Gå til innhold

Grillfest

Imax

Anbefalte innlegg

Skal ha westernparty til helgen, med tilhørende b-b-q. Noen tips? Har tenkt følgende:

Hjemmelaget potetsalat

En grønn salat og en rød salat

Grille litt forskjellig kjøtt, marinert

Grille maiskolber

Grille pølser og hamburgere

Ha hjemmelagede rundstykker til m/smør

Er det noen tips til andre ting man kan ha ved siden av (som ikke krever så mye ordnings)? Tenkte kanskje også noen grønnsaksspyd for vegetarianerne.

Tar gjerne i mot litt tips (grilltips også!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemmelaget grillsaus må du jo ha med og tykke skriver fersk ananas som også legges på grillen (Cajun style).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut en av salatene med f.eks. couscous-salat, nydelig til grill. Kryddersmør er godt til. Og gode dressinger til salatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt usikker mht vegetarianere og sånt, så kan du jo lage rene kjøtt/kylling-spyd og egne grønnsaks-spyd.

Potetene kan du jo også legge på grillen. Pakk dem inni folie og bak dem på grillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eline ikke pålogget

Caesar salat er jo veldig amerikansk da! Eller hva med Coleslaw, waldorfsalat, fylte bakte poteter/loaded potato eller potato skin. Hva med f.eks. maisbrød.Kjøtt t-bone f.eks. marineres gjern med hvitløk og olje. Det var noe. Vi har forøvrig fått fullstendig dilla på spareribs vi da, men maken til de vi har fått tak i hos slakter har jeg ikke sett i noen butikk enda (bortsett fra jacobs på holtet da).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del vaskede poteter i 4 båter.

Bland de i en "marinade" hvor du bruker samme krydder du bruker til kjøttet

og stek i ovnen i langpannen.

På den den måten sparer du plass på grillern og disse potetene er kjempegode!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Espera - i.i.

Skal ha grillings om et par helger. Vi har ikke noe 'tema' som dere, så dette blir kansjke helt på jordet - men jeg skal servere:

- Indrefilet av svin, sambos spesial-marinade med masse hvitløk

- Honningmarinert (ferdig marinade på flaske)kyllingbryst, surret med bacon

- Grillspyd med biffbiter, sopp, løk, squash, paprika

- Hasselbackpoteter

- Vannmelon/fetasalat (fått helt dilla i sommer)

- Fattoush (midtøsten-inspirert salat med tomat, agurk, løk, persille, mynte, biter av sprøstekt pitabrød, olivenolje/sitronsaft)

- Tzatziki

- Chili&Mangosaus - genial krydderblanding man får kjøpt på pose, blandes bare med rømme

- Hjemmebakt rosmarinbrød

Til dessert/kaffe serverer jeg brownies med vaniljeis og friske jordbær/bringebær - om det er å få tak i enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del vaskede poteter i 4 båter.

Bland de i en "marinade" hvor du bruker samme krydder du bruker til kjøttet

og stek i ovnen i langpannen.

Hvor lenge skal de stå i ovnen da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal de stå i ovnen da...?

Kommer litt an på størrelsen på båtene, hvis det er bakepoteter blir båtene rimelig store og da bør du beregne 30-40 min på 225grader.

Jeg bruker å kjenne på dem med en spiss kniv, og lar de stå litt ekstra sånn at de blåser seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Høres skikkelig digg ut, må prøve......

Sånne sprengte poteter er virkelig digg. er minb favoritt til grillet kjøtt. Helst med hjemmelaget aïoli til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, ovnsbakte krydrete potetbåter er nydelig, og som pulverheksa sier er det veldig godt med aïoli til (og den skal selvsagt være hjemmelaget). :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på størrelsen på båtene, hvis det er bakepoteter blir båtene rimelig store og da bør du beregne 30-40 min på 225grader.

Jeg bruker å kjenne på dem med en spiss kniv, og lar de stå litt ekstra sånn at de blåser seg opp.

:Nikke::sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ja' date= ovnsbakte krydrete potetbåter er nydelig, og som pulverheksa sier er det veldig godt med aïoli til (og den skal selvsagt være hjemmelaget). :sikle:

Aioli er jo kjempegodt!

Er det noen som vil dele oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vil dele oppskrift?

Det høres komplisert ut, men er egentlig veldig enkelt. I en bolle har du to eggeplommer, 1 teskje god sennep (jeg bruker sennepspulver, for det gjør konsistensen bedre), salt, pepper og så mye presset hvitløk som du liker/tåler. Så visper du med en elektrisk mikser (ikke bruk blender eller foodprocessor, det gir en rennende og fæl aïoli) mens du heller i ca 2,5 dl av en 50/50 blanding av olivenolje og en nøytral olje (jeg bruker maisolje). Hell oljen i først dråpevis og etterhvert i en tynn stråle. Til slutt har du i en god skvett sitronsaft og smaker evt til med mer salt og pepper. Holder seg i kjøleskap i flere dager og er nydelig til det meste. (Jeg elsker f.eks. ovnsbakt torsk med aïoli til.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ikke bruk blender eller foodprocessor' date=' det gir en rennende og fæl aïoli) [/quote']

Hva er forskjell på blender,foodprocessor og elektrisk mikser?! :klø:

Jeg har en stavmikser og så har jeg en bolle til samme motoren ( ..om du skjønner hva jeg mener... :-? :wink: ) og så har jeg mitt favoritt "verktøy":vanlig hånd-mikser!!

Hva er best å bruke til aiolien?! :klø: :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En blender er en sånn høy "mugge" med noen små kniver i bunnen. En foodprocessor er en slags kjøkkenmaskin. Når det gjelder elektrisk mikser glemte jeg å skrive håndmikser, da skjønner du nok bedre hva jeg mener. Personlig synes jeg sistnevnte er best, en stavmikser (om du har en visp til den) går også bra. De to andre er ubrukelige, da visper jeg heller for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...