AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 Må man betale noe for toll og moms eller hvordan er det? vi vurderer å reise til Nord Irak ( selge tomter)og hente pengene til Norge for å kjøpe bolig her.så spørsmålet mitt er blir vi stoppet på flyet? eller må vi betale toll og moms? eller skatte av de pengene? Anonymous poster hash: 4017a...390
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #2 Skrevet 9. februar 2015 Dere har sikkert ikke oppført at dere har eiendommer i utlandet ol. så ja det kan bli et problem vil jeg tro. Men det finnes mange andre muligheter å gjøre det på. Og ta med seg kontant er ikke lurt.. ! Anonymous poster hash: 64cd5...efa
Druid Skrevet 9. februar 2015 #3 Skrevet 9. februar 2015 Må man betale noe for toll og moms eller hvordan er det? vi vurderer å reise til Nord Irak ( selge tomter)og hente pengene til Norge for å kjøpe bolig her.så spørsmålet mitt er blir vi stoppet på flyet? eller må vi betale toll og moms? eller skatte av de pengene? Anonymous poster hash: 4017a...390 For denne typen overføring, bruker du bank, eller pengeoverføring. Jeg vet det er litt vanskeligere å finne ett bankkontor i Nord Irak enn i Norge, men der er en voksende oljeindustri der, så mulighetene er der. Der er ikke toll eller moms, men det er registreringsplikt, og det å bli tatt i rutinekontroll på grensen med for mye penger, med utgangspunkt i Nord-Irak er ikke anbefalt hvis du ikke har ett akutt behov for sikkerhetspoliti oppfølging over flere år. Det burde være overkommelig å slippe å skatte av disse pengene , men da trenger du en skatteadvokat. Jeg vil tro det kommer til å lønne seg.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #4 Skrevet 9. februar 2015 Om ts har eiendommer i Irak, som ikke er oppført til skatteetaten, som skal selges, og du fortsatt vil slippe unna skatt/moms/toll. Så oppbevarer du kontantene i en bankboks i Irak og hver gang du er i Irak på ferie så tar du med deg 25 000 kr av pengene som du fritt kan ta inn i Norge uten å deklarere. Om du da vil holde deg på den heeeelt sikre siden. Du kan selvfølgelig sjanse på å ta inn mer penger, men da kan du som sagt bli tatt. Eiendommen du selger i Irak vil norske myndigheter aldri få greie på, da Norge ikke har noe samarbeid med irakiske myndigheter for slike opplysninger. Anonymous poster hash: 5a53b...5f2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #5 Skrevet 9. februar 2015 Ja, altså du kan alltid lyve å si dere har arvet pengene i utladet. Da slipper du unna alt av skatt og bla bla bla :-) Anonymous poster hash: 64cd5...efa
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #6 Skrevet 9. februar 2015 Ja, altså du kan alltid lyve å si dere har arvet pengene i utladet. Da slipper du unna alt av skatt og bla bla bla :-)Anonymous poster hash: 64cd5...efa Er det lov? Men spør dem ikke åssen pengene kommet inn til landet?Anonymous poster hash: 4cbb5...328
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #7 Skrevet 9. februar 2015 Om ts har eiendommer i Irak, som ikke er oppført til skatteetaten, som skal selges, og du fortsatt vil slippe unna skatt/moms/toll. Så oppbevarer du kontantene i en bankboks i Irak og hver gang du er i Irak på ferie så tar du med deg 25 000 kr av pengene som du fritt kan ta inn i Norge uten å deklarere. Om du da vil holde deg på den heeeelt sikre siden. Du kan selvfølgelig sjanse på å ta inn mer penger, men da kan du som sagt bli tatt. Eiendommen du selger i Irak vil norske myndigheter aldri få greie på, da Norge ikke har noe samarbeid med irakiske myndigheter for slike opplysninger. Anonymous poster hash: 5a53b...5f2 Jada, for det koster sikkert ingenting å reise frem og tilbake fra Irak. Anonymous poster hash: bfcc0...ee1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #8 Skrevet 9. februar 2015 Er det lov? Men spør dem ikke åssen pengene kommet inn til landet?Anonymous poster hash: 4cbb5...328 Hvis man står der med en enorm sum kontanter og juger på seg en arv i utlandet, vil man selvsagt bli bedt om å dokumentere det. Anonymous poster hash: dbaa0...0e2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #9 Skrevet 9. februar 2015 Hvis man står der med en enorm sum kontanter og juger på seg en arv i utlandet, vil man selvsagt bli bedt om å dokumentere det. Anonymous poster hash: dbaa0...0e2 Kanskje det er fra krigsherjede land det ikke går an å dokumentere fra...Anonymous poster hash: 4cbb5...328
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2015 #10 Skrevet 10. februar 2015 Ts her : det er snakk om 300 000kroner, det er ikke noe banker eller minibank slik at jeg overfører til norske banker.. og vi er nødt til å få de pengene snarest mulig pga boligkjøp i Norge. så om vi blir tatt på rutine kontroll vil vi slippe skatt og moms? Anonymous poster hash: 4017a...390
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #11 Skrevet 11. februar 2015 Kanskje det er fra krigsherjede land det ikke går an å dokumentere fra...Anonymous poster hash: 4cbb5...328 Når flyktninger som kommer og har mistet alt av papirer pga at de måtte flykte fra krig ikke blir trodd, hvorfor skulle da en velbemidlet person som plutselig dukker opp med masse kontanter etter en tur til utlandet bli trodd? "Nei du skjønner det at fetteren min døde og jeg fikk formuen hans, men jeg har ingen dokumentasjon på at han faktisk er død."Anonymous poster hash: 219a6...289
Gjest Wei Wei Skrevet 11. februar 2015 #12 Skrevet 11. februar 2015 (endret) AnonymBruker, on 10 Feb 2015 - 11:15, said:AnonymBruker, on 10 Feb 2015 - 11:15, said: Ts her : det er snakk om 300 000kroner, det er ikke noe banker eller minibank slik at jeg overfører til norske banker.. og vi er nødt til å få de pengene snarest mulig pga boligkjøp i Norge. så om vi blir tatt på rutine kontroll vil vi slippe skatt og moms? Anonymous poster hash: 4017a...390 Det er ikke noe skatt eller moms. Det er jo noe du eier. Som nevnt over, så er det lov å ha med et sum tilsvarende 25 000 kr per person uten å deklarere. Resten er også lov å ta med, men da fyller du ut deklarasjon og må dokumentere hvor pengene kommer fra (f.eks. en salgskontrakt, dokumentet som beviser at du eide huset før salget). Dette er ingen problem. Dette må du deklarere både på flyplassen i Irak og på flyplassen i Norge. Hvis du ikke deklarerer og blir tatt, så betaler du 20% av summen som overstiger 25 000 kr. Altså, hvis du reiser alene og ikke deklarerer, så tar tollmyndighetene 55 000 kr. Resten får du ta med deg inn i Norge. Kilde: https://www.toll.no/no/reise-til-og-fra-norge/valuta/du-ma-deklarere-valuta-med-verdi-over-25-000-kroner/ Endret 11. februar 2015 av Wei Wei
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #13 Skrevet 11. februar 2015 Det er ikke noe skatt eller moms. Det er jo noe du eier. Som nevnt over, så er det lov å ha med et sum tilsvarende 25 000 kr per person uten å deklarere. Resten er også lov å ta med, men da fyller du ut deklarasjon og må dokumentere hvor pengene kommer fra (f.eks. en salgskontrakt, dokumentet som beviser at du eide huset før salget). Dette er ingen problem. Dette må du deklarere både på flyplassen i Irak og på flyplassen i Norge. Hvis du ikke deklarerer og blir tatt, så betaler du 20% av summen som overstiger 25 000 kr. Altså, hvis du reiser alene og ikke deklarerer, så tar tollmyndighetene 55 000 kr. Resten får du ta med deg inn i Norge. Kilde: https://www.toll.no/no/reise-til-og-fra-norge/valuta/du-ma-deklarere-valuta-med-verdi-over-25-000-kroner/ Om en kommer fra Irak med 300 000 som ikke er deklarert vil de nok ta alt, siden de vil mistenke at en har fått tak i pengene på uærlig vis. I disse dager med terrorfrykten som råder kan en nok fort til og med komme i PST sitt søkelys.Anonymous poster hash: 219a6...289
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #14 Skrevet 11. februar 2015 Lover og regler inn i Norge er en sak, men penger og i hvilken valutta, ut av Irak er en annen sak. Å skulle selge tomter i Irsk for en sum stor nok til å kunne kjøpe eiendom i Norge, suspekt, ikke bare for meg men også for Norske myndigheter vil jeg tro. Du kan ikke akkurat komme til en megler med en bunke penger.....som betaling uten at megleren er forpliktet til å melde i fra. Vi har lov om hvitvasking, i Norge. Hele spørsmålet er en smule suspekt, spør du meg.Anonymous poster hash: f3b60...dd7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #15 Skrevet 11. februar 2015 det er snakk om 300 000kroner hallo ikke millioner kroner Anonymous poster hash: 4017a...390
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #16 Skrevet 11. februar 2015 Det er ikke noe skatt eller moms. Det er jo noe du eier. Som nevnt over, så er det lov å ha med et sum tilsvarende 25 000 kr per person uten å deklarere. Resten er også lov å ta med, men da fyller du ut deklarasjon og må dokumentere hvor pengene kommer fra (f.eks. en salgskontrakt, dokumentet som beviser at du eide huset før salget). Dette er ingen problem. Dette må du deklarere både på flyplassen i Irak og på flyplassen i Norge. Hvis du ikke deklarerer og blir tatt, så betaler du 20% av summen som overstiger 25 000 kr. Altså, hvis du reiser alene og ikke deklarerer, så tar tollmyndighetene 55 000 kr. Resten får du ta med deg inn i Norge. Kilde: https://www.toll.no/no/reise-til-og-fra-norge/valuta/du-ma-deklarere-valuta-med-verdi-over-25-000-kroner/ hvordan gjør man det da? Anonymous poster hash: 4017a...390
Gjest Wei Wei Skrevet 11. februar 2015 #17 Skrevet 11. februar 2015 (endret) AnonymBruker, on 11 Feb 2015 - 10:51, said: Du kan ikke akkurat komme til en megler med en bunke penger.....som betaling uten at megleren er forpliktet til å melde i fra. Vi har lov om hvitvasking, i Norge. Hele spørsmålet er en smule suspekt, spør du meg.Anonymous poster hash: f3b60...dd7 En jeg kjenner (fra Øst Europa tok med seg 360 000 kr i kontanter (deklarert som arv fra foreldre)), satt inn pengene fysisk i Skandiabanken. Dette tok flere turer til banken, 50 000 kr hver gang. Han brukte dem senere som EK. Har man orden på papirene og vet at pengene ikke er hvitvasket/ulovlige, så er det ikke noe problem. Dette var 8 år siden, så det var en stor nok EK. Megleren opererer jo ikke med kontanter, men heller samarbeider med bankene. Til TS, som spør hvordan man deklarerer. Det står jo på Tollvesenets nettsider jeg linket til. Skema er også der. Endret 11. februar 2015 av Wei Wei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå