Gå til innhold

Voksen hund 'korrigerer' unghunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tispe på seks år som noen ganger 'korrigerer' yngre hunder. I dag for eksempel møtte vi en ung hund (rundt ett år), som ville hilse, og hunden min begynte da å snuse på den andres bakpart. Den andre hunden snur seg raskt og virker veldig overivrig og stressa, og begynner å bjeffe og hoppe mot ansiktet til min hund. Hunden min ignorerer først/ går bort, men da det ikke funker knurrer hun og bjeffer tilbake når den andre nærmer seg. Dette har jeg også opplevd med andre yngre hunder som ikke viser dempende signaler, men er litt opp i ansiktet til hunden.

Hun har aldri angrepet en annen hund, men hun kan snerre og vise tydelige signaler om den andre ikke tar hintet. Det virker nesten som at hun blir irritert av det hun kanskje opplever som 'frekk' oppførsel. Det jeg lurer på er om det er 'riktig' oppførsel eller er hunden min på grensen til å være agressiv? Hun er forresten godt sosialisert.

Anonymous poster hash: c6927...898

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer, du har en tispe ;)

• Liker 4
Skrevet

Helt normalt :) Opplever ofte at min hund blir korrigert av eldre hunder, og det trenger den ;)

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer, du har en tispe ;)

Hehe, ja :) Jeg vet at noen tisper kan være litt sure, men har hørt at slik korrigering kan være skadelig for en valp?

Anonymous poster hash: 16b67...a70

Skrevet

Så lenge hun bare korrigerer, og ikke skader de, har du ingenting å bekymre deg for. Og du sier jo at hun gir tydelige signaler før hun knurrer/glefser, enkelte unghunder trenger hardere tilsnakk enn andre, akkurat som enkelte barn ;) Så hun virker utifra det du forteller som en stødig tispe som oppfører seg akkurat slik hun skal :)

Anonymous poster hash: 5eef1...5ec
  • Liker 2
Skrevet

Jeg satt veldig stor pris på at de eldre tispene i nabolaget korrigerte hunden vår når hun var valp. :) det er viktig at hundene lærer hundespråk.

Anonymous poster hash: cbbaf...4cc

• Liker 3
Skrevet

Så lenge hun bare korrigerer, og ikke skader de, har du ingenting å bekymre deg for. Og du sier jo at hun gir tydelige signaler før hun knurrer/glefser, enkelte unghunder trenger hardere tilsnakk enn andre, akkurat som enkelte barn ;) Så hun virker utifra det du forteller som en stødig tispe som oppfører seg akkurat slik hun skal :)Anonymous poster hash: 5eef1...5ec

Godt å høre :) Hun har aldri skadet noen, nei. Dette er min første hund så jeg var litt usikker på hva som er greit/ikke greit.

Anonymous poster hash: 16b67...a70

• Liker 1
Skrevet

Beste er ei stødig tispe til å oppdra slike tenåringsbøller :D

Jeg er sjeleglad hver gang vi møter slike,da rampen min lærer mye fortere av ei slik tispe enn av meg eller andre hunder

• Liker 2
Skrevet

Helt normalt. Hunder er flokkdyr, og vil utvise slik oppførsel. :)

Skrevet

Hunder må få lov å snakke til hverandre. Dette gjelder selvfølgelig begge kjønn, og høres ikke ut som noen spesielt sur tispe. Bra hun har språket i orden.

• Liker 1
Skrevet

På hundekurset jeg gikk brukte kurslederen sin tispe i undervisningen.

Den oppførte seg noenlunde som du beskriver, TS.

Det var veldig lærerikt for både hund og eier.

Jeg har i ettertid brukt samme tispe for å lære min hund passering.

Veldig kjekt :)

Skrevet

Det at hunden din oppfører seg sånn kommer av morsinstink de har - som ligger i genene på dem. Det forklarer jo at hun er en normal tispe :)

Hannhunder kan fort bli litt mer aggresive da de skal vise at de er sjefen.

Anonymous poster hash: 3fd87...f60
Skrevet

Helt normalt! Tisper er mye flinkere enn han-hunder til å bi beskjed. Han-hunder er ofte mer konfliktskye å har mye mer tålmodighet enn tisper.

Jeg blir så glad hver gang vi møter tisper som kan sette min litt på plass, for han-hundene her gjør ikke det.

Skrevet

Enig med Frk.K. Opplever også at hannene mener mer alvor når de først sier ifra.

Skrevet

Det at hunden din oppfører seg sånn kommer av morsinstink de har - som ligger i genene på dem. Det forklarer jo at hun er en normal tispe :)

Hannhunder kan fort bli litt mer aggresive da de skal vise at de er sjefen.

Anonymous poster hash: 3fd87...f60

Hehehe kom det over på 2000-tallet ihvertfall.

• Liker 1
Gjest tomasjj
Skrevet

Så lenge hun bare korrigerer, og ikke skader de, har du ingenting å bekymre deg for. Og du sier jo at hun gir tydelige signaler før hun knurrer/glefser, enkelte unghunder trenger hardere tilsnakk enn andre, akkurat som enkelte barn ;) Så hun virker utifra det du forteller som en stødig tispe som oppfører seg akkurat slik hun skal :)

Anonymous poster hash: 5eef1...5ec

Støtter denne.

Skrevet

Synes dette er litt søtt jeg da.. :)

Anonymous poster hash: f7218...14a
Skrevet

Bare vær forsiktig med å la henne hilse for mye i bånd (hvis det er hva du gjør). Det kan fort bli mer anspent stemning enn det trenger å være når hunder hilser i bånd, for da får de ikke brukt språket sitt ordentlig.

• Liker 1
Skrevet

Skulle ønske min tispe satte unghundene på plass som din gjør. Min er alt for tålmodig, og ender opp sliten fordi hun ikke sier ordentlig ifra.

Som andre sier her; så lenge tispen din kun korrigerer og det ikke blir noe skade så hadde jeg latt henne gjøre det. Mange av disse unghundene har bare godt av en skikkelig tispe som setter grenser. :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...