Gå til innhold

Whippet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har lyst på en hund til, og syns whippet passer bra for oss.

Noen som har Whippet her som vil dele erfaringer på godt og vondt, eller som har hatt? :)

Anonymous poster hash: b6958...69e
Skrevet

Jeg har ikke whippet selv, men passer en whippetgutt på 12 år ofte.

Min erfaring av whippeter er at de er utrolig enkle og greie. Gir man dem rikelig med mosjon og lar dem få rase fra seg ofte så merker man nesten ikke til dem inne. Enkel å stelle, tar ikke mye plass, lukter ikke, røyting er minimalt (sammenlignet med min labrador som røyter ekstremt hele året...). Hadde det ikke vært for at de var så små, jeg liker store hunder, så hadde jeg definitivt vurdert en whippet som neste hund.

Negative er vel at de fryser lett, men dette kommer veldig an på individ. Du drar ikke med deg en whippet på fjelltur en helg i -30 akkurat.

Anonymous poster hash: 32646...ad0
Skrevet

Jeg har ikke whippet selv, men passer en whippetgutt på 12 år ofte.

Min erfaring av whippeter er at de er utrolig enkle og greie. Gir man dem rikelig med mosjon og lar dem få rase fra seg ofte så merker man nesten ikke til dem inne. Enkel å stelle, tar ikke mye plass, lukter ikke, røyting er minimalt (sammenlignet med min labrador som røyter ekstremt hele året...). Hadde det ikke vært for at de var så små, jeg liker store hunder, så hadde jeg definitivt vurdert en whippet som neste hund.

Negative er vel at de fryser lett, men dette kommer veldig an på individ. Du drar ikke med deg en whippet på fjelltur en helg i -30 akkurat.

Anonymous poster hash: 32646...ad0

Takk! Da har jeg fått riktig inntrykk av de :)

Flere må også gjerne komme med innspill :)

Skrevet

Det er generelt en enkel og grei hund. Hovedsakelig god helse, men sjekk selvfølgelig opp slekta til en eventuell valp likevel. Og vær obs på mentalitet - whippeten skal ikke være noen übersosial labrador, men noen er litt FOR reserverte og pinglete i den grad at det bikker over i frykt, og en redd hund har det ikke bra samt at den er mye vanskeligere å håndtere i dagliglivet. Finner du en frisk og mentalt stødig whippet (og det skal ikke være så vanskelig) så får du en lettvint og grei hund som liker å være med på det meste, men ikke krever timesvis aktivitet hver eneste dag.

Leter du etter en hund til lange overnattingsturer på fjellet i all slags vær, eller til høyere klasser i hundesporter utenom løp, så bør du nok se på noe annet. Men som en vanlig familiehund som kan trene vanlig hverdagslydighet, prøve seg litt i lavere klasser i hundesport og få masse kos, så passer den fint.

Anonymous poster hash: d997e...a02

Skrevet

Vi har en liten whippet på 14uker nå, og vi er så forbauset over hvor ålreit hun det er. Da vi leste om rasen før vi besemte oss for å gå for den, tenkte vi at det nesten måtte være for godt til å være sant, men det er det ikke. Hun er en rolig, lettstelt og utrolig fin hund.

Whippeten er en hund som lett kan bli pinglete og redd, derfor bør man være flink med å utsette valpen for alt mulig. Det har gått veldig bra her, hun får leke med små barn og være med på bussturer etc. Hun er utrolig imøtekommende og trygg.

Det er også en myte at de tåler lite, og er lite robuste. Oppdretteren vi fikk vår fra, tok med whippetene sine på lange turer (over flere dager) i Jotunheimen både på ski og om sommeren. Det er også en hund som fort skjelver, men sjelden fordi de er kalde. Mange kler på whippeten sin fordi det er kalt, whippeten er designet for å bli fort varm, så så lenge de beveger seg trenger de ikke har klær med mindre det regner og sludder. Man må dog være flink til å kle på hunden etter aktivitet, som når den skal ligge i bilen etter langtur.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Hunden min er ikke sånn kjempe aktiv så kunne godt tenkt meg en som var LITT mer aktiv. Hadde vært morsomt å ha en hund å sykle med :)

Skrevet

Sjekk oppdretter nøye , det er enkelte oppdrettere som absolutt ikke vil ha hun ifra.

Anonymous poster hash: 6a268...200

Skrevet

Ok. De som har stamtavle og er oppført i "klubben" eller hva man skal si - er vel ok??

Skrevet

Ok. De som har stamtavle og er oppført i "klubben" eller hva man skal si - er vel ok??

Ofte skal de være ok, men uansett er det greit å besøke de man skal ha valp fra. For å bli kjent med hundene deres. Da ser du fort om valpene vokser opp i et hjem med rammer og regler som passer deres livsstil.

Vi hadde kontakt med 3 personer med valper, to oppdrettere og en som ikke var registrert i NKK.

Den ene oppdretteren fallt ikke i "smak", det var tydelig en valpefabrikk med dårlig standard. Noen av hundene var veldig fine og vennlige, men hun hadde samtidig to hunder vi ikke fikk møte ordentlig fordi de var nervøse/aggressive mot fremmede. Det virket heller ikke som hun var veldig interessert i å ha kontakt med valpene.

Hun private matchet oss godt med levemåte og livsstil, hun hadde sunne og friske hunder og mange av de samme interessene som oss. Så vi kunne trygt kjøpt hund hos henne selv om hun ikke var registert i NKK, vi er ikke ute etter å stille ut elelr avle på hunden vår uansett.

Men vi valge oppdretter nr2, fordi livsstilen og måten hun brukte hundene på var likt slik vi skulle bruke vår hund. Alt stemte godt med henne, og da var valget tatt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...