Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dette innlegget bruker jeg "unge voksne" for å beskrive alderen 20-25, og "voksne" for å beskrive alderen 40++.

I går var jeg på et sosialt arrangement sammen med en del andre, og jeg må si jeg ble sjokkert over mine jevnaldrendes oppførsel. (Alder 40++)

Tilstede var det 5-6 yngre mennesker i begynnelsen av 20-åra, og de var som unge voksne flest, kunnskapsrike, skråsikre, og svart/hvitt i sin tankegang.

Akkurat som de aller fleste godt voksne var på samme alder.

Men det som sjokkerte meg var da noen av de voksne bestemte seg for å å sette de unge voksne på plass, og makan til arroganse er det lenge siden jeg har sett.

De la til grunn av de unge voksne var kunnskapsløse, ikke visste hva de snakket om selv om det angikk deres egen hverdag (studier, lånekasse, boligsituasjon), og var både belærende og ufine.

Det ble til tider ordentlig guffen stemning, og de unge voksne følte seg både irettesatte og nedgraderte til småbarn, noe jeg har full forståelse for at de gjorde.

Noen kranglet bare på skøy, men disse trakk seg ut da det ble klart at en liten gruppe hadde som mål å ydmyke de unge voksne.

Og jeg lurte på hva de voksne kranglefantene fikk ut av å oppføre seg slik.

Jeg prøvde å bryte inn flere ganger, men arrogansen rammet også de som forsvarte de unge voksne, og det var ikke så mye jeg fikk gjort der og da.

Hva er det som gjør at enkelte voksne får tilfredsstillelse av å ydmyke unge voksne?

Føler de seg bedre når de får satt "ungdommen" på plass, og får vise at de "eldste vet best", selv om de beviselig tar feil?

Jeg lurer helt enkelt på dette, for dette var en tankevekkende opplevelse.

Anonymous poster hash: ed873...c26
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjalusi? Jeg vet ikke, men jeg har opplevd det samme. Det er da man skal vite hvordan man kan være arrogant tilbake. Den beste medisinen er likevel å være veldig hyggelig. Da ser alle hvem idioten er.

• Liker 2
Skrevet

Sjalusi? Jeg vet ikke, men jeg har opplevd det samme. Det er da man skal vite hvordan man kan være arrogant tilbake. Den beste medisinen er likevel å være veldig hyggelig. Da ser alle hvem idioten er.

Sjalusi? Kanskje, men jeg fikk mer inntrykk av at de ville hevde seg av andre grunner, men jeg skjønner ikke hvorfor.

Jeg husker selv da jeg var en ung voksen, og ble møtt med overbærende blikk, og kommentarer som "du endrer nok mening når du blir eldre", og "du ser nok at ting ikke er så svart/hvitt som du tror når du får erfart mer", men det ble sagt med et smil.

Og jeg ble provosert av det, men følte meg aldri ydmyket.

Dette var derimot et direkte angrep!

Og de unge voksne hadde ikke sagt eller gjort noe som skulle utløse en slik stygg oppførsel.

Alle hadde riktignok tatt et glass eller tre, men ingen var fulle, så det kan heller ikke forklare noe.

Jeg skjønner hverken motivasjon, eller hva de ville få ut av angrepene.

Alt de unge sa var feil, og ble angrepet.

Den eneste forklaringen jeg kan komme på er at de ikke ville ha de unge tilstede, og ville få dem til å føle seg uvelkomne slik at de ikke kom tilbake.

Men da skjønner jeg heller ikke forfor de unge ble invitert til sammenkomsten i utgangspunktet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at det er dårlig oppførsel fra de godt voksne. Men jeg tror den mest opplagte grunnen må være misunnelse. Jeg er på din alder, men skulle gjerne vært i begynnelsen av 20-årene. Skulle vi ikke alle det? Da har man livet foran seg, man ser bra ut, er frie, uten ektefelle, barn og forpliktelser. Disse slemme 40-åringene angrer kanskje på noen valg de har tatt i livet, de liker ikke lenger speilbildet sitt, og da føles det godt for dem å kunne tråkke på de som har det de ikke har. Men de er nok selv ganske ubevisste hvorfor de holde på slik.

Anonymous poster hash: 22605...629
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva en 40-åring skal misunne en 20-åring for? Jeg er selv 40 og har flere venner i 20-åra. Men jeg føler aldri sjalusi eller misunnelse på de. Ja de kan være veldig svart/hvitt innimellom og litt naive, men det var jaggu jeg også i den alderen. Jeg er glad jeg ikke er ung voksen lengre, da jeg slipper den usikkerheten og det jaget etter å være bra/best. Man gir mer faen når man vokser opp.

Hvorfor disse her var så frekke mot de yngre, kan jeg ikke svare for. Ser ikke slikt så ofte. Heldigvis. Var vel bare en total kræsj av folk der da?

Anonymous poster hash: 0ebe6...367
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er enig i at det er dårlig oppførsel fra de godt voksne. Men jeg tror den mest opplagte grunnen må være misunnelse. Jeg er på din alder, men skulle gjerne vært i begynnelsen av 20-årene. Skulle vi ikke alle det? Da har man livet foran seg, man ser bra ut, er frie, uten ektefelle, barn og forpliktelser. Disse slemme 40-åringene angrer kanskje på noen valg de har tatt i livet, de liker ikke lenger speilbildet sitt, og da føles det godt for dem å kunne tråkke på de som har det de ikke har. Men de er nok selv ganske ubevisste hvorfor de holde på slik.

Jeg er ikke enig med deg i at alle 40-åringer skulle ønske at vi var i begynnelsen av 20-åra igjen. Jeg har det i alle fall mye bedre nå, enn jeg hadde da.

Men jeg ser poenget ditt. :)

Og du har nok rett i det jeg har uthevet i innlegget ditt. De er nok bitre, og liker ikke å se seg selv i speilet.

Og da er det lettere å tråkke på andre fremfor å gjøre noe med seg selv.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor disse her var så frekke mot de yngre, kan jeg ikke svare for. Ser ikke slikt så ofte. Heldigvis. Var vel bare en total kræsj av folk der da?

Jeg har heldigvis aldri opplevd noe slikt før, og skulle ønsket at jeg ikke opplevde det denne gangen heller.

Jeg mistet en god del respekt for disse menneskene i går kan man si.

Skrevet

Var det både kvinner og menn som oppførte seg slik? Høres ikke særlig hyggelig ut den tilstelningen.

Kan det være noen underliggende årsaker som at mannen til den ene voksne nettopp var utro med en yngre kvinne? Også ballet alt på seg?

Skrevet

Var det både kvinner og menn som oppførte seg slik? Høres ikke særlig hyggelig ut den tilstelningen.

Kan det være noen underliggende årsaker som at mannen til den ene voksne nettopp var utro med en yngre kvinne? Også ballet alt på seg?

Det var både menn og kvinner i begge gruppene, og så vidt jeg vet er det ingen underliggende årsaker av den art du foreslår.

I all hovedsak var det 4 voksne som tok for seg de 5-6 yngre, og skulle sette dem på plass.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva en 40-åring skal misunne en 20-åring for?

Ok, så jeg er den eneste 40-åringen som heller skulle vært 20? :)

Jeg er ikke slem eller frekk mot unge mennesker, men jeg erkjenner at de er heldige som fortsatt har fint utseende og står fri til å velge sin kurs i livet.

Skrevet

Når "voksne"skal korrigere meg på noe så pleier jeg å svare at det var annerledes da de var unge, sånn på 1700-tallet hehehe..

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke slem eller frekk mot unge mennesker, men jeg erkjenner at de er heldige som fortsatt har fint utseende og står fri til å velge sin kurs i livet.

Jeg tror ikke det er noe folk flest vil innrømme :fnise: Alle skal være så mye mer attraktive som førtiåringer enn de var i tjueårene. Men det er jo positive og negative sider ved de fleste aldre. Ikke alle blir så mye smartere med alderen heller hehe.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke, men jeg er ikke av dem, av den grunn jeg beskrev over. Jeg har det bedre nå, enn da.

Men om noen sier at de skulle ønske de var 35 igjen, så er jeg med. ;)

• Liker 1
Skrevet

Når "voksne"skal korrigere meg på noe så pleier jeg å svare at det var annerledes da de var unge, sånn på 1700-tallet hehehe..

Tro meg, en slik humoristisk kommentar hadde blitt slaktet i går.

Det var flere som prøvde, men det falt ikke i god jord.

De voksne fulgte til og med etter de yngre, når de yngre prøvde å avslutte diskusjonene!

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke, men jeg er ikke av dem, av den grunn jeg beskrev over. Jeg har det bedre nå, enn da.

Men om noen sier at de skulle ønske de var 35 igjen, så er jeg med. ;)

Men det er ikke alderen i seg selv som er grunnen til at du har det bedre nå enn da du var yngre. Har hørt flere si det som du sier. Det virker som de prøver å overbevise seg selv om at man må ha levd i mange år for å "modnes" og oppnå evnen til å være lykkelig. Sannheten er at man har evnen til å være lykkelig også når man er ung. :)

Skrevet

Dette er umulig å si eller mene noe som helst om uten å ha vært tilstede eller i det minste ha kunnskap setting oglangt mer konkrete uttalelser.

Anonymous poster hash: 8f0e5...c1f

Skrevet

Dette er umulig å si eller mene noe som helst om uten å ha vært tilstede eller i det minste ha kunnskap setting oglangt mer konkrete uttalelser.

Anonymous poster hash: 8f0e5...c1f

Når noen prøver å tråkke på andre, er det alltid fordi de ikke er tilfreds med seg selv. Ikke mer mystisk enn det.

• Liker 2
Skrevet

Men det er ikke alderen i seg selv som er grunnen til at du har det bedre nå enn da du var yngre. Har hørt flere si det som du sier. Det virker som de prøver å overbevise seg selv om at man må ha levd i mange år for å "modnes" og oppnå evnen til å være lykkelig. Sannheten er at man har evnen til å være lykkelig også når man er ung. :)

Det var da veldig til tolkning da. :ler:

Jeg prøver ikke å overbevise meg selv eller andre om at man må ha levd for å "modnes" og oppnå evnen til å være lykkelig.

JEG hadde det ikke bra i 20-åra, av ulike grunner, og ønsker meg ikke tilbake til den tiden grunnet det.

Skrevet

JEG hadde det ikke bra i 20-åra, av ulike grunner, og ønsker meg ikke tilbake til den tiden grunnet det.

Da avslører du jo at du tror alderen har noe med at du ikke hadde det bra.

Det sier seg selv at vi alle vil ha et yngre, finere utseende og større frihet til å ta valg.

Skrevet

Noen folk er bare kjipe og da spiller det ikke så stor rolle om de er 20, 40 eller 60 år, det ligger bare i deres personlighet. Vet selvfølgelig ikke om det gjelder disse, er de hyggelig ellers?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...