CTS Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 I 2011, etter 4 års prøving ble jeg gravid. I uke 5 i syklusen begynte jeg å blø, trodde der var mens som kom (viste ikke at jeg var gravid da). Jeg hadde til tider store buksmerter i venstre side. Ble kjørt på sykehus for kontroll. Etter en rask undersøkelse ble det bekreftet gallestein, ble sendt hjem med resept på dette. Graviditetstest ble ikke vurdert da.. Medisinen jeg fikk funket ikke, smertene ble forverret etter som ukene jikk. Jeg fant tilslutt ut at jeg var gravid. Fastlegen sa over telefonsamtale at jeg hadde nokk kolikk og måtte kjøpe inn avføringsmiddel.. Dette funket heller ikke mot smertene, heller ikke mot blødningene.. Legen mente forresten disse smertene var normalt under ett svangerskap.. I uke 10 svimte jeg av (om bord på fly hjem fra ferie). Ambulanse sto på rullebanen og ventet på meg. Jeg ble kjørt på sykehus, der det ble bekreftet en EXU og jeg ble lagt inn for hasteoperasjon. Det sto om fare for mitt liv da. Venstre eggleder og foster ble fjernet. For en måned siden, i uke 5 av syklus, fikk jeg samme plager som under forrige svangerskap. Magesmerter, kvalme, blødninger. Samboer kjørte meg på legevakt. Vi fant ut at jeg var gravid i uke 5+5. Jeg informerte legen om mine mistanker om nytt EXU. Men ble avfeid, det hadde han ikke tro på. Jeg kunne få ultralyd tidligst i uke 7 og fikk beskjed om å dra hjem og slappe av i mellomtiden. (Jeg hadde da så store smerter at jeg fikk problemer med å gå ut av legevakta, samboer måtte hjelpe meg.) Senere på kvelden ble smertene så intense at jeg ble hentet med ambulanse og kjørt til sykehus. Jeg fortalte gynekolog om min mistanke. Der ble jeg tvert avfeid, DET hadde han ingen tro på. For det var IKKE vanlig at det skjedde to ganger. Jeg ble sent hjem, men skulle få time uken ette for etterkontroll (for å bekrefte at det var "bare" en spontantabort). Smertene økte på, det gjorde blødningene også. Jeg kom til etterkontroll, ble møtt av ny gynekolog. Jeg fortalte også det samme til han som forrige jeg var til. Han også, avfeide meg! Følte meg sviktet og ikke hørt!! Fikk beskjed om å prøve å bli gravid igjen i midten av mars. For en uke siden ble smertene alvorlige.. Det fosset enda mer blod av meg. Jeg ble på nytt kjørt til sykehus. Der ble jeg møtt av en tredje gynekolog. Men i forhold til de andre jeg hadde vært hos, så trodde denne mannen meg, endelig noen som hørte på meg! Han utførte en grundig og lang undersøkelse. Han kunne bekrefte mine mistanker som jeg selv hadde hatt i ca en måned nå. Ett nytt EXU, i uke 9. Han kunne ikke fatte og forstå hvordan de andre gynekologene kunne oversett dette. Jeg ble lagt inn for ny hasteoperasjon der siste eggleder ble tatt.. Vi er nå henvist til IVF behandling. Noen som har erfaring med dette? Jeg har prøvd såå lenge å bli gravid nå og har mistet all tro på at det noen gang blir å skje... Prøver å tenke positive tanker, men det er bare vanskelig.. Det er 4 uker siden jeg startet å blø, det er 5 dager siden operasjonen, men blør fortsatt. Noen som vet om dette er normalt?
Harlekin Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Jeg vil bare gi deg en klem. Snakk om å være sviktet av helsevesenet, det er nesten så det ikke kan være mulig!! At det kan være så vanskelig å lytte til pasientene som faktisk kjenner sin egen kropp. XU har jeg ingen erfaring med, men jeg har vært igjennom prøverør og har en 5 år gammel datter derfra Var heldig og ble gravid på første forsøk. Du som mangler eggledere har like stor sjanse som andre til å bli gravid med prøverørsbehandling. Masse lykke til! Angående at du fortsatt blør, synes jeg du skal kontakte sykehuset du ble operert ved.
CTS Skrevet 8. februar 2015 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2015 (endret) Takk for svar, så hyggelig å høre at du ble gravid med IVF på første forsøk Nei det skal nesten ikke være mulig.. Enkelte leger har bare rett i sin mening, uansett hva pasienten selv føler.. Jeg begynner nå å se frem til IVF behandlingen, og har begynt å innse at det er håp alikevell. Håper bare så inderlig vi får det til! Det er også ei oppmuntring for min del å høre fra andre som har bra erfaring med prøverør Jeg får kontakte sykehuset imorgen å høre. Endret 9. februar 2015 av CTS
Askmeagain89 Skrevet 9. februar 2015 #4 Skrevet 9. februar 2015 Herregud så håpløst å bli møtt slik! Jeg er dessverre ikke overrasket da det gjøres utrolig mange feil og man ofte blir avfeid med at det sikkert går over. Skjønner at det må ha vært forferdelig smertefullt og vondt å gå gjennom. Jeg kan bare trøste deg med at jeg også har fjernet begge eggledere, ikke av samme grunn, men jeg venter barn i mai etter å ha vært gjennom ICSI som da nesten er det samme som IVF. Og du har like gode sjanser som andre til å bli gravid med IVF.
CTS Skrevet 9. februar 2015 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2015 Det er helt utrolig at noen leger har samvittighet til å avfeie problemer i slike tilfeller.. Noen ganger er det snakk om pasienters liv, som det faktisk har vært i mine tilfeller. Det jikk jo heldigvis bra da, begge gangene. Så flott at du venter barn etter ICSI behandling, og gratulerer Dette jør at jeg også får litt troa tilbake. Var til kontroll på sykehuset idag. Fikk 10 dagers tabletter som skulle stoppe blødningene, for så å få tilbake en normal syklus igjen..
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #6 Skrevet 9. februar 2015 Jeg vil bare anbefale deg å søke pasientskadeerstatning, dette burde være en helt klar sak på feil pasientbehandling. Forferdelig at de ikke tok deg på alvor! Lykke til videre. Anonymous poster hash: 21d57...618
CTS Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #7 Skrevet 10. februar 2015 (endret) Jeg vil bare anbefale deg å søke pasientskadeerstatning, dette burde være en helt klar sak på feil pasientbehandling. Forferdelig at de ikke tok deg på alvor! Lykke til videre. Anonymous poster hash: 21d57...618 Takk. Jeg har idag sendt inn skademelding til Norsk pasientskadeerstatning etter dialog med en hyggelig avdokat. Fikk også svar fra IVF- avdelingen idag om at vår søknad vil bli behandlet fortløpende. Det jikk raskt må jeg si Endret 10. februar 2015 av CTS 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå