Gå til innhold

Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 16 år gammel jente som går 1. året på VGS. For noen måneder siden fikk jeg lov av mamma til å flytte inn til kjæresten min, som er lærling og leier en leilighet som ligger nærmere skolen min.

Det har ikke gått kjempebra. Dette er første gangen noen av oss har bodd hjemmefra, og vi har krangla mye. Alt i fra små krangler når en av oss er sulten eller morragretten til større krangler. Så nå er det slutt.

Jeg har nå lyst til å flytte hjem igjen, men problemet er at mamma og stefaren min har solgt huset sitt fordi de bygger nytt og midlertidig bor i en veldig trang leilighet. Jeg må nå sove på en oppblåsbar madrass i stua. Jeg har absolutt NULL privatliv og mistrives veldig. Nylig fant vi ut at det er noe feil med grunnen som huset bygges på, og innflytting vil bli forskjøvet med mange måneder. Sannsynligvis vil vi fortsette å bo der vi bor nå ut året.

Jeg har prøvd å snakke med mamma og stefaren min om dette, men ingen av de ønsker å finne en større leilighet å leie pga. at de vil prioritere penger til huset. Så nå bor vi 4 stykker i denne leiligheten. Den er på 35 kvadratmeter, og i tillegg leier vi møblert, sånn at det ikke er vi som bestemmer hvilke møbler vi skal ha. Mange av dem er veldig upraktiske og de gjør at det blir enda vanskeligere å bo her.

Kan jeg kontakte kommunen/barnevernet om dette? Jeg har veldig lyst til å flytte ut, men mangler penger. Jeg har en deltidsjobb, men fordi jeg er under 18 og ikke får lov til å stenge/åpne butikken alene, så får jeg ikke så mange vakter, og dessuten så går jeg jo på VGS.

Nå for tiden prøver jeg å være minst mulig hjemme fordi det er så trangt der. Henger hele tiden hos venninner, men de begynner å bli lei av det. I det siste har jeg sovet hos (hatt sex) med en gutt jeg ikke liker en gang, bare fordi han har mye mer plass hos seg enn det vi har hjemme. Dette går veldig ut over humør og skolearbeid.

Hilsen sliten jente.

Anonymous poster hash: 83c86...f1c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud for en barnslig drittunge du er! Vær glad du har tak over hode du! Fleste mennesker rundt om i verden ville drept for å være i situasjonen din.

Har du husly? er du mett? har du tlf? har du penger på kontoen?har du klær? lista er lang! for et i lands problem.

Det nye huset er jo ferdig innen rimlig tid uansett. Klarer du ikke leve lit upraktisk i en avgrenset periode av livet ditt uten at du mer eller mindre må prostiturere kroppen din for å få husly hos en fyr du ikke liker en gang?

Anonymous poster hash: 594b6...c2b
  • Liker 7
Skrevet

Får du ikke stipend/studielån sånn at du kan leie en liten hybel selv?

Anonymous poster hash: bb43d...c69
  • Liker 1
Skrevet

Herregud for en barnslig drittunge du er! Vær glad du har tak over hode du! Fleste mennesker rundt om i verden ville drept for å være i situasjonen din.

Har du husly? er du mett? har du tlf? har du penger på kontoen?har du klær? lista er lang! for et i lands problem.

Det nye huset er jo ferdig innen rimlig tid uansett. Klarer du ikke leve lit upraktisk i en avgrenset periode av livet ditt uten at du mer eller mindre må prostiturere kroppen din for å få husly hos en fyr du ikke liker en gang?

Gi faen da, at andre har det verre betyr ikke at vi ikke kan ha problemer i Norge også.

Anonymous poster hash: 283f1...fb3

• Liker 2
Skrevet

Drøyt å bytte sex mot bedre soveplass.

De har solg hus for å leie i en byggeperiode, de regnet nok ikke med at du skulle flytte ut fra kjæresten, men slik ble det og da får du føye deg etter deres valg. Skjønner godt at de velger å leie et lite sted for å spare tid og penger. At du da tar dine valg er ikke deres feil. Om du trenger privatliv får du leie deg en hybel og leve på lån og borteboer stipend.

Anonymous poster hash: 6ddc3...a71
  • Liker 4
Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg er en 16 år gammel jente som går 1. året på VGS. For noen måneder siden fikk jeg lov av mamma til å flytte inn til kjæresten min, som er lærling og leier en leilighet som ligger nærmere skolen min.

Det har ikke gått kjempebra. Dette er første gangen noen av oss har bodd hjemmefra, og vi har krangla mye. Alt i fra små krangler når en av oss er sulten eller morragretten til større krangler. Så nå er det slutt.

Jeg har nå lyst til å flytte hjem igjen, men problemet er at mamma og stefaren min har solgt huset sitt fordi de bygger nytt og midlertidig bor i en veldig trang leilighet. Jeg må nå sove på en oppblåsbar madrass i stua. Jeg har absolutt NULL privatliv og mistrives veldig. Nylig fant vi ut at det er noe feil med grunnen som huset bygges på, og innflytting vil bli forskjøvet med mange måneder. Sannsynligvis vil vi fortsette å bo der vi bor nå ut året.

Jeg har prøvd å snakke med mamma og stefaren min om dette, men ingen av de ønsker å finne en større leilighet å leie pga. at de vil prioritere penger til huset. Så nå bor vi 4 stykker i denne leiligheten. Den er på 35 kvadratmeter, og i tillegg leier vi møblert, sånn at det ikke er vi som bestemmer hvilke møbler vi skal ha. Mange av dem er veldig upraktiske og de gjør at det blir enda vanskeligere å bo her.

Kan jeg kontakte kommunen/barnevernet om dette? Jeg har veldig lyst til å flytte ut, men mangler penger. Jeg har en deltidsjobb, men fordi jeg er under 18 og ikke får lov til å stenge/åpne butikken alene, så får jeg ikke så mange vakter, og dessuten så går jeg jo på VGS.

Nå for tiden prøver jeg å være minst mulig hjemme fordi det er så trangt der. Henger hele tiden hos venninner, men de begynner å bli lei av det. I det siste har jeg sovet hos (hatt sex) med en gutt jeg ikke liker en gang, bare fordi han har mye mer plass hos seg enn det vi har hjemme. Dette går veldig ut over humør og skolearbeid.

Hilsen sliten jente.

Ojoj. Du får nå bare være glad du har tak over hodet med folk som er i familie,men jeg lurer nå på hvorforvde tillot deg å flytte hjemmefra i en alder av kun 16?? Foreldre normalt ville jo ikke tillatt dette. Men om de behandler deg godt,og du får bo der,har barnevernet nok av andre alvorligere ting å ta seg av.

Skrevet

Ojoj. Du får nå bare være glad du har tak over hodet med folk som er i familie,men jeg lurer nå på hvorforvde tillot deg å flytte hjemmefra i en alder av kun 16?? Foreldre normalt ville jo ikke tillatt dette. Men om de behandler deg godt,og du får bo der,har barnevernet nok av andre alvorligere ting å ta seg av.

Det er langt ifra uvanlig å flytte hjemmefra når man er 16, selv om de fleste venter til de er 18+.

• Liker 3
Gjest Blomsterert
Skrevet

Det er langt ifra uvanlig å flytte hjemmefra når man er 16, selv om de fleste venter til de er 18+.

Det er uvanlig jo.

Skrevet

Litt spesielt å forvente at moren din skal leie større leiligheten i den situasjonen de nå er i med bygging.
Du må nok pent vente til huset er ferdig, det jo bare for en periode.
Du er bare 16 og jeg regner med at det er derfor du er så umoden. Men dette ordner seg om en stund, du må bare ta det med ro og for all del ikke selg deg selv. Jeg skjønner ikke hva du tenkte på her.

Anonymous poster hash: bf6d8...afe
  • Liker 4
Skrevet

Gi faen da, at andre har det verre betyr ikke at vi ikke kan ha problemer i Norge også. Anonymous poster hash: 283f1...fb3

Skjønner at folk har masse problemer i Norge, dog er ikke TS sitt problem et reelt problem. Var bare for å påpeke hvor dustete holdning hun hadde til egen situasjon.

Dette må være en trolle tråd.

• Liker 3
Skrevet

Det er bare midlertidig. Gled deg heller til huset er ferdig. Du må ikke finne på å prostituere deg for å få litt mer privatliv.

Anonymous poster hash: 0d2f8...51a
  • Liker 2
Skrevet

Kan du ikke flytte til en hybel? Det er mange måneder igjen av året til at du skal sove på en madrass på stua i en altfor liten leilighet.

På lånekassen.no står det at du kan få borteboerstipend hvis

1. "Særlige forhold av personlig eller sosial karakter som gjør at du ikke kan bo hjemme."

Det betyr ikke at du er garantert å få innvilget borteboerstipend, men hvis jeg hadde vært deg, ville jeg ha ringt lånekassen (eller send en mail, de de har liten telefonkapasitet), for å få svar på om du kan ha rett på dette, da dine foreldre rett og slett ikke har plass til deg.

Gjest Klaveret
Skrevet

For din egen skyld håper jeg du slutter å ha sex med folk du ikke liker. Det er for dumt og noe du vil angre, selv om du kanskje ikke ser det nå. At du midlertidig bor trangt er ikke en grei begrunnelse for å "prostituere" seg.

Skrevet

Du kan kontakte Nav og fortelle om situasjonen din. Siden du går på skole, kan du kreve å få barnetrygden utbetalt til deg selv. Eller var det slik at du kan kreve armod betaler barnebidrag? Jeg husker ikke detaljert hvordan det var, men noe i den gata. Det høres ikke ut som en god situasjon å bo i. Som ansvarlig voksen burde din mor ha forutsett dette, og sørget litt bedre for deg. Men det finnes hjelp å få. Jeg ville gått til nav og forhørt meg med de.

• Liker 3
Skrevet

4 stykker på 35 kvadrat??? Herregud! Jeg hadde blitt gæren. Slet med å bo med moren og søsteren min på over 200 kvadrat når jeg var på din alder.......

Du har min fulle sympati. Aner ikke helt hva du kan gjøre da men. Har du stipend? Kan du leie rom i kollektiv?

Anonymous poster hash: f425c...676
Skrevet

Det er uvanlig jo.

Hæ? Nei.. Temmelig normalt, kanskje ikke SÅ normalt om man bor i byer der kollektivtrafikken er bra og skolene ligger tett, men er man fra litt mindre steder er det ganske vanlig.

Synes forøvrig det er rart at foreldrene tar utgangspunkt i at en 16åring flytter inn til en kjæreste. En ting er om 16åringen hadde flyttet inn i en egen hybel pga skole osv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg flyttet på hybel når jeg var 16. Fikk borteboerstipend og barnebidrag.

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

Hæ? Nei.. Temmelig normalt, kanskje ikke SÅ normalt om man bor i byer der kollektivtrafikken er bra og skolene ligger tett, men er man fra litt mindre steder er det ganske vanlig.

Synes forøvrig det er rart at foreldrene tar utgangspunkt i at en 16åring flytter inn til en kjæreste. En ting er om 16åringen hadde flyttet inn i en egen hybel pga skole osv.

Ja,tok utgangspunkt i at foreldrenene samtykket i samboerskap da..ikke at en bodde for seg selv under studier.

Skrevet

Hilsen sliten jente.

fy flate hvor utakknemlig du er! Bra drøyt å skulle ringe barnevernet! Er du helt på vidda!? Du kan fanken meg ikke mene det seriøst med disse møblene? og jeg tror ikke et sekund på at denne leiligheten er så liten.

Anonymous poster hash: 63ce6...aa4

• Liker 1
Skrevet

Dette er en situasjon som ingen har kastet på deg for å være slem eller ondskapsfull mot deg. En del av å bli voksen er å innfinne seg med og klare å leve med at noen perioder av livet og noen situasjoner ikke er en dans på roser. Man tilpasser seg.

Tviler på at de andre i familien din liker denne situasjonen noe bedre enn deg, men slik er det og dere klarer dette for en periode. Det nytter ikke å rømme hver gang livet blir litt for tøft eller ting blir litt vanskelig.

For å spørre deg: Hva tenker du at NAV eller barnevernet skal hjelpe deg med? Ta over omsorgen grunnet at foreldrenes leilighet er for liten og gi deg penger? Vel, det kan jeg si at det er heller tvilsomt at det vil skje. Ønsker du å flytte for deg selv må du ha en plan og du må kunne forsørge deg selv. Slik er det når man vil være voksen og stå på egne ben. Å løpe til NAV hver gang man vil ha noe man ikke har penger til er en utrolig dårlig plan.

Anonymous poster hash: 99830...981
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...