AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 Jeg er i et skikkelig helvete økonomisk, noe som har vart i flere år. (Åtte år på minstestønad fra nav pga fysisk sykdom, samt alenemor.) Henger nå etter to måneder på husleien. Når jeg får bostøtte nå så vil jeg ha råd til å betale for januar, men ikke februar, pluss at jeg da ikke har penger til mat. Henger tre måneder etter på strømregning, telefonen blir stengt snart og jeg har autotrekk på hele 2500 i mnd. Nav sosial vil ikke gi meg supplerende siden jeg ligger 150kr over minste nødvendige sats for livsopphold ifølge nav. Jeg har solgt alt jeg kan selge, jeg har stoppet alle utgifter jeg ikke kan ha lenger, men jeg har så dårlig råd nå at jeg ikke kan kjøpe mine egne (nødvendige) medisiner engang. Det er snakk om å søke gjeldsordning, men det vil uansett ikke løse situasjonen med løpende utgifter. Jeg kan ikke jobbe, så får ikke tjent penger slik, og det her er rimelig akutt. Er så fortvila nå at jeg skulle nesten ønske jeg ikke hadde barn slik at jeg bare kunne tatt livet mitt, klarer ikke å se hvordan det her skal løse seg.. Skal jeg måtte selge kroppen min, eller hvordan i alle dager skal jeg komme ut av det? Jeg får ingen lån pga betalingsanmerkninger, og skylder allerede familie 10.000 som skulle vært tilbakebetalt i januar. Hadde jeg vært ajuur hadde jeg nok klart utfgiftene min hvis jeg fikk stoppet tvangstrekket, men jeg har jo ikke sjans nå, og kommer bare mer og mer bakpå. Sist jeg var ajour er to år siden.. Så har det sakte ballet på seg og gått over og over på alle regninger. Tør ikke engang å ringe huseieren, er så livende redd for hva han sier. Anonymous poster hash: 21f8d...431
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Har du kanskje bursdag snart så du kan ønske deg pengegaver? Anonymous poster hash: aa0c4...eda 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 Du har ikke mulighet til å bo billigere? Hva betaler du der du bor nå? Kanskje du kan betale resterende husleie og så flytte ut, bo hjemme hos mor eller far eller et søsken eller noe for en periode? (Man må naturligvis betale for seg, men der kan du kanskje bo litt billigere.) Anonymous poster hash: f9bac...3da 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #4 Skrevet 8. februar 2015 Har du mulighet til å spare penger på mat? Hva spiser du? Anonymous poster hash: aa0c4...eda 1
Gjest Lille-pus Skrevet 8. februar 2015 #5 Skrevet 8. februar 2015 Dette autotrekket du snakker om, er det tvangstrekk på tilbakebetalingen av årsaken til betalingsanmerkningen? Hva ble trekket satt til 2500,- basert på? Grunnen er at jeg lurer på om det kan være mulig å få redusert trekket til en noe lavere sum dersom du faktisk er i den situasjonen at 'personlig konklurs' er en reell mulighet. Medisinene, er de livsviktige, - altså blåreseptmedisiner? I så tilfellet ville jeg faktisk ha forsøkt å fått en slags nødhjelp fra NAV for i det minste å kunne ha de medisinene som livet mitt var avhengig av. 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #6 Skrevet 8. februar 2015 Du sier telefonen blir stengt snart, du kan få billig kontantkort med fri ringetid til 199kr måneden, inkludert Internett, så om du har store telefonregninger, kan du kanskje kutte ned på den posten? Du bør nok om mulig finne et billigere sted å bo til du er mer ovenpå økonomisk. Anonymous poster hash: 2d24d...174 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #7 Skrevet 8. februar 2015 med talkmore forhåndsbetalt betaler du kun for reelt forbruk. Prisene er lave, jeg er kjempefornøyd og betaler bare lommerusk. Anonymous poster hash: aa0c4...eda
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #8 Skrevet 8. februar 2015 med talkmore forhåndsbetalt betaler du kun for reelt forbruk. Prisene er lave, jeg er kjempefornøyd og betaler bare lommerusk. Anonymous poster hash: aa0c4...eda Det finnes kontantkort som er enda billigere igjen. Chess sitt kontantkort, for eksempel, er billigere enn Talkmore på både ringeminutter, sms, mms og mobildata. Anonymous poster hash: 98532...33f 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #9 Skrevet 8. februar 2015 Har du kanskje bursdag snart så du kan ønske deg pengegaver? Anonymous poster hash: aa0c4...eda Har bursdag snart ja, men gaver i min familie ligger på ca 200kr, så hvis jeg hadde bedt om penger hadde jeg fått max 500, så det hjelper lite. Du har ikke mulighet til å bo billigere? Hva betaler du der du bor nå? Kanskje du kan betale resterende husleie og så flytte ut, bo hjemme hos mor eller far eller et søsken eller noe for en periode? (Man må naturligvis betale for seg, men der kan du kanskje bo litt billigere.)Anonymous poster hash: f9bac...3da Jeg er 30 og kan ikke flytte barn som går på barneskole her til en annen kant av landet nei. Betaler 6500, det desidert billigste som finnes her med to soverom. Hadde jeg flyttet til en annen leilighet hadde jeg ikke klart å få frem depositum da det hadde blitt trukket herfra pga manglende husleie. Jeg har altså barn, og husleien min er godkjent som nøktern av nav, så å flytte hadde bare gjort alt verre. Har du mulighet til å spare penger på mat? Hva spiser du? Anonymous poster hash: aa0c4...eda Jeg spiser knekkebrød og billig pasta, lever på tilbud og søppelmat. Ikke ideelt med barn, men når det er tilbud på to grandiser til 20kr, så må man bare kjøpe det. Klarer ikke spare inn mer, da kommer vi til å dovne på sofaen alle sammen, allerede nå er det lite energi i det vi spiser. Dette autotrekket du snakker om, er det tvangstrekk på tilbakebetalingen av årsaken til betalingsanmerkningen? Hva ble trekket satt til 2500,- basert på? Grunnen er at jeg lurer på om det kan være mulig å få redusert trekket til en noe lavere sum dersom du faktisk er i den situasjonen at 'personlig konklurs' er en reell mulighet. Medisinene, er de livsviktige, - altså blåreseptmedisiner? I så tilfellet ville jeg faktisk ha forsøkt å fått en slags nødhjelp fra NAV for i det minste å kunne ha de medisinene som livet mitt var avhengig av. Det er to trekk, et på 300 som har gått i flere år, og et som plutselig kom før jul på 2200 (1100 på hver 14.dags utbetaling fra nav). Trekket er nok satt automatisk på bakgrunn av ingen barn og ingen husleie, siden jeg ikke har svart namsmannen (er i kontakt med økonomisk rådgiver pga gjeldsordning, men trodde ikke det hastet siden jeg de siste fem sakene har fått resultatet "intet til utlegg" fra namsmannen. Og så plutselig kom dette på, og der røyk husleia..) Jeg dør ikke av å gå uten medisinene nei. Fikk noe gratis av legen sist som hadde gått ut på dato, fordi han mente jeg måtte ha medisin, men jeg har jo ikke råd. Prioriterer mat til barnet fremfor medisiner til meg selvsagt. Og ja, trekket skulle vært null, jeg ligger under nødvendig livsopphold etter den satsen de bruker på gjeldsordning. Men jeg vet ikke hvem jeg skal kontakte for å få ordne opp i dette, og å fjerne trekket gir meg jo ikke 5000 kr tilbake igjen. De er forsvunnet til dette, så jeg henger fortsatt etter selv om jeg får stoppet det fra nå. Du sier telefonen blir stengt snart, du kan få billig kontantkort med fri ringetid til 199kr måneden, inkludert Internett, så om du har store telefonregninger, kan du kanskje kutte ned på den posten? Du bør nok om mulig finne et billigere sted å bo til du er mer ovenpå økonomisk. Anonymous poster hash: 2d24d...174 Jeg har fri ringetid til 169,- i mnd x 2, (et abn til meg, et til barn). Det er det eneste abonnementet jeg har som jeg rakk å få og beholde før betalingsanmerkninger kom, så det kan jeg ihvertfall ikke si fra meg, siden det er mulig det er 5-7 år til neste gang jeg er uten betalingsanmerkninger. Anonymous poster hash: 21f8d...431
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #10 Skrevet 8. februar 2015 Du bør nok om mulig finne et billigere sted å bo til du er mer ovenpå økonomisk. Anonymous poster hash: 2d24d...174 Umulig, det finnes ikke billigere her, tilogmed leiligheter med bare ett soverom koster det samme som den jeg har nå. Jeg har ikke bare meg selv å tenke på... Den husleien her hadde jeg fått godkjent under gjeldsordning, så hvis jeg flytter til noe billigere og dårligere, så vil jeg måtte bo slik i 5-7 år til, det går ikke med tenåringsbarn. Anonymous poster hash: 21f8d...431
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #11 Skrevet 8. februar 2015 Hadde du vært innvandrer ville du fått dekket klær, leilighet..ja alt er du norsk skal du nesten ikke ha 1 kr på kontoen. Anonymous poster hash: ce0e9...c58 8
Gjest Lille-pus Skrevet 8. februar 2015 #12 Skrevet 8. februar 2015 Har bursdag snart ja, men gaver i min familie ligger på ca 200kr, så hvis jeg hadde bedt om penger hadde jeg fått max 500, så det hjelper lite. Jeg er 30 og kan ikke flytte barn som går på barneskole her til en annen kant av landet nei. Betaler 6500, det desidert billigste som finnes her med to soverom. Hadde jeg flyttet til en annen leilighet hadde jeg ikke klart å få frem depositum da det hadde blitt trukket herfra pga manglende husleie. Jeg har altså barn, og husleien min er godkjent som nøktern av nav, så å flytte hadde bare gjort alt verre. Jeg spiser knekkebrød og billig pasta, lever på tilbud og søppelmat. Ikke ideelt med barn, men når det er tilbud på to grandiser til 20kr, så må man bare kjøpe det. Klarer ikke spare inn mer, da kommer vi til å dovne på sofaen alle sammen, allerede nå er det lite energi i det vi spiser. Det er to trekk, et på 300 som har gått i flere år, og et som plutselig kom før jul på 2200 (1100 på hver 14.dags utbetaling fra nav). Trekket er nok satt automatisk på bakgrunn av ingen barn og ingen husleie, siden jeg ikke har svart namsmannen (er i kontakt med økonomisk rådgiver pga gjeldsordning, men trodde ikke det hastet siden jeg de siste fem sakene har fått resultatet "intet til utlegg" fra namsmannen. Og så plutselig kom dette på, og der røyk husleia..) Jeg dør ikke av å gå uten medisinene nei. Fikk noe gratis av legen sist som hadde gått ut på dato, fordi han mente jeg måtte ha medisin, men jeg har jo ikke råd. Prioriterer mat til barnet fremfor medisiner til meg selvsagt. Og ja, trekket skulle vært null, jeg ligger under nødvendig livsopphold etter den satsen de bruker på gjeldsordning. Men jeg vet ikke hvem jeg skal kontakte for å få ordne opp i dette, og å fjerne trekket gir meg jo ikke 5000 kr tilbake igjen. De er forsvunnet til dette, så jeg henger fortsatt etter selv om jeg får stoppet det fra nå. ---snip---- Anonymous poster hash: 21f8d...431 NAV skal ha ressurser til å hjelpe mennesker med økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning (sier de i alle fall). Kanskje det er litt hjelp å finne på disse sidene? Jeg tolker det som skrives som om de kan hjelpe med å gjøre avtale med dem som eier kravet som nå går på autotrekk. Så ser jeg jo at sidene mellom linjene demonstrerer en mistillit til mennesker, men kanskje du slipper å møte den siden de jo kjenner deg litt.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #13 Skrevet 8. februar 2015 NAV skal ha ressurser til å hjelpe mennesker med økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning (sier de i alle fall). Kanskje det er litt hjelp å finne på disse sidene? Jeg tolker det som skrives som om de kan hjelpe med å gjøre avtale med dem som eier kravet som nå går på autotrekk. Så ser jeg jo at sidene mellom linjene demonstrerer en mistillit til mennesker, men kanskje du slipper å møte den siden de jo kjenner deg litt. Jeg er allerede i det systemet, men pga kraftig depresjon i høst så satte vi møtene på vent. Følte det gikk bra helt til sammenbruddet, etter det har jeg ikke klart å fungere eller ordne opp i noe. Den økonomiske rådgiveren jeg har møtt er utrolig fin å snakke med, ingen fordømmelse. Saksbehandleren min på nav er også fantastisk, så jeg er heldig der. Men saksbehandleren min behandler ikke søknader om sosialstønad, det er andre folk som gjør det, og der opplever jeg ikke noen hyggelig tone. I sommer søkte jeg nødhjelp, fikk 1100 som skulle holde i to uker. Med barn som skulle ha mat. Det var litt fortvilende. Satsen dems er 60 kr dagen på nødhjelp og så fikk jeg visstnok litt ekstra. Alt sammen trekte de fra neste utbetaling, så det hjalp jo absolutt ikke, bare med det lille der havnet jeg helt bakpå. Vet de kan hjelpe med sånne ting, men problemet mitt er rimelig akutt akkurat nå med husleien. Hvordan skal jeg klare å skaffe penger nå kjapt? For jeg venter bare på klage fra huseier nå, jeg er livredd for å få beskjed om utkastelse. Jeg kan ikke selge sofa og senger, vi må jo ha møbler. (Har ingen dyre ting igjen som jeg kan selge, har solgt alt av kommoder etc også, så jeg har klærne mine i kurver. (Høres jo latterlig ut, men kommodene fikk jeg inn 1000kr på, så tenkte at da får jeg heller kjøpe nye en gang når jeg har råd..) Anonymous poster hash: 21f8d...431
tussi84 Skrevet 8. februar 2015 #14 Skrevet 8. februar 2015 Du må ta kontakt med namsmannen for å få fjernet tvangstrekkene. Du må vise de husleie kontrakten der hvor det står at du betaler 6500 kr. Det du skal ha per mnd er 6500 kr til husleie, 7890 kr til livsopphold samt 2 til 3000 ekstra for barnet ditt. Spørs hvor gml barnet er og hvor mye omsorg du har. Du skal altså sitte med ca 16 til 17000 utbetalt før trekk. Er inntekten lavere kan de all like vel ikke trekke noe. Har du barn i barnehage eller sfo må du dokumentere det da det også dekkes. Men du må sende en skriftlig søknad til namsmannen om det og ta med de bekreftelse som trengs. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #15 Skrevet 8. februar 2015 Du må ta kontakt med namsmannen for å få fjernet tvangstrekkene. Du må vise de husleie kontrakten der hvor det står at du betaler 6500 kr. Det du skal ha per mnd er 6500 kr til husleie, 7890 kr til livsopphold samt 2 til 3000 ekstra for barnet ditt. Spørs hvor gml barnet er og hvor mye omsorg du har. Du skal altså sitte med ca 16 til 17000 utbetalt før trekk. Er inntekten lavere kan de all like vel ikke trekke noe. Har du barn i barnehage eller sfo må du dokumentere det da det også dekkes. Men du må sende en skriftlig søknad til namsmannen om det og ta med de bekreftelse som trengs. Kan jeg ringe og så sende over på mail raskt slik at det blir stoppet før neste utbetaling som er neste mandag tror du? Har full omsorg for barn, så det du sier stemmer. Pluss at jeg har pga helseårsaker rett til å sette av en viss sum i måneden til bilhold (ifølge økonomisk rådgiver på nav, for ettersom jeg har skjønt skal tvangstrekk av lønn gå på samme regler som GO?). Har også klar søknad til grunnstønad, men regner med det er behandlingstid der, og aner ikke hvor mye jeg får. Forresten, tusen takk for svar til alle sammen! Spesielt dere som kommer med konkrete tips, som dette. Jeg føler meg helt ør av alt sammen. Anonymous poster hash: 21f8d...431
tussi84 Skrevet 8. februar 2015 #16 Skrevet 8. februar 2015 Kan jeg ringe og så sende over på mail raskt slik at det blir stoppet før neste utbetaling som er neste mandag tror du? Har full omsorg for barn, så det du sier stemmer. Pluss at jeg har pga helseårsaker rett til å sette av en viss sum i måneden til bilhold (ifølge økonomisk rådgiver på nav, for ettersom jeg har skjønt skal tvangstrekk av lønn gå på samme regler som GO?). Har også klar søknad til grunnstønad, men regner med det er behandlingstid der, og aner ikke hvor mye jeg får. Forresten, tusen takk for svar til alle sammen! Spesielt dere som kommer med konkrete tips, som dette. Jeg føler meg helt ør av alt sammen.Anonymous poster hash: 21f8d...431 Tvangstrekk skal gå etter samme normer som livsopphold nå ja. Du kan sende en mail om det er mulig. Ring så neste dag og spør om de har mottatt den. Tviler nok dessverre på at du får stoppet noen trekk før neste mandag da de kan ha behandlingstid på noen uker. Men sender du ingenting stoppes det i alle fall ikke. Send med vedlegg av alle viktige dokumenter på mailen og behold kopien over at det er sendt. Du skal ikke betale noe gjeld om du har for lite betalt. Hadde du ikke hatt husleie skulle du fortsatt hatt 10000 kr ca til deg og barnet ditt før trekk skulle blitt iverksatt. I den summen du skal ha utbetalt inngår også barne bidrag fra far og barnetrygd så du vet det. Det er dine totale inntekter de ser på.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #17 Skrevet 9. februar 2015 Det er veldig dumt å ikke sende inn dokumentasjon til Namsmannen, da blir trekk satt automatisk slik du opplever nå. Jeg vet av erfaring. Men du kan få stoppet det rask. Men du må ta kontakt med dem på telefonen i dag og opplyse om hvilken situasjon du er i. De kan kontakte nav igjen for å få stoppet neste trekk. Når det gjelder husleie så kan nav sosial hjelpe deg med å komme ajour. Du må vise til at du er i ferd med å miste bolig pga manglende betalin. Det samme med strømregningen. Men slik hjelp ytes kun i nødstilfeller. Er dyrere for kommunen og nav sosial å skaffe dere midlertidig bosted om dere blir kastet ut. Du skal også kunne beholde noe ekstra midler når du er syk og trenger medisiner. Ikke bare de som er på blå resep, mange som ikke er det og likevel nødvendige. Du må brette opp ermene i dag og ta de tunge samtalene. Men det burde ordne seg. Og ja, det går an å komme seg ovenpå igjen. Jeg slet i mange år, men er gjeldsfri og ajour hver måned. For første gang har jeg sparekonto med penger på.Anonymous poster hash: b94f6...60b
Peteesde Skrevet 9. februar 2015 #18 Skrevet 9. februar 2015 (endret) Sosialen eller Fattighuset, samt småjobber som kakesalg, vaskehjelp eller hundelufter? Edit: Autokorrekturfeil Endret 9. februar 2015 av Peteesde
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #19 Skrevet 9. februar 2015 Det er veldig dumt å ikke sende inn dokumentasjon til Namsmannen, da blir trekk satt automatisk slik du opplever nå. Jeg vet av erfaring. Men du kan få stoppet det rask. Men du må ta kontakt med dem på telefonen i dag og opplyse om hvilken situasjon du er i. De kan kontakte nav igjen for å få stoppet neste trekk. Når det gjelder husleie så kan nav sosial hjelpe deg med å komme ajour. Du må vise til at du er i ferd med å miste bolig pga manglende betalin. Det samme med strømregningen. Men slik hjelp ytes kun i nødstilfeller. Er dyrere for kommunen og nav sosial å skaffe dere midlertidig bosted om dere blir kastet ut. Du skal også kunne beholde noe ekstra midler når du er syk og trenger medisiner. Ikke bare de som er på blå resep, mange som ikke er det og likevel nødvendige. Du må brette opp ermene i dag og ta de tunge samtalene. Men det burde ordne seg. Og ja, det går an å komme seg ovenpå igjen. Jeg slet i mange år, men er gjeldsfri og ajour hver måned. For første gang har jeg sparekonto med penger på.Anonymous poster hash: b94f6...60b Tusen takk! Har allerede idag vært i kontakt med namsmann og nav, venter på at statens innkrevningssentral skal åpne kl. 09. Har også sendt en sms til huseier nå og håper av hele mitt hjerte han ikke ringer for jeg er helt på gråten over alt dette. Det var ikke namsmannen som hadde satt det nye trekket, men SI. Men de trodde det bare var pga en manglende årsavgift og at den derfor løp i kun en måned til. Det andre trekket var visst ferdig allerede i april, så jeg håper virkelig jeg kan få supplerende stønad så jeg slipper å stoppe trekkene som har så kort tid igjen. Har møte med økonomisk rådgiver hos nav igjen på fredag, frem til da så får jeg bare finne frem alle papirer jeg kan. Jeg har kun to hvite resepter som er nødvendige, resten er på blå. Men frem til frikort så sliter jeg med å hente ut blåresepter også, feks. astmamedisin er veldig dyrt. Føler meg så mislykket, det er det verste. Skuffer både meg selv og alle rundt. Og alle jeg skylder penger. Namsmannen var uansett veldig hyggelig og snakke med, og hvis jeg ikke fikk hjelp hos nav og SI krevde at trekket pågikk så skulle vi fryse det andre trekket frem til det fra SI var betalt. Anonymous poster hash: 21f8d...431
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #20 Skrevet 9. februar 2015 Tusen takk! Har allerede idag vært i kontakt med namsmann og nav, venter på at statens innkrevningssentral skal åpne kl. 09. Har også sendt en sms til huseier nå og håper av hele mitt hjerte han ikke ringer for jeg er helt på gråten over alt dette. Det var ikke namsmannen som hadde satt det nye trekket, men SI. Men de trodde det bare var pga en manglende årsavgift og at den derfor løp i kun en måned til. Det andre trekket var visst ferdig allerede i april, så jeg håper virkelig jeg kan få supplerende stønad så jeg slipper å stoppe trekkene som har så kort tid igjen. Har møte med økonomisk rådgiver hos nav igjen på fredag, frem til da så får jeg bare finne frem alle papirer jeg kan. Jeg har kun to hvite resepter som er nødvendige, resten er på blå. Men frem til frikort så sliter jeg med å hente ut blåresepter også, feks. astmamedisin er veldig dyrt. Føler meg så mislykket, det er det verste. Skuffer både meg selv og alle rundt. Og alle jeg skylder penger. Namsmannen var uansett veldig hyggelig og snakke med, og hvis jeg ikke fikk hjelp hos nav og SI krevde at trekket pågikk så skulle vi fryse det andre trekket frem til det fra SI var betalt. Anonymous poster hash: 21f8d...431 Kjenner følelsen. Men SI er av erfaring heller ikke så vanskelige :-) Anonymous poster hash: b94f6...60b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå