Gå til innhold

Fra sprinkelseng til juniorseng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har jeg mannet meg opp til å lage en tråd her inne, fordi jeg begynner å bli litt smågal.

Tingen er: har prøvd å flyttet toåringen min over til juniorseng, men hun synes jo det er hysterisk morsomt å gå ut av den og springe ut i gangen / stua/ rive ut klærne fra kommoden sin osv osv. Hun gjør dette sikkert 100 ganger på en kveld, i timesvis. I tillegg springer hun ut i gangene hvis hun våkner om natten (ikke redd, bare synes det er gøy .) jeg holdt ut en liten uke med dette, men da det ikke ble bedre, måtte jeg rett og slett sette inn sprinkelsenga igjen. Denne sovner hun i med en gang.

Jeg vil gjerne "ta denne kampen" før vi flytter til sommeren (ny plass, ny bhg osv) så vi ikke får alt for mange forandringer på en gang (hun fyller 3 på høsten.)

Noen som har noen tips og råd til meg? Eller oppmuntring? :P

Jeg følger henne rolig inn hver gang hun går ut av senga, men likevel er hun oppe igjen omtrent før jeg rekker å gå ut av rommet.

Hun skjønner enda ikke dette med klistremerker / belønning.

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff,hvorfor ikke fortsette med sprinkelsenga? Høres ikke ut som hun er helt moden for store senga. Høres mer slitsomt ut enn bra,for begge parter.

• Liker 1
Skrevet

Sant, jeg har tenkt tanken. Men hun får til å klatre ut av sprinkelsenga, ikke at hun gjør det ofte, men bare det at hun kan det synes jeg er litt ubehagelig.

Hvor lenge er det vanlig å sove i sprinkelseng?

Skrevet

Høres ikke ut som hun skjønner at hun skal sove i junior senga iallefall. Legg deg med henne til hun skjønner at det er der hun skal sove. Eller fortsett m sprinkelseng, vår minste sov i den til han var over 3, eldste til hun var 1,5

Anonymous poster hash: 72197...033

Skrevet

Tror nok det er veldig forskjellig,men jeg og mine søsken sov i den til vi var tre år om jeg husker riktig:) Tror jeg hadde venta litt var jeg deg,om hun sover godt i sprinkelsenga. Er jo litt utrygt om hun går ut av den store senga og rundt i huset om dere sover feks.

Skrevet

Vår skal over i juniorseng til sommeren siden hun blir storesøster, og hun er da 1,5. Kommer til å ta kampen med å flytte henne tilbake i sengen hver gang hun går ut. Det blir slitsomt en uke eller to, så tror jeg hun skjønner tegninga :)

Anonymous poster hash: b593d...46f

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar dere!

Hun sier "lalle stor-senga" og legger seg ned, men med en gang jeg går ut er hun som sagt oppe. Ser/ hører hun at jeg går mot rommet hennes, skynder hun seg å legge seg i senga og sier "natta!" :P

Osv osv.

Ja, skummelt at hun går rundt i huset, men har tatt mine forhåndsregler med å låse absolutt alle dørene, så de eneste rommene hun kommer seg inn til er mitt rom og gangen i mellom våre rom.

Men tror dere har rett i at hun burde få ligge i sprinkelsenga si en stund til. Bare jeg som er overivrig på at hun skal bli vant til senga før vi flytter. Får ta det som det kommer :)

Skrevet

Kanskje det ikke stedet er litt godt og trygt å ha senga si med seg i ett nytt hus,så slipper i hvert fall det også bli nytt for henne?:) Barn forbinder jo senga si med trygghet. Ser det i hvert fall på sønnen min:)

• Liker 1
Skrevet

Forstår utfordringen. Vi måtte bytte til juniorseng ved 15 mnd alder fordi mini klatret ut av sprinkelsenga. Var så redd for at han skulle skade seg pga høyden. Det var ikke mye kontroll på klatringen. Han bare kastet kroppen over. Det tok lang tid før han lærte seg og bli værende i den nye senga etter legging. Jeg har ingen mirakelkur til deg desverre. Vi måtte bare følge tilbake til det nesten uendelige.. Endte til slutt med at vi ble sittende på rommet til han sovnet. En utrolig dårlig vane som igjen ble vanskelig å vende. Men nå var han jo såpass liten.. I ettertid har jeg tenkt på om det hadde gått an å øke høyden på sprinklene ved å feste en sengehest øverst på langsiden. Vet ikke om det funker, men går an å teste.

Hvis dere føler at hun har god kontroll på klatringen de gangene hun kommer seg ut av sprinkelsenga, ville jeg bare fortsatt med den en stund til. Kanskje hun synes det er mer stas med ny seng etterhvert som hun blir eldre ;) Vet om flere som har sprinkelseng til etter fylte 3 år.

• Liker 1
Skrevet

Vår skal over i juniorseng til sommeren siden hun blir storesøster, og hun er da 1,5. Kommer til å ta kampen med å flytte henne tilbake i sengen hver gang hun går ut. Det blir slitsomt en uke eller to, så tror jeg hun skjønner tegninga :)

Lykke til med det prosjektet.. Her flyttet vi toåringen over i stor seng i august, og i desember holdt vi fortsatt på med å følge han tilbake på sitt rom hver gang han våknet (vi gjorde dette helt konsekvent, og altså hver eneste natt (og ofte flere ganger pr natt) i over fire måneder). Nå har vi kapitulert, og lar han bare ligge inne hos oss når han kommer inn. Orket ikke enda flere måneder med avbrutt søvn natt etter natt...

Anonymous poster hash: bd178...8ad

• Liker 2
Skrevet

Noen har litt urealistiske forventninger om hvor "lett" ting skal være ser jeg.

Anonymous poster hash: 0733a...7a0

• Liker 3
Skrevet

Våre var to mnd fra å fylle 2 år da de ble lagt i juniorseng/vokseseng.

De taklet det 100% perfekt fra dag 1.

De forsto at de skulle sove, akkurat som før.

Anonymous poster hash: 30c0e...c80

Skrevet

Mine har sovet i sprinkelseng til de var 3. Men aldri gått ut av hverken sprinkelseng eller annen seng. Vi tok ut ene siden på sprinkelsenga (ca ved 3 år) før de flyttet over i storseng. Legg en madrass ved senga så hun ikke skader seg om hun klatrer over?

Anonymous poster hash: 9d915...b2f

Skrevet

Hvis det viser seg at det ikke blir sånn, så blir det også en erfaring å ta med seg. Vi må jo ta i utgangspunkt at det skal ordne seg, ellers kan en ikke prøve noe.

• Liker 1
Skrevet

Barn er ulike. For meg var det fint å få ungen ut av sprinkelsenga så fort som mulig, for jeg ser ingen vits i å tviholde på babyfasen. Så han byttet seng da han var 15 mnd, da hadde han lært å gå selv. Her tok det 3 dager med "rømming" på kveldstid og så var det over.

Skrevet

Hvis barnet aldri har vist interesse for å klatre ut av en sprinkelseng, går det sikkert mye bedre med tilvenningen til juniorseng. Hvis man i utgangspunktet har en som absolutt skal ut av senga, sier det seg selv at det blir en tøffere jobb med tilvenning.

Jeg håper nestemann kan ligge i sprinkelseng litt lenger enn første. Synes han var for liten, men hadde ikke noe valg. Sprinkelsenga ble rett og slett utrygg.

Skrevet

Min skal ikke over før hun er tre for da tenker jeg språk og forståelse er godt nok til evnt klisterbelønning etc ved problemer. (Forsøkte klister ved forening, ingen suksess eller forståelse for belønningssystem må). Går inntrykk av at det er litt seint, men det funker for oss nå med sprinkelseng. Klatrer ikke ut fordi hun er redd for høyden

Anonymous poster hash: 918a4...fde

Skrevet

Interessant med forskjellige synspunkt :) jeg har allerede madrass på gulvet hennes i tilfelle hun finner på å klatre ut av sprinkelsenga. Det er som sagt sjeldent at det skjer, og i kveld sovnet hun igjen momentant i sprinkelsengen sin. Vi får vel drøye "prosjekt juniorseng" en liten stund :P lurer på om hun synes det er mindre fristende å løpe ut av juniorsenga hvis det blir litt vanskeligere? Montere sengehest over et større område ? Kanskje verdt å prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...