Gå til innhold

P-piller og kastrering

~Viva~

Anbefalte innlegg

Vi har to herlige kattunger på 4 måneder, en hunn og en hann, samt en hunnkatt på 3 måneder. Nå lurer jeg på når jeg må begynne å gi jentene p-piller og hvor gammel hannkatten skal være når vi får ham kastrert. Er det nødvendig å begynne med piller før utpå nyåret ettersom katter løper etter årstider (lys/mørketid)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunnkattene bør få p-piller fra de er 5-6 måneder gamle, dersom de går sammen med hannen/ute. Katter får vanligvis første løpetid fra 6-8 mnd, men siden katter er ekstremt formeringsdyktige bør du være i forkant. De kan også få løpetid når som helst på året. På sikt bør du vurdere å sterilisere dem, da p-piller øker kreftfare betydelig hos katter. P-piller er heller ikke helt sikkert, dersom katten blir borte mer enn en uke er jo poenget borte.

Når katter er gamle nok til å steriliseres er det mye uenighet om. Noen mener helt ned til 3 mnd, for begge kjønn. De fleste vetrinærer utfører det fra katten er 6 mnd. De fleste gjør det en gang mellom 6 og 12 mnd, selv foretrekker jeg å vente til den er året, og fullt utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunkatten kan begynne med p-piller når den er ca 6 mnd. Men jeg ville heller ha sterilisert henne. Katter som går på p-piller kan lett få kreft, og den kan likevel bli gravid, selv om du gir den p-piller. Har erfaring.

Hannkatten kan du kastrere når den er ca 6 mnd, den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...