Gå til innhold

Hvor mange kcal forbrenner man ca på ergometersykkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man holder et godt jevnt tempo. Står MYE forskjellig på internett.

Er det greit å gå ut ifra 100 kcal per halvtime?

Anonymous poster hash: 36c29...82f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er et jevnt tempo? Det er vel forskjellig for alle :) kjøp deg pulsklokke om du lurer fælt, jeg kan forbrenne opptil 250-300 kcal på en halvtime om jeg gir skikklig gass og trår på, da syns jeg at jeg holder et jevnt tempo :) men jeg kan også ta en økt der jeg ser på tv og bare sykler for å sykle litt og forbrenne 150 på en halvtime :)

Skrevet

Det kommer fullstendig an på hvor mye motstand du kjører med, dvs hvor mange watt du yter. Effekt er arbeid per tid, og måles i watt.

Å gjøre fysisk arbeid forbrenner energi. La oss si at du yter 100 watt i snitt i en halvtime. 30 minutter = 1800 sekunder.

Effekt = arbeid/tid

Arbeid = effekt x tid

Arbeid = 100 watt x 1800 s

Arbeid = 180000 J = 180 kJ

J er symbolet for joule, SI-enheten for energi. Hvis du absolutt vil ha det i kalorier må du dele på 4,2.

I tillegg forbrenner du nesten like mye på at kroppen din produserer varme mens du holder på.

Skrevet

Hva er et jevnt tempo? Det er vel forskjellig for alle :) kjøp deg pulsklokke om du lurer fælt, jeg kan forbrenne opptil 250-300 kcal på en halvtime om jeg gir skikklig gass og tråkker på

Det tviler jeg sterkt på. La oss si 300 kcal på en halvtime. For å regne på effekt må vi konvertere til joule: 300 x 4,2 = 1260 kJ. Som nevnt i forrige innlegg går ca halvparten med til å danne varme.

Energiforbruket fra selve syklinga blir dermed ca 630 kJ.

Effekt = arbeid /tid

Effekt = 630 kJ / 1200 s

Effekt = 525 watt

Da Tony Martin ble verdensmester i temposykling i 2013 lå han på 450 watt i snitt.

Ok, noe av energiforbruket skyldes andre ting enn selve tråkkinga og varmeproduksjonen, men ikke så mye at tallet som pulsklokka di gir kan stemme.

Skrevet

Det kommer fullstendig an på hvor mye motstand du kjører med, dvs hvor mange watt du yter. Effekt er arbeid per tid, og måles i watt.

Å gjøre fysisk arbeid forbrenner energi. La oss si at du yter 100 watt i snitt i en halvtime. 30 minutter = 1800 sekunder.

Effekt = arbeid/tid

Arbeid = effekt x tid

Arbeid = 100 watt x 1800 s

Arbeid = 180000 J = 180 kJ

J er symbolet for joule, SI-enheten for energi. Hvis du absolutt vil ha det i kalorier må du dele på 4,2.

I tillegg forbrenner du nesten like mye på at kroppen din produserer varme mens du holder på.

OK, forsto ikke helt det der..

Men mener du at en da forbrenner ca 43 kcal på 100 watt (står det på sykkelen? hvordan vet man hvor mange watt en sykkler?) og i tillegg nesten like mye i varme, så kroppen bruker da totalt 80 kcal på 30 min?

Anonymous poster hash: 36c29...82f

Gjest StarBar
Skrevet

Jeg pleier å forbrenne ca. 350-370 kcal på en halvtime. Da sykler jeg mellom 30-40 km/t, men pga skade har jeg veldig lett motstand(2-3 av 8).

• Liker 1
Skrevet

Det tviler jeg sterkt på. La oss si 300 kcal på en halvtime. For å regne på effekt må vi konvertere til joule: 300 x 4,2 = 1260 kJ. Som nevnt i forrige innlegg går ca halvparten med til å danne varme.

Energiforbruket fra selve syklinga blir dermed ca 630 kJ.

Effekt = arbeid /tid

Effekt = 630 kJ / 1200 s

Effekt = 525 watt

Da Tony Martin ble verdensmester i temposykling i 2013 lå han på 450 watt i snitt.

Ok, noe av energiforbruket skyldes andre ting enn selve tråkkinga og varmeproduksjonen, men ikke så mye at tallet som pulsklokka di gir kan stemme.

Nå er vel det vanlige å regne med 20-25% virkningsgrad for kroppen så da blir det 315 kJ energi fra syklingen hvis vi regner 25%. Vi er da nede på 262,5 watt noe som er mer realistisk for en god trent mosjonist, og 300 kcal i halvtimen er ikke helt urealistisk. Er ellers helt enig i resonementet ditt.

http://home.trainingpeaks.com/blog/article/how-accurate-is-that-calorie-reading

Anonymous poster hash: 71982...016

Skrevet

262 watt i snitt i emn halvtime er mannlig mosjonist i toppklasse, altså blant dem som vinner middels harde turritt her i Norge. En kvinne som kan holde det i en halvtime er i verdensklasse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...