Gå til innhold

Leie ut rom i leilighet- Skatteregler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som vet hvordan reglene for skatt er dersom man leier ut et rom i leiligheten som man selv bor i?

Jeg leier kun ut 1 mindre rom til leietaker. Bad, kjøkken og stue deler vi og jeg som er eier har et eget soverom.

Må jeg da skatte av leieinntektene?

Forvirret her..

Anonymous poster hash: 28d60...f64
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke skatte av leieinntekten om arealet av det du leier ut er mindre enn arealet du selv bor på.

Anonymous poster hash: 30dff...fe7

Skrevet

Du trenger ikke skatte av leieinntekten om arealet av det du leier ut er mindre enn arealet du selv bor på.

For å pirke litt her så er det ikke arealet, men verdien som må være mindre... Men det virker jo som du er innenfor TS

Skrevet

Trenger ikke skatte. Selv om både areal og verdi skulle vært større slipper du unna da den som leier ikke har eget bad og kjøkken.

Anonymous poster hash: bca59...28e
Skrevet

For å pirke litt her så er det ikke arealet, men verdien som må være mindre... Men det virker jo som du er innenfor TS

Det er kun hvis arealet du leier ut er større enn det du bor på selv at verdien av utleie kommer inn i bildet.

Skrevet (endret)

Forresten, jeg tror det er slik at det er en spesiell oppsigelsesrett, når utleier selv bor i leieligheten. Dvs, at kontrakten kan sies opp før tiden, når utleier måtte ønske det, men oppsigelsestiden vil måtte løpe slik jeg har forstått det. Muligens underbygget med leiekontraktsvilkårene (usikker).

Endret av Vux

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...