Gjest Lilleulv Skrevet 9. august 2004 #1 Skrevet 9. august 2004 Som noen sikkert har fått med seg så har jeg diagnosen trøtthetssyndrom... Det virker som legene har gitt opp å forstå hva som har ført til dette, fordi de ikke kan finne noe galt. Jeg har vært i kontakt med homeopater som mener det finnes noe som heter candida. Dvs noen gjærsopper i fordøyelsessystemet som sprøyter ut giftstoffer i blodet. dette skal bryte ned immunforsvaret helt og kan føre til infeksjoner og trøtthetssyndrom. Har disse alternativmedisinerene sagt... Men dette er noe som både legen min og spesialisten min mener bare er tull. De sier det ikke eksisterer og at det ikke går an... men jeg har mista litt tillit til leger etter alt det peset jeg har vært igjennom, så jeg tar ikke alt de sier for god fisk. Jeg merker selv hva som gjør meg dårlig, og det er mye fysisk aktivitet og noe mat (tror jeg). Jeg vet at jeg blir dårlig av cola og sjokolade, så det får meg til å tro at det kanskje er noe i det han homeopaten har sagt. *redd* Er det noen som vet noe om dette? Jeg tør snart ikke spise noe mat lenger jeg hvordan kan det eksistere noe sånn som dette uten at leger vet om det?? jeg har gått i månedsvis uten å bli bedre, og tanken på at det kanskje er dette som jeg har spurt legene om flere ganger, gjør meg ganske sinna!!
Gjest Lea Skrevet 9. august 2004 #2 Skrevet 9. august 2004 Jeg kjenner flere som har fått diagnosen Candida av legen. De har fått spesielle dietter og merket bedring nesten med det samme. Her står det litt om dette: http://home.online.no/~candida/pages/frameset.html http://www.matoppskrift.no/sider/Candidasok.asp
Gjest Ethereal Skrevet 9. august 2004 #3 Skrevet 9. august 2004 Jeg vet ikke helt...akkurat det med candida, har jeg problemer for å ta seriøst. Gjærsopp er en vanlig organisme som har omgitt oss til alle tider, og det skal uansett mer til for å bryte ned immunforsvaret ditt, selv om det er svakt i utgangspunktet. I tillegg er faktisk sukker/karbohydrater livsnødvendig også for mennesket, og jeg tviler på at gjærsoppen skiller mellom raffinert sukker og mer naturlige karbohydratkilder. Det at cola og sjokolade gjør at du føler deg dårlig, kan også ha andre årsaker. Du kan for eksempel være allergisk mot endel tilsetningsstoffer som slike produkter inneholder. Kanskje ikke farlige i seg selv, men sannsynligvis er kroppen din såpass såret at det det skal lite til før du reagerer.
Gjest Lilleulv Skrevet 9. august 2004 #4 Skrevet 9. august 2004 Lea, takk for linker!! Ethereal, jeg er helt enig! Synes dette er rart... Og hvis det finnes så må det da kunne påvises!? Jeg har prøvd meg på en diett, men ble jo bare så utrolig slapp :-? Men allikevel så er jeg jo redd... har det i bakhodet at det kanskje kan være noe. jeg blir jo ikke frisk..
Gjest meya84 Skrevet 9. august 2004 #5 Skrevet 9. august 2004 (endret) Hey.. :-) se Endret 11. juni 2006 av meya84
Gjest Lilleulv Skrevet 9. august 2004 #6 Skrevet 9. august 2004 Hey.. :-) se på det jeg skrev på PM til deg! For å¨være ærlig syns jeg det homøpaten har sagt til deg høres ut som noe stort tull... Det eneste jeg har fått beskjed om er å unngå for mye sukker, kanskje ligger det der at du får en reaksjon på cola å sjokolade? Med mindre du ikke har problemer med fordøelsen, cølliaki osv. men det har nok legen utelukket... Årsaken til tretthetsyndromet må da etter min mening være kyssesyken... en nabo oppi veien her har slitt med tretthet i 2år etter han hadde kyssesyken, men er bedre nå... En annen jeg kjenner fikk tretthetsyndrom etter CMV-virus.. å du har jo faktisk hatt begge deler.. :-) :-) Jepp, jeg vet. Men det er 3,5 år siden jeg hadde kyssesyken sier min spesialist... Men fastlege mener jeg har hatt det 5 ganger. Jeg vet ikke hva man skal tro jeg
Gjest meya84 Skrevet 9. august 2004 #7 Skrevet 9. august 2004 oj da... visste ikke at det var så lenge siden du hadde det. Sorry for mine raske konklusjoner :oops: Blir litt for ivrig noen ganger...*dårlig samvittighet nå* Men hvor lenge er det siden du fikk tretthetsyndromet? Var ikke det et år? Mye er usikkert hos meg også, men det som er helt sikkert er at jeg hadde en mykoplasmainfeksjon for to år siden og fikk en ny infeksjon i bihulene året etter. Denne gangen var det usikkert om det var mykoplasma elr ikke. Men IgM-prøven var posetiv... Etter dette hadde jeg flere symptomer på mykoplasma og det ble stilt sp.mål om infeksjonen var kronisk, konklusjonen ble at den ikke var det, men at tretthetsyndromet gav samme symptomer... det skal ikke være lett!! Men hele poenget var vel at jeg synes dem på balderklinikken har skremt deg unødig... finnes det ikke en test for denne sykdommen dem mener du kan ha?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. august 2004 #8 Skrevet 10. august 2004 Jeg hadde også kyssesyken for noen år siden, og hadde veldig problemer fysisk et par år etterpå, med mye sykdom og mykoplasma. Candida synes jeg hørtes veldig, veldig rart ut - for det er den soppen som lever i skjeden, og gjør at du får soppinfeksjon hvis det blir for mye av den. Den forårsaker også fotsopp, men jeg har aldri hørt at den kan gjøre noe med fordøyelsen din!
Tusenfryd Skrevet 10. august 2004 #9 Skrevet 10. august 2004 Candida albicans er en ganske vanlig sykdom og det er første gang jeg hører at noen synes dette er tull. I hvert fall ikke de tre menneskene jeg kjenner som har levd med dette - og blitt friske. Ja, soppen finnes naturlig i kroppen, problemet er når det blomstrer opp til å bli et problem, da tetter den tarmen fx og gjør deg ganske syk av forstoppelse og forgiftning som går i blodet i stedendfor ut av kroppen. Det kan gjøre deg sløv, trøtt, agressiv og irritabel. Jeg har ikke sett på de linkene, men å avfeie det som vas fra alternative mennesker, hadde jeg ikke gjort. Gjær og sukker skal man unngå. Det varierer hvor mye eller lite man tåler, men jeg har erfart at pålegg i dette landet ofte er tilsatt dette. Svenskepålegg har ikek så mye av det og det er et godt sted å kjøpe mat - uansett matintoleranse. Det går fint an å bli frisk av dette og leve med det, men da må man anerkjenne det. Jeg har selv gått på candidadiett og det er mye sunn og god mat man kan spise.
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2004 #10 Skrevet 10. august 2004 Hvordan påviser man denne sykdommen? Å hva har den med kronisk utmattelsessyndrom/ M.E. /Postvirralt utmattelsesyndrom å gjøre? Dette er en sykdom man stort sett får etter en infeksjoner... å få den diagnosen kan man kun når ALT annet er utelukket... Hvis en lege har satt diagnosen postvirralt utmattelsses-syndrom, hvorfor skal da de på balderklinikken si at det er noe annet? Bare lurer.... :-)
Gjest Lilleulv Skrevet 10. august 2004 #11 Skrevet 10. august 2004 Hvordan påviser man denne sykdommen? Å hva har den med kronisk utmattelsessyndrom/ M.E. /Postvirralt utmattelsesyndrom å gjøre? Dette er en sykdom man stort sett får etter en infeksjoner... å få den diagnosen kan man kun når ALT annet er utelukket... Hvis en lege har satt diagnosen postvirralt utmattelsses-syndrom, hvorfor skal da de på balderklinikken si at det er noe annet? Bare lurer.... :-) Grunnen til at noen mente jeg kunne ha dette er fordi prøvene på kyssesyken slo ut igjen og igjen hvert år samtidig som jeg ble kjempesyk. TIl slutt fikk jeg trøtthetssyndromet. Legene har lett etter immunsvikt, men ikke funnet noen. Spesialisten min trodde det kunne være allergi men fant ikke noe på prøvene. Det var da de på Balderklinikken kom inn på det med Candida. At det kunne ha ført til at kyssesyken-viruset blusset opp hele tiden og at jeg ble trøtt og sliten pga at det var noe som hele tiden brøyt ned kroppen min. Balderklinikken mener oxo at jeg har trøtthetssyndom, men at det skyldes candida... Tusenfryd, jeg har ingen problemer med fordøyelsen... Det har jeg aldri hatt. Jeg føler magen min tåler ganske mye. F.eks. da vi var i Afrika fikk kjæresten min litt problemer med magen innimellom, men jeg merka ikke noe... Men skremmende at dette kanskje er noe som finnes (som du sier). Og at legene ikke vet noe om det er oxo litt kritikkverdig!
Mathias Skrevet 10. august 2004 #12 Skrevet 10. august 2004 jeg vet om flere som har prøvd en kur, og blitt friske og raske! Hva med å ta en titt på symptomer, og se om det er noe du sliter med? I så fall skader det ikke å ta seg en kur?!............ Flere og flere leger behandler dette. Det er riktig at det er naturlig sopp, men det er mengden vi snakker om her... Candida albikans har først og fremst symptomer som næringsmiddelallergi eller andre allergier, problemer med blodsukkeret, konsentrasjonsproblemer, ordblindhet, eksem, tretthet, klaustrofobi, nervøsitet, angst, trykk over øynene, trang til mer søvn, hudproblemer, sopp på negler, hender og føtter, ukontrollert oppførsel, prostata, blære- og underlivslidelser, urinveisinfeksjoner, paradentose, håravfall, lymfatiske problemer, psoriasis og høyt blodtrykk http://www.smil.uio.no/index.php?columns=3...12&clickCount=1 http://home.online.no/~candida/ http://www.matoppskrift.no/sider/Candidasok.asp Andre symptomer er f.eks: mangel på energi, luftveisirritasjoner med kronisk hoste, tett eller rennende nese, dårlig korttidshukommelse og konsentrasjonsvansker, nummenhet og prikking i fingre, hender , føtter og lepper, irritabilitet, søvnforstyrrelser, angst, hodesmerter, migrene, sukkertrang, magesmerter og oppblåsthet, diare eller forstoppelse, kløe i endetarmen, tørrhet i munnen, kløe i nesen, leddsmerter og muskelsmerter eller muskelsvakhet, hyppig vannlating, kalde hender og føtter, dårlig ånde og sterk kroppslukt. Det er ikke candidasoppen i seg selv som "er" sykdommen CRC- men kroppens reaksjon på den. CRC betyr soppoverfølsomhet.
Gjest meya84 Skrevet 11. august 2004 #13 Skrevet 11. august 2004 Hvordan påviser man sykdommen? Kan man ta blodprøve fks...??
Gjest Lilleulv Skrevet 11. august 2004 #14 Skrevet 11. august 2004 Hvordan påviser man sykdommen? Kan man ta blodprøve fks...?? Jeg tror ikke det går an å påvise det jeg, meya De har visst en prøve på Balderklinikken, men den kan være farlig å ta hvis man har utvikla den allergien. Min lege bare blåste av den, og sa at den prøven var absolutt ikke sikker... Tror den koster veldig mye penger oxo, men det blir jo mindre viktig med tanke på helsa mi...
Tusenfryd Skrevet 12. august 2004 #15 Skrevet 12. august 2004 Balderklinikken er supre på alle former for allergier og matintoleranser. Ta kontakt med dem du og se om ikke de kan hjelpe deg. De vet om du kan ta denne prøven eller ikke. Min mann tok allergiprøver der og det var ikke sånn som hos vanlige leger, en masse striper på armen og drypp drypp og se hva du reagerer på. Det var en og en prøve for å være sikker på at man ikke fikk kryssreaksjon fx. Tok hele dagen, inkludert lunsj... da fikk han for første gang bekreftet allergi mot cola, noe som har vært testet før, men aldri påvist. Som et eksempel. Jeg ville i hvert fall søkt nye kanaler, legen din virker som han blåser av det meste han ikke kan nok om. Noe som dessverre er ganske vanlig i klassisk skolemedisin...
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #16 Skrevet 12. august 2004 Jeg må vel beklage hvis jeg har sagt at en sykdom som eksisterer bare er noe tull. Jeg har til og med fått høre at min sykdom ikke eksisterer! Å da ble jeg veldig skuffa og sint... så da beklager jeg det... Jeg har da også hørt at de på balder- klinikken er flinke, og har hjulpet noen med min sykdom... MEN, så er det bare det at jeg tror også at mange blir lurt.. Jeg brukte flere tusen i vinter på en kur anbefalt av ei på balderklinikken. Det funka ikke for fem flate øre.. Jeg som ikke hadde vært forkjøla på 3-4mnd fikk en skikkelig kraftig forkjølelse mens jeg var på kuren som skulle styrke immunforsvaret mitt!! jaja... Men hvor vidt de er flinke på alergier elr ikke skal jeg ikke uttale meg om for jeg har jo ikke vært der selv... og hvorfor skal alt som er alternativt være så utrolig dyrt.........?? Jeg har også hatt masse erfaring med dårlige leger som ikke skjønner en dritt, MEN de to jeg er hos nå, er kjempeflinke og har hjulpet meg utrolig mye til tross for den kompliserte sykehistorien og sykdommen jeg har :-)
Gjest meya84 Skrevet 12. august 2004 #17 Skrevet 12. august 2004 (endret) Endret 7. juli 2006 av meya84
Gjest Lilleulv Skrevet 12. august 2004 #18 Skrevet 12. august 2004 oki, tenkte det var deg Det går helt bra at du bare sa det var tull, har jo sagt det selv... Eller vært usikker. Kanskje jeg skal bestille meg en time på Balderklinikken og se om de kan finne ut av noe. Men sist de satt meg på diett ble jeg veldig syk (sånn som deg), så jeg er ikke så veldig gira... Alternativt og helsekostting koster SVIN Det irriterer meg... oxo vet man ikke hvor mye det virker heller :-?
Mathias Skrevet 13. august 2004 #19 Skrevet 13. august 2004 oki, tenkte det var deg Det går helt bra at du bare sa det var tull, har jo sagt det selv... Eller vært usikker. Kanskje jeg skal bestille meg en time på Balderklinikken og se om de kan finne ut av noe. Men sist de satt meg på diett ble jeg veldig syk (sånn som deg), så jeg er ikke så veldig gira... Alternativt og helsekostting koster SVIN Det irriterer meg... oxo vet man ikke hvor mye det virker heller :-?men du trenger jo ikke spise helsekost i stor grad ved candida.... Prøv først å kute ut sukker og melk, så vil du fort merke forskkjell om du har det. Har du lest linkene? Står lang liste for å se om du er i sonen for å ha det (symptomer). Ang allergier testet av leger: En positiv eller negativ prøve betyr ikke at man har eller ikke har det hundre prosent!....
Martha Stewart Skrevet 13. august 2004 #20 Skrevet 13. august 2004 Jeg var selv plaget av hodepine og tung luftveisallergi (vekselvis rennende eller tett nese og nysing) hver dag i nesten to år. Tok vanlige allergitester hos allmennlege og fikk svakt til middels utslag på pollen og katt (har ikke katt selv). Fikk da reseptbelagte allergimedisiner som ikke hjalp. Da allergien brøt ut (i voksen alder, aldri vært allergisk for noe før) bodde jeg i en leilighet med mye soppskader på badet. Siden vanlige medisiner ikke hjalp, oppsøkte jeg etterhvert en ernæringsspesialist ved Balderklinikken. Jeg trodde selv at det kunne være candida, fordi jeg har slitt med dette i underlivet i mange år (homeopati er det eneste som har hjulpet skikkelig for dette). Ernæringsspesialisten sa at candida er vanskelig å fastslå sikkert, fordi symptomene også kan tilsi andre diagnoser. Men han satte meg på en gjær- og sukkerfri diett i to uker. Allergimedisinen kuttet jeg ut samtidig. På den tiden spiste jeg mye sukker og brød, lite frukt, grønnsaker og middag. Jeg holdt meg til dietten i disse ukene - selv om det var tøft, for litt sukker og gjær finnes i nesten alt av mat! - og etter bare noen dager lettet symptomene betraktelig!! Jeg orket ikke å leve på streng diett på sikt, men fortsatte å spise sunt. Etterhvert forsvant allergisymptomene og hodepinen helt. I dag har jeg aldri allergisymptomer, bortsett fra når jeg er i hus med soppskader, da får jeg voldsomme plager igjen, som influensa, men jeg kjenner at det er allergi fordi jeg også begynner å klø i munnnen. Så min konklusjon er at det finnes håp om å bli bra ved hjelp av å legge om kosten, evt med alternativ behandlig ved siden av. Og man trenger ikke å spise mat fra helsekostbutikk, bare normalt sunt og næringsrikt. Selv har jeg en teori om at jeg før var feilernært og manglet vitaminer og mineraler i kroppen, som førte til svekking av immunforsvaret. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå