AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 Jeg pleier å lage tomatsaus fra bunnen av, og nå driver jeg med en kostholdsendring og teller kalorier en periode. Det som er vanskelig med å regne ut kalorier i tomatsausen, er at jeg putter alt i en gryte og koker det inn. Da blir jo vekten redusert, men ikke kaloriinnholdet, vel? Hvordan skal jeg regne ut kalorier pr 100 gram i den ferdige sausen? Anonymous poster hash: 721b7...432
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Det enkleste er å regne per porsjon, du har vel en sånn ca formening om hvor mange porsjoner det pleier å bli av sausen din. Så regner du ut kcal i alt sammen, og så regner ut hvor mange porsjoner av den du spiser. Anonymous poster hash: ba49c...0be
Pringle Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 (endret) Du må veie og registrere alle ingrediensene som går oppi gryta. La oss si 200 gram kjøttdeig - 400 kcal, 500 g tomater - 200 kcal, 150 gram løk - 50 kcal, 1 ts olje - 50 kcal, 10 gram parmesan - 40 kcal - dette blir tilsammen 740 kcal. Det får koke inn, kanskje tilsetter du vann, kanskje fordamper mer vann enn du tilsetter, men det har ingenting å si for kaloriinnholdet. For så veier du nemlig den ferdige retten. Du kan enten veie kokekaret på forhånd og trekke fra vekten av dette, eller helle sausen over i en bolle på vekta etter at den er ferdig. La oss si sausen veier 839 gram. Du kan bruke samme prinsipp som ved andre matvarer, kcal pr 100 gram, som du foreslår. 740 delt på 8,39 er 88. Sausen din har dermed 88 kcal pr 100 gram. Så veier du hvor mange gram du spiser av den. Om du spiser 145 gram, ganger du 88 med 1,45 og får 128 kcal. Endret 8. februar 2015 av Pringle 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #4 Skrevet 8. februar 2015 Tusen takk for svar, dere! AB, glemte å si at jeg lager opp en gigagryte når jeg først lager sausen, så det er greit å vite hva det er pr 100 gram. Anonymous poster hash: 721b7...432 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå