AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 Jeg har 2,7% i renter på boliglånet mitt. Dette er samme rente som jeg har på sparekontoen. Det sies at man heller bør betale ned på lån enn å spare pengene, men jeg skjønner ikke hvorfor? Jeg får skattefradrag på lånet mitt. Anonymous poster hash: 906ea...d96
Gjest Phoenix Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Om du har buffer så hadde jeg betalt lånet
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 Hvem sier du bør betale lånet? Alle råd jeg får sier motsatt. Så lenge renten er lik o du får fradrag er det jo egentlig ikke noe å lure på. Spar pengene. Anonymous poster hash: fd08d...e0c 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #4 Skrevet 8. februar 2015 Du får 27% skattefradrag fra renteutgiftene dine, men du må fortsatt betale 73% i rene utgifter. Om du har en god bufferkonto, så hadde jeg betalt på lånet. Anonymous poster hash: 63371...132 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #5 Skrevet 8. februar 2015 Hvis den effektive renten er lik på sparekonto og lån spiller det ingen rolle. Økonomisk blir resultatet nøyaktig det samme.Anonymous poster hash: 1c11b...59b 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #6 Skrevet 8. februar 2015 Spar pengene i en bank som betaler høyere rente enn 2,7%! Anonymous poster hash: 0e90c...71a 1
nojac Skrevet 9. februar 2015 #7 Skrevet 9. februar 2015 Den effektive renten er sannsynligvis høyere enn 2,7 %. Og ingen banker gir mer enn 3 % på innskudd for tiden. Så lenge innskuddsrenten er omtrent på samme nivå som lånerenten er det ikke noe å tjene på å innfri lånet. Bortsett fra faren for å fristes til unødige utgifter når du har mye på innskuddskontoen..... På den andre siden bygger du opp en reserve som gjør at du slipper nye lån når bilen skal skiftes eller andre store regninger dukker opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå