Gå til innhold

Voksen Hund som tisser / markerer inne - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Staret med dette når han var to år ca. Nå er han tre. Chihuahua. Vi har bleier til han men de holder seg ikke alltid på plass. Alle tepper, senger osv er fulle av tiss :vetikke:

Vi har forsøkt å gå ut oftere, "kjefte" - dvs må legge seg på plassen sin, ta snuten borti osv. Ingenting hjelper. Han gjør det når vi ikke ser han.

Help! :blomst::blomst:

Anonymous poster hash: 4158f...7ca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tulle innlegg???

Med mindre hunden har en svakhet i blæra så skal de ikke ha bleier på seg.

Ei skal de dyttes ned i avføring/urin,eller kjeftes på.

Utredning hos vetrinær ?

Skrevet

Prøvd kastrering?

Anonymous poster hash: ed5b6...537
Skrevet

Han gjør det når dere ikke ser på fordi han ikke tør å gjøre det i nærheten av dere, nettopp på grunn av at dere kjefter og dytter snuten nedi.

Tisser han alltid når dere er ute? Og når han gjør det, gir dere tilstrekkelig med ros? Hvor ofte er dere ute og hvor lenge?

Jeg ville også gjort som Kårky sier og sjekket det hos en veterinær.

Anonymous poster hash: 0455d...3be
Skrevet

Tulle innlegg???

Med mindre hunden har en svakhet i blæra så skal de ikke ha bleier på seg.

Ei skal de dyttes ned i avføring/urin,eller kjeftes på.

Utredning hos vetrinær ?

Utredning hos veterinær kan vi prøve. Men hvorfor mener du han ikke kan ha bleie / tissebånd på?

Ts

Skrevet

Prøvd kastrering?

Anonymous poster hash: ed5b6...537

Njaa, jeg vet det kanskje ville hjulpet men jeg er redd han blir annerledes av det. Han er så fin og sprek. Veldig leken og ungdommelig.

Ts

Skrevet

Han gjør det når dere ikke ser på fordi han ikke tør å gjøre det i nærheten av dere, nettopp på grunn av at dere kjefter og dytter snuten nedi.

Tisser han alltid når dere er ute? Og når han gjør det, gir dere tilstrekkelig med ros? Hvor ofte er dere ute og hvor lenge?

Skrevet

Han vet at det er galt ja, men når jeg tenker meg om så kan han gjøre det foran oss også. Noen ganger virker det som at han ikke helt forstår at han er inne på en måte.

Han kunne fått mer tur, men han tisser mye når vi er ute - får mellom 4-6 tisseturer hver dag.

Han får masse ros :-)

Ts

Skrevet

bleier er for barn,ikke dyr som er funksjonsfriske.

Jeg ville fått hunden utredet for UVI, skader i lukkemuskel osv..

at den vet det er feil er en ting,men om den faktisk klarer å holde seg er en annen.

Si at det IKKE er en skade.. da ville jeg gått 4 skritt bakover, og startet tissetrening på nytt.

Gjør slik en gjør med en valp - Ut etter mat- lek og søvn.

OG.. ALDRI Kjeft eller dytt fjes ned i noe..Det er Utdatert og gjør bare ting værre.Hunden skal kunne stole på dere,ikke være redd dere.

Ville du turt å si i fra til en person som fyrer seg opp og blir sinna ? Nei..

• Liker 1
Skrevet

Nei, han vet ikke at det er galt. Hunder har ingen forståelse av vår moral og hva vi anser som rett eller galt.

Først så ville jeg stoppet umiddelbart med noen form for kjeft og ubehag. Så ville jeg gått til dyrlegen for en ordentlig utredning. Hvis alt er ok medisinsk sett, så ville jeg begynt på ny med å gjøre ham husren, slik man gjør med valper.

Skrevet

Som Tabris over her sier, så vet han ikke at det er galt. Han gjør det ikke for å være slem. Man menneskeliggjør hunden ved å gi dem disse egenskapene.

Jeg ville gått ut enda oftere og fulgt godt med på hunden. Tisser den inne etter den har sovet? Drukket? Lekt? Er det et spesielt mønster hunden gjør før den tisser?

En sjekk hos veterinæren også høres bra ut. :)

Skrevet

Jeg merker at her inne orker jeg ikke helt skrive. Alt blir bare feil. Takk for tips og vedr veterinær - vi tar oss en tur dit. :-) td

Skrevet

Det er jo ikke noe rart at alt blir feil når du faktisk sier at du har putta nesa til hunden borti tisset! Det er jo så avlegs og slemt at det er helt vilt. Tenk hvor godt hunden lukter, de lukter omtrent en million ganger bedre enn oss. Tenk om noen skulle trykt nesa di i tiss, hvordan du hadde følt at det lukta sånn lenge etterpå, for hunden blir det ekstremt. Om man gjør det mye vil den til slutt tro at det er meninga at det skal lukte tiss i nesa, og selv trykke nesa i tisset for å få den lukta der.

Han skjuler tissingen fordi han tenker at det er "farlig" å gjøre det når dere ser, for da får han kjeft eller det han oppfatter som straff. Han skjønner ikke at det er feil å tisse inne, men tenker det er feil å tisse inne..foran dere.

Veterinær er bra, men begynn gjerne fra scratch, ta ut ofte og lag kjempehurramegrundtsirkus når han tisser ute.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 0d4a5...7e5
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...