Gå til innhold

Mitt treningsopplegg - bør jeg endre noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil stramme opp kroppen generelt og gå ned kanskje 5 kg. De viktigste områdene jeg vil fokusere på er magen og armene. Rumpe og ben er egentlig helt ok, så fokuserer ikke veldig på det.

Jeg trener denne rutinen annenhver dag, og trener litt cardio i dagene imellom dersom jeg føler for det. Iblant svømmer jeg en halvtimes tid etter denne rutinen, kommer an på om det er mange i bassenget.

- 20 min gå med maks inklinasjon på tredemølle (kan ikke løpe pga skade)

- 15 min treningssykkel

- 15-25 min ellipsemaskin

- Magemaskin, tyngde: 35 kg, 3 x 10

- Armmaskin, tyngde: 15 kg, 3 x 10

- Pull-ups (sånn hvor man lener seg/henger ved armene og løfter knærne opp til mage/brysthøyde), 3 x 10

- Mageøvelse med TRX, 3 x 10

- Squats med 3 kgs vekter i hendene, 3 x 10

- Løfter 5 kgs vekter, 3 x 10

Ser dette ok ut? Er det noe jeg mangler? Setter pris på feedback!

Anonymous poster hash: 9a9a8...fdc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er litt å prike på her - for det første, skal du ha cardio og styrke i samme økt (noe som i utgangspunktet ikke anbefales), bør du avslutte med cardio.

Knebøy og andre baseøvelser skal være først i økten.

Du trener veldig mye mage, og veldig lite av andre muskelgrupper - hva med skuldre? Rygg? Bakside lår? Hva er målet ditt?

• Liker 2
Skrevet

Er litt å prike på her - for det første, skal du ha cardio og styrke i samme økt (noe som i utgangspunktet ikke anbefales), bør du avslutte med cardio.

Knebøy og andre baseøvelser skal være først i økten.

Du trener veldig mye mage, og veldig lite av andre muskelgrupper - hva med skuldre? Rygg? Bakside lår? Hva er målet ditt?

Takk for svar! Kan jeg spørre hvorfor det ikke anbefales å ha cardio og styrke i samme økt, og hvorfor jeg i så fall bør avslutte med cardio? Jeg ante ikke det jeg. Tenkte som så at det er lurt å varme opp kroppen først med cardio, men det stemmer vel ikke da. Jeg har ikke trent noe særlig skuldre, rygg og lår siden jeg vil fokusere på å få magen og armene i form først, men jeg kan kanskje legge til noen slike øvelser dersom det er lurt.

TS

Skrevet (endret)

Fordi cardio sender signaler til kroppen om å bryte ned muskelmasse, fordi det bruker mye energi - og denne energien vil kondisjonstrening bruke på å få deg fremover. Dette er selvfølgelig ikke noe som skjer med en gang, men om det sender motsatte signaler til kroppen. Man tar ofte styrketrening først for å være sikker på å ha nok energi til det, før man avslutter eventuelt med cardio. Det er vist at moderat cardio (ikke så høy puls at du får melkesyre) i 7-21 minutter kan hjelpe på restitusjonen. :)

Som oppvarming bør du ha en generell oppvarming som øker temperatur i kroppen - http://fitnessbloggen.no/dynamisk-oppvarming-bedre-treningsokter/(veldig fin artikkel) og en spesifik del, der du gjør 1-2 sett av øvelsen med lettere vekter.

Jeg vet ikke hvor du trener - men anbefaler å kjøre så mange øvelser som mulig med frivekter - markløft, frontbøy og knebøy tar veldig bra på coremusklaturen. Dette kan eventuelt en PT hjelpe deg med teknikk på. Jeg kan love deg at en gjennomtrent kropp er viktig, så du bør legge til øvelser som skulderpress/legcurl eller strakmark/markløft/en roøvelse. :)

Endret av FitnessIna
Skrevet

Fordi cardio sender signaler til kroppen om å bryte ned muskelmasse, fordi det bruker mye energi - og denne energien vil kondisjonstrening bruke på å få deg fremover. Dette er selvfølgelig ikke noe som skjer med en gang, men om det sender motsatte signaler til kroppen. Man tar ofte styrketrening først for å være sikker på å ha nok energi til det, før man avslutter eventuelt med cardio. Det er vist at moderat cardio (ikke så høy puls at du får melkesyre) i 7-21 minutter kan hjelpe på restitusjonen. :)

Som oppvarming bør du ha en generell oppvarming som øker temperatur i kroppen - http://fitnessbloggen.no/dynamisk-oppvarming-bedre-treningsokter/(veldig fin artikkel) og en spesifik del, der du gjør 1-2 sett av øvelsen med lettere vekter.

Jeg vet ikke hvor du trener - men anbefaler å kjøre så mange øvelser som mulig med frivekter - markløft, frontbøy og knebøy tar veldig bra på coremusklaturen. Dette kan eventuelt en PT hjelpe deg med teknikk på. Jeg kan love deg at en gjennomtrent kropp er viktig, så du bør legge til øvelser som skulderpress/legcurl eller strakmark/markløft/en roøvelse. :)

Takk for godt svar!

Da skal jeg passe på å begynne med styrke fra nå av, og så evt. gjøre kardio etterpå. Men er det slik at jeg ikke burde ha cardio samme dag som styrke? Helst vil jeg ha annenhver dag hvor jeg gjør både kardio og trening slik at jeg ikke trenger å dra på treningsenteret i det hele tatt de andre dagene, men dersom det er en dårlig ide må jeg jo vurdere å ha en treningsøkt hver dag, cardio en dag og styrke den andre.

Jeg trener på senter hvor de har masse utstyr, så akkurat det er ikke noe problem. De har sånn romaskin - hvor lenge bør jeg holde på på den? Jeg kan gjøre leg curl på maskin der også.

TS

Skrevet

Om du vil stramme opp kroppen - hvorfor trene cardio? Om du absolutt må ha cardio ville jeg tatt 10-20 rolige(!!) minutter etter styrke. :) Pass på å spise nok/bra etter økten din!
Med roing mente jeg styrkeøvelser, som sittende/stående roing, enarms roing med hantel osv :)

Skrevet

Om du vil stramme opp kroppen - hvorfor trene cardio? Om du absolutt må ha cardio ville jeg tatt 10-20 rolige(!!) minutter etter styrke. :) Pass på å spise nok/bra etter økten din!

Med roing mente jeg styrkeøvelser, som sittende/stående roing, enarms roing med hantel osv :)

Jeg vil også få bedre form generelt og gå ned ca 5 kilo over de neste månedene. I tillegg liker jeg kardio veldig godt, synes det er mye gøyere enn styrke. Vil gjerne at treningen skal være lystbetont, så det er derfor jeg legger så mye vekt på kardio. Men jeg skjønner at jeg kanskje burde sette fokus mer på styrke.

TS

Skrevet

Om du liker cardio er det selvfølgelig helt lov! Du skal jo ikke føle at du må trene noe du ikke liker :) Hvor mange økter har du i uken? Og hvor lang tid har du til rådighet?

Skrevet

Om du liker cardio er det selvfølgelig helt lov! Du skal jo ikke føle at du må trene noe du ikke liker :) Hvor mange økter har du i uken? Og hvor lang tid har du til rådighet?

Flott! Jeg pleier å ha mellom 4-5 økter i uken, og har egentlig ganske mye tid til rådighet da jeg er student og kan organisere dagen min slik jeg vil.

Skrevet

Det var TS over, forresten :)

Skrevet

Jeg foreslår at du trener styrke 3 x uken - eksempelvis kan du ha en dag A med knebøy/pullups eller chinups/en ro-øvelse/triceps/valgfri mageøvelse, og en dag B med markløft/benkpress/sidehev/strakmark eller legcurl/biceps/valgfri mageøvelse. Du kan da trene ABA i uke 1, og BAB i uke 2. Du kan også ha 1-2 dager med bare cardio, og om du har tid/energi, kan du legge til 10-20min cardio etter styrkeøkten. :)

Skrevet

Jeg foreslår at du trener styrke 3 x uken - eksempelvis kan du ha en dag A med knebøy/pullups eller chinups/en ro-øvelse/triceps/valgfri mageøvelse, og en dag B med markløft/benkpress/sidehev/strakmark eller legcurl/biceps/valgfri mageøvelse. Du kan da trene ABA i uke 1, og BAB i uke 2. Du kan også ha 1-2 dager med bare cardio, og om du har tid/energi, kan du legge til 10-20min cardio etter styrkeøkten. :)

Kjempeflott! Tusen takk for hjelpen. Da begynner jeg med dette programmet. Så det er ikke lurt å ha cardio i mer enn 20 min etter styrkeøkten? Jeg liker det egentlig ganske godt, og tror nok jeg vil ha energi til overs etter styrkeøkten. Men jeg vil jo ikke gjøre det dersom det er skadelig eller noe.

TS

Skrevet

Det er ikke skadelig - men som jeg sa tidligere, så gir styrketrening/cardiotrening forskjellige signaler til kroppen. Det er vist at ROLIG cardio, dvs godt under melkesyreterskelen, etter en styrkeøkt kan gi bedre restitusjon. Om du skal ha en hard løpeøkt samme dag som en hard styrkeøkt bør du ha et godt kontrollert næringsinntak, og noen timer mellom øktene.

Så ikke skadelig, men det påvirker resultatene negativt.

Skrevet

Det er ikke skadelig - men som jeg sa tidligere, så gir styrketrening/cardiotrening forskjellige signaler til kroppen. Det er vist at ROLIG cardio, dvs godt under melkesyreterskelen, etter en styrkeøkt kan gi bedre restitusjon. Om du skal ha en hard løpeøkt samme dag som en hard styrkeøkt bør du ha et godt kontrollert næringsinntak, og noen timer mellom øktene.

Så ikke skadelig, men det påvirker resultatene negativt.

Jeg skjønner. Da får jeg ta det litt mer med ro om jeg skal ha cardio etter styrkeøktene. Takk for hjelpen!

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...