Gå til innhold

Til sommeren skal jeg reise Norge Rundt med Widerøe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja har bestemt meg for å ta en to ukers tur rundt i hele vårt fantastiske land, gleder meg stort. Hadde vært glad for tips om steder og ting og oppleve, da helts innen rimlig nærhet av flyplasser som oppereres av Widerøe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal jeg også! Jeg vil reise i nord Norge! :-)

Anonymous poster hash: 303af...712

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg ville fløyet mange strekninger i Nordland, rett og slett fordi det er et laaaangt fylke og med masse vakker natur. Både Helgelandskysten og Lofoten er absolutt verdt å oppleve. Dessuten ville jeg kostet på meg en dag i Tromsø, og reist derfra til Finnmark. Honningsvåg er den flyplassen som ligger nærmest Nordkapp, og det er bussforbindelse dit flere ganger per dag. Av andre steder i Finnmark er jeg mer usikker på hva jeg ville valgt: måtte nok lest meg opp litt på de forskjellige stedene.

I den sørlige delen av Norge ville jeg reist til Bergen, da det er min favorittby på vestlandet. Bergen er jo også ett av knutepunktene, slik at det er en by som er enkel å komme seg til/fra.

Hvis tiden din tillater det, vil jeg også anbefale turen til Røros. Få steder i Norge likner, og byen har jo en spesiell gruvehistorie som man får inn omtrent uansett hvor man snur og vender seg der.

Ok, dette ble kanskje ikke alt for konkret, men det var i alle fall mine tanker her og nå for hva jeg selv ville gjort.

Skrevet

Jeg må si at de Widerøe billettene er helt geniale! Morsomt å reise rundt i nord-norge.

Eneste negative er vel at de flyr med kræsj-8,men de problemene er forhåpentligvis fikset :-)

Anonymous poster hash: 7d731...62a

Skrevet

Jeg ville fløyet mange strekninger i Nordland, rett og slett fordi det er et laaaangt fylke og med masse vakker natur. Både Helgelandskysten og Lofoten er absolutt verdt å oppleve. Dessuten ville jeg kostet på meg en dag i Tromsø, og reist derfra til Finnmark. Honningsvåg er den flyplassen som ligger nærmest Nordkapp, og det er bussforbindelse dit flere ganger per dag. Av andre steder i Finnmark er jeg mer usikker på hva jeg ville valgt: måtte nok lest meg opp litt på de forskjellige stedene.

I den sørlige delen av Norge ville jeg reist til Bergen, da det er min favorittby på vestlandet. Bergen er jo også ett av knutepunktene, slik at det er en by som er enkel å komme seg til/fra.

Hvis tiden din tillater det, vil jeg også anbefale turen til Røros. Få steder i Norge likner, og byen har jo en spesiell gruvehistorie som man får inn omtrent uansett hvor man snur og vender seg der.

Ok, dette ble kanskje ikke alt for konkret, men det var i alle fall mine tanker her og nå for hva jeg selv ville gjort.

Tusen takk for innspill. Har tenkt å få med meg "hele" Norge inkludert Finnmark. Men tviler på at jeg reiser opp til Nordkapp da jeg har vært der 3 ganger tidligere. Så er ikke det som står øverst på lista.

Av veldig konkrete ting jeg har lyst til å få med meg er tul til Demningen i Alta/Kautokeino vassdraget, hvalsafari fra Andenes og Oksebåsen rakettskytefelt. Det er ting jeg så langt har plukket ut som "must". Men helt klart både Helgelandskysten og Lofoten står og på planen uten at jeg helt har oversikten her. Så veldig glad for innspill.

Skrevet

Dra til Ålesund! Widerøe flyr dit. Du kan ta hurtigruten inn til Geiranger eller bli med på en dagstur dit og flere andre steder. Det går også an å leie bil i 2-3 dager, da får du sett det meste; Geiranger, Øye, Norangsdalen, Trollstigen, Trollveggen, øyene utenfor Ålesund om du vil, og til og med atlanterhavsveien er i grei kjøreavstand fra Ålesund (ca 3-4 timer tror jeg).

Eneste negative er vel at de flyr med kræsj-8,men de problemene er forhåpentligvis fikset :-)

Anonymous poster hash: 7d731...62a

Må nok se lenge etter det, alle gangene jeg har flydd med Widerøe har det vært disse flyene... For et bråk!

Skrevet

I Alta anbefaler jeg virkelig en tur til Sautso, som du planlegger, og canyon.

Helleristningene ved Alta museum står på Unescos verdensarv-liste.

På Haldde (fjelltopp) står et gammelt nordlysobservatorium der Kristian Birkeland i sin tid overvintret. Veldig spennende historisk sted, og en fantastisk tur hvis du liker å vandre i fjellet. Ikke ulendt, går kjerrevei hele veien opp.

Anonymous poster hash: 15d2e...211
Skrevet

I Alta anbefaler jeg virkelig en tur til Sautso, som du planlegger, og canyon.

Helleristningene ved Alta museum står på Unescos verdensarv-liste.

På Haldde (fjelltopp) står et gammelt nordlysobservatorium der Kristian Birkeland i sin tid overvintret. Veldig spennende historisk sted, og en fantastisk tur hvis du liker å vandre i fjellet. Ikke ulendt, går kjerrevei hele veien opp.

Takk, så vidt jeg har forstått så er det to alternativer for å komme seg til Sautso med arrangert tur, det ene er buss fra Alta, det andre er elvebåt fra Masi. Elvebåt frister selvsagt veldig, men vet du om de som arrangerer dette kan ordne transport til og fra Alta? Regner med at det ikke akkurat går veldig mye offentlig komunikasjon mellom Alta og Masi heller.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet (endret)

Takk, så vidt jeg har forstått så er det to alternativer for å komme seg til Sautso med arrangert tur, det ene er buss fra Alta, det andre er elvebåt fra Masi. Elvebåt frister selvsagt veldig, men vet du om de som arrangerer dette kan ordne transport til og fra Alta? Regner med at det ikke akkurat går veldig mye offentlig komunikasjon mellom Alta og Masi heller.

Har vært på den turen, kjempefin! Er nok bare å ringe han fra Cavzo safari og spørre, pleier som regel ikke være problem å få haik med noen. Eventuelt planlegg det en dag Alta-Kautokeino bussen går (som kjører innom Masi).

Edit: med "den turen" mener jeg altså elvebåt fra Masi.

Endret av Idja
Skrevet

Jeg regner med at turarrangørene er åpne for å hente deg på flyplassen.

Her kan du finne bussruter. http://www.177finnmark.no/TravelPlan/TravelPlanLink

Det ser ut til at det går buss mellom Alta og Maze hver ukedag i hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...