Gå til innhold

Er det ikke mulig å legge vekk den smokken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det med dere småbarnsforeldre som lar ungene gå rundt med smokk hele tiden?

Jeg ser unger med smokk på butikken, i skibakken, på lekeplassen, når de er ute å går tur osv.

Dette her er barn som går på sine egne ben.

Et barn kan da umulig ha så stort behov for den smokken at det må ha den hele tiden.

Smokken hindrer jo også barnet i å snakke forståelig

Hva tror dere skjer om dere tar fra barnet smokken på dagtid?

Ja, jeg vet jo det at jeg ikke har noe med det, men det er jo lov å lure, så kanskje en av dere småbarnsforeldre kan fortelle meg hvorfor barnet til enhver tid må ha smokken.

Anonymous poster hash: cc788...798
  • Liker 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er HELT enig!
Er ikke så opptatt av alder på ungen, en fireåring må gjerne ha smokk, men da på natten.
Guttene bruker smokk, en er tre og en er 8 mnd, begge får smok KUN når de skal sove.
Ikke skjønner jeg hva eldste sier med smokk i munnen heller. Er jo ikke mitt problem, men syns likevel det er kjemperart å se unger med smokk ute på butikken, ute og aker, leker eller holder på med andre ting.

Anonymous poster hash: 0b047...82b
  • Liker 12
Skrevet

Jeg er HELT enig!

Er ikke så opptatt av alder på ungen, en fireåring må gjerne ha smokk, men da på natten.

Guttene bruker smokk, en er tre og en er 8 mnd, begge får smok KUN når de skal sove.

Ikke skjønner jeg hva eldste sier med smokk i munnen heller. Er jo ikke mitt problem, men syns likevel det er kjemperart å se unger med smokk ute på butikken, ute og aker, leker eller holder på med andre ting.

Anonymous poster hash: 0b047...82b

Smokk når de sover er jo greit. Mitt barn hadde også smokk når hun som liten sov. Denne kastet hun selv når hun var 3 1/2 år. Dette var før man kunne levere smokken i dyrehagen i Kristiansand :fnise:

Skrevet

Hellt ærlig? Fordi jeg noen ganger grep til kjappe løsninger fordi ørene mine måtte ha en pause fra sutring og skråling. Pedagogisk riktig? Nei. Hjalp det? Ja :D

Da hun var 3 år sluttet hun med smokk så det var ikke en langvarig sak det der ;)

Anonymous poster hash: 3b589...39b
  • Liker 10
Skrevet

Hellt ærlig? Fordi jeg noen ganger grep til kjappe løsninger fordi ørene mine måtte ha en pause fra sutring og skråling. Pedagogisk riktig? Nei. Hjalp det? Ja :D

Da hun var 3 år sluttet hun med smokk så det var ikke en langvarig sak det der ;)

Ser den, men en unge kan da umulig være sutrete hele tiden, spesielt når de leker eller er med på aktiviteter som skal være moro for dem.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er enig i at det er unødvendig å ha smokk i munnen når de leker og har det greit, så jeg er også nysgjerrig på hvorfor enkelte lar de gå med den hele tiden..

Men utover det bryr jeg meg ikke så veldig om hva andre gjør.

Anonymous poster hash: c8638...f0a

• Liker 4
Skrevet

Men det er jo noe litt annet da, synes jeg hvetfall! ;)

Jeg har full forståelse for at enkelte tyr til smokken for å få litt "fri" fra sutring og klaging. På slutten av en lang dag i barnehagen eller etter en bytur eller hva det måtte være, et det helt greit å sitte i vogna med sutt for å kose.

Vet ikke med TS, men det jeg reagerer på er unger som løper rundt og leker og ler med smokk i munnen, prater og diverse..

Anonymous poster hash: c8638...f0a

• Liker 4
Skrevet

Det er noe av det dummeste jeg ser. Og så er det så utrolig unødvendig å barnliggjøre småbarn på den måten. Og så er det fryktelig frustrerende å høre på barn med smokk i munnen. Huff, nei. Smokk på dagtid bør være over allerede ved ti måneders alder.

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser jo at ungene klarer seg helt fint uten smokk også. Når har besøk av barnebarn eller andre små, så legger barnet og jeg smokken vekk. Barnet vet da hvor smokken ligger, og kan ta den hvis behovet melder seg. Men vi tar ikke med smokken ut.

Om et barn med smokk sier noe til meg, så sier jeg at barnet må ta ut smokken sånn at jeg skjønner hva h*n sier.

• Liker 1
Skrevet

Hva er det med dere småbarnsforeldre som lar ungene gå rundt med smokk hele tiden? Jeg ser unger med smokk på butikken, i skibakken, på lekeplassen, når de er ute å går tur osv. Dette her er barn som går på sine egne ben. Et barn kan da umulig ha så stort behov for den smokken at det må ha den hele tiden. Smokken hindrer jo også barnet i å snakke forståeligHva tror dere skjer om dere tar fra barnet smokken på dagtid? Ja, jeg vet jo

det at jeg ikke har noe med det, men det er jo lov å lure, så kanskje

en av dere småbarnsforeldre kan fortelle meg hvorfor barnet til

enhver tid må ha smokken. Anonymous poster hash:

cc788...798

Når barnet begynner å gå selv, hører smokken til og skal assosieres med seng/soving. Å ramle med smokken i munnen har jeg sett merenn nok av mht. Tannskader og ansiktsskader.

Trodde ikke dette skulle skje, h*n pleier aldri å ramle fremover med ansiktet ned. Den har vi hørt til det kjedsommelige. Ungen har mer vondt etter å ha ramlet med smokk i munnen enn voksne får i ørene sine av å ha barn som er velskapte og gir lyd fra seg. Et stille barn uten smokk ville vært langt mer dramatisk.

På fly presterer jo barn på 4 til 5 år å vandre rundt med smokken i munnen, helt uhørt.

De voksne setter grenser og lærer. Å kunne kommunisere med barn er livsvikrig, det er ikke smokken.

Anonymous poster hash: e3ece...723

Skrevet

Hva er det med dere småbarnsforeldre som lar ungene gå rundt med smokk hele tiden?

Jeg ser unger med smokk på butikken, i skibakken, på lekeplassen, når de er ute å går tur osv.

Dette her er barn som går på sine egne ben.

Et barn kan da umulig ha så stort behov for den smokken at det må ha den hele tiden.

Smokken hindrer jo også barnet i å snakke forståelig

Hva tror dere skjer om dere tar fra barnet smokken på dagtid?

Ja, jeg vet jo det at jeg ikke har noe med det, men det er jo lov å lure, så kanskje en av dere småbarnsforeldre kan fortelle meg hvorfor barnet til enhver tid må ha smokken.

Min datter hadde ekstrem kolikk da hun var baby, har alltid sovet lite, fikk henne aldri til å sove på dagtid uten å omtrent "riste" henne i søvn når jeg gikk med vogna. Eller vogna måtte settes over en dørstokk, og kjøre frem og tilbake. Husker jeg var super frustrert over at hun ikke tok smokk, for hylinga og skrikingen fra hun når hun skulle sove og i kolikk perioden var uutholdelig. Men en dag i 10 mnd alderen var det som hele ungen forandra seg over natta, blid som ei sol, skreik ikke når hu skulle sove osv.

Nå er jeg sjeleglad vi aldri begynte med smokk når jeg ser unger løper rundt med smokk i tide og utide. Det er en uting.

Anonymous poster hash: f051a...785

• Liker 1
Skrevet

På fly presterer jo barn på 4 til 5 år å vandre rundt med smokken i munnen, helt uhørt.

Anonymous poster hash: e3ece...723

Siden du nevner fly, så må jeg bare nevne at det å suge på noe hjelper mot dottfornemmelse i ørene. Kan være derfor barna bruker tutt

Anonymous poster hash: 1d43c...52a

• Liker 10
Skrevet

Min datter hadde ekstrem kolikk da hun var baby, har alltid sovet lite, fikk henne aldri til å sove på dagtid uten å omtrent "riste" henne i søvn når jeg gikk med vogna. Eller vogna måtte settes over en dørstokk, og kjøre frem og tilbake. Husker jeg var super frustrert over at hun ikke tok smokk, for hylinga og skrikingen fra hun når hun skulle sove og i kolikk perioden var uutholdelig. Men en dag i 10 mnd alderen var det som hele ungen forandra seg over natta, blid som ei sol, skreik ikke når hu skulle sove osv.

Nå er jeg sjeleglad vi aldri begynte med smokk når jeg ser unger løper rundt med smokk i tide og utide. Det er en uting.

Det er jo ikke negativt å bruke tutt, snarere tvert imot. Det kan redusere faren for krybbedød, babyen finner trøst i noe utenom mammaen sin og det kan bidra til at babyen ikke er så avhengig av puppen på natta, for å nevne noe

• Liker 5
Skrevet

Hent enig i at smokk etter en viss alder, kun bør brukes ved søvn. Vi gir den også en liten halvtime før det er kvelden. Han roer seg nemlig så ekstremt mye bedre med smokken, enn uten.

Skal innrømme at han har hatt den utenom også, men det var når han var mindre. Rundt 1 års alder. Men aldri under lek.

Vi løsnet litt på reglene ved ny bhg-start i høst. Da var det trygt å få lov til å ha med smokken og yndlingsbamsen de første dagene.

Han blir 3 år til våren. Vi skal slutte med smokken før sommeren. Er veldig spent! Han har nemlig elsket smokken fra han var 1 uke gammel..

Skrevet

Det er jo ikke negativt å bruke tutt, snarere tvert imot. Det kan redusere faren for krybbedød, babyen finner trøst i noe utenom mammaen sin og det kan bidra til at babyen ikke er så avhengig av puppen på natta, for å nevne noe

Nå skrev jeg ingenting om pupp på natta :P

• Liker 1
Skrevet

Jeg e så enig!

Mitt barn hadde kun smokk når han skulle sove. Den var aldri tilgjengelig ellers, så da hadde han heller ikke behov for den ellers. Han sluttet med den litt før han ble 3 år.

Skrevet

Mange foreldre velger minste motstands vei og gir barnet smokken for den minste ting. Noen ganger stapper de den inn i munnen på 3-4 åringer uten at de spør etter den først en gang! Bevisstløs bruk av smokk, og en forferdelig uting. Merkelig hvordan barna godtar å gå uten smokk hele dagen i barnehagen, men så fort foreldrene er innen synsvidde, skal smokken i munnen.

Smokk er greit for barn under 1 år, og når de skal sove eller trenger en liten avslappende stund. Ut over det, er det unødvendig. Det hemmer språkutviklingen, og det er i grunnen det tyngste argumentet mot smokk. Jeg ser i min jobb at antallet barn som trenger ekstra hjelp og støtte i forhold til språk er sterkt økende. Da bør man i det minste kutte ut smokk så mye som mulig, når man vet at det bidrar til problemene.

Skrevet

Det blir vel en vane og dermed en kilde til konflikt når foreldrene av og til sier nei til smokk. Mange slitne foreldre celger enkle løsninger. Eldstemann fikk smokken i blant etter barnehagen om han var veldig sliten, av og til i bil, av og til i vogna i butikken. Men aldri når vi var sammen med andre, eller når vi var ute. Jeg likte egentlig ikke at han brukte smokk i det hele tatt når han var våken, men jeg ser likevel at alle småbarna rundt oss har brukt smokken veldig mye mer. Selv liker jeg ikke å snakke med barn med smokk, fordi jeg syns det blir vanskelig å forstå hva de sier.

• Liker 1
Skrevet

Ifølge tannlegen er det ikke anbefalt å slutte med smokk før ungen er 3, fordi de da kan begynne å sutte på tommelen, noe som er mye vanskeligere å slutte med.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også veldig enig. Jeg har en på 2,5, og han bruker fortsatt smokk, men kun når han skal sove. Sånn har han hatt det hele livet, så han vet at smokken kun hører til i senga. Derfor spør han heller aldri om smokken på dagtid. Han har hele livet vært veldig krevende og ofte sutrete og gretten, så selvfølgelig hadde det vært deilig å bare stappe inn smokken for å få litt ro innimellom. Men jeg synes generelt så utrolig lite om barn som går med smokk hele tiden, så jeg ville uansett ikke at mitt eget barn skulle gjøre det.

Anonymous poster hash: d040b...e54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...