AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #1 Skrevet 7. februar 2015 Jeg er i recovery fra anoreksia og skal følge en dagsplan på 2500-3000 kalorier om dagen for å komme meg opp i vekt. Spørsmålet mitt er om det er det samme om jeg spiser 3000 kalorier i sjokolade eller 3000 kalorier i agurk? For å sette det litt på spissen.. Anonymous poster hash: 56ffb...a80
Gjest Runforit Skrevet 7. februar 2015 #2 Skrevet 7. februar 2015 Spiller ingen rolle, men for at du skal ha mest mulig overskudd og ikke bli feilernært burde du spise variert og balansert. 1
Gjesten Skrevet 8. februar 2015 #3 Skrevet 8. februar 2015 Nei, i teorien spiller det ingen rolle, men med tanke på at du jobber med å bli frisk, vil jeg anbefale deg å legge deg til gode matvaner. Kroppen din har ikke godt av å spise bare sjokolade, men viktigere enn det er at psyken din vil ha utbytte av at du vender deg til å spise riktig. Da vil det bli lettere for deg å holde deg frisk i fremtiden. Finn ut hvordan du kan fordele disse kaloriene på i alle fall frokost, lunsj, middag og kveldsmat på en måte som du trives med. 1
Supraspinatus Skrevet 8. februar 2015 #4 Skrevet 8. februar 2015 Alle kalorier er ikke like. Så svaret er strengt tatt nei. Det gjelder både om du skal opp og ned i vekt. Kroppen har en del næringstoffer som må tilføres via kosten. Dette er blant annet en rekke aminosyrer (i proteiner), vitaminer og mineraler, og enkelte fettsyrer (omega 3- og omega 6-fettsyrer). I tillegg er det en rekke stoffer som kan, eller sikkert er, nyttige for oss, selv om vi ikke trenger dem for å overleve. Det er blant annet ulike karbohydrater fra fordøyelig stivelse til ufordøyelig fiber, enkelte antioksidanter og lignende. Sjokolade er litt i særstilling fordi det faktisk inneholder mye av det vi trenger, men ikke alt. Ensidige kosthold vil gjerne gi mangler på ett eller flere områder. Selv om man har valgt et relativt bra produkt. Agurk også er i særstilling. Skulle du spist 3000kcal agurk måtte du spist 30kg agurk. Og det klarer du ikke. Siden jeg er glad i tankeeksperiment så drar jeg denne videre. 30kg agurk. 1 Agurk er ca 400g. Så det blir 2,5 per kilo. 75 agurker. Sover du 8 timer i løpet av døgnet så må du spise nesten 5 agurker i timen. Velger du mørk sjokolade trenger du bare å spise 500g. Det er nok litt lettere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå