Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lønner det seg å binde renta på studielånet? Jeg har lån på ca 400.000.

Anonymous poster hash: 35675...959

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som lønner seg mest vet man kun i fremtiden, da ingen av oss har synske evner. :)

Anonymous poster hash: 8f268...767
  • Liker 1
Skrevet

Jeg velger å ikke gjøre det. Greiest mhp å kunne cashe det inn (forhåpentligvis.. ) etter hvert, og da slippe p måtte betale seg ut av bindingen.

Anonymous poster hash: ca94e...9a2

Skrevet

Jeg sitter også å lurer på om jeg skal gjøre det nå. Litt rådvill.

Skrevet

Jeg hadde ventet. Jeg gjorde det sist da "alle" aviser skrev i caps lock at man måtte binde renten på studielånet. Det viste seg jo å være dumt for den flytende renten har vært lavere lenge.

Nå tenker jeg at det er bedre å følge med på markedet og forsøke å være litt synsk selv. "Alle" forventer at Norges Bank skal holde styringsrenten der den er nå eller gå ned i mars. At fastrenten på boliglån er lavere enn flytende rente er også en indikator på at nå ikke er det beste tidspunktet å binde renten.

Skrevet

Lønner det seg å binde renta på studielånet? Jeg har lån på ca 400.000.

Om din livssituasjon tilsier at du trenger forutsigbarhet på utgiftene de neste 3-5 årene kan det være lurt. Hvis ikke så er det nok greiest å la være, altså om du klarer en plutselig økning i renta.

Anonymous poster hash: c6512...e30

Skrevet

Jeg velger å ikke gjøre det. Greiest mhp å kunne cashe det inn (forhåpentligvis.. ) etter hvert, og da slippe p måtte betale seg ut av bindingen.

Anonymous poster hash: ca94e...9a2

Hvorfor vil du cashe inn studielånet?

• Liker 2
Skrevet

men kan renta bli lavere enn den er nå?

For 3 år: 2,031%

For 5 år: 2,129%

For 10 år: 2,716%

Flytende rente fra 1 mars blir 2,521%

Jeg skal alltids klare renteøkning, men jeg tjener ikke sånn kjempemye, så ønsker jo ikke å betale mer enn nødvendig liksom.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig skjeldent lønnsomt med fastrente. Banken tar høyde for forventet fremtidig rente når fastrenten fastsettes, og er jo ikke interessert i å tape penger. Det finnes helt klart unntak, men i de fleste tilfeller vil man samlet sett betale mer med fastrente enn med flytende rente.

På akkurat sammen måte er det for de fleste ikke lønnsomt å ha forsikring. De fleste synes likevell de er en grei trygghet å ha hvis huset brenner eller bilen krasjes.

Og det er egentlig den vurderingenman bør gjøre seg når det kommer til fast vs flytende rente - Ønsker eller trenger jeg den tryggheten og forutsigbarheten fastrente gir? Hvis ja, så bind renta.

Akkurat nå er det jo også greit å ta med i betraktningen at fastrenten er så lav, at det faktisk er begrenset hvor mye du kan tape på det.

Skrevet

Hvorfor vil du cashe inn studielånet?

Jeg skrev ikke det innlegget men da jeg tenker samme tanke så kan jeg svare for eg selv.

Jeg ønsker å betale inn litt ekstra hver mnd for å bli kvitt lånet (vet at lånet ikke koster meg så mye, og betaler ikke mye ekstra). Jeg har solid sparekonto, Nesten full BSU og for øyeblikket ingen andre lån da de er nedbetalt (eier ikke bolig). Derfor har jeg valgt i måneder med mye utbetalt feks i forbindelse med desemberlønn, feriepenger, skattepenger osv å hive innpå litt ekstra.

Men hadde jeg hatt et annet større lån feks så hadde jeg nok vurdert det nå.

Anonymous poster hash: 8e9ca...667

Skrevet

Jeg tror neste fastrentetilbud vil være lavere enn dagens tilbud. Jeg hadde ventet.

Anonymous poster hash: c8390...e4d

Skrevet

Ingen kan se inn i krystallkulen og spå fremtiden. Jeg vurderte det samme og endte med å binde renta i 10 år. For meg er det ikke avgjørende om renta er 2 eller 3 prosent, men begynte å regne på det dersom renten faller tilbake til gamle høyder på 6 prosent eller mer.

Historisk sett har det sjelden lønt seg å binde renten da flytende rente over tid er lavere.

Skrevet

Statistisk sett har aldri fastrente lønnet seg, og tviler på at det kommer til å gjøre det nå heller. At renten kommer til å øke noe særlig tror jeg ikke skjer i min livstid. Nesten alle land er avhenging av billig gjeld for å ikke havne i depresjon. Så mitt råd er å ikke binde renten, men renten kommer sannsynligvis ikke til å bli noe særlig lavere heller. Så hvis man føler seg mer komfortabel med en bundet rente, så ville jeg gjort det.

Anonymous poster hash: 72f95...a09
Skrevet

Jeg skrev ikke det innlegget men da jeg tenker samme tanke så kan jeg svare for eg selv.

Jeg ønsker å betale inn litt ekstra hver mnd for å bli kvitt lånet (vet at lånet ikke koster meg så mye, og betaler ikke mye ekstra). Jeg har solid sparekonto, Nesten full BSU og for øyeblikket ingen andre lån da de er nedbetalt (eier ikke bolig). Derfor har jeg valgt i måneder med mye utbetalt feks i forbindelse med desemberlønn, feriepenger, skattepenger osv å hive innpå litt ekstra.

Men hadde jeg hatt et annet større lån feks så hadde jeg nok vurdert det nå.

Anonymous poster hash: 8e9ca...667

Men om du en gang, i alle fall i relativ nær fremtid, skal investere i bolig og må ta opp boliglån er det bedre å sitte på 300k i studielån enn et boliglån med 300k mer enn du kunne hatt iegenkapital.

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen muligheter for at vi kan blåse liv i denne tråden igjen? :sjenert:

Hva tenker dere er best i skrivende stund?

Anonymous poster hash: 6b672...985
AnonymBruker
Skrevet

Vente med å binde dersom man ikke har behov for sikkerheten med fastende akkurat nå.

Hvorfor? Jo fordi:

a) Lånekassen endrer vel bare fastrentesatsene hver 3. måned eller så, da har de vel ikke tatt hensyn til at styringsrenten akkurat ble satt ned? Korriger meg gjerne.

b) Det er varslet at styringsrenten vil settes ned minst en gang til i år, og dette er vel heller ikke reflektert hos Lånekassen enda.

Oppsummert: renten og fastrentesatsene vil trolig gå ned mer. Jeg ville ventet om jeg hadde mulighet.

Anonymous poster hash: 39765...450

Skrevet

Hvorfor vil du cashe inn studielånet?Anonymous poster hash: c6512...e30

Det lurer jeg også på..

AnonymBruker
Skrevet

Men om du en gang, i alle fall i relativ nær fremtid, skal investere i bolig og må ta opp boliglån er det bedre å sitte på 300k i studielån enn et boliglån med 300k mer enn du kunne hatt iegenkapital.

Jepp. Jeg ville betalt så lite som mulig på studielånet og lagt alt annet vekk til boligsparing. Vil mye heller ha 300-400k i EK + studielån, enn lite studielån og mindre EK.

Tilbake til trådens tema: Jeg har ikke bundet, velger å avvente litt.

Anonymous poster hash: 32ff7...864

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du cashe inn studielånet?Anonymous poster hash: c6512...e30

Det lurer jeg også på..

Jeg er ikke den AB som ønsker å cashe inn studielånet, men er bare nysgjerrig: Hvorfor er det dumt å cashe inn studielånet? Greit at renta er lav, men er jo gjeld man må betale tilbake hver måned. Er det ikke greit å slippe det hvis man har råd til å cashe det inn?

Anonymous poster hash: 6b672...985

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...