AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 Jeg skal søke meg inn på et årsstudium på NTNU nå til høsten, før jeg skal jeg skal studere til å bli siv.ing. Jeg lurer på om noen her har erfaringer fra noen årsstudium på NTNU og vil dele de her? I forhold til at jeg skal studere siv.ing. så har jeg sett litt på årsstudium i matematiske fag, men snittet for å komme inn der er akkurat for høyt for meg, så det blir ikke et alternativ med mindre snittet faller i år. Ellers noen erfaringer med f.eks. kunnskap, teknologi og samfunn (STS)? Takker for hjelp Anonymous poster hash: c5806...4a8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Søker du med førstegang eller forbedret? Hvor mange alderspoeng får du? Skal du forbedre fag dette året? Matematiske fag har 49,8 på førstegang, du må forbedre om du skal komme inn på siving. neste år. Ellers kan kanskje et år med økonomi være interessant? Det er jo alltids nyttig Anonymous poster hash: cac1c...695
Ginny Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 Søk på hva som helst bare du kommer inn, så tar du de fagene du vil ta. Det er ikke så veldig mange adgangsbegrensede emner, hvertfall ikke for førsteklassinger, så lenge du er student kan du ta omtrent det du vil. Hvis målet ditt er å bli siv.ing er det jo ingen grunn til å kaste bort tid på andre ting
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #4 Skrevet 8. februar 2015 Søker du med førstegang eller forbedret? Hvor mange alderspoeng får du? Skal du forbedre fag dette året? Matematiske fag har 49,8 på førstegang, du må forbedre om du skal komme inn på siving. neste år. Ellers kan kanskje et år med økonomi være interessant? Det er jo alltids nyttig Anonymous poster hash: cac1c...695 Jeg søker med forbedret vitnemål. Tar R1 og R2 privatist dette skoleåret, og skal som sagt gå et årsstudium før jeg søker inn på siv.ing. Med 4 alderspoeng og 2 ekstra studiepoeng ender jeg opp på omtrent 57 poeng ordinær. Førstegangsvitnemålet mitt derimot er ikke 49,8 da jeg forbedret noen karakterer i fjor høst. Problemet med økonomi er at dette er noe som ikke interesserer meg så altfor mye, men er jo selvsagt en mulighet. Er åpen for det meste. Du sier det er nyttig; i hvilken kontekst tenker du på da? Søk på hva som helst bare du kommer inn, så tar du de fagene du vil ta. Det er ikke så veldig mange adgangsbegrensede emner, hvertfall ikke for førsteklassinger, så lenge du er student kan du ta omtrent det du vil. Hvis målet ditt er å bli siv.ing er det jo ingen grunn til å kaste bort tid på andre ting Skjønner ikke helt hva du mener her, kunne du forklart litt mer? Anonymous poster hash: c5806...4a8
Ginny Skrevet 8. februar 2015 #5 Skrevet 8. februar 2015 Jeg studerer ved NTNU. Selv om jeg går et studie med en fagplan, er det ikke sånn at jeg MÅ ta fagene i den rekkefølgen de står oppført. Det er heller ingen som nekter meg å ta fag ved andre fakulteter, med unntak av de få fagene som er adgangsbegrenset. Det vil si, at selv om jeg ble tatt opp til dette studiet som jeg nå går, så kan jeg godt ta fag overalt på NTNU så lenge det ikke er begrenset. Så hvis jeg ville, kunne jeg ha tatt alle fagene som 1. klasse siv. ing tar (matte 1, ex.phil osv), for så å søke overgang til studiet senere. Det jeg skal fram til er at hvis du vil studere siv.ing, så trenger du ikke å ta et ekstra år for å få flere poeng. Søk på et eller annet studie som har lavt nok snitt til at du kommer inn, og så tar du de fagene du vil ta av siv.ing-fag. Så søker du overgang fra f.eks høsten 2016, for å begynne rett i 2. klasse. Ja, du mister f.eks faddertida til linja i første klasse, men antageligvis kan du ta denne som 2. klassing dersom du ønsker det. Linjebytte er ganske vanlig, også "friår" hvor man tar andre fag for å se om det man har valgt er rett valg.. Håper dette var mer oppklarende 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #6 Skrevet 8. februar 2015 Jeg studerer ved NTNU. Selv om jeg går et studie med en fagplan, er det ikke sånn at jeg MÅ ta fagene i den rekkefølgen de står oppført. Det er heller ingen som nekter meg å ta fag ved andre fakulteter, med unntak av de få fagene som er adgangsbegrenset. Det vil si, at selv om jeg ble tatt opp til dette studiet som jeg nå går, så kan jeg godt ta fag overalt på NTNU så lenge det ikke er begrenset. Så hvis jeg ville, kunne jeg ha tatt alle fagene som 1. klasse siv. ing tar (matte 1, ex.phil osv), for så å søke overgang til studiet senere. Det jeg skal fram til er at hvis du vil studere siv.ing, så trenger du ikke å ta et ekstra år for å få flere poeng. Søk på et eller annet studie som har lavt nok snitt til at du kommer inn, og så tar du de fagene du vil ta av siv.ing-fag. Så søker du overgang fra f.eks høsten 2016, for å begynne rett i 2. klasse. Ja, du mister f.eks faddertida til linja i første klasse, men antageligvis kan du ta denne som 2. klassing dersom du ønsker det. Linjebytte er ganske vanlig, også "friår" hvor man tar andre fag for å se om det man har valgt er rett valg.. Håper dette var mer oppklarende Men jeg er jo avhengig av å få de to studiepoengene for å komme inn på det siv.ing studiet jeg ønsker. Jeg regner med at når jeg da evt. søker over til nytt studie i høst 2016 så vil opptaket fortsatt gå etter mitt ordinære vitnemål, som da vil gi et for lavt snitt? Anonymous poster hash: c5806...4a8
Ginny Skrevet 8. februar 2015 #7 Skrevet 8. februar 2015 Greia er at da søker du ikke inn som førsteklassing, men overgang til andreklasse. Det er vanskelig å komme inn på siv.ing/realfag på NTNU, men frafallet er også passe stort. Det er enklere å hoppe inn i 2. enn å starte fra bånn. Så hvis du har alle fagene som linja du vil ta har i førsteklasse, er du kvalifisert for andreklasse Du har jo uansett 60 studiepoeng, så poengene får du vel uansett?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #8 Skrevet 8. februar 2015 Er det ikke greit å velge noe relevant innen fysikk hvis du ikke kommer inn på matematikk? Anonymous poster hash: f521a...ca5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #9 Skrevet 8. februar 2015 Greia er at da søker du ikke inn som førsteklassing, men overgang til andreklasse. Det er vanskelig å komme inn på siv.ing/realfag på NTNU, men frafallet er også passe stort. Det er enklere å hoppe inn i 2. enn å starte fra bånn. Så hvis du har alle fagene som linja du vil ta har i førsteklasse, er du kvalifisert for andreklasse Du har jo uansett 60 studiepoeng, så poengene får du vel uansett? Føler meg veldig dum akkurat nå, er som du skjønner ganske grønn på hvordan dette systemet fungerer. Snittet jeg evt. søker med i år blir i så fall ca. 53, og det er veldig få/ingen siv.ing studier på NTNU som har så lavt krav. Men hypotetisk sett kunne jeg søkt meg inn på et siv.ing studie med lavt snitt for så å ta alle fagene på marin teknikk i stedet, deretter søke over på marin teknikk neste år? Er det ikke greit å velge noe relevant innen fysikk hvis du ikke kommer inn på matematikk? Anonymous poster hash: f521a...ca5 Er ikke, som jeg ser hvertfall, noen årsstudium på NTNU hvor fysikken er sentral Anonymous poster hash: c5806...4a8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #10 Skrevet 8. februar 2015 Føler meg veldig dum akkurat nå, er som du skjønner ganske grønn på hvordan dette systemet fungerer. Snittet jeg evt. søker med i år blir i så fall ca. 53, og det er veldig få/ingen siv.ing studier på NTNU som har så lavt krav. Men hypotetisk sett kunne jeg søkt meg inn på et siv.ing studie med lavt snitt for så å ta alle fagene på marin teknikk i stedet, deretter søke over på marin teknikk neste år? Er ikke, som jeg ser hvertfall, noen årsstudium på NTNU hvor fysikken er sentral Anonymous poster hash: c5806...4a8 Hvis du kommer inn på NTNU, samme hvilket program, så kan du selv melde deg opp til de emnene det er ledig plass på og som ikke inngår i profesjonsstudier som medisin osv. Derfor kan du få tatt de fagene som er første året i siv.ing. og samtidig får du 60 stp. (det tilsvarer et årsstudie) Dermed kan du søke deg inn via samordna neste år, og så søke om opprykk til andre året. Kanskje går det også an å søke overgang internt, utenom samordna, men det vet jeg ikke noe om. Du kan jo sende en epost til studentveileder ved universitetet? Anonymous poster hash: 43ba8...64b
Ginny Skrevet 8. februar 2015 #11 Skrevet 8. februar 2015 Du er ikke dum ts, aldri tro at du er dum Det jeg skal fram til er at jeg kjenner en del folk som starta på NTNU på linjer med lavere snitt. Der tok de litt av hvert av fag, og selv om de ikke hadde bedre snitt, kunne de søke overgang til andre linjer og starte rett i andreklasse. Men ja, du kan søke deg inn på et siv.ing-studie (eller et hvilket som helst annet studie, men unngå årsstudie, slik at du får ha plassen en stund), og ta de fagene du selv vil. Da kan du ta alle fagene som f.eks marin har, og se om du liker det.. 2
Gjest Gjest_Idja Skrevet 8. februar 2015 #12 Skrevet 8. februar 2015 Jeg tror det som foreslås er dette: Du søker deg på et årsstudium. Så mens du går dette årsstudiet tar du de fagene som hører til siv.ing-linja du vil gå. Du fullfører 60 poeng, og får 2 konkurransepoeng. Så søker du deg inn på siv.ing-linja, for nå har du nok poeng. Og søker så om å begynne på år to, for du har allerede tatt første årets fag. Men siv.ing er tungt, så jeg ville vært litt forsiktig med denne planen. Du må ta fag du ikke risikerer å stryke på. Litt kjipt om du stryker og dermed ikke får 60 poeng og ikke de to konkurransepoengene. Da kommer du jo ikke inn på siv.ing-linja.
Lasseg Skrevet 8. februar 2015 #13 Skrevet 8. februar 2015 Jeg tror det som foreslås er dette: Du søker deg på et årsstudium. Så mens du går dette årsstudiet tar du de fagene som hører til siv.ing-linja du vil gå. Du fullfører 60 poeng, og får 2 konkurransepoeng. Så søker du deg inn på siv.ing-linja, for nå har du nok poeng. Og søker så om å begynne på år to, for du har allerede tatt første årets fag. Men siv.ing er tungt, så jeg ville vært litt forsiktig med denne planen. Du må ta fag du ikke risikerer å stryke på. Litt kjipt om du stryker og dermed ikke får 60 poeng og ikke de to konkurransepoengene. Da kommer du jo ikke inn på siv.ing-linja. Må jeg da ta de fagene som hører til siv.ing linja mi i tillegg til alle fagene til årsstudiumet? Det vil i så fall bli litt vel hardt kan jeg se for meg. Du er ikke dum ts, aldri tro at du er dum Det jeg skal fram til er at jeg kjenner en del folk som starta på NTNU på linjer med lavere snitt. Der tok de litt av hvert av fag, og selv om de ikke hadde bedre snitt, kunne de søke overgang til andre linjer og starte rett i andreklasse. Men ja, du kan søke deg inn på et siv.ing-studie (eller et hvilket som helst annet studie, men unngå årsstudie, slik at du får ha plassen en stund), og ta de fagene du selv vil. Da kan du ta alle fagene som f.eks marin har, og se om du liker det.. Det jeg ikke skjønner (hvis jeg har forstått det rett) er at jeg kan komme inn på si Afrikastudier, droppe alle fag som har med afrikastudier å gjøre og heller ta alle fagene til marin, for så å søke meg inn til marin neste år. Føler poenget med å ha karakterkrav på marin da forsvinner?
Rosa Sitron Skrevet 8. februar 2015 #14 Skrevet 8. februar 2015 Det jeg ikke skjønner (hvis jeg har forstått det rett) er at jeg kan komme inn på si Afrikastudier, droppe alle fag som har med afrikastudier å gjøre og heller ta alle fagene til marin, for så å søke meg inn til marin neste år. Føler poenget med å ha karakterkrav på marin da forsvinner? Det stemmer. Og sånn er det flere som gjør.
Lasseg Skrevet 8. februar 2015 #15 Skrevet 8. februar 2015 Det stemmer. Og sånn er det flere som gjør. Og da er det helt lik undervisningsopplegg osv?
Ginny Skrevet 8. februar 2015 #16 Skrevet 8. februar 2015 Du kan komme inn på afrikastudier, ta bare fag som tilhører marin, og satse på at nok folk dropper ut til at det er plass til deg i 2.klasse. Og hvis ikke, så fortsetter du og tar 2.klassefag, og satser på å komme inn i 3... Karakterkravene endres jo fra år til år, og avhenger av snittet til studentene som søker. Det er jo teoretisk mulig at det er så få søkere til en linje, men de likevel vil fylle opp, at snittet dropper brutalt et år. Lite sannsynlig, ja, men teoretisk mulig. Opplegget er jo ikke helt det samme, siden du ikke tilhører instituttet som har marin. Du vil jo derfor ikke få de beskjedene som går ut fra instituttet til deres studenter f.eks. Men du følger de samme fagene, og vil få samme faglige opplegg som de andre som tar akkurat de fagene.
Lasseg Skrevet 8. februar 2015 #17 Skrevet 8. februar 2015 Du kan komme inn på afrikastudier, ta bare fag som tilhører marin, og satse på at nok folk dropper ut til at det er plass til deg i 2.klasse. Og hvis ikke, så fortsetter du og tar 2.klassefag, og satser på å komme inn i 3... Karakterkravene endres jo fra år til år, og avhenger av snittet til studentene som søker. Det er jo teoretisk mulig at det er så få søkere til en linje, men de likevel vil fylle opp, at snittet dropper brutalt et år. Lite sannsynlig, ja, men teoretisk mulig. Opplegget er jo ikke helt det samme, siden du ikke tilhører instituttet som har marin. Du vil jo derfor ikke få de beskjedene som går ut fra instituttet til deres studenter f.eks. Men du følger de samme fagene, og vil få samme faglige opplegg som de andre som tar akkurat de fagene. Det stemmer. Og sånn er det flere som gjør. Takk for gode svar! Skjønner mer og mer nå Vet dere noe om hvor sannsynlig det er at jeg kommer inn andre året da? Skjønner nå også at dette er en mulighet, men er det til å anbefale ift. Det du sier, Ginny, om at opplegget ikke er helt det samme.
Ginny Skrevet 8. februar 2015 #18 Skrevet 8. februar 2015 Alle jeg kjenner som har tatt "bakveien" har kommet inn hvertfall Det krever jo selvfølgelig at du klarer de fagene som er nødvendige, men snittet ditt er jo ganske bra og hvis du er interessert i fagene så vil det hjelpe veldig. Tenk sånn på det: Du får poeng for å ha tatt 60 studiepoeng. Om du da tar fag som er en del av det utdanningsløpet du har lyst til å gå, eller om du tar noe helt annet, spiller ingen rolle. Men, hvis disse fagene alt er en del av utdanninga, slipper du jo å bruke et ekstra år. Ja, det er en pitteliten forskjell på dette, fordi du tilhører et annet institutt. Men som førsteklassing er ikke dette så nøye uansett, det vil være mer interessant når du skal begynne å søke om lesesalplass og slike ting.
Lasseg Skrevet 8. februar 2015 #19 Skrevet 8. februar 2015 Alle jeg kjenner som har tatt "bakveien" har kommet inn hvertfall Det krever jo selvfølgelig at du klarer de fagene som er nødvendige, men snittet ditt er jo ganske bra og hvis du er interessert i fagene så vil det hjelpe veldig. Tenk sånn på det: Du får poeng for å ha tatt 60 studiepoeng. Om du da tar fag som er en del av det utdanningsløpet du har lyst til å gå, eller om du tar noe helt annet, spiller ingen rolle. Men, hvis disse fagene alt er en del av utdanninga, slipper du jo å bruke et ekstra år. Ja, det er en pitteliten forskjell på dette, fordi du tilhører et annet institutt. Men som førsteklassing er ikke dette så nøye uansett, det vil være mer interessant når du skal begynne å søke om lesesalplass og slike ting. Spiller det da egentlig noe rolle om jeg velger et studie som har mange av de fellesfagene som matematikk 1, ITGK osv. fra før, eller om jeg tar et som ikke har noen, ettersom jeg uansett vil ta de samme fagene? Og tusen takk for hjelpen!!
Ginny Skrevet 8. februar 2015 #20 Skrevet 8. februar 2015 Det spiller ingen rolle hvilket studie du egentlig starter på, så lenge planen din er å ta andre fag uansett. Men de fagene du velger bør være dekkende for den linja du vil fortsette på. Det er litt forskjeller på de forskjellig linjene, så bare finn den som passer deg best. Og, det er jo alltids mulig å melde seg opp i flere fag, se de første par ukene (før øvingene begynner gjerne) om hvilke du liker best, og så velge ut fra det. Jeg kikka bare såvidt på de forskjellige fagplanene, men jeg vil tro at hvis du første semester tar hvertfall matte 1, ITGK og ex.phil så er du et godt stykke på vei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå