AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #1 Skrevet 7. februar 2015 Ville bestille denne genseren i kashmir, som i utgangspunktet koster rundt 80 pund. Greit nok. Med frakt runder summen 1000 NOK. Med toll og mva og fortollingsgebyr lander prisen på 1400 NOK… ?? Har også hatt lyst på denne, leeenge. Den er i utgangspunktet på halv pris, satt ned fra 1400kr til 800kr, supert! Men med dyr frakt og alle norske gebyr blir prisen det dobbelte, altså som om genseren aldri var på salg. Skal det virkelig være sånn?! Jeg er vant til å betale toll, det er ikke det, men når jeg skal legge om garderoben der jeg prioriterer kvalitet fremfor kvantitet, blir jo toll - og mvaprisene skyhøye. Har ikke sett slike gensere i Norge, i hvert fall ikke den nederste. Noen jeg kan dele frustrasjonen med? Evt noen som vet hvor jeg kan kjøpe noe lignende i Norge? Anonymous poster hash: b03b4...f7c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #2 Skrevet 7. februar 2015 For de som evt misforstår: Poenget med dette innlegget er at for meg, som norsk jente som har lyst på et par gensere, må betale dobbelt så mye som ei fra Storbritannia. Til sammen ville den britiske jenta betalt ca 1400kr, mens jeg måttet ha hostet opp hele 2800kr. Anonymous poster hash: b03b4...f7c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #3 Skrevet 7. februar 2015 Den britiske jenta har i gjennomsnitt lavere lønn, derfor skal det være sånn. Vi har høyt lønnsnivå i Norge, og for å bevare det må vi betale relativt mye for varene. Det er heller ingen som virkelig TRENGER en genser til 1400 kr, så det er helt fair at de som vil kjøpe seg det betaler toll også. Hadde det vært umulig å få tak i brød og egg uten å betale toll og frakt i dyre dommer, så hadde vi hatt noe å klage over. Anonymous poster hash: 7557b...f91 7
Gjest Evans Skrevet 7. februar 2015 #4 Skrevet 7. februar 2015 Ja, det blir fort dyrt hvis man går over grensa på 350 kr. Jeg har latt være å kjøpe en del som jeg gjerne skulle hatt, fordi det vil bli dobbelt så dyrt å få det sendt til Norge. Men, denne grensa er vel satt for å verne om de små bedriftene vi har i Norge, så disse ikke skal gå dunken. Det viktigste vernet vi kan gi småbedriftene er vel å bruke de aktivt. Bruker vi ikke småbutikkene i Norge, men for eksempel tar shoppingen primært i utlandet (fysisk), kunne vi jo likså godt handlet på nett.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #5 Skrevet 7. februar 2015 Slike gensere ser man jo absolutt over alt, ikke samme merke sikkert, men grå, kjedelig genser. Finnes over alt fra Lindex til Acne. Anonymous poster hash: 5877d...fb6 4
Gjest Lille-pus Skrevet 7. februar 2015 #6 Skrevet 7. februar 2015 Den britiske jenta har betalt britisk mva. på genserne sine, det er 20%. Den prisen du har fått oppgitt er uten britisk mva fordi butikken eksporterer genseren ut av EU, - derfor betaler du norsk mva når genseren importeres til Norge. Den eneste forskjellen er: du betaler 5% høyere mva i Norge og toll på 10,7% ved import av de fleste klesplagg, - samt at du må betale det selskapet som fortoller genseren for jobben (rundt 200 kroner).
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #7 Skrevet 7. februar 2015 Få selger til å oppgi verdi på varen til under 350. Da porto medberegnet. Så blir det ingen toll/mva. Har gjort det nå i 3 år. Og ennå ikke "blitt tatt". Dyreste jeg har bestilt var på 750 kr. Anonymous poster hash: a0e0d...05e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #8 Skrevet 7. februar 2015 Få selger til å oppgi verdi på varen til under 350. Da porto medberegnet. Så blir det ingen toll/mva. Har gjort det nå i 3 år. Og ennå ikke "blitt tatt". Dyreste jeg har bestilt var på 750 kr. Anonymous poster hash: a0e0d...05e Vennligst ikke oppfordre til kriminelle handlinger. Anonymous poster hash: 85ddd...658 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #9 Skrevet 7. februar 2015 Vennligst ikke oppfordre til kriminelle handlinger.Anonymous poster hash: 85ddd...658 Jeg er klar over at dette er noe som kan utnyttes når man f. eks handler fra ebay, men selv har jeg aldri gjort det. De fleste seriøse butikker driver uansett ikke med slikt. Den britiske jenta har betalt britisk mva. på genserne sine, det er 20%. Den prisen du har fått oppgitt er uten britisk mva fordi butikken eksporterer genseren ut av EU, - derfor betaler du norsk mva når genseren importeres til Norge. Den eneste forskjellen er: du betaler 5% høyere mva i Norge og toll på 10,7% ved import av de fleste klesplagg, - samt at du må betale det selskapet som fortoller genseren for jobben (rundt 200 kroner). Jeg prøvde å gå inn på den samme siden med utvidelsen hoola, slik at det så ut som jeg klikket meg inn fra Storbritannia. Jeg fant eksempler på postnummere og telefonnummere og klikket meg inn helt til jeg skulle betale. Prisen var fortsatt 80 pund. Ville den britiske jenta betalt 20% mva når hun mottar varen, da? Jeg vet i hvert fall at når jeg bestiller fra en norsk nettbutikk, er det ingen ekstra kostnader. Anonymous poster hash: b03b4...f7c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #10 Skrevet 7. februar 2015 Slike gensere ser man jo absolutt over alt, ikke samme merke sikkert, men grå, kjedelig genser. Finnes over alt fra Lindex til Acne. Anonymous poster hash: 5877d...fb6 Nei, er dårlig med høyhalsede gensere i Norge, i hvert fall de jeg har sett… På billigbutikker som lindex og kappahl er halsen skrukkete og ustødig, og den er i hvert fall ikke kashmir. Acne har ikke noe lignende, som jeg har sett i hvert fall. At du kaller genseren kjedelig var unødvendig, virker som du prøver å rakke ned på meg som forbruker ved å hinte til at genseren er så kjedelig at poenget i tråden blir dumt. Anonymous poster hash: b03b4...f7c
Gjest Lille-pus Skrevet 7. februar 2015 #11 Skrevet 7. februar 2015 Jeg er klar over at dette er noe som kan utnyttes når man f. eks handler fra ebay, men selv har jeg aldri gjort det. De fleste seriøse butikker driver uansett ikke med slikt. Jeg prøvde å gå inn på den samme siden med utvidelsen hoola, slik at det så ut som jeg klikket meg inn fra Storbritannia. Jeg fant eksempler på postnummere og telefonnummere og klikket meg inn helt til jeg skulle betale. Prisen var fortsatt 80 pund. Ville den britiske jenta betalt 20% mva når hun mottar varen, da? Jeg vet i hvert fall at når jeg bestiller fra en norsk nettbutikk, er det ingen ekstra kostnader. Anonymous poster hash: b03b4...f7c Ofte er det slik at når du har lagt varen i kurven og oppgitt navn og adresse så kommer mva. på dersom det er internt i EU. - eller den mva som er i landet butikken er lokalisert i fjernes i kassen dersom din registrerte adresse er utenfor EU (om butikken er innenfor EU) Når du, med adresse i Norge, bestiller fra en butikk som fysisk er i Norge, så har butikken i Norge mva. inkludert i prisene de oppgir. Store butikker, som f.eks. Matchesfasion.com oppgir alle sine priser uten mva, og så endres prisene i kassen dersom du er bosatt i UK (siden butikkene deres er
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #12 Skrevet 7. februar 2015 Ofte er det slik at når du har lagt varen i kurven og oppgitt navn og adresse så kommer mva. på dersom det er internt i EU. - eller den mva som er i landet butikken er lokalisert i fjernes i kassen dersom din registrerte adresse er utenfor EU (om butikken er innenfor EU) Når du, med adresse i Norge, bestiller fra en butikk som fysisk er i Norge, så har butikken i Norge mva. inkludert i prisene de oppgir. Store butikker, som f.eks. Matchesfasion.com oppgir alle sine priser uten mva, og så endres prisene i kassen dersom du er bosatt i UK (siden butikkene deres er Men hvordan forklarer det at da jeg gikk inn fra "britisk ip-adresse" og prisen likevel ikke endret seg? Anonymous poster hash: b03b4...f7c
Gjest Lille-pus Skrevet 7. februar 2015 #13 Skrevet 7. februar 2015 Men hvordan forklarer det at da jeg gikk inn fra "britisk ip-adresse" og prisen likevel ikke endret seg? Anonymous poster hash: b03b4...f7c Spør butikken. Du la bare en lenke til et bilde og det finnes omtent en million butikker.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #14 Skrevet 8. februar 2015 1400 for en genser???? Den er da ikke SÅ fin!? Og hvordan ser den ut etter vask? Og tenk om den ikke sitter så godt på deg som på modellen? Er dere steinrike, eller? Anonymous poster hash: 2f589...2e1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #15 Skrevet 8. februar 2015 Finnes billigere gensere til en fornuftig penge her i landet også Kom deg ned på bakkenivå igjen, stikk finger'n i jorda og spør deg selv hva du egentlig driver med. Hysteriet etter å kjøpe "alt" av mote som koster mye her hjemme har gått helt til himmels! Vi liker å vise at vi har mye å rutte med, men hva den dagen vi IKKE har det??? Da kunne mange kroner vært spart på å kjøpe noe langt rimeligere, som også sikkert kan brukes om igjen.....og om igjen Anonymous poster hash: 3aa6e...e92 3
funginger Skrevet 8. februar 2015 #16 Skrevet 8. februar 2015 Norsk næringsliv er dessverre viktigere enn gensern din. 2
Morpheus Skrevet 8. februar 2015 #17 Skrevet 8. februar 2015 Du betaler ikke toll. Men frakt, fortollingsgebyr og moms. Staten skal ha sitt. Enten du kjøper fra utlandet eller i Norge. Hvis alle handlet alt de kjøper fra utlandet. Ville den norske økonomien kollapse. Så det er meningen at de skal stappe litt kjepper i jula på deg.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #18 Skrevet 8. februar 2015 Alexander, on 08 Feb 2015 - 21:53, said: Du betaler ikke toll. Men frakt, fortollingsgebyr og moms. Staten skal ha sitt. Enten du kjøper fra utlandet eller i Norge. Hvis alle handlet alt de kjøper fra utlandet. Ville den norske økonomien kollapse. Så det er meningen at de skal stappe litt kjepper i jula på deg. Det er toll på klær. Anonymous poster hash: 869ba...3cc
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #19 Skrevet 8. februar 2015 Dette er jo for å beskytte det lokale næringslivet, og du må huske på at den engelske jenta må betale ekstra for ting utenfra EU, hun også. Jeg bor i et EU-land, og jeg kan fritt bestille ting fra den delen av EU som er med i handelssamarbeidet, men hvis jeg for eksempel bestiller fra USA eller feelunique (som ligger på de britiske kanaløyer, som ikke er en del av handelssamarbeidet fordi de har en del momsfritak), ryker det lokal moms og tollbehandlingsgebyr på med en gang jeg bestiller for mer enn en hundrings. Sånn er det bare, og resultatet av et system hvor du betalte 80 pund for den genseren hadde sannsynligvis vært lønnsutjevning ihvertfall mellom europeiske land (hvilket nok ville ha betydd at du måtte gå ned i lønn), utflagging av norske arbeidsplasser og ganske dårlig lokalt næringsliv. Det siste er jo spesielt viktig for Norge, hvor mange steder ikke har et befolkningsgrunnlag som er stort nok til å opprettholde småbutikker hvis de også skal konkurrere mot hele internet.Anonymous poster hash: 81c0b...f66 3
Gjest Lille-pus Skrevet 8. februar 2015 #20 Skrevet 8. februar 2015 Det er toll på klær. Anonymous poster hash: 869ba...3cc Det stemmer som AB 869ba...3cc sier, det er toll på de fleste typene klær. Satsen varierer fra produktgruppe til produktgruppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå