Gå til innhold

Førstegangshund - Shiba inu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og min kjæreste har tenkt lenge på en hund. Jeg er da oppvokst med hund og er veldig vandt til å ha hund når det gjelder trening av hunden, stell og lufting. Min samboer, er ikke oppvokst med hund. Så ser for meg at det blir jeg som står for alt av trening og stell på valpen.

Jeg hadde først tenkt til å ha en hund som er lett å håndtere, men har alltid hatt lyst på en Shiba. Vet denne rasen kan være litt krevende, siden de er veldig selvstendige og liker å få det som de vil. Har lest meg mye opp på rasen, og vet hva jeg går til.

Jeg vil ikke få meg en annen hund som er en bedre "førstegangshund", når det er shiba jeg egentlig vil ha.

Hva tenker dere? Har dere noen tips/råd? Noen som har hatt/har Shiba?

Anonymous poster hash: 1d023...a05
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye tid kan du bruke på å trene hunden, spesielt i starten? Er det sånn at samboeren din ikke kommer til å hjelpe til noe når det gjelder trening eller tur? Kommer den til å være mye alene, når den er valp eller voksen?

Du sier det jo selv, Shiba Inu er en vanskelig rase, selv om man har erfaring. Den kommer til å kreve mye konsistent innsats fra dere begge. De har også utrolig mye energi, så det er utrolig viktig å mosjonere dem nok for å unngå at de blir destruktive.

Anonymous poster hash: 66a6e...071
  • Liker 1
Skrevet

Hvor mye tid kan du bruke på å trene hunden, spesielt i starten? Er det sånn at samboeren din ikke kommer til å hjelpe til noe når det gjelder trening eller tur? Kommer den til å være mye alene, når den er valp eller voksen?

Du sier det jo selv, Shiba Inu er en vanskelig rase, selv om man har erfaring. Den kommer til å kreve mye konsistent innsats fra dere begge. De har også utrolig mye energi, så det er utrolig viktig å mosjonere dem nok for å unngå at de blir destruktive.

I starten når jeg evt får valpen tenker jeg å ta ut ferie (2 uker?) for å være så mye som mulig med valpen, slik at den kan etterhvert bli vandt med å være hjemme alene. Da kommer jeg også til å bruke masse tid på trening.

Jeg har en 8-4 jobb, så da blir det mest etter jobb jeg får trent med hunden. Samboeren min er student, så dagene er veldig forskjellige for han. Det er mye selvarbeid, da han kan sitte hjemme. Så da vil jo ikke valpen/den voksne hunden bli så mye alene.

Jeg tror nok at samboeren min kommer til å hjelpe til, men at jeg må lære han litt opp først.

Har du hatt/har Shiba?

Skrevet

Jeg har ikke hatt en selv, men jeg er veldig mye rundt dem med erfarne hundeeiere. De er i grunn enige alle sammen at de ikke ville anbefalt rasen videre, spesielt ikke til nybegynnere.

Det er veldig bra at du planlegger å ta fri fra jobb i starten! Det er da den trenger deg mest. Men jeg er veldig skeptisk til at det er samboeren din som kommer til å være mest hjemme med den, for det er en sånn type rase som kommer til å ta utnytte av det faktum at han ikke er fullstendig komfortabel.

Skrevet

Jeg har ikke hatt en selv, men jeg er veldig mye rundt dem med erfarne hundeeiere. De er i grunn enige alle sammen at de ikke ville anbefalt rasen videre, spesielt ikke til nybegynnere.

Det er veldig bra at du planlegger å ta fri fra jobb i starten! Det er da den trenger deg mest. Men jeg er veldig skeptisk til at det er samboeren din som kommer til å være mest hjemme med den, for det er en sånn type rase som kommer til å ta utnytte av det faktum at han ikke er fullstendig komfortabel.

Ja jeg er helt enig. Kunne ønske det var jeg som var student.. men sånn er det nå ikke. Men han tar det veldig serriøst når jeg sier at vi er nødt til å oppdra hunden på en ordentlig måte, hvis ikke så tror den at den bare kan gjøre som den vil selv. Så håper han kan bli like streng som det jeg kommer til å være.

Jeg har gjort det klart for han at jeg IKKE skal ha en grineunge hjemme (altså hunden), og at jeg er veldig serriøs når det gjelder å få meg hund med tanke på oppdrettere osv (blar igjennom mange forskjellige oppdrettere for å se om de er serriøse) - Så jeg tror nok at samboeren min ser at jeg tar det her veldig serriøst, og at han VET (håper jeg) at da må han også være serriøs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...