Gå til innhold

Har du noen gang fått en sjokk-regning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eks. til advokat, rørlegger, elektriker, mekanikker, forsikring som ikke betalte, sykdom, strømregning, tannlege etc?

Til hva og hvor mye var den på?

Anonymous poster hash: 8ed62...287
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, heldigvis ikke.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Elektriker... På over 100.000.

Anonymous poster hash: e94a0...91a

Skrevet (endret)

Fikk kvartalregning på strøm på 5000 en gang, som student. Fy søren, det var utrolig kjipt...

Edit: altså...den gang var det et sjokk :D det ser ikke så ille ut nå

Endret av Selma1984
Skrevet

Wow, måtte du bytte ut hele sikringsskapet? Eller hva skjedde?

Gjest Ennasus
Skrevet

?? Hva skjedde?

Skrevet

Har fått en del høye strømregninger. Husker ikke sum

Og så ble det sjokk når vi oppdaget hvor mye vi hadde brukt etter en ferietur til Thailand

Ble også veldig overrasket her om dagen da jeg fikk regning for ikke møtt ved en poliklinikk. 680 kroner tror jeg den var på. Det svir i en studentlommebok. Men det var selvsagt min egen feil så det er ikke noe å gjøre med det.

Anonymous poster hash: dad67...bc5
Skrevet

Ja, første regningen etter at vi fikk lagt inn ISDN i huset. Telefonregningen var formidabel i forhold til tidligere, men jeg husker ikke akkurat beløpet.

Husker også at regningen fra advokaten den gang vi var der for å ordne særeie/ektepakt var sjokkerende.

Da vi bygde hus var det endel uventet høye regninger.

Klart at det har vært endel slike oppigjennom årene. Tror de fleste av oss opplever det.

Skrevet

Fikk tre år etter at jeg sluttet å jobbe i Oslo kommune en regning på over 10.000 for for mye utbetalt lønn pga studiepermisjoner. De var korrekte altså, bare uventet 3 år etter når jeg hadde fått beskjed om at alt var ok da jeg sluttet

• Liker 3
Skrevet

Fikk tre år etter at jeg sluttet å jobbe i Oslo kommune en regning på over 10.000 for for mye utbetalt lønn pga studiepermisjoner. De var korrekte altså, bare uventet 3 år etter når jeg hadde fått beskjed om at alt var ok da jeg sluttet

Det burde de nesten ha tatt på sin kappe, er det ikke noen regler for sånt?

Skrevet

Det burde de nesten ha tatt på sin kappe, er det ikke noen regler for sånt?

Jo. Reglen er at om du får for mye betalt for noe, skal du selvsagt ikke beholde det du har fått for mye.

Anonymous poster hash: f6f67...375

Skrevet

Jo. Reglen er at om du får for mye betalt for noe, skal du selvsagt ikke beholde det du har fått for mye.

Anonymous poster hash: f6f67...375

Det er faktisk langt fra gitt at arbeidsgiver kan få medhold i tilbakebetalingskrav i slike tilfeller, særlig om mottaker var i aktsom god tro og de er å laste for feilen. I tillegg så er den alminnelige foreldelsesfristen 3 år, så juridisk sett hørtes dette litt rart ut.

Anonymous poster hash: 8cf7d...905

Skrevet

Hver måned. Like sjokkert hver gang

• Liker 4
Skrevet

Hver måned. Like sjokkert hver gang

Hvordan regninger og på hvor mye?

Skrevet

Hvordan regninger og på hvor mye?

Telefonregningene mine på mellom 800 - 1200. Aner ikke hvorfor.

Skrevet

Ikke akkurat sjokk-regning, men fakturaer på ca. kr 4000,- som kom helt uventet.

Det som skjedde var at jeg har handlet hos noen danske nettbutikker i en årrekke som alltid har dekket mva og toll. I desember -14 la de om nettsidene sine, men informerte ikke om at de nå har sluttet å dekke dette/at mva og toll ville komme i tillegg. I god tro handlet jeg salgsvarer i desember og januar. Helt uventet fikk jeg deretter fakturaer fra UPS vedr. toll, mva og utleggsprovisjon.

Jeg tok kontakt med www.forbrukereuropa.no som ga meg følgende svar:

"For nettkjøp fra EU vil man kunne forholde seg til forbrukerrettighetsdirektivet. Direktivets artikkel 6 nr. 1 bokstav (e) sier at før forbrukeren blir bundet skal selger på en klar og forståelig måte opplyse om «den samlede prisen på varene eller tjenestene medregnet avgifter, eller, dersom varenes eller tjenestenes art innebærer at prisen ikke med rimelighet kan forhåndsberegnes, hvordan prisen skal beregnes, samt eventuelt alle tilleggskostnader for frakt, levering eller porto og andre kostnader, eller, dersom disse kostnadene ikke med rimelighet kan forhåndsberegnes, opplysning om at det kan forekomme slike tilleggskostnader». Direktivet artikkel 6 nr. 6 bestemmer at dersom den næringsdrivende ikke har oppfylt opplysningskravene om tilleggskostnader eller andre kostnader som omhandlet i direktivet artikkel 6 nr. 1 bokstav (e ), skal forbrukeren ikke betale disse. Selger må derfor opplyse på en klar og forståelig måte om mva osv., eventuelt at det kan forekomme slike kostnader. Dersom ikke forbrukeren får denne informasjonen, skal han ikke bære kostnadene. Vi anbefaler at du henvender deg til selger og anfører at du ikke skal betale for toll og MVA på bakgrunn av det overnevnte. Gi selger en rimelig frist til å svare på din henvendelse, eksempelvis 14 dager. Dersom selger ikke gir deg et svar du er fornøyd med, eventuelt ikke svarer innen fristen, kan du kontakte oss igjen. Vi kan da dele saken med vårt søsterkontor i Danmark. Merk at ECC-Nettverket kun har meklingskompetanse. Dersom selger ikke ønsker å imøtekomme ditt krav eller ikke ønsker å kommunisere, er det ingenting vi kan gjøre."

Jeg kontaktet nettbutikkene og henviste til ForbrukerEuropa sitt svar. Det ble endel mailer frem og tilbake, men til slutt var de enige om at nettsidene ikke er godt nok merket, og de gikk med på å refundere mine utlegg. Må si jeg ble lettet.

Anonymous poster hash: f052b...03b
Skrevet

Var det gått over 3 år? Jfr. foreldelsesloven - http://gratisrettshjelp.no/blog/3-sjekk-om-kravet-er-foreldet/

Anonymous poster hash: f052b...03b

Skrevet

Bilen på verksted... 20 000... Den hadde rusta litt, kan man si...

Anonymous poster hash: bbf96...53e
Skrevet

Jeg fikk et lite sjokk da jeg først flyttet for meg selv og fikk den første fakturaen på NRK-lisensen.. Men da hadde jeg også veldig lite penger til overs da andre regninger var betalt. Spiste mye pasta den måneden.

Anonymous poster hash: 37fef...57d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...