elvital Skrevet 7. februar 2015 #1 Skrevet 7. februar 2015 Har laget salsa til morgendagens middagsselskap, men den ble for sterk/for mye chili (til tross for at jeg tok mindre enn oppskriften sa..). What to do? Er eneste mulighet å kjøpe mer tomater å ha i? Eller har noen et annet (husmor-)triks? Her er ingrediensene 2 boks hermetiske tomater, grovhakkede 4 ss tomatpuré 4 stk sjalottløk 4 fedd hvitløk 4 stk chili, rød 8 ss sitronsaft 4 ss olivenolje 2 ts spisskummen, malt 2 ts koriander, malt
Gjest Ennasus Skrevet 7. februar 2015 #2 Skrevet 7. februar 2015 (endret) 4 chili høres mye ut, selv om det var mye tomat ogsånt også. Tok du i frøene? De er veeeldig sterke, jeg pleier å fjerne dem.. Triksene hvis det er for sterkt er enten å tilsette noe søtt, surt eller melkeprodukt. Balsamicoeddik gir også chilien rundere smak. Du kan jo prøve å tilsette litt sukker, og evt. mer syre om det blir for søtt igjen. Ellers får du bare vanne den ut med mer av de andre ingrediensene. Du kan også servere eks rømme/kesam/creme fraiche til retten, men da er det jo ikke garantert at gjestene forskyner seg med dette i tillegg og da kan det jo bli litt sterkt! Siste alternative er å gi gjestene den hotte salsaen, men bare advar de om at den er sterk! Edit: eller du kan fordele salsaen i to, og "vanne ut" den ene. Så har du to alternativ! En sterk og en mild Endret 7. februar 2015 av Ennasus
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #3 Skrevet 7. februar 2015 Chilli varierer veldig i sterkhet, så til neste gang ville jeg smakt jeg frem. Anonymous poster hash: 562ea...e7f
Dolce Skrevet 7. februar 2015 #4 Skrevet 7. februar 2015 Jeg ville økt de andre ingrediensene. 1/2-1 ekstra boks tomater osv. Chili er vanskelig å bruke i oppskrifter, fordi styrken varierer veldig mellom de ulike typene. Noen smaker ganske mildt, og andre er supersterke.
Beltedyr Skrevet 7. februar 2015 #5 Skrevet 7. februar 2015 Bruk færre chili, evt. hvis du bruker frø; skrap dem ut.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #6 Skrevet 7. februar 2015 Jeg ville økt de andre ingrediensene. 1/2-1 ekstra boks tomater osv. Chili er vanskelig å bruke i oppskrifter, fordi styrken varierer veldig mellom de ulike typene. Noen smaker ganske mildt, og andre er supersterke. Samme type chili kan også variere i styrkegrad fra gang til gang, i ganske betydelig grad. Så eneste sikre er å smake seg frem hver gang. Anonymous poster hash: 54a75...4c9
Dolce Skrevet 7. februar 2015 #7 Skrevet 7. februar 2015 Samme type chili kan også variere i styrkegrad fra gang til gang, i ganske betydelig grad. Så eneste sikre er å smake seg frem hver gang. Anonymous poster hash: 54a75...4c9 Helt enig. Har brent meg - bokstavelig talt - mange ganger på oppskrifter med chili
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #8 Skrevet 7. februar 2015 Helt enig. Har brent meg - bokstavelig talt - mange ganger på oppskrifter med chili Jeg også. Anonymous poster hash: 54a75...4c9
elvital Skrevet 7. februar 2015 Forfatter #9 Skrevet 7. februar 2015 Takk folkens, får prøve med litt sukker og balsamicoeddik i mårra tidlig. Evt løpe til butikken for å kjøpe mer tomater (takk gud for søndagsåpent). Jeg tok bare 2,5 (under det og for skar bort en del), og fjernet alle frø. Så trodde det skulle bli ok. Men den gang ei. Neste gang skal jeg smake meg til ift chilien ja, gjett om
Gjest Ennasus Skrevet 7. februar 2015 #10 Skrevet 7. februar 2015 Takk folkens, får prøve med litt sukker og balsamicoeddik i mårra tidlig. Evt løpe til butikken for å kjøpe mer tomater (takk gud for søndagsåpent). Jeg tok bare 2,5 (under det og for skar bort en del), og fjernet alle frø. Så trodde det skulle bli ok. Men den gang ei. Neste gang skal jeg smake meg til ift chilien ja, gjett om Lykke til, det blir sikkert bra
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #11 Skrevet 7. februar 2015 Vær forsiktig med balsamico og tilsvarende - generelt sett forsterker syre heten fra feks chili, mens sødme minsker den. Så jeg ville forsøkt meg fram med mer tomat (som både er sur og søt) først, samt mer sukker. Anonymous poster hash: 54a75...4c9 1
Tvist Skrevet 8. februar 2015 #12 Skrevet 8. februar 2015 Har laget salsa til morgendagens middagsselskap, men den ble for sterk/for mye chili (til tross for at jeg tok mindre enn oppskriften sa..). What to do? Er eneste mulighet å kjøpe mer tomater å ha i? Eller har noen et annet (husmor-)triks? Her er ingrediensene 2 boks hermetiske tomater, grovhakkede 4 ss tomatpuré 4 stk sjalottløk 4 fedd hvitløk 4 stk chili, rød 8 ss sitronsaft 4 ss olivenolje 2 ts spisskummen, malt 2 ts koriander, malt Ble det bra?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #13 Skrevet 8. februar 2015 Litt off topic, men jeg klarte av en eller annen grunn å lese "hvordan gjøre salsa vakrere?" Anonymous poster hash: 4bf8b...79d
elvital Skrevet 9. februar 2015 Forfatter #14 Skrevet 9. februar 2015 Ble det bra? Det ble veldig bra. Etter en natt i kjøleskapet så var den blitt svakere (evt mulig at jeg fikk en chilibit/ble påvirket av chili fra fingrene mine? da jeg smakte dagen før). Tok oppi ca 1ts salt tenker jeg, og saften fra en halv sitron til like før jeg skulle bruke den, og den ble skikkelig god. Fikk skryt :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå