Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg møter snart veggen, og trenger å bli sykemeldt. Problemet er at det er kun en klasse som gjør at det føles slik, og jeg ønsker å bli sykemeldt i de timene jeg underviser denne klassen.

Er det dette som kalles gradert sykemelding? Er det mulig?

Anonymous poster hash: a38a9...d15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Og du kan si at du trenger tilrettelagte forhold på jobben, jobben skal da iht arbeidsmiljøloven legge dette til rette på best mulig måte. Og det er da disse timene med denne klassen.

Ville og tatt dette opp med personalleder og fortalt hvordan du opplever forholdene.

Anonymous poster hash: 479b7...015
Skrevet

Har du fortsatt ikke funnet en løsning på dette?

Du kan be om å bli sykemeldt for den prosenten disse timene utgjør. Men uansett må det andre løsninger på plass også.

• Liker 2
Skrevet

Har du fortsatt ikke funnet en løsning på dette?

Du kan be om å bli sykemeldt for den prosenten disse timene utgjør. Men uansett må det andre løsninger på plass også.

Nei, tydeligvis ikke.

Jeg vet heller ikke hva jeg eventuelt skal si til fastlegen.

Andre løsninger på plass? Det er da vel ikke mitt problem, når ledelsen helt siden i sommer har ignorer mitt sterke ønske om å komme meg vekk fra denne klassen?

Det er da ledelsens problem å finne en egnet erstatter/vikar.

Skrevet

Nei, tydeligvis ikke.

Jeg vet heller ikke hva jeg eventuelt skal si til fastlegen.

Andre løsninger på plass? Det er da vel ikke mitt problem, når ledelsen helt siden i sommer har ignorer mitt sterke ønske om å komme meg vekk fra denne klassen?

Det er da ledelsens problem å finne en egnet erstatter/vikar.

Nei, det er ditt problem også. Det kommer ganske raskt krav om dialogmøter når du er sykemeldt, hvor du og arbeidsgiver sammen skal finne løsninger for å få deg tilbake i jobb. Du kan ikke sykemelde deg ut av problemet.

Skrevet

Skal du sykemelde deg gjennom et helt arbeidsliv hver gang du må undervise en klasse du ikke liker? Håper virkelig noen setter fotn ned her.

Anonymous poster hash: 7c4bb...6cf

• Liker 3
Skrevet

Skal du sykemelde deg gjennom et helt arbeidsliv hver gang du må undervise en klasse du ikke liker? Håper virkelig noen setter fotn ned her.

Anonymous poster hash: 7c4bb...6cf

Er du et troll? Hver gang? Hvem har nevnt noe om hver gang? Jeg har vært lærer i fem år faktisk, og ikke vært sykemeldt en eneste gang, har hatt fravær på 2-3 dager i løpet av et normalt skoleår.

Om du hadde vært et redelig og empatisk menneske, hadde du slengt ut hatet ditt på denne måten, da hadde du stilt spørsmål i stedet for å slenge ut usanne beskyldninger. Skam deg.

• Liker 4
Skrevet

Er du et troll? Hver gang? Hvem har nevnt noe om hver gang? Jeg har vært lærer i fem år faktisk, og ikke vært sykemeldt en eneste gang, har hatt fravær på 2-3 dager i løpet av et normalt skoleår.

Om du hadde vært et redelig og empatisk menneske, hadde du IKKE slengt ut hatet ditt på denne måten, da hadde du stilt spørsmål i stedet for å slenge ut usanne beskyldninger. Skam deg.

Skrivefeil.

Skrevet

Problemer på jobben er ikke sykmeldingsgrunn. Men fastlegen kan hjelpe deg med å legge press på arbeidsgiver for å få endret forholdene.

Anonymous poster hash: fd48a...ffb

Skrevet

Problemer på jobben er ikke sykmeldingsgrunn. Men fastlegen kan hjelpe deg med å legge press på arbeidsgiver for å få endret forholdene.

Neivel? For alle andre mener du, men bare ikke meg?

Kjenner til en kollega som ble sykemeldt for noe så vagt og svakt som at hun var "utslitt" og at hun ikke maktet å kombinere fulltidsjobb med å ha et lite barn og 30 minutters reisevei.....I stedet for å gå ned i prosent i stilling, ble hun altså sykemeldt.....

Sånt er tvilsomt, men sikkert greit ifølge deg fordi det ikke gikk på å være kvalm og føle seg syk fordi hun skulle ha en spesiell klasse, slik jeg føler det?

Nei, jeg har selvsagt ikke grunn til å bli sykemeldt, men hvem som helst andre sikkert.

• Liker 2
Skrevet

Neivel? For alle andre mener du, men bare ikke meg?

Kjenner til en kollega som ble sykemeldt for noe så vagt og svakt som at hun var "utslitt" og at hun ikke maktet å kombinere fulltidsjobb med å ha et lite barn og 30 minutters reisevei.....I stedet for å gå ned i prosent i stilling, ble hun altså sykemeldt.....

Sånt er tvilsomt, men sikkert greit ifølge deg fordi det ikke gikk på å være kvalm og føle seg syk fordi hun skulle ha en spesiell klasse, slik jeg føler det?

Nei, jeg har selvsagt ikke grunn til å bli sykemeldt, men hvem som helst andre sikkert.

Herremin, ingen grunn til å overreagere. Det stemmer at problemer på jobb i seg selv ikke er sykemeldingsgrunnlag, men reaksjonen man får på problemer på jobb kan være det. Det er opp til legen din å vurdere. Men det overrasker meg stort om legen sykemelder deg uten å sette krav til at du må finne andre løsninger på sikt. Du har flere ganger fått tips om å ta dette opp med fagforening eller HMS-ansvarlig, har du gjort det?

• Liker 1
Skrevet

Herremin, ingen grunn til å overreagere. Det stemmer at problemer på jobb i seg selv ikke er sykemeldingsgrunnlag, men reaksjonen man får på problemer på jobb kan være det. Det er opp til legen din å vurdere. Men det overrasker meg stort om legen sykemelder deg uten å sette krav til at du må finne andre løsninger på sikt. Du har flere ganger fått tips om å ta dette opp med fagforening eller HMS-ansvarlig, har du gjort det?

Ja, jeg har tatt det opp flere ganger. Ingenting blir gjort. Senest forrige uke bad jeg om å bli fritatt fra å undervise denne klassen, sa at jeg vil vekk fra den helt og holdent. Ledelsen snakker bare om å eventuelt sette inn styrk i timene i denne klassen. HAha, som om det skal hjelpe på noe.

• Liker 1
Skrevet

Neivel? For alle andre mener du, men bare ikke meg? Kjenner til en kollega som ble sykemeldt for noe så vagt og svakt som at hun var "utslitt" og at hun ikke maktet å kombinere fulltidsjobb med å ha et lite barn og 30 minutters reisevei.....I stedet for å gå ned i prosent i stilling, ble hun altså sykemeldt..... Sånt er tvilsomt, men sikkert greit ifølge deg fordi det ikke gikk på å være kvalm og føle seg syk fordi hun skulle ha en spesiell klasse, slik jeg føler det? Nei, jeg har selvsagt ikke grunn til å bli sykemeldt, men hvem som helst andre sikkert. Anonymous poster hash: a38a9...d15

Det er ikke jeg som har bestemt dette, det står i trygdeloven. Selvfølgelig er det likevel noen som har blitt sykmeldt i en slik situasjon, men skal man følge sykmeldingsreglene, er det ikke riktig måte å gå frem på. Noe av grunnen til dette er jo at en sykmelding ikke løser problemet på arbeidsplassen. Men, som jeg skrev - ta kontakt med fastlegen din, verneombud/vernetjeneste for å få hjelp til å løse situasjonen.

Skrevet

Ja, jeg har tatt det opp flere ganger. Ingenting blir gjort. Senest forrige uke bad jeg om å bli fritatt fra å undervise denne klassen, sa at jeg vil vekk fra den helt og holdent. Ledelsen snakker bare om å eventuelt sette inn styrk i timene i denne klassen. HAha, som om det skal hjelpe på noe. Anonymous poster hash: a38a9...d15

Hvem har ikke gjort noe? Ledelsen eller fagforening/HMS?

Om de har foreslått å sette inn styrk, så har de jo kommet med et forslag, selv om det ikke er den løsningen du ønsker. Som AB over her nevnte, legen kan uansett hjelpe deg å sette press på ledelsen, men jeg tror du bør være klar over at å sykemelde seg ut av situasjonen neppe er en langvarig løsning. Jeg tror også at mye avhenger av hvor alvorlige problemene er. Jeg har timer jeg synes er pyton, og har hatt grupper som er fullstendig på bærtur. Jeg har klaget min nød til ledelsen, men ingen av løsningene har vært å at jeg blir tatt ut av faget/gruppa. Til det har det ikke vært alvorlig nok, og det er greit nok, så lenge andre løsninger har kommet på banen. Så spørsmålet er vel om problemet med din gruppe er større enn at det er ei kjip gruppe.

Skrevet

Du sier til legen at du er helt på felgen, sover dårlig, har vondt i magen/kvalm og utrolig stresset. Makter ikke stå fullt i jobben.

Anonymous poster hash: 605bd...35f

Skrevet

1. Snakk med ledelsen og be om tilrettelegging (dvs gjøre andre oppgaver i stede for å undervise akkurat denne klassen).

2. Dersom det ikke hjelper går du til legen og ber om avventende sykemelding. Gå deretter tilbake til sjefen din og si at dersom du ikke får tilrettelegging av samme type som punkt 1 så blir du sykemeldt.

Anonymous poster hash: c6c42...664
Skrevet

Noen klasser er mer krevende enn andre, det er ikke til å stikke under en stol. Det som da kreves er at klasseledelsen skjerpes og at det settes ekstra krefter inn på å ordne opp i det som er bakgrunnen for de ekstra krevende klassene. Det er da IKKE hensiktsmessig at en lærer som allerede er på vei til å bli utslitt har denne klassen alene, i perioden der det skal jobbes maks med å få klasseledelsen på plass. Resultatet av det kan være at klassen ikke blir noe bedre, og at læreren sykemeldes fullt.

Jeg synes du kan delvis sykemelde deg TS, og i oppfølgings og tilretteleggingsmøter understreker du at en av tingene som må rettes opp i er denne klassen som sliter deg ekstra ut. Om da ledelsen velger å trekke deg ut av den klassen og vurdere det dithen at klassen trenger nye og friske krefter, eller at du får ekstra hjelp inne i klassen får være opp tll dem.

Uansett kan de ikke unnate å jobbe ekstra med en slik krevende klasse og din sykemelding vil være et sterkt tegn på at noe må gjøres. Også for elevenes del!!

Anonymous poster hash: dafba...206
  • Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har tatt det opp flere ganger. Ingenting blir gjort. Senest forrige uke bad jeg om å bli fritatt fra å undervise denne klassen, sa at jeg vil vekk fra den helt og holdent. Ledelsen snakker bare om å eventuelt sette inn styrk i timene i denne klassen. HAha, som om det skal hjelpe på noe.

Styrk er faktisk et helt legitimt tiltak i forhod til situasjonen, og må brukes på best mulig måte i forhold til utfordringene.

Anonymous poster hash: dafba...206

Skrevet

Gradert sykemelding vil ikke nødvendigvis hjelpe da du ikke kan kreve å få fri på akkurat de tidspunktene du skal undervise denne klassen

Anonymous poster hash: c6c42...664
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er lærer, men hadde aldri tenkt tanken på å få "slippe" å unvervise en klasse/gruppe fordi de er for krevende (viss det ikke var av den grunn at jeg ble mobbet som lærer, o.l., og begynte å slite psykisk.

Det er jo alltid en annen lærer som må ta over dine timer i den klassen, og det er vel ikke rettferdig at andre må ta over fordi du synest de er krevende.

Men -viss du føler deg så utslitt at du ikke orker å jobbe i det hele tatt (og her kan jo grunnen være denne klassen), ville jeg gått til legen -og legen kan da vurdere sykmelding. Viss du bare er utslitt etter timene med denne klassen, men frisk nok til å jobbe med andre klasser, er ikke sykmelding aktuelt etter mitt syn. Da blir heller tilrettelegging som å sette flere lærere til klassen riktig, eller rektor kan vurdere om andre lærere er bedre skikket til å ta timene i den klassen, så du kan flyttes til andre klasser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...