Gå til innhold

Valp som biter hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner en dame som har fått seg valp. Hun fikk den for om lag en måned siden. Jeg vet ikke noe om hunder, så jeg vet ikke hvor gammel de er når de "flytter hjemmefra". Jeg treffer de ganske ofte, og hver gang jeg bøyer meg ned for å hilse på den, er det eneste den er interessert i å bite.. :frown: Den både "tyggebiter", men kan også bite hardt (sånn hardere og hardere liksom). Sist beit den gjennom genseren min og det endte med at det var skikkelig vondt. Jeg prøver å få den opptatt med andre ting, men alt den vil er å bite meg. Er det normalt dette da? Hun gjør ikke noe for å "oppdra" den til å stoppe heller.

Anonymous poster hash: f8f58...fa7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt at valper biter, det klør så i tennene deres. Det er fullt mulig å trene de vekk fra å bite på hud, men det krever konsekvent trening av eieren.

Det man må gjøre er å ha tyggeleker, og/eller andre ting som er greit at den tygger på. Hver gang den prøver å bite på deg, gi den noe den kan tygge på, og gi masse ros om den velger det i stedet for deg. Hvis det er som du sier at den ikke er interessert i noe annet når den først har begynt å bite, så må du gi en tyggeleke før den biter deg. Det beste tidspunktet å trene bort uønsket atferd er før det skjer ;)

Det er også viktig at hunden blir stimulert nok. Hvis hun bare har hatt den i en måned så er den fortsatt så ung at man ikke kan gå så langt med den, derfor er det viktig at man bruker mye tid på å leke, og gjerne lære kommandoer eller triks. På denne måten får valpen brukt energien sin, og blir sliten. En sliten hund er ikke destruktiv.

Anonymous poster hash: 0c747...dcb
Skrevet

Ja det er vanlig.

Neste gang den biter deg så lag et pip/klynk, slik en annen hund/valp ville gjort. Det fører nesten alltid til at de slutter å bite, eller biter svakere :)

Skrevet

Ja det er vanlig.

Neste gang den biter deg så lag et pip/klynk, slik en annen hund/valp ville gjort. Det fører nesten alltid til at de slutter å bite, eller biter svakere :)

Dette funker på noen hunder, men ikke alle. Noen hunder tar en reaksjon fra deg som et tegn på at du vil leke. Det kan være verdt å prøve det, men det er ikke alltid det fører til at den slutter.

Anonymous poster hash: 0c747...dcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...