Gå til innhold

Kan man gi gaven videre?!


Thomasine

Anbefalte innlegg

Om en får noe i gave som man allerede har maken av og ikke trenger flere av og IKKE får byttet - kan man da gi den videre som gave?!

Jeg mener at det er bortkastet å sette gaven i et skap for alltid - om ikke vi har glede av den, er det sikkert andre som har! :-) :wink:

Ingen som sier at vi behøver gi den til de vi fikk den av, heller... :wink:

Slik er det ofte når man kjøper ting på tilbud ( vaser, klær, CD o.l) og gir bort i f.eks julegaver 6 mnd etterpå.

Synspunkter?! :roll: :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Resirkulering" av gaver er vel ikke akkurat ukjent.

Det spørs jo litt hva det er.. - er det noe giveren har lagt masse arbeid og omtanke i bør man jo ikke gjøre det.

(Jeg gir stort sett alltid videre rødvin .. da jeg ikke drikker det selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg gir stort sett alltid videre rødvin .. da jeg ikke drikker det selv)

Jeg også.

Vi beholder som regel et par flasker som vi har stående i tilfelle gjestene våre vil ha et glass. Men dersom det hoper seg opp (noe det ofte gjør), så bruker vi dem som vertinnegaver eller bursdagsgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Det kommer an på hva det er. Enkelte ting gjør det jo ikke noe å ha to av. Jeg fikk en cd til bursdagen min. Den var uten forsegling og kunne ikke byttes. Da hadde jeg nettopp kjøpt cd'en selv. Da ga jeg den til en venninne. Jeg visste at hun likte cd'en og hadde planer om å kjøpe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men jeg har en morsom historie angående det å gi gaver videre.

Mamma hadde vunnet et flott fat i et lotteri, men tilfeldigvis hadde hun allerede det samme fatet. Da en av naboens barn skulle gifte seg bestemte hun seg for å gi det videre, det var jo tross alt et flott fat. Noen dager før bryllupet sendte hun meg og min lillesøster for å gi gaven. Husker ikke helt hvor gamle vi var, jeg var kanskje en åtte ni år, mens lillesøster er to år yngre. Vi kom fram og ga gaven til brudens foreldre. Så sier min søster "dette fatet har mamma vunnet altså". Jeg var gammel nok til å skjønne at dette var flaut, og var rød som en tomat. Alle de voksne lo, mens min søster sto der å skjønte ikke hva de lo av. Kjeftet nok på henne hele veien hjem, og det tok lang tid før jeg ikke var flau lengre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Hvis det er noe du ikke vil ha/liker selv og som du ikke får byttet, er det jo bedre at du gir det bort til noen som setter pris på det.

I julepresang fikk jeg to lysestaker som utvilsomt er verdens styggeste, pluss en veggklokke i samme stil av en gammel onkel. Det var virkelig stygt. Noe som du vil være flau over å sette fram, og skjærer i øynene å se på. Jeg hadde egentlig tenkt å kaste det, men en venninne av meg knakk sammen av latter da hun så det. Hun syntes det var stygt-kult, så hun fikk det. :)

Jeg er i alle fall i mot at gaver en ikke setter pris på skal støve bort hvis en ikke får byttet - bedre å kaste eller gi bort, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pbrina -uinnlogga

Pleier å lagre sånne gaver i noen år i kottet, for så å gi til Fretex når jeg innser at jeg aldri får bruk for det. (Eller gi til kjente om jeg vet de har lyst på/bruk for det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan om man absolutt vil, men jeg syns egentlig ikke det å gi bort gaver er noe alternativ.

Har jeg fått en ting, har jeg fått en ting, da var det et ønske at jeg skulle ha nettopp denne tingen fra den som gav meg den, selv om det dessverre ikke falt helt i smak hos meg.

Det er tanken som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det burde være noe problem. Giveren behøver jo ikke få vite om det, i og med at du har akkurat maken fra før. En annen ting er jo at det er en uting å gi bort en CD uten forsegling synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvordan.

Dersom jeg har fått noe jeg har to av og ikke har behov for fler av, og venner eller familie klart sier at de liker den og godt kunne tenkt seg det kunne jeg kanskje gitt dem det "der og da" på en måte.

Jeg kunne derimot aldri fått meg til å bruke gaver jeg selv har fått, men ikke vil bruke, til videre gaver til andre. (bursdagsgaver som jeg gir videre som julegaver ol.)

mulig som vertinnegaver, og kanskje gitt bort bare fordi.

men i utgangspunktet så er nok jeg også av de som putter det i skapet noen år før det sendes til fretex eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg fått en ting, har jeg fått en ting, da var det et ønske at jeg skulle ha nettopp denne tingen fra den som gav meg den, selv om det dessverre ikke falt helt i smak hos meg.

Det er tanken som teller.

Er jo ikke alltid som om det virker som om det ligger så mye omtanke bak. Som for mange år siden (før mobiltelefoner var overalt) da min bror på 15 fikk en LEKEmobiltelefon til jul av tante og onkel, og det var alt han fikk. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke alltid som om det virker som om det ligger så mye omtanke bak. Som for mange år siden (før mobiltelefoner var overalt) da min bror på 15 fikk en LEKEmobiltelefon til jul av tante og onkel, og det var alt han fikk. :o

:sjokk::grinele::grine:

er det mulig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen juler siden fikk min mor en (stygg) vase i julegave fra svigerinne Anna. Mor tar vasen ut av eska for å se nærmere på den, da ramler det ut en gammel julegavelapp der det står "Til Anna. Fra Jenny"!

Gjett om vi hadde oss en god latter over den resirkuleringa (men vi sa aldri noe til noen om det, litt sårt også siden vi visste at svigerinna hadde veldig dårlig råd). Tror mor har den stående innerst i et skap enda, den generasjonen kaster jo aldri noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen juler siden fikk min mor en (stygg) vase i julegave fra svigerinne Anna. Mor tar vasen ut av eska for å se nærmere på den' date=' da ramler det ut en gammel julegavelapp der det står "Til Anna. Fra Jenny"![/quote']

Dette har jeg faktisk opplevd i et bryllup!! :o :ler:

Brudeparet fikk en kakespade i den serien de ønsket, men reagerte litt på esken...?!

Den var ikke som de andre i serien. Under esken står det en til-fra lapp til "den forrige eieren"!! :ler: :oops:

Dumt, men hadde de ikke sett lappen hadde det jo ikke gjort noe, synes jeg da... :-)

Dumt - for man føler jo at giveren bare "rasker" sammen noe - at det ikke var ment for meg/oss! :-? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvordan det gjøres og i hvilken situvasjon.

Jeg syns ikke så mye om å gi gaver du har fått til noen som har bursdag, skal gifte seg o.l. men er det bare en "der-og-da"-gave er de ok.

Litt kjipt er det nok å finne ut at en gave du har gitt gikk rett til resirkulering.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...