AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 Jeg sitter litt i en mulig knipe - eller foran en fantastisk mulighet. Jeg har en jobb jeg ikke klarer å utføre av helsemessige årsaker og legen ønsker å sykemelde meg fra, og skal i morgen på jobbintervju på en jobb jeg sannsynligvis klarer å utføre og vel så det. Den gamle er deltid, den potensielt nye er fulltid. Med andre ord har jeg nå muligheten til å løsrive meg fra NAV og arbeidsavklaringspenger - et mål jeg og NAV har hatt i mange år. Den nye jobben krever snarlig oppstart. Jeg synes det er så trist hvis jobben jeg uansett ikke klarer står i veien for en som gjør at jeg kan jobbe fulltid. Så spørsmålet mitt er - dersom jeg får tilbud om jobb til uken, er det lov/mulig å bli sykemeldt ut oppsigelsestiden på den gamle jobben, og samtidig begynne i den nye? Jeg skjønner at det i utgangspunktet er problematisk på papiret å både være sykemeldt og jobbe, men når det er to helt forskjellige jobber og jeg faktisk kun klarer å utføre den ene typen jobb, stiller det seg da annerledes? Jeg kan jo ikke både motta sykepenger og lønn, det er heller ikke hensikten. Hensikten er bare å kunne jobbe i stedet for å uansett nå måtte bli sykemeldt på ett eller annet tidspunkt. Finnes det noen smutthull, eller er jeg stuck dersom den gamle sjefen ikke vil la meg gå før oppsigelsestiden? Anonymous poster hash: 485bb...31e
Rotemor Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Du har ikke rett på sykepenger uansett, så den delen er jo grei. Hva med å snakke med arbeidsgiver om å kutte oppsigelsestiden? Det virker som rette måten.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 Du har ikke rett på sykepenger uansett, så den delen er jo grei.Hva med å snakke med arbeidsgiver om å kutte oppsigelsestiden? Det virker som rette måten. Enig, ærlighet lønner seg. Du skal vel ha med en attest fra arbeidsgiver, og da er det greit å slippe å få med noe snusk... Anonymous poster hash: 98e89...df7 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #4 Skrevet 8. februar 2015 Du kan muligens friskmeldes til arbeidsformidling. Da må du si opp jobben din og du får sykepenger i 12uker (eller til du får ny jobb hvis du får det før de ukene er omme). Jeg var i en jobb som gjorde at jeg ble syk og ikke kunne fortsette. Jeg var sykemeldt en liten stund men fordi jeg var istand til å jobbe, men ikke i den jobben jeg hadde, så ble jeg friskmeldt til arbeidsformidling. Snakk med legen. Legen kan anbefale friskmelding også søkes det NAV om et slikt vedtak. Anonymous poster hash: 835ad...98c
Rotemor Skrevet 8. februar 2015 #5 Skrevet 8. februar 2015 Du kan muligens friskmeldes til arbeidsformidling. Da må du si opp jobben din og du får sykepenger i 12uker (eller til du får ny jobb hvis du får det før de ukene er omme). Jeg var i en jobb som gjorde at jeg ble syk og ikke kunne fortsette. Jeg var sykemeldt en liten stund men fordi jeg var istand til å jobbe, men ikke i den jobben jeg hadde, så ble jeg friskmeldt til arbeidsformidling. Snakk med legen. Legen kan anbefale friskmelding også søkes det NAV om et slikt vedtak. Anonymous poster hash: 835ad...98c Dette er helt feil. TS har ikke sykepengerettigheter
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #6 Skrevet 8. februar 2015 Du har ikke rett på sykepenger uansett, så den delen er jo grei. Hva med å snakke med arbeidsgiver om å kutte oppsigelsestiden? Det virker som rette måten. Det er selvsagt det jeg skal gjøre, men dersom sjefen ikke vil la meg avslutte arbeidsforholdet før, og jeg uansett må sykemeldes fra den jobben, lurer jeg på om jeg samtidig kan starte i denne nye jobben. TS Anonymous poster hash: 485bb...31e
Rotemor Skrevet 8. februar 2015 #7 Skrevet 8. februar 2015 Det er selvsagt det jeg skal gjøre, men dersom sjefen ikke vil la meg avslutte arbeidsforholdet før, og jeg uansett må sykemeldes fra den jobben, lurer jeg på om jeg samtidig kan starte i denne nye jobben. TS Anonymous poster hash: 485bb...31e Det vet jeg ikke, men spør fagforeningen din kanskje?
Gjest Phoenix Skrevet 9. februar 2015 #9 Skrevet 9. februar 2015 (endret) Det er selvsagt det jeg skal gjøre, men dersom sjefen ikke vil la meg avslutte arbeidsforholdet før, og jeg uansett må sykemeldes fra den jobben, lurer jeg på om jeg samtidig kan starte i denne nye jobben. TS Anonymous poster hash: 485bb...31e Nei. Er du sykmeldt så er du arbeidsufør og kan ikke jobbe. Endret 9. februar 2015 av Phoenix
Gjest incognita Skrevet 9. februar 2015 #10 Skrevet 9. februar 2015 Man kan ha to arbeidsforhold og kun være sykemeldt fra ett av de, men man kan ikke starte et nytt arbeidsforhold når man er sykemeldt. Det beste her er nok å få kortet ned, eventuelt kuttet helt oppsigelsestiden.
Rotemor Skrevet 9. februar 2015 #11 Skrevet 9. februar 2015 Man kan ha to arbeidsforhold og kun være sykemeldt fra ett av de, men man kan ikke starte et nytt arbeidsforhold når man er sykemeldt. Det beste her er nok å få kortet ned, eventuelt kuttet helt oppsigelsestiden. Det var det jeg trodde også.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #12 Skrevet 9. februar 2015 Om du ikke klarer å utføre en jobb av helse-årsaker, som er klart og tydelig, så kan man si opp uten oppsigelsestid. Spørs hvor tydelig det er i ditt tilfelle da, det vet jeg jo ikke. Jeg fikk gjøre det, da det var tydelig at arbeidsgiver ikke ville kunne tilrettelegge og rask bedring var ikke i sikte. Jeg sa opp under sykemelding da og fikk sykepenger. (Fysisk krevende jobb og var skadet, så kunne ikke utføre slik jobb på lang tid.) Jeg kunne derimot utføre arbeid som ikke var fysisk krevende. Når du er under arbeids-avklaring burde det finnes muligheter...snakk med Nav først og så arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 38687...62b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #13 Skrevet 9. februar 2015 For oss som er for syk til å gjøre noen jobber og frisk nok til å gjøre andre jobber, så finnes det en del slingringsmonn. Om du ikke er frisk nok til å utføre denne jobben på lang tid, og legen din vil sykemelde deg, så er det en fordel for din gamle arbeidsgiver å finne en ny ansatt uansett. Anonymous poster hash: 38687...62b
Rotemor Skrevet 9. februar 2015 #14 Skrevet 9. februar 2015 For oss som er for syk til å gjøre noen jobber og frisk nok til å gjøre andre jobber, så finnes det en del slingringsmonn. Om du ikke er frisk nok til å utføre denne jobben på lang tid, og legen din vil sykemelde deg, så er det en fordel for din gamle arbeidsgiver å finne en ny ansatt uansett. Anonymous poster hash: 38687...62b "en del slingringsmonn" blir veldig uspesifikt. Arbeidsgiver må avkorte oppsigelsestiden. Dette ser de fleste fordelen av. Og: TS har ikke sykepengerettigheter så en sykemelding vil kunne være dokumentasjon på fravær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå