AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #1 Skrevet 6. februar 2015 Vi venter barn og har hund. Vi har lest masse om hvordan gjøre overgangen best mulig for hunden. Vi trener en del på ulike ting. Vi leste en del om overgangen på amerikanske nettsider og der sto det at det kunne være en god idè å prøve med en dukke som var veldig lik en baby med lyd og bevegelser. Er det helt tullete eller kan det være en god idè? Hvordan taklet din hund overgangen? Hva gjorde dere i forkant og etter fødsel?Anonymous poster hash: 3e06c...558
absinthia Skrevet 6. februar 2015 #2 Skrevet 6. februar 2015 (endret) Vi gjorde ikke noe spesielt i forkant, men hadde hunden med i bilen da vi ble hentet på sykehuset. Har fortalt om dette før, så jeg siterer meg selv: Min var svært interessert i å finne ut hva dette var for noe og å snuse den første dagen. Vi måtte gi han litt beskjed om at det ikke var greit å bruke babyen til å hvile hodet på. Når vi fikk besøk eller var på besøk, gikk han konsekvent og stilte seg mellom, dersom det kom andre folk for å se på babyen enn meg og mannen. Han var helt rolig, men passet liksom litt på. Dette ga seg litt etter noen måneder. Når barnet lå i vogna og begynte å gråte, kom han løpende for å sjekke og " ga beskjed" til oss. Om barnet fikk skrikekvelder, holdt han seg etterhvert oppe på loftet, selv om han gikk rundt oss og klynket de første par gangene. Etterhvert slappet han litt mer av. Om jeg fikk tur med hund og barn og gikk inn med hunden mens vogna sto ute, klynket han og syntes tydelig at jeg var totalt uansvarlig som lot barnet være alene igjen ute. Da minstemann begynte å krabbe, ble hunden litt urolig og forsøkte å dytte ham opp i kurven sinmed snuten og så bekymret på oss som ikke passet på barnet vårt. Når minstemann begynte å krabbe rundt og ta ting, begynte hunden å ta dem fra ham, de første ukene, - jeg aner ikke hvorfor. Vi måtte ha lekegrind dersom barnet skulle ligge på gulvet uten at vi passet på, fordi vi var redd for at hunden skulle trå på ham ved et uhell, selv om han er utrolig mild og forsiktig med små barn. Han er mellom 60-70 kilo, så det er ingen småtass. Nå for tiden er minstemann ( 2,5 år) litt streng med hunden og synes at det er noe ubehagelig med en glad hund, fordi han får halen til den logrende hunden i hodet, blir feid overende av den og ikke er så glad i å få velkomstkyss. Det siste er det lett å forhindre, men logring kan man ikke trene bort. De er gode venner altså, men ikke sånn at minstemann driver noen utstrakt lekevirksomhet med hunden. Gikk altså utrolig bra, men det er en hund som har anlegg for å være interessert i å passe på små knøtt og elsker flokken sin. Han synes det er stor stas med de andre små i slekta også. Edit: han liker fortsatt ikke at minstemann drar noen steder uten at en av oss foreldre er med. Han har gnagd over utebåndet sitt ved et par anledninger, når minstemann har gått bort fra huset med noen andre, selv om det var besteforeldrene. Endret 6. februar 2015 av absinthia 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #3 Skrevet 6. februar 2015 Hunden merker sannsynligvis at du er gravid. Kjenner lyktene også. Det vil nok gå smertefritt. De tilpasser seg veldig raskt. De fleste hunder elsker barna som kommer. Amerikanere får være amerikanere.....Anonymous poster hash: 29562...80e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #4 Skrevet 6. februar 2015 LukteneAnonymous poster hash: 29562...80e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #5 Skrevet 6. februar 2015 Anbefaler å la hunden få lukte og bli kjent med babyen, men ikke gjør mer ut av det enn det er. Ikke press hunden til noe, men lær den å gi avstand til babyen. De fleste hunder kjenner på lukten hva en baby er, og respekterer dem. Anonymous poster hash: 75efb...d15
Solsikke84 Skrevet 6. februar 2015 #6 Skrevet 6. februar 2015 Det eneste vi gjorde var at vi skrudde opp seng og dro i hus vogn og nye ting jevnt og trutt i fem måneder før babyen kom. Vi spilte på spilledåser og kjørte musikalsk uro over sengen, og lot hunden venne seg til tingene og litt lyder fra ting. Babyen ble umiddelbart godkjent og hunden viket veldig for meg og babyen de første mnd. La seg aldri på beina mine i sofaen eller maste på meg om ut, lek eller kos. Tok i mot, men henvendte seg til mannen. Nesten som har skjønte at jeg måtte få fred med "valpen" min. Har lite tro på en dukke egentlig. Din baby vil lukte og låte annerledes og jeg tror dyr kan skille mellom levende vesen og "døde" ting. 3
absinthia Skrevet 6. februar 2015 #7 Skrevet 6. februar 2015 Stemmer nok at hunden vet hva som er på ferde, eller i det minste at det er noe med deg. Vår hund har oppdaget at jeg var gravid før meg selv, med både minstemann og den som vi venter på. Tror han kjenner det på pusten min, for han har vært fryktelig nærgående med snuten og omtrent insistert på å ha den i munnen min, begge gangene.
peppermyntete Skrevet 7. februar 2015 #8 Skrevet 7. februar 2015 Når jeg var nyfødt tok far med noen kluter og sånt hjem fra sykehuset som hundene kunne lukte på. Når jeg endelig kom hjem satte mor meg ned midt på stuegulvet og lot de to hundene snuse og "smake" som de ville. Det gikk kjempefint! Den ene ble min store beskytter mens den andre var mer skeptisk og holdt seg i bakgrunnen til jeg ble noen år gammel.
Fame Skrevet 7. februar 2015 #9 Skrevet 7. februar 2015 Vi venter barn og har hund. Vi har lest masse om hvordan gjøre overgangen best mulig for hunden. Vi trener en del på ulike ting. Vi leste en del om overgangen på amerikanske nettsider og der sto det at det kunne være en god idè å prøve med en dukke som var veldig lik en baby med lyd og bevegelser. Er det helt tullete eller kan det være en god idè? Hvordan taklet din hund overgangen? Hva gjorde dere i forkant og etter fødsel?Anonymous poster hash: 3e06c...558 Schæferne våre ble veldig glad i meg når jeg ble født. Har et bilde hvor jeg ligger på gulvet med to store schæferhunder på hver side av meg
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #10 Skrevet 7. februar 2015 Jeg leste denne for en stund siden, kanskje det er noen tips der! http://www.klikk.no/foreldre/barn/article927413.ece Anonymous poster hash: 97231...440
Tanuki Skrevet 7. februar 2015 #11 Skrevet 7. februar 2015 Gjorde ingenting, men naa har jeg en hund som ikke er veldig klengete. Hunden har saa langt ikke vist noe interesse for babyen, som naa er 6mnd. Baby derimot syns det er veldig morro a faa kikke a ta paa hunden. folger bare normale forholdsregler som a aldri la barn og hund vaere alene. Tror du maa se det an, alle hunder er jo forskjellige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå