AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #1 Skrevet 6. februar 2015 Vi har vært veldig heldig å få leie billig en lang periode. Jeg er deltidstudent men for øyeblikket i mammaperm. Samboern har ganske lav lønn og mine inntekter er heller ingenting og skryte av for øyeblikket. Huseierne skal nå selge og vi må ut før salg. Leiligheten er heller ikke ideell for en familie på 4 så noe annet hadde vært bedre. Men dagens leiepriser for en familie på 4 er latterlige høye. Vi undersøkte husbanken og satte en plan om å søke og dermed søke om avdragsfrihet til jeg er ferdig på skolen. For øyeblikket ser det ut som eneste løsning. Vi leverte søknad til kommunen i dag men fikk beskjed om at de ikke trodde de hadde midler til det formålet nå og hun visste ikke hvor lang behandlingstiden var heller. Nå har jeg en dårlig følelse på det hele og redd jeg må flytte familien min hjem igjen til egne foreldre. Råd til hva vi kan gjøre taes imot med stor takkAnonymous poster hash: a426a...2c4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #2 Skrevet 6. februar 2015 Som du selv skriver så har dere jo satt dere i den situasjonen selv. Når du velgerå få to barn før du er ferdig med å studere, så må du jo regne med at bosituasjonen deres kommer til å være mindre ideell. Jeg sier ikke at det er noe galt i å få barn før man er ferdig studert, men da kan man ikke klage på dårlig råd da, det må dere jo ha visst.... Anonymous poster hash: d661c...1a0 13
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #3 Skrevet 6. februar 2015 Er så typisk denne siden å komme med nedlatende kommentarer. Jeg klager ikke på dårlig råd. Jeg ber om råd til hva vi kan gjøre i den situasjonen vi er i Anonymous poster hash: a426a...2c4 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #4 Skrevet 6. februar 2015 Finn en ny plass å bo. Anonymous poster hash: bcd1f...e3b 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #5 Skrevet 6. februar 2015 Er så typisk denne siden å komme med nedlatende kommentarer. Jeg klager ikke på dårlig råd. Jeg ber om råd til hva vi kan gjøre i den situasjonen vi er i Anonymous poster hash: a426a...2c4 Flytt nå til en billigere plass? Kanskje dere må flytte fra venner osv. Men sånn blir det jo i den situasjonen dere er i 😊 så søk på nettet. du må kanskje vente med og studere til dem er ferdig i barnehagen osv. Men sånn blir det. Lykke til.Anonymous poster hash: e7896...4dc 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #6 Skrevet 6. februar 2015 Det er ikke ideelt men søk kommunen om å få en kommunal bolig, og sett inn en annonse på finn med bilde av dere og forklar situasjonen kort der. Kanskje noen har en ledig og rimelig leilighet til dere. Anonymous poster hash: 03038...9d8 1
Gjest Phoenix Skrevet 6. februar 2015 #7 Skrevet 6. februar 2015 Har mannen din fast jobb? Husbanken ser på betjeningsevnen og da gjelder det å ha fast inntekt. Hva slags inntekt har han? 200.000? 300.000? Men ja, de har lang bbehandlingstid. Hva er makslån dere kunne fått? Er det nok til å kjøpe noe i nærheten?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #8 Skrevet 6. februar 2015 Dere gjør som alle andre, annonse på finn, melding ut p fb, hører med alle dere kjenner om de vet om noe, ringer på akutelle annonser på finn, og henger opp lapp på butikken. Så må dere øke inntekten, enten ved at han finner seg jobb, eller at du skaffer deg deltidsjobb når han kan være hjemme med ungene på kveld/helg/natt. Ikke ideelt, men nødvendig. Dette burde dere helt ærlig hatt en plan på før dere fikk barn nr to, men nå er det bare å brette opp armene. Det finnes ingen quic-fix.Anonymous poster hash: 7e1d1...c6a 10
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #9 Skrevet 6. februar 2015 Er så typisk denne siden å komme med nedlatende kommentarer. Jeg klager ikke på dårlig råd. Jeg ber om råd til hva vi kan gjøre i den situasjonen vi er i Anonymous poster hash: a426a...2c4 Det var ikke ment nedlatende. Jeg syntes flere burde få barn tidligere, men når man tar dette valget så må man jo ta konsekvensene. Du trenger ikke 'råd' fra KG, hva skal vi fortelle deg som du ikke vet? Det handler om hva dere vil prioritere det...Anonymous poster hash: d661c...1a0 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #10 Skrevet 6. februar 2015 Sikker på at det er lov å kaste dere ut da? Min søster bodde i sokkelleilighet i et hus der huseierene bodde i etasjen over. Når de skulle selge kunne de ikke si opp leieavtalen med søsteren min. De som kjøpte huset gjorde derimot det (men ikke før de faktisk hadde kjøpt huset), men da gjelder de vanlige reglene for å si opp leieforhold - at de ikke kan leie ut til noen andre (feks for å få høyere husleie) innen en viss tid, at det må være fordi de vil bruke boligen selv (eller evt nær familie.) etc... Skjønner at hvis dere skal krangle på evt oppsigelse av kontrakt før salget så utsetter dere det bare litt til (ettersom dere gjerne blir sagt opp av nye huseiere også) men ha det i tankene likevel... http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Eierskifteognyutleier.aspx Og ja, som andre sier, nummer 1: ta kontakt med Nav og hør om muligheter for kommunal bolig. Når det er i orden, søk husbanken om bostøtte (for å få bostøtte må dere ha dokumentasjon på boutgifter, feks leiekontrakt og kvittering fra nettbank på betalt leie.). Her i byen er det faktisk bare et par ukers behandlingstid. Selv fikk jeg støtte fra husbanken på 2000 i mnden en periode (i tillegg til AAP), og da hadde jeg "bare meg selv" å tenke på. Anonymous poster hash: 16f9e...b10
Anglofil Skrevet 6. februar 2015 #11 Skrevet 6. februar 2015 Tråden er ryddet for avsporinger. Yvonne (mod)
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #12 Skrevet 6. februar 2015 Sikker på at det er lov å kaste dere ut da? Min søster bodde i sokkelleilighet i et hus der huseierene bodde i etasjen over. Når de skulle selge kunne de ikke si opp leieavtalen med søsteren min. De som kjøpte huset gjorde derimot det (men ikke før de faktisk hadde kjøpt huset), men da gjelder de vanlige reglene for å si opp leieforhold - at de ikke kan leie ut til noen andre (feks for å få høyere husleie) innen en viss tid, at det må være fordi de vil bruke boligen selv (eller evt nær familie.) etc... Skjønner at hvis dere skal krangle på evt oppsigelse av kontrakt før salget så utsetter dere det bare litt til (ettersom dere gjerne blir sagt opp av nye huseiere også) men ha det i tankene likevel... http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Eierskifteognyutleier.aspx Og ja, som andre sier, nummer 1: ta kontakt med Nav og hør om muligheter for kommunal bolig. Når det er i orden, søk husbanken om bostøtte (for å få bostøtte må dere ha dokumentasjon på boutgifter, feks leiekontrakt og kvittering fra nettbank på betalt leie.). Her i byen er det faktisk bare et par ukers behandlingstid. Selv fikk jeg støtte fra husbanken på 2000 i mnden en periode (i tillegg til AAP), og da hadde jeg "bare meg selv" å tenke på. Anonymous poster hash: 16f9e...b10 Så huseier skal fortsette med veldedighet for TS, mener du? TS skrev jo at de har fått billig leie lenge. TS får heller bli voksen og ta ansvar for seg og familien, istedenfor å la andre gjør det.Anonymous poster hash: fa22d...77a 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #13 Skrevet 6. februar 2015 Sikker på at det er lov å kaste dere ut da? Min søster bodde i sokkelleilighet i et hus der huseierene bodde i etasjen over. Når de skulle selge kunne de ikke si opp leieavtalen med søsteren min. De som kjøpte huset gjorde derimot det (men ikke før de faktisk hadde kjøpt huset), men da gjelder de vanlige reglene for å si opp leieforhold - at de ikke kan leie ut til noen andre (feks for å få høyere husleie) innen en viss tid, at det må være fordi de vil bruke boligen selv (eller evt nær familie.) etc... Skjønner at hvis dere skal krangle på evt oppsigelse av kontrakt før salget så utsetter dere det bare litt til (ettersom dere gjerne blir sagt opp av nye huseiere også) men ha det i tankene likevel... http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Eierskifteognyutleier.aspx Og ja, som andre sier, nummer 1: ta kontakt med Nav og hør om muligheter for kommunal bolig. Når det er i orden, søk husbanken om bostøtte (for å få bostøtte må dere ha dokumentasjon på boutgifter, feks leiekontrakt og kvittering fra nettbank på betalt leie.). Her i byen er det faktisk bare et par ukers behandlingstid. Selv fikk jeg støtte fra husbanken på 2000 i mnden en periode (i tillegg til AAP), og da hadde jeg "bare meg selv" å tenke på. Anonymous poster hash: 16f9e...b10 Dette er jo ikke gjeldende. De har oppsifelsestid. Og salg er absolutt innenfor rammen "ta i bruk selv" Det er jo ikke bestridt av TS heller.Anonymous poster hash: 687a3...c86 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #14 Skrevet 7. februar 2015 Dette er jo ikke gjeldende. De har oppsifelsestid. Og salg er absolutt innenfor rammen "ta i bruk selv" Det er jo ikke bestridt av TS heller.Anonymous poster hash: 687a3...c86 Salg er faktisk ikke god nok grunn til å si opp leietaker. Det er de som kjøper som må gjøre det om de skal bruke leiligheten selv.Anonymous poster hash: d2958...749 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #15 Skrevet 7. februar 2015 Hvor stor plass trenger dere? Kan dere flytte til et sted hvor leieprisene er lave? Kan dere få større inntekt? Anonymous poster hash: 7268f...1c6 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #16 Skrevet 7. februar 2015 Salg er faktisk ikke god nok grunn til å si opp leietaker. Det er de som kjøper som må gjøre det om de skal bruke leiligheten selv.Anonymous poster hash: d2958...749 Klart det er god nok grunn. Det er vel ikke sikkert dem har økonomi til det engang. Anonymous poster hash: e7896...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #17 Skrevet 7. februar 2015 Studentbolig? Anonymous poster hash: d19cb...353
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #18 Skrevet 7. februar 2015 Som du selv skriver så har dere jo satt dere i den situasjonen selv. Når du velgerå få to barn før du er ferdig med å studere, så må du jo regne med at bosituasjonen deres kommer til å være mindre ideell. Jeg sier ikke at det er noe galt i å få barn før man er ferdig studert, men da kan man ikke klage på dårlig råd da, det må dere jo ha visst.... Anonymous poster hash: d661c...1a0 Thank you Captain Obvious! Ja, hun har satt seg i denne situasjonen selv, men hva helv.... hjelper å påpeke det hun allerede vet? For at du skal få en ego-boost? Er ikke det hun spør om. Hun spør om råd om hva hun skal gjøre for å bedre situasjonen som alt har oppstått. TS, skjønner du er i en kjip situasjon, har ikke nok kunnskap til å gi så mange spesifikke råd, men du kan jo trøste deg med at en familie på 4 ikke havner på gata i Norge:) Anonymous poster hash: dcdb9...24c 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #19 Skrevet 7. februar 2015 Klart det er god nok grunn. Det er vel ikke sikkert dem har økonomi til det engang. Anonymous poster hash: e7896...4dc Hva mener du med ikke råd til det? "Salg av boligen Selger utleieren boligen, kan han samtidig overføre sine rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen til den nye eieren av boligen. Forøvrig skjer det ingen endringer i leieforholdet. Eierskifte gir altså ikke grunnlag for oppsigelse av leietaker, økning av husleien eller andre endringer i leieavtalen."http://bolighjelpa-no.dev2.ramsalt.com/leieutleie-av-bolig-dine-rettigheter-og-plikterAnonymous poster hash: d2958...749
Ginny Skrevet 7. februar 2015 #20 Skrevet 7. februar 2015 Hør med studensamskipnaden der du studerer, de er som regel ekstra hjelpsom hvis det er studenter med barn. Ellers må dere bare prøve å finne et nytt sted å bo, siden du har mammaperm antar jeg at ett av barna er under året (-ish), og da trenger dere bare 2 soverom. Litt avhengig av alderen på det andre barnet, kan dere komme unna med 1 soverom for en kort periode. Ellers er det jo det samme for dere som alle andre, ofte må man flytte litt unna for å få ned prisene. Kanskje mannen din kan få seg en ekstrajobb, for å hjelpe litt ekstra på økonomien? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå