Gå til innhold

Hva om man overfører penger til feil konto?

Anbefalte innlegg

Gjest anobano
Skrevet

Hva om jeg er så uheldig å overførte 5000, eller kanskje 100.000 til feil konto, inne på nettbanken min?

Er det noen som vet noe om loven rundt dette? Får man pengene tilbake?

Er nesten litt redd for å overføre, tenk om jeg trykker 1 tast feil liksom.. :glare:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har overført så er det borte. Dessverre.

Skrevet

Jeg tror du kan kontakte banken din og be om hjelp. Dataene finnes jo.

Skrevet

Det er kundens ansvar å taste inn riktig kontonummer. De fleste banker har også en ekstra innsjekk på bankid ved overføring av penger. Så du kan dobbeltsjekke.

Mottaker av pengene må derimot betale tilbake pengene. Hvis ikke kan mottaker anmeldes for underslag og disse pengene kreves inn igjen. Det delikate er hvis mottak bruker opp pengene.. Da er forøvrig ikke bankene erstatningspliktig.

I de fleste tilfeller. Om du oppdager feilen fort og kontakter bank så vil de kunne ordne dette. Går det derimot noen uker og du oppdager feilen kan pengene være tapt.

Anonymous poster hash: 9af84...9cd
  • Liker 1
Skrevet

Er det ikke sånn at det er mottakerens ansvar og sjekke hvor pengene kommer i fra før de brukes?

Anonymous poster hash: aa7e9...2e0
Skrevet

Hva om jeg er så uheldig å overførte 5000, eller kanskje 100.000 til feil konto, inne på nettbanken min?

Er nesten litt redd for å overføre, tenk om jeg trykker 1 tast feil liksom.. :glare:

Bare kontakt banken din så fikser dem det. Dem får du igjen uansett.

Anonymous poster hash: 0f3fe...1f0

Skrevet

Bare kontakt banken din så fikser dem det. Dem får du igjen uansett.

Selv om det ble overført til en annen bank? Har du en lov å referere til? :)

Anonymous poster hash: 9eae9...13a

Skrevet

Nei, AB tar feil. Man er ikke garantert å få pengene tilbake.

• Liker 3
Skrevet

Når det er du som har trykket et par taster feil, er det i realiteten din egen feil som banken ikke har noe med å gjøre. Alle disse eksemplene i media om folk som plutselig har fått store summer på konto er IKKE slike tilfeller; dette er tilfeller hvor banken selv har rotet det til, og da ordner de opp på egenhånd. Hvor det er du som gjør feil må du selv ta støyten.

Den mest normale løsningen er at man selv ber mottaker av pengene å tilbakeføre dem, men om de ikke vil må du gå til sivilt søksmål for å få pengene tilbake. Dette kan være problematisk dersom mottaker i mellomtiden har brukt opp pengene. Husker et eksempel fra da jeg hadde om dette på studiet, hvor det var en rik mor som ved en feil hadde betalt store beløp til sin datters skole (eventuelt en annen organisasjon, husker ikke helt detaljene). Da hun fant ut av det, var pengene alt brukt opp for lengst. Enden av visen ble at hun ikke fikk en krone av beløpet tilbakebetalt. En av de ansatte i denne organisajonen/greien fikk derimot dårlig samvittighet, og valgte selv å begynne å tilbakebetale kvinnen ut av egen lomme.

Anonymous poster hash: dba38...548

Skrevet

Da jeg gikk på fhs ble det trukket automatisk et sum hver mnd som skulle dekke det å gå på fhs. Tror det var 5000 i mnd som skulle dekke opphold, mat og turer.

Da jeg sluttet på fhs tenkte jeg ikke på det helt til det i september ble trukket automatisk 5000 kr.

Jeg skjønte ingenting for det stod først ikke hvem som hadde fått pengene. Banken skjønte heller ingenting og prøvde å hjelpe meg. Husker ikke hva som skjedde, men så viste det seg at fhs hadde trukket automatisk hver mnd igjen, og de hadde ikke avsluttet forholdet. Eller så var det banken.

Banken hjalp meg iallfall, så jeg fikk tilbake de 5000 kr :)

Banken sa også til meg at det var bra jeg oppdaget det så fort, viss ikke ville det vært vanskelig å hjelpe meg.

Anonymous poster hash: 1757e...b05
Skrevet (endret)

Det er derfor det alltid lønner seg å dobbeltsjekke tallene i nettbanken før man klikker på "Bekreft" ;`-) Jeg gjør alltid det, og har brukt nettbank i mange, mange år nå, og har til dags dato aldri betalt til feil kontonummer noengang. Tror det er lite sannsynlig, hvis man har for vane å dobbeltsjekke tallene før man betaler. IALLEFALL når det er snakk om store summer.

Taster du feil, og pengene havner hos feil mottaker, er det vel egentlig opp til samvittighet og ærlighet hos mottakeren om han/hun velger å tilbakebetale penger de urettmessig har fått på konto.

Jeg vet iallefall at jeg personlig aldri hadde greid å grafse til meg penger som ikke rettmessig hører til meg på den måten, så jeg hadde overført pengene tilbake til konto. Herregud, jeg hadde aldri kunnet "kost meg" med penger jeg hadde fått på så uærlig vis, så mye er iallefall sikkert.

PS! Pga svindelforsøk ved id-tyverier, ville det vært lurt å vente en dag med å tilbakeføre penger som dukker opp på konto. Dette for å få tid til å ringe banken og bekrefte hvor pengene kommer fra; kontonr og navn på innehaver. Så man ikke overfører til svindlere.... (som har tatt lån i noen andres navn ved id-tyveri)

Endret av Million
Skrevet

Gjort det før og var null problem.

Skrevet

Gjort det før og var null problem.

Da har du vært heldig. Det er ingen garanti for st dette går bra.

Jeg jobber i bank, og vi får jevnlig henvendelser fra personer som feilaktig har overført til en kunde/privatperson i vår bank. Vi har pga taushetsplikt ikke lov å opplyse navn på kontoeier til innringer. Vi har heller ikke lov til å ta pengene fra vår kundes konto.

Det vi gjør er å ringe kontoeier og be vedkommende betale tilbake. I mange tilfeller ordner det seg raskt, hvis kontoeier gjør dette/gir oss tillatelse til å gjøre det. Men, av og til vil ikke kontoeier tilbakeføre pengene, selv om vi kontakter flere ganger. Da blir det i så tilfelle en politisak. Banken er ingen part i det, den saken må den som har overført feil ta selv.

Anonymous poster hash: a5e50...d7d

• Liker 1
Skrevet

De som mottar penger de ikke skal ha er pliktig å melde fra til banken og tilbakebetale pengene. Basta.

Anonymous poster hash: 7947c...d14
Skrevet

De som mottar penger de ikke skal ha er pliktig å melde fra til banken og tilbakebetale pengene. Basta. Anonymous poster hash: 7947c...d14

Joda, sant det. I teorien. Men prosessen er ikke fullt så enkel hvis de ikke gjør det. Evt hvis de nekter å tilbakeføre pengene.

Skrevet

Den mest normale løsningen er at man selv ber mottaker av pengene å tilbakeføre dem, men om de ikke vil må du gå til sivilt søksmål for å få pengene tilbake. Dette kan være problematisk dersom mottaker i mellomtiden har brukt opp pengene. Husker et eksempel fra da jeg hadde om dette på studiet, hvor det var en rik mor som ved en feil hadde betalt store beløp til sin datters skole (eventuelt en annen organisasjon, husker ikke helt detaljene). Da hun fant ut av det, var pengene alt brukt opp for lengst. Enden av visen ble at hun ikke fikk en krone av beløpet tilbakebetalt. En av de ansatte i denne organisajonen/greien fikk derimot dårlig samvittighet, og valgte selv å begynne å tilbakebetale kvinnen ut av egen lomme.

Anonymous poster hash: dba38...548

Selv ikke ordet dumsnill blir dekkende nok for denne ansatte som tilbakebetalte beløpet.

Anonymous poster hash: 783d1...7af

• Liker 1
Skrevet

Da har du vært heldig. Det er ingen garanti for st dette går bra.

Jeg jobber i bank, og vi får jevnlig henvendelser fra personer som feilaktig har overført til en kunde/privatperson i vår bank. Vi har pga taushetsplikt ikke lov å opplyse navn på kontoeier til innringer. Vi har heller ikke lov til å ta pengene fra vår kundes konto.

Det vi gjør er å ringe kontoeier og be vedkommende betale tilbake. I mange tilfeller ordner det seg raskt, hvis kontoeier gjør dette/gir oss tillatelse til å gjøre det. Men, av og til vil ikke kontoeier tilbakeføre pengene, selv om vi kontakter flere ganger. Da blir det i så tilfelle en politisak. Banken er ingen part i det, den saken må den som har overført feil ta selv.

Dette er riktig. Jobber også i bank, og der er prosedyren den samme. I de fleste tilfeller løser det seg, men det hender jo dessverre at pengene virkelig har kommet i feil hender, og da blir det vanskelig for avsender å kreve pengene tilbake.

Anonymous poster hash: 10925...140

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...