JoeyB Skrevet 8. februar 2015 #1 Skrevet 8. februar 2015 Hei. Jeg er 18 år og det er min drøm å drive en klesbedrift med egendesignede klær. Rusher ikke med oppstart, det vil nok ta et par år med planlegging og å sette seg inn i alt, men har mange spørsmål og et sted må man jo starte. Jeg har lett og søkt mye rundt etter diverse spørsmål jeg har, men konklusjonen har som regel vært at det er vanskelig å starte opp i Norge, derfor har jeg noen praktiske spørsmål. Jeg bor i Trondheim, men er selvfølgelig villig til å gå utenbys eller utenlands for å skaffe klær. Sliter med å finne noen som tilbyr å sy (før eventuell printing av motiv) som har en pris som egner seg for videresalg og ikke privat bruk. Regner med at jeg må komme i kontakt med en fabrikk eller grossist, men jeg har ingen erfaring rundt dette. Grunnen til at jeg trenger det er at jeg, selvfølgelig, ønsker å bestemme stoff på klærne, samt at jeg har egne modifikasjoner på de som gjør at jeg ikke bare kan bestille en t-skjorte og få printet noe på den. Noen som kan gi meg en peker i riktig retning? Og når vi er innenfor temaet printing - leter også etter noen som kan printe diverse på klærne, igjen, for en overkommelig pris mtp videresalg. Og er dette lurt å prøvd å få til fra samme forhandler som produserer selve plaggene om det er mulig? Har fått et inntrykk over at det er få tilbud for dette i Norge. Si at jeg finner noen som kan gjøre alt dette utenlands, hvordan blir det med toll og mva? Går bedrifter under samme regla når det gjelder tollgrense (som nå er endret til 350,-) eller har den andre regler og grenser? Isåfall betyr det at jeg er nødt til å registrere bedriften allerede før jeg bestiller klær eller eventuelle prøver for å ikke få kapitalen min slakta på grensa? Regner med jeg kan få svar på dette når jeg kommer i kontakt med printer, men i tilfelle noen allerede har erfaring med det, hvordan er hele prosessen når det kommer til å få klærne printet? Må jeg levere en full-size sketch av selve plagget og alle målene, eller hva? Setter pris på alt av svar, og gjerne kom med andre relevante innspill.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #2 Skrevet 8. februar 2015 Du har så mange spørsmål at det virker som om du ikke vet noen ting om dette overhodet. Anbefaler deg og legge hele prosjektet på hylla, for dette er dødsdømt i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 06f81...9cf 2
Christiania_Oslo Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 Du har så mange spørsmål at det virker som om du ikke vet noen ting om dette overhodet. Anbefaler deg og legge hele prosjektet på hylla, for dette er dødsdømt i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 06f81...9cf Faen så negativ du var da. Du burde gå på noe grûnderkurs eller lignende og skaffe deg kontakter. Dette er ikke noe man bare kan starte med etter 6 måneder med planlegging altså. Så må du i banken for å søke lån,skaffe lokaler etc. Anbefaler deg å ta disse kursene pluss søke jobb i klesbutikk for å få erfaring og for å spart opp penger,msett deg et perspektiv på 5-7år frem i tid, ikke tro dette skjer over natta. Også husk: det er hardt,mye jobb, du være 200%på for å lykkes. 3
JoeyB Skrevet 8. februar 2015 Forfatter #4 Skrevet 8. februar 2015 Du har så mange spørsmål at det virker som om du ikke vet noen ting om dette overhodet. Anbefaler deg og legge hele prosjektet på hylla, for dette er dødsdømt i utgangspunktet.Anonymous poster hash: 06f81...9cf Misliker sterkt slike holdninger. Alle har startet fra scratch et sted innenfor noe, og jeg skriver jo selv i posten at jeg er klar over at det vil ta flere år med planlegging. Og poenget med dette er jo slik at jeg faktisk kan tilegne meg mer kunnskap. Dette er livsdrømmen min, og jeg gleder meg til den dagen jeg kan motbeivse utsagnet ditt. Faen så negativ du var da. Du burde gå på noe grûnderkurs eller lignende og skaffe deg kontakter. Dette er ikke noe man bare kan starte med etter 6 måneder med planlegging altså. Så må du i banken for å søke lån,skaffe lokaler etc. Anbefaler deg å ta disse kursene pluss søke jobb i klesbutikk for å få erfaring og for å spart opp penger,msett deg et perspektiv på 5-7år frem i tid, ikke tro dette skjer over natta. Også husk: det er hardt,mye jobb, du være 200%på for å lykkes. Takk for tilbakemelding. Jeg har satt meg inn i hva jeg er nødt til å gjøre når det kommer til bank, lån osv. Har også gått entreprenør i to år snart. Tror heller ikke det kommer over natta, overhodet ikke.
Gjest Herr Heftig Skrevet 8. februar 2015 #5 Skrevet 8. februar 2015 Tror det kan være en idé å bli moteblogger først. Ellers så er folk villige til å betale latterlig mye for klær som er laget i Norge, men da må det være høy kvalitet også.
Morpheus Skrevet 8. februar 2015 #6 Skrevet 8. februar 2015 Du trenger en heftig kapital til å begynne med. Så jobb en del år, lev billig og sett bort penger. Ta kurs i markedsføring og øonomi. Ev. gå BI. Når du har fått noe på papiret du vil lage. Legger du det på anbud på f.eks. Alibaba.com Der får du pris fra mange kinesiske produsenter på hva det vil koste å produsere. Så velger du den som leverer best kvalitet og pris. Man du må kjøpe et stort parti på 3-500 esemplarer av plagget. Derfor må du ha en god kapital. Nå trenger du noen måte å få solgt dette på. Da trenger du bra modellbilder og kanaler der du får solgt. dette. Du kan starte en nettbutikk, men da må du også reklamere en del. Hvis ikke forsvinner den i de andre tusenvis av nettbutiker. Alt dette krever kapital og er et sjangsespill. Derfor bør dette være en hobby. Slik at du har en fast inntekt fra annen jobb og kan holde hodet over vannet om denne "drømmen" skulle skjære seg. Hvis denne hobbyen etterhvert blir bærekraftig og du faktisk kan leve av den. Kan du begynne å ha dette som en heltidsjobb og satse for fullt. Men dette kan være 10år frem i tid. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #7 Skrevet 9. februar 2015 Altså, du må seriøst lese deg mye, mye, mye bedre opp på dette eller så kommer du til å drite deg loddrett ut å kjøre deg selv konkurs. Det finnes hauger av skole og delfag du kan ta innen dette. Mvh Hilsen En som har jobbet over 15 år med import av tekstiler Anonymous poster hash: 5f77c...e51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå