Gå til innhold

Tenåring skal til Hafjell aldri stått slalåm..

Anbefalte innlegg

Skrevet

De skal ha sktivitetsdag på skolen og et alternativ var en dag på Hafjell. Han valgte dette, selv om han aldri har prøvd seg på slalåm. Er det lurt?

Hva av utstyr må jeg ordne for han?

Er det farlig? De er pålagt å bruke hjelm.. Kjenner jeg er litt bekymret her...

Anonymous poster hash: 0e02b...1f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det ikke an å leie utstyr der?

Jeg hadde heller aldri prøvd slalom før skoletur til fjellet. Jeg fikk låne utstyr på skianlegget, og kastet meg i det. Hadde venner som viste meg. Jeg var 13-14 år. Det går nok bra skal du se.

Anonymous poster hash: ad4e1...bb1

• Liker 2
Skrevet

Jeg prøvde også slalom for første gang på skoletur, og fikk leie på skisenteret, samt låne utstyr av bekjente. Det ble noen knall og fall, men det går nok bra - det gikk veldig, veldig sakte. Det er nok venner eller lærere som kan vise hvordan man gjør det.

Anonymous poster hash: 4076a...757
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har kun stått på slalåm på skidager. Leide skiutstyr der og prøvde meg frem. Gikk strålende!

• Liker 1
Skrevet

Det var slik jeg begynte å stå slalom.

Mine foreldre stod ikke.

Som voksen med barn er dette nå noe av det morsomste vi gjør!!

Slipp ham løs, han kommer til å storkose seg:)

Ull/Superundertøy, tynn ullgenser over, tykke hansker/votter, buff, varme lange sokker, utejakke og-bukse.

Et godt råd er å ikke ha stilongs nedi støvlene, men bare ha et lag; altså ingen brett nedi støvlene....

Utover det så ordner han seg selv skal du se. Han får hjelm der han skal.

Skrevet

Han kan nok leie utstyr der. Regner med det også finnes skiskole der, dersom skolen gir mulighet for dette. Men det kan selvfølgelig hende at man må betale dette selv. Ellers så lærer man mye av andre som kan stå på slalom. Han har sikkert noen klassekamerater eller lærere som er villig til å vise ham litt.
Husk godt med tøy, da det er kaldt på toppene, å sitte i heisen og med tanke på at han sikkert ikke er like mye i bevegelse som mer erfarne slalomkjørere.

Hjelm pleier man å få låne gratis flere steder. Et annet tips er skibriller. Hjelper mye på vinden mot øyene. Vet ikke om dette kan lånes, men kanskje dere kjenner noen som har et par han kan låne. Ellers så er det greit å ha en hals/sjal, slik man kan dekke halsen, hake og kunne dra den litt opp over ansiktet om man blir kald.

Skrevet (endret)

Stod slalåm for første gang på skoletur til Hemsedal, gikk helt fint.

Endret av Antoinette
  • Liker 2
Skrevet

Det er visst altid noe å bekymre seg for når man har barn, men dette er det virkelig ingen grunn til å tenke over engang.

Klart dette kommer til å gå greit og han kommer til å ha en super dag!

Anonymous poster hash: 739aa...153

• Liker 2
Skrevet

Skolen kan garantert svare på dette med mulighet for leie av ski.

Det var på denne måten jeg startet med slalåm også og det var ikke bare jeg som ikke hadde gjort det før.

Om du vil at han skal være litt tryggere kan du jo ta ham med deg i bakken og herje litt rundt før skoleturen. I morgen for eksempel.

Anonymous poster hash: 7b1cd...639
Skrevet

Det er utleie på Hafjell. Sikkert halve skolen må leie. Kan tenkes han ikke bør ta alle heisene helt til toppen på de første turene. Samt at han bør styre unna de sorte løypene, og kjøre på blå løyper. Det siste henget i sortløypa er ikke for nybegynnere...

Skrevet

Har man aldri stått før så er det skremmende med bakker og heisanlegget. Mye på en gang. Vi hadde en elev som falt av heisen og skadet seg fordi hun aldri hadde gjort dette før.

Det er ikke bare bare å la venner eller lærer vise. Læreren har mange å passe på og kan ikke være skilærer...og venner vil kanskje stå raskere.

Anonymous poster hash: 030b0...47c

Skrevet

Og når vi dro på slalomtur på vgs og ikke kunne stå slalom.. Da satt vi i varmestua og drakk.

Anonymous poster hash: 0ace4...9ca
Skrevet

Er det flere som ikke har stått før? Mener jeg husker at skolen jeg gikk på leide inn instruktør som lærte folk det i barnebakken før man kunne stå i de andre løypene. Hør med læreren om de også har et sånt opplegg?

Skrevet

Jeg var "tøff" og gikk opp i en stor bakke første gang jeg skulle stå på snowboard. Det tok meg 4 timer å komme ned og på veien brakk jeg halebeinet. Den ene timen satt jeg bare midt i bakken, fordi jeg ikke ville mer. :fnise:

Skrevet

Jeg stod på slalåm for første gang på skidag med skolen. Var sånn ca 13-14 år. Mange av oss hadde ikke stått før og vi leide alt utstyret på skisenteret. Vi hadde også instruktør noen timer. Veldig kjekt, og litt skummelt.

Kontakt skolen - de kan nok svare på alle spørsmålene du har. Når det gjelder hjelm så er det kommet nå de siste årene. For 15-20 år siden var det ingen som hadde noe annet på hodet enn lue. Hjelm betyr ikke at det er en farlig idrett, men er der som en forsikring på samme måte som sykkelhjelm.

Skrevet (endret)

De skal ha sktivitetsdag på skolen og et alternativ var en dag på Hafjell. Han valgte dette, selv om han aldri har prøvd seg på slalåm. Er det lurt?

Hva av utstyr må jeg ordne for han?

Er det farlig? De er pålagt å bruke hjelm.. Kjenner jeg er litt bekymret her...

Anonymous poster hash: 0e02b...1f9

Ikke noe å bekymre seg nevneverdig over. Fint anlegg og muligheter til å velge løyper som tenåringen mestrer.

Og hvis de ikke vil stå på ski, kan de rusle en tur på Kiwi...

Bakken kommer nemlig ned i Øyer ved hotell, skole, pizzasted, bensinstasjon og matbutikker. De befinner seg ikke langt av lei i det alpinsenteret. :)

Kan ikke se for meg at det er spesielt farlig. Han/hun kan ploge nedover, om de ikke vil det skal gå særlig fort.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Har man aldri stått før så er det skremmende med bakker og heisanlegget. Mye på en gang. Vi hadde en elev som falt av heisen og skadet seg fordi hun aldri hadde gjort dette før.

Det er ikke bare bare å la venner eller lærer vise. Læreren har mange å passe på og kan ikke være skilærer...og venner vil kanskje stå raskere.

Anonymous poster hash: 030b0...47c

Ikke nevneverdig skremmende i Hafjell. Anlegget er tilrettelagt for barn og ungdommer.

Skrevet

Det er utleie på Hafjell. Sikkert halve skolen må leie. Kan tenkes han ikke bør ta alle heisene helt til toppen på de første turene. Samt at han bør styre unna de sorte løypene, og kjøre på blå løyper. Det siste henget i sortløypa er ikke for nybegynnere...

Ja, det var jo lagd med tanke på vinterOL, så det er nok meningen ;)

• Liker 1
Skrevet

Det går an å leie utstyr og er slalåm kurs der også for nybegynnere:)

Skrevet

En gang må være den første. Tøff sønn du har

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...