut...hvis noen av dere skjønner dette bedre enn meg... ;)

Rettet litt opp i den...ble jo bare rot...

ts

Gjest Runforit
Skrevet

Du skal ha 1400(jeg mener 1500)kcal for å gå ned uten aktivtet. Når du trener skal du spise inn treningskaloriene slik at du aldri havner under 1500 kcal. 1500-300=1200. + 300=1500.

Fordelen med mer fett er at kroppen bruker lengre tid på brenne fett og derfor er du mett lengre og blodsukkeret holder seg mer stabilt. Noen trenger litt mer karbs før/rundt trening for energi og derfor er det greit å fokuserer karbsene på ettermiddag/kveld :)

• Liker 1
Skrevet

Nå lærer jeg mye her. Så supert :) Ja, kombinasjon av måltidet er vel også noe å tenke på. Og ja, jeg spiser nokså fettfattig. Har tenkt at det er smart, men det er det kanskje ikke? ;) Jeg kan også godt prøve å spise mer lavkarbo på dagen og heller spytte i karbsene på kvelden, men hvorfor forstår jeg ikke? kanskej mtp å holde seg mer jevnt mett gjennom dagen? :)

Smarte spisetips her som jeg vil prøve ut denne uken. Jeg skal prøve huske å oppdatere hvordan jeg syns det går.

Nettokalorier vs kalorier skjønte jeg fint lite av.Hva er forskjellen?...sorry....ehm...men f-eks nå, står det på min MFP-side at jeg har 1300 kalorier igjen å spise....og at "goal" er 1400 .... (men så har jeg vært ute å gått fort i dag, så da forbrant jeg 300 kalorier...) Forstå det den som kan.. ;)

ts

Nettokalorier er: "beregnet aktivitet + tilleggsaktivitet - kaloriinntak"

For eksempel:

Det er beregnet at du bruker 2200 kcal på daglige aktiviteter, og du skal ha 800 kcal i minus. Da skal du spise 1400 kcal.

Men så øker du aktiviteten med en tilleggsaktivitet, for eksempel å gå en tur, og forbrenner 200 kcal ekstra.

Da har du ikke lenger 2200 kcal som daglig forbrenning, men 2400 kcal.

Hvis du da spiser 1400 kcal vil du få et ytterligere underskudd på 200 kcal, og nettokaloriene dine blir 1200 i stedet for 1400.

Hvis du skal gå tur, og fremdeles ha et nettoenergiinntak på 1400 kcal, må du spise 1600 kcal.

Skjønner? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...