Gå til innhold

Frykten for å bli såret på ny. Noen som kjenner til den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt såret mange ganger i livet mitt. Heldigvis er jeg så heldig at jeg har barn, så har jeg iallefall fått meg en familie sånn sett. Men jeg er singel, og livredd for å bli såret. Tør ikke si direkte hva jeg føler for den jeg dater av frykt for å oppleve samme avvisning som jeg har opplevd tidligere.

Å ha opplevd å blitt avvist flere ganger, gir en usikkerhet. Jeg blir mye mer redd for å si hva jeg føler. Og mye mer redd for å være direkte.

Er jeg alene om dette? Eller er vi flere?

Vet at jeg sikkert ikke er alene om de følelsene, men det kan føles sånn.

Anonymous poster hash: 42e3a...6aa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er på ingen måte alene..

• Liker 2
Skrevet

Godt å vite selv om det er kjempetrist og vanskelig situasjon. Men kjenner at i forbindelse med dating så er jeg livredd for å bli såret igjen. Blir ikke særlig åpen muntlig sett om følelsene.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er lurt å være åpen jeg.. Tror man da ska være rimelig trygg på både seg selv og daten.

Fortid er fortid, og ny date fremtid og muligheter..

Eller noe.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om det er lurt å være åpen jeg.. Tror man da ska være rimelig trygg på både seg selv og daten.

Fortid er fortid, og ny date fremtid og muligheter..

Eller noe.

Det er helt sant. Spiller egentlig ingen rolle i hva jeg har opplevd før av sårelser, for det er fortid, og en ny date er ny date, men det er veldig lett å huske tilbake og se etter gamle like feile signaler.

Jeg tror heller ikke at det er så lurt å være helt åpen. Men man kan være litt forsiktig å vise tegn til interesse, men å være helt åpen med alt man føler kan virke skremmende for den man dater også.

Skrevet

Har det slik jeg også..

Anonymous poster hash: 6a164...a02
Skrevet

Ja, den er ikke lett, for eksempel så sier man at man skal glemme fortiden , men antall sexpartnere skal man aldri lyve om. Jeg har valgt å aldri fortelle for eksempel han nye daten jeg er med om hvor mange sexpartnere jeg har hatt i fortiden. For det vil jeg glemme, akkurat på lik linje som jeg vil begynne på nytt igjen.

Men problemet som skjer er at jeg er så sårbar og redd for å ikke bli akseptert, eller godt nok likt av han som jeg dater at jeg tør rett og slett ikke å være skikkelig åpen. Jeg er redd for å være en plage for han med å være åpen, er redd for sure kommentarer tilbake for det har jeg opplevd før, osv.

Er også redd for at det er noe "feil" eller "galt" med meg som gjør at ingen liker meg godt nok, og at det er det som gjør at jeg har blitt dumpet tidligere. Er redd for at ingen klarer å forelske seg skikkelig i meg. Jo det er jo noen som har sagt at de var forelsket i meg før, men da har jeg ikke følt det samme tilbake, og de som har sagt det har jeg trodd var desperate.

Det er dumt å dra med seg tidligere opplevelser inn i datingen. Det skal jo glemmes, men det har vært så vondt hver gang jeg har åpnet meg, og fått "passet" påskrevet, at jeg orker ikke å få høre kjipe kommentarer. Jeg trår mer forsiktig når jeg ligger ut mine følelser nå. Og lytter til signalene hele tiden. Godt å høre at jeg ikke er alene om det.

Skrevet

Man blir i hvert fall mer tykkhudet for hver avvisning.

• Liker 1
Skrevet

Man blir i hvert fall mer tykkhudet for hver avvisning.

Avvisningene kan føre noe bra med seg selv om det er sårt. Man blir så vant med det at man kan føle at det er ikke noe å tape med å være seg selv og si hva en føler.

På en måte mer tykkhudet. På en måte mer stresset hvis en liker en person veldig godt.

Men hadde jeg ikke hatt nederlag på veien, så kunne jo det være at jeg var livredd for å oppleve et nederlag, og å miste den fantastisk bra selvtilliten jeg hadde oppnådd hele livet. Det er sant. Så er ikke sikkert at vi egentlig blir så negativt påvirket som jeg tror av nederlagene.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor så mange sier at man blir mer tykkhudet for hver avvisning. Helt omvendt med meg. Har gått fra å ha normal selvtillit til ingen selvtillit. Tør ikke være meg selv lenger, for ingen vil ha meg.

Anonymous poster hash: 0b776...cea
  • Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke men jeg tør ihvertfall ikke å spørre om han føler nok for meg til at vi kan bli kjærester på grunn av tidligere avvisninger så orker jeg ikke den kjipe følelsen om at ingen vil ha meg.

Skrevet

Hva er det dere gjør egentlig? Legger ut om alle deres negative sider for å se om de vil "takle" dere?

Skrevet

Jeg tenkte faktisk på samme sak Nettinettet...

Jeg forstår ikke hvorfor man skal presentere sine tidligere flopper til nye fremtidige dater...
Hva er vitsen?

Er det ting som er relevant, ja for all del - men seriøst, man sitter vel ikke snakker om hvorfor man ble dumpet av sin forgje date til sin nye date? Eller hvorfor det ikke fungerte med den andre kjæresten?
Da er man vel strengtatt ute etter rebound, og ikke ett seriøst forhold?

Jeg fortale min forgje date det han trengte vite, og det han spurte om i den grad jeg anså det som relevant for OSS.. men jeg satt ikke å tenkte at jeg ikke var god nok for dette nye mennesket, fordi jeg hadde "feilet" i det gamle.

På ingen måte.

Da får jeg heller ta med meg lærdommen og gjøre noe med det - for meg SELV.

Ikke for andre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forteller ingenting om hvor mange dater jeg har hatt osv. Tror dere missforsto 😃. Det er kun tankene som sitter låst i meg. Altså tanker om at jeg ikke er bra nok på grunn av at jeg har blitt dumpet før.

Skrevet

Er jeg alene om dette? Eller er vi flere?

Du er definitivt ikke alene. Jeg har det på samme måten, og det er det største hinderet i min søken etter lykke og kjærlighet, og det er tungt for meg å forsere.

• Liker 1
Skrevet

Du er definitivt ikke alene. Jeg har det på samme måten, og det er det største hinderet i min søken etter lykke og kjærlighet, og det er tungt for meg å forsere.

Enda en trøst å høre at vi er flere som har det sånn. Ja det er kjempetungt når man skal åpne seg igjen. Jeg sliter veldig med det. Men jeg håper på å klare å gjøre det, og hver gang jeg klarer det litt så er jeg kjempefornøyd. Men tror at det er lurt å ikke åpne seg for mye. For det har jeg gjort tidligere, og da har jeg sittet igjen med en "jævli" følelse etterpå.

Skrevet

Enda en trøst å høre at vi er flere som har det sånn. Ja det er kjempetungt når man skal åpne seg igjen. Jeg sliter veldig med det. Men jeg håper på å klare å gjøre det, og hver gang jeg klarer det litt så er jeg kjempefornøyd. Men tror at det er lurt å ikke åpne seg for mye. For det har jeg gjort tidligere, og da har jeg sittet igjen med en "jævli" følelse etterpå.

Det som har hjulpet mest for min del er et par gode venner av det motsatte kjønn. De har blitt de viktigste personene i livet mitt, og gjør at ensomheten nesten forsvinner, til tross for at det ikke er noe romantisk mellom noen av oss. For meg så er det fint å bare komme over det hinderet å kunne snakke med og omgås jenter, så får jeg benytte muligheten til å lære litt om jenter, meg selv, samt do's and don'ts. De gir meg økt selvtillit og selvbilde, og det gjør meg igjen til en bedre person, selv om jeg fortsatt har mye å gå på.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenkte faktisk på samme sak Nettinettet...

Jeg forstår ikke hvorfor man skal presentere sine tidligere flopper til nye fremtidige dater...

Hva er vitsen?

Er det ting som er relevant, ja for all del - men seriøst, man sitter vel ikke snakker om hvorfor man ble dumpet av sin forgje date til sin nye date? Eller hvorfor det ikke fungerte med den andre kjæresten?

Da er man vel strengtatt ute etter rebound, og ikke ett seriøst forhold?

Jeg fortale min forgje date det han trengte vite, og det han spurte om i den grad jeg anså det som relevant for OSS.. men jeg satt ikke å tenkte at jeg ikke var god nok for dette nye mennesket, fordi jeg hadde "feilet" i det gamle.

På ingen måte.

Da får jeg heller ta med meg lærdommen og gjøre noe med det - for meg SELV.

Ikke for andre.

Bra skrevet og nyttig lesning for mange!! :)

Jeg forteller ingenting om hvor mange dater jeg har hatt osv. Tror dere missforsto . Det er kun tankene som sitter låst i meg. Altså tanker om at jeg ikke er bra nok på grunn av at jeg har blitt dumpet før.

Det var godt å høre.. Ikke at du sliter altså, men det med å fortelle alt mulig.. For fortid er fortid og den trenger man ikke dra med seg i det hele tatt :)

• Liker 1
Skrevet

Bra skrevet og nyttig lesning for mange!! :)

Det var godt å høre.. Ikke at du sliter altså, men det med å fortelle alt mulig.. For fortid er fortid og den trenger man ikke dra med seg i det hele tatt :)

Ja helt enig. Har lært gjennom årenes løp at man skal ikke dra tidligere dater inn i samtalene med nye dater. Det blir jo helt feil.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er en kjentsak at man blir redd for å bli såret hvis man åpner seg. Særlig når man ikke har opplevd noe annet før. Det vet jeg ganske mye om.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...