Gå til innhold

Marin teknikk eller Kybernetikk og robotikk (NTNU)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke universitet til høsten, men sitter fast på om jeg ønsker å studere marin teknikk eller kybernetikk og robotikk på NTNU. Det er kun disse to studiene jeg ønsker å studere, men heller like mye mot det ene som det andre...

Liker matematikk, fysikk og IT, da spesielt å få anvendt det i praksis.

Er det noen som har noen innspill/erfaringer om disse studiene? Begge er likestilte for meg egentlig, men kan tenke meg at en master i marin teknikk har et større arbeidsmarked og bedre lønninger, stemmer det?

Setter pris på alle innspill! :-)

Anonymous poster hash: 5547b...307
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tippe at siden oljebransjen sliter, så vil marinteknikk være et mer usikkert valg nå.

Robotikk og cybernetikk er jo noe det bare blir mer og mer av.

Anonymous poster hash: 34730...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått marin og kan ikke si noe annet enn at jeg har vært veldig fornøyd med mitt valg hvertfall.

Ja bransjen er litt usikker akkuratt nå, men veldig mye skjer på 5 år, så ingen vet hva som skjer framover.

De har også egen kyb rettning på marin som du kan spesialisere den innen fra 3 klasse :)

Supert miljø hvertfall, en av grunnene til at jeg valgte marin framfor de andre siv.ing studiene på NTNU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått marin og kan ikke si noe annet enn at jeg har vært veldig fornøyd med mitt valg hvertfall.

Ja bransjen er litt usikker akkuratt nå, men veldig mye skjer på 5 år, så ingen vet hva som skjer framover.

De har også egen kyb rettning på marin som du kan spesialisere den innen fra 3 klasse :)

Supert miljø hvertfall, en av grunnene til at jeg valgte marin framfor de andre siv.ing studiene på NTNU.

Har også hørt at det er godt miljø der, men hva er det som er annereldes på marin i forhold til de andre siv.ing studiene mtp. miljø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at det er godt miljø der, men hva er det som er annereldes på marin i forhold til de andre siv.ing studiene mtp. miljø?

Nå har jeg kun opplevd marin :) men siden de som studerer er plassert en helt annen plass enn resten av Siv.ing studentene ( marin er plassert på tyholt og ikke gløshaugen) får de nok et tettere samhold siden man har et bygg med kun studenter som studerer det samme. Har selvfølgelig enkelte fag på gløshaugen med andre Siv.ing studenter og, men hovedsakelig holder marin studentene til på tyholt. I femteklasse får hver student også eget kontor de deler med 4-6 andre medstudenter noe jeg ikke tror de andr linjene har like disponibelt ( mulig dette er feil )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tomasjj

Tja, jeg ville nok valgt det robotikk, kybernetikk studiet siden det nok har flere ulike typer jobbmuligheter.

Men, smak og behag.

Det vil nok være en del endringer i energisektoren de neste tiårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg kun opplevd marin :) men siden de som studerer er plassert en helt annen plass enn resten av Siv.ing studentene ( marin er plassert på tyholt og ikke gløshaugen) får de nok et tettere samhold siden man har et bygg med kun studenter som studerer det samme. Har selvfølgelig enkelte fag på gløshaugen med andre Siv.ing studenter og, men hovedsakelig holder marin studentene til på tyholt. I femteklasse får hver student også eget kontor de deler med 4-6 andre medstudenter noe jeg ikke tror de andr linjene har like disponibelt ( mulig dette er feil

Årsaken til at jeg synes kybernetikken virker interessant er fordi jeg har fått inntrykk av at det kanskje er et litt mer praktisk studie, også med mer IT og data (noe jeg liker og mestrer godt), i forhold til marin. Stemmer dette? Du kan jo selvsagt bare snakke på vegne av marin, men har du noe å fortelle ang. det praktisk vs teoretiske?

Har også hørt at matematikken det første semesteret er veldig krevende og at mange stryker første gang, men det er vel forsåvidt likt for alle siv.ing studiene regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at jeg synes kybernetikken virker interessant er fordi jeg har fått inntrykk av at det kanskje er et litt mer praktisk studie, også med mer IT og data (noe jeg liker og mestrer godt), i forhold til marin. Stemmer dette? Du kan jo selvsagt bare snakke på vegne av marin, men har du noe å fortelle ang. det praktisk vs teoretiske?

Har også hørt at matematikken det første semesteret er veldig krevende og at mange stryker første gang, men det er vel forsåvidt likt for alle siv.ing studiene regner jeg med.

Nå gikk ikke jeg kyb på marin så kan ikke snakke noe for den delen.

De første to årene så er det nesten litt same same hvilken linje man velger, da fagene er ca de samme give and take 1-2 fag.. Er en del programmering på marin også , alt kommer an på hvilke fagkombinasjoner man velger. Hvordan marin er kontra kyb på gløs er vet jeg ingenting om da jeg ikke kjenner noen som har gått kyb:) kommer jo litt an på hva som er viktigst for deg . For meg var det sosiale viktig og absolutt noe som hjalp veldig i en ellers ganske skoletung tid. Samt følelsen av å kunne bli hva jeg ville etter jeg var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt miljø var én av grunnene til at du valgte marinteknikk? Det kan du vel ikke vite FØR du har begynt.

TS: Det er vanskelig å svare på spørsmålet, for det handler jo om interessene dine, men når det er sagt, er det mer prestisje i å studere teknisk kyb, da det som kjent er vanskeligere, og linjen er, etter min mening, mye mer interessant og fremtidsrettet.

Alle siv.ing.-studier inneholder fysikk, matematikk og litt IT, men det spørs HVOR interessert du er i fagene, er du genuint interessert i faget fysikk eller matematikk, så burde du velge FysMat, som er tyngre og mer teoretisk enn de andre linjene, men tredje året kan du velge noen emner selv, så da kan du selv velge om du vil ha mer teoretiske eller praktiske/teknologiske fag.

Skal du for eksempel studere marinteknikk, bør du syns olje- og gassprod. er interessant, energi fra bølger, vind og strøm, etc. Er du mer interessert i hvordan tekniske og industrielle prosesser fungerer (og hvordan styre disse) er kyb det naturlige valget. Du får jo bruk for fysikk, matematikk og IT i begge linjene, men som nevnt, liker du mer avansert og teoretisk fysikk og matematikk og har genuin interesse for disse fagene, velger du FysMat.

Anonymous poster hash: 548b5...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal søke universitet til høsten, men sitter fast på om jeg ønsker å studere marin teknikk eller kybernetikk og robotikk på NTNU. Det er kun disse to studiene jeg ønsker å studere, men heller like mye mot det ene som det andre...

Liker matematikk, fysikk og IT, da spesielt å få anvendt det i praksis.

Er det noen som har noen innspill/erfaringer om disse studiene? Begge er likestilte for meg egentlig, men kan tenke meg at en master i marin teknikk har et større arbeidsmarked og bedre lønninger, stemmer det?

Setter pris på alle innspill! :-)

Jeg tror ikke det spiller så stor rolle hva du velger, da du står ganske fritt til å velge fag mot slutten av utdanningen. De første årene er fagene ganske like på tvers av de ulike linjene. Men sidne du liker IT vil jeg kanskje tro du får mer bruk for dette på kybernetikk.

Hilsen eks-NTNU-er.

Anonymous poster hash: c92e9...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønningene avhenger helt av hva slags jobb du får. Nyutdannede studenter fra begge linjene er svært ettertraktet på jobbmarkedet. Du lærer det meste etter studiene når du begynner å jobbe. Mange arbeidsgivere ser på siving-utdanningen som et bevis på at du kan lære deg nye ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner fra kyb har hatt gode jobbmuligheter. Kan ikke uttale meg om marin:)

Ja, kjenner fokl fra kyb som har fått startlønn på opp mot en million. RIktignok veldig flinke studenter, da. Står nok ikke dårlig til på marin heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket årskull gikk du?

Anonymous poster hash: 661c1...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville nok valgt det robotikk, kybernetikk studiet siden det nok har flere ulike typer jobbmuligheter.

Men, smak og behag.

Det vil nok være en del endringer i energisektoren de neste tiårene.

Hvis du vil ha et mer praktisk studie, så vil bygg- og miljøtek. også være et godt valg. Samme med energi og miljø. Ing.vitenskap og IKT kan du også ta en titt på, som gir deg en tverrfaglig kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt miljø var én av grunnene til at du valgte marinteknikk? Det kan du vel ikke vite FØR du har begynt.

TS: Det er vanskelig å svare på spørsmålet, for det handler jo om interessene dine, men når det er sagt, er det mer prestisje i å studere teknisk kyb, da det som kjent er vanskeligere, og linjen er, etter min mening, mye mer interessant og fremtidsrettet.

Alle siv.ing.-studier inneholder fysikk, matematikk og litt IT, men det spørs HVOR interessert du er i fagene, er du genuint interessert i faget fysikk eller matematikk, så burde du velge FysMat, som er tyngre og mer teoretisk enn de andre linjene, men tredje året kan du velge noen emner selv, så da kan du selv velge om du vil ha mer teoretiske eller praktiske/teknologiske fag.

Skal du for eksempel studere marinteknikk, bør du syns olje- og gassprod. er interessant, energi fra bølger, vind og strøm, etc. Er du mer interessert i hvordan tekniske og industrielle prosesser fungerer (og hvordan styre disse) er kyb det naturlige valget. Du får jo bruk for fysikk, matematikk og IT i begge linjene, men som nevnt, liker du mer avansert og teoretisk fysikk og matematikk og har genuin interesse for disse fagene, velger du FysMat.

Jeg leste om alle linjene før jeg bestemte meg. At det var godt miljø på marin var noe som sto i deres "katalog" dette og et par andre faktorer var det som bikket valget mitt over på marin.

Olje og gass er ikke helt marin heller.. Lite vindmøller og bølgeenergi også. Mest skip og struktur vil nå jeg si. Olje og gass er mer petroleum. Energi blir mer rettet mot Emil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste om alle linjene før jeg bestemte meg. At det var godt miljø på marin var noe som sto i deres "katalog" dette og et par andre faktorer var det som bikket valget mitt over på marin.

Olje og gass er ikke helt marin heller.. Lite vindmøller og bølgeenergi også. Mest skip og struktur vil nå jeg si. Olje og gass er mer petroleum. Energi blir mer rettet mot Emil.

De fleste marintek.-studenter havner i offshore-bransjen, men det er nok svært varierte oppgaver innenfor denne bransjen. Nå studerer jeg selv en annen siv.ing.-linje, så du kan nok mer om marin enn jeg gjør, men jeg har venner som har studert og som studerer marin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder miljøet på de ulike linjene, tror jeg "alle" linjene på Gløs har godt miljø, det er jo hva du selv gjør det til, men det kan sikkert stemme at de som går marin blir mer sammensveiset med tanke på at oppholder seg mest på Tyholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste marintek.-studenter havner i offshore-bransjen, men det er nok svært varierte oppgaver innenfor denne bransjen. Nå studerer jeg selv en annen siv.ing.-linje, så du kan nok mer om marin enn jeg gjør, men jeg har venner som har studert og som studerer marin.

Svarte på faglig basis. Mange som ender opp i oljebransjen men det er ikke pga utvalg av petroliumsfag på tyholt, da dette er innenfor petroliumslinjen som holder til på gløs :)

Man har jo litt valgfrihet samme hvilken linje man velger ettersom man kan velge noen fag selv fra 3'de klasse og oppover. Så helt låst blir man ikke samme hvilken linje man velger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte på faglig basis. Mange som ender opp i oljebransjen men det er ikke pga utvalg av petroliumsfag på tyholt, da dette er innenfor petroliumslinjen som holder til på gløs :)

Man har jo litt valgfrihet samme hvilken linje man velger ettersom man kan velge noen fag selv fra 3'de klasse og oppover. Så helt låst blir man ikke samme hvilken linje man velger :)

Hvorfor valgte du ikke indøk? Det er vel disse studentene som kan velge aller mest, også innen næringslivet og ikke kun teknologi

Anonymous poster hash: 43860...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...