AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #1 Skrevet 7. februar 2015 Hei! Jeg er ei helt vanlig jente på 20 år som med tiden har fått litt ekstra kilo på kroppen, og sliter nå med ganske lav selvtillit. er 167 cm høy og har pleid å veie alt fra 60-64, noe jeg syns er fint. Men nå har jeg blitt ganske lubben, og sist jeg veide meg så stod skrikende 74 kg på vekta. Jeg visste jeg hadde gått opp, men jeg var ikke klar over at det var så mye, og er helt ulykkelig over kropp og utseende. Jeg har prøvd mange ganger å ta tak i det, men jeg knekker alltid fordi jeg føler at jeg aldri får resultatet. Nå har jeg begynt å trene og er inne i en fin, men ikke alt for hard treningsplan. Da trener jeg fullkroppstyrke 2 ganger i uken, og kondisjon 1-2 ganger i uken (blir som regel 1, haha). Men hvor streng bør jeg være på mat? Jeg vil helst veie 64 kg igjen innen mai/juni men det er kanskje for lite tid? Kan jeg feks unde meg pepsi max en gang i uka? Kan jeg spise en pose pop corn på lørdager? Eller bør det være strengt hele veien? For utfordringen er å ikke sprekke, og jeg er redd jeg gjør det hvis jeg ikke kan unne meg noe som helst noen sinne.. Er det noen som har tips til sunne middager? Går en del i taco, da lager vi salat, og krydderet til kjøttet lager vi selv. Vi bruker guacomole til dressing.. Vet ikke om sånt er sunt eller usunt hahah. Noen som evt. har noen tips til noen som setter opp kostholdsprogram som ikke skal ha så mye for det? Må nevnes at jeg er student som bor alene så har ikke råd til alskens mulig supermat osv. Bruker ca 1000-1500 kr på mat i mnd, knapt. Takk for tips! Anonymous poster hash: 215de...e0e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #2 Skrevet 7. februar 2015 Pop korn en gang i uken går fint. Pepsi max og. Taco kan være en kaloribombe, eller det kan være greit, det er avhengig av hvordan du spiser det. Tortillas inneholder masse kalorier, så du burde i så fall spise skjell, guacamole er ikke bra hvis den inneholder seterrømme, ost er det MASSE kalorier i, så det burde du holde deg unna. Anonymous poster hash: 3527e...245
Gjest princess123 Skrevet 7. februar 2015 #3 Skrevet 7. februar 2015 Pop korn en gang i uken går fint. Pepsi max og. Taco kan være en kaloribombe, eller det kan være greit, det er avhengig av hvordan du spiser det. Tortillas inneholder masse kalorier, så du burde i så fall spise skjell, guacamole er ikke bra hvis den inneholder seterrømme, ost er det MASSE kalorier i, så det burde du holde deg unna. Anonymous poster hash: 3527e...245 Takk for svar :-) Hvis jeg bare bruker avocado, hvitløk og chili da, i guacomoulen? Er jo fett i avocado men må jo ha i seg litt sunt fett.. Bruker som regel skjell men hender det blir lompe, så kan bli litt strengere på det. Bruker også litt ost men ikke mye, men osten er ikke veldig viktig så den kan kuttes ut!
Pringle Skrevet 7. februar 2015 #4 Skrevet 7. februar 2015 (endret) Du er student? Da klarer du å sette opp et kostholdsprogram selv. Spis det du liker, du trenger verken kutte ut noe eller kjøpe rare tilskudd. Sørg bare for at du har et passe og jevnt kaloriunderskudd hver dag. Det er det som gjør at man går ned i vekt. Med 500 kalorier under vedlikeholdsnivå vil du gå ned en halv kilo i uka i gjennomsnitt. Hvis du ikke vet hvor høyt ditt vedlikeholdsnivå er, kan du google BMR, og det finnes masse gratis kostdagbøker/kalorikalkulatorer på nettet. Endret 7. februar 2015 av Pringle
Christiania_Oslo Skrevet 7. februar 2015 #5 Skrevet 7. februar 2015 Pop korn en gang i uken går fint. Pepsi max og. Taco kan være en kaloribombe, eller det kan være greit, det er avhengig av hvordan du spiser det. Tortillas inneholder masse kalorier, så du burde i så fall spise skjell, guacamole er ikke bra hvis den inneholder seterrømme, ost er det MASSE kalorier i, så det burde du holde deg unna. Anonymous poster hash: 3527e...245 Hvem blander rømme i guacamolen???jeg er sjokkert!!!! 5
Meridian Skrevet 7. februar 2015 #6 Skrevet 7. februar 2015 Om du vil ned i vekt, så må du velge diverse grønsaker, spise sunt fett og proteiner som er i avokado, fisk, nøtter, frø. Du må gjerne spise kjøtt/kylling/egg/bacon, men spis fisk flere ganger i uken da det er veldig slankende. Om du vil lage guacamole er det supersunt og godt med hvitløk, chili, lime/sitron, himalayasalt og pepper i. Eventuelt med litt frisk koriander. Ellers ville jeg kuttet helt ut alt med hvetemel i, og fetende melkeprodukt. Vær forsiktig med sukker, men du kan fint kose deg i helga med noe godt. Jeg gikk ned 15 kg på 3 mnd da jeg måtte kutte ut alt med gluten i. Ellers spiser jeg ikke noe melkeprodukt og jeg er forsiktig med sukker, men jeg kan godt bake en kake f.eks nøttebunn med noe godt oppå.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #7 Skrevet 8. februar 2015 Takk for svar :-) Hvis jeg bare bruker avocado, hvitløk og chili da, i guacomoulen? Er jo fett i avocado men må jo ha i seg litt sunt fett.. Bruker som regel skjell men hender det blir lompe, så kan bli litt strengere på det. Bruker også litt ost men ikke mye, men osten er ikke veldig viktig så den kan kuttes ut! Da synes jeg guacamole er helt greit, det er sunt fett, som du sier. Jeg mener å huske at én sånn lompe har 180 kcal i seg, så dem burde du holde deg godt unna. Litt ost går helt fint Anonymous poster hash: 3527e...245
Gjest princess123 Skrevet 9. februar 2015 #8 Skrevet 9. februar 2015 Takk for svar og tips folkens! Er vel egentlig ikke noe hokus pokus, men har vært flink til å trene masse og spise sunt på en mnd, men vekta har ikke rokket seg... men det kommer vel :-) Har begynt å telle kalorier, noe som går greit, men jeg er redd for å bli for opptatt av det også! Såå kommer til å slutte med det hvis det tar over alt.
Gjest Gurgemeie Skrevet 9. februar 2015 #9 Skrevet 9. februar 2015 (endret) Det er vanskelig den første perioden, fordi fettet klamrer seg på en måte til kroppen din. Men hvis du opprettholder sunt kosthold og trener så burde det gå fint! Jeg stagnerte en god stund, men har så vidt begynt igjen med gamle rutiner. Jeg spiste mye laks, torsk, fiskegrateng (det er ikke like mye fisk i det, men godt og relativt sunt er det). Spiser ikke mye poteter, men det er fordi jeg ikke gidder å koke det. Kjøpte masse (!) grønnsaksblandinger fra Rema 1000, "brokkoliblanding" og disse koster bare 7 kr. Ellers spiser jeg mye knekkebrød, havregryn med biola og rosiner, mye grønnsaker og frukt (sukkererter, gulrøtter, honningmelon, banan, druer, blomkål osv). Ellers kjøper jeg usaltet nøtteblanding fra Rema 1000. Selv om nøtter inneholder masse kalorier, er det også veldig sunt, men ikke spis alt for mye av det. Jeg lager guaccamolen med to spiseklare avocadoer, to vårløkstenger, to hvitløksfedd og litt sitronsaft over det (jeg har ikke chilli oppi, men det blir veldig godt). Kyllingsalat er også veldig godt! Anbefales. Jeg bruker fetaost oppi, jeg har hørt at det ikke er så ille (mtp kalorier osv). Gjerne si i fra om det er feil. Ellers spiser jeg grovbrød istedetfor kneipbrød o.l, og lager ofte grove rundstykker selv (jeg er ikke helt klar for å gi opp brødbakst helt enda). Melk drikker jeg hver dag nesten, fordi jeg eeeelsker melk, men prøver å ikke drikke for mye av det heller. Utover det, pleier jeg å drikke en kopp grønn te tre ganger om dagen. Da drikker jeg det som regel 30 min etter jeg har spist. Har hørt at grønn te er bra for økt forbrenning. Dessuten er intervalltrening veldig bra for det farlige fettet på magen, og er faktisk en av de beste treningene. Nå som det er vinter, kan du jo gå på ski som er utmerket kondisjonstrening. Lykke til! Endret 9. februar 2015 av Gurgemeie
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #10 Skrevet 9. februar 2015 Jeg har helt lik høyde som deg, veier eksakt det samme og vil ned til samme mål som deg! Skal vi slå oss sammen? Ønsker også å gå ned minst ti kg til mai/juni. Sender deg isåfall en pm for vil ikke svare med nick her Anonymous poster hash: cc617...36b
Gjest princess123 Skrevet 9. februar 2015 #11 Skrevet 9. februar 2015 Jeg har helt lik høyde som deg, veier eksakt det samme og vil ned til samme mål som deg! Skal vi slå oss sammen? Ønsker også å gå ned minst ti kg til mai/juni. Sender deg isåfall en pm for vil ikke svare med nick her Anonymous poster hash: cc617...36b jaaa <3 det ordner seg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå