AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #1 Skrevet 7. februar 2015 Jeg skal bestille meg ski, og legge inn vekt på bruker. Jeg pleier å veie mellom 68-70 kg uten klær, har lett for å gå litt opp og ned. Kategoriene for ski går fra 65-69 og 70-74. Er det verst å være for tung eller lett for bindingene? Hvilken kategori bør jeg velge? Anonymous poster hash: 9647f...4a5
Wiggins Skrevet 7. februar 2015 #2 Skrevet 7. februar 2015 Det er nå ikke bindingene du i så fall er for lett eller tung for, det er skia. Jeg lurer på hvilken butikk og/eller skimerke du tenker på når du sier at kategoriene går fra 65-69 kg og 70-74 kg. Ski har ulik lengde, og generelt må du ha lengre ski desto høyere/tyngre du er. Når jeg kjøper racersykkel eller ski kjøper jeg det alltid på en av de spesialiserte butikkene, ikke på "allmennbutikkene" som G-sport og XXL. Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale deg å gå på Bull Ski og kajakk, Oslo sportslager eller Milslukern. Der spenner de skia fast på en benk, så kan du stå på dem, og så ser de om skia har passe spenn for din tyngde. Selv om du tar to par ski av samme merke, modell og produksjonsserie vil de ikke ha helt like egenskaper. Det vil være litt forskjell med tanke på spenn og gli, så det skal nok la seg gjøre å finne ski som passer til din vekt. Hvis du skulle spart penger og kjøpt ski brukt kan man ikke regne med å få noen som passer perfekt. Da ville det vært å anbefale å kjøpe ski som hadde litt for lite spenn enn ski som har for mye spenn. Hvis skia er for stive for din vekt vil du ikke klare å tråkke dem ned når du skal sparke fra. Da vil du måtte smøre voks langt utafor den vanlige festesonen og få dårlig gli, ellers vil det være som å gå med ski som er konstant bakglatte.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #3 Skrevet 7. februar 2015 Du går vel ikke naken på ski? I så fall sier svaret seg selv Anonymous poster hash: 9390e...573
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå