Gå til innhold

Penger på bok, lønner seg IKKE å innfri studielånet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 400.000 i studielån, på 2.6%, jeg har videre sparepenger med kr 460.000 med rente på 2.8%. Jeg får skattefradrag på gjeldsrenter, men må også skatte av rentene jeg får på sparepengene. Vil det si at det lønner seg å ikke innfri lånet?

Og hva hvis renta er den samme på både lån og kapital, hva lønner seg da?

Eller er det slik at jeg egentlig ikke bør innfri lånet før tiden uansett på grunn av de gode fordelene som at det slettes ved uførhet, død, rentefritak osv??

Hva mener dere som har peiling her inne, har sette en del som er gode på slik her inne :)

Anonymous poster hash: 5d5b7...8ec
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ikke eier bolig er det kanskje lurt å bruke disse pengene som egenkapital? Studielån er veldig billig ifht de fleste andre lån.

• Liker 1
Skrevet

Hva er din situasjon ellers?

Eier du bolig, investeringer, har du en bufferkonto osv.?

Som nevnt over er studielånet et gunstig lån.

Anonymous poster hash: 7d9c2...0fe
Skrevet

Hva er din situasjon ellers?

Eier du bolig, investeringer, har du en bufferkonto osv.?

Som nevnt over er studielånet et gunstig lån.

Anonymous poster hash: 7d9c2...0fe

Eier nedbetalt bolig og har bufferkonto.

Skrevet

Eier nedbetalt bolig og har bufferkonto.

Om du ikke har planer om å ta opp boliglån i nærmeste fremtid hadde jeg bare betalt ned studielånet.

Anonymous poster hash: 1a204...343

Skrevet

Om du ikke har planer om å ta opp boliglån i nærmeste fremtid hadde jeg bare betalt ned studielånet.

Anonymous poster hash: 1a204...343

Hvorfor? Hvorfor i all verden? Er jo ikke noe poeng i det hele tatt. Har man plutselig bruk for penger til et eller annet, så får man ikke noe gunstigere lån, og man kan ikke ta opp studielån på nytt. Og i mellomtiden tjener man på lånet, siden man får høyere rente på sparekonto enn hva studielånsrenta ligger på.

Anonymous poster hash: d3c01...e55

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville heller investert pengene i et indeksfond.

• Liker 1
Skrevet

Du kommer neppe noen gang i livet ditt til å få et lån med gunstigere vilkår enn studielånet totalt sett.

Sett pengene på høyrente til du trenger dem hvis du ikke vil gamble i aksjer/fonds.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...